Maak zelf een compressor

Hier kan je modelbouwinfo, tips en tricks downloaden, uploaden of lezen.
Forumregels
Plaats hier alleen tips & tricks m.b.t. modelbouw. Zet in het onderwerp duidelijk een omschrijving.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Maak zelf een compressor

Bericht door Michael »

Voor al diegenen die al jaren op zoek zijn naar een goedkope compressor hebben we in dit artikel een aardige verrassing! De goedkoopste compressor voor uw airbrush (luchtkwast!!) staat bij u in de keuken!!!Jawel, een doodgewone huis-, tuin- en keukenkoelkast is een ideale compressor voor onze doeleinden. Uiteraard zullen er enkele modificaties aan het ding verricht moeten worden, waardoor het niet meer als koelkast kan fungeren. Om dus ruzie met moeder de vrouw te voorkomen kunnen we beter een oud exemplaar op de kop tikken. Als u bij een elektro winkelier gaat vragen, maakt u een goede kans dat deze brave man u er aan kan helpen, want gelukkig (voor ons dan) gaan koelkasten nog wel eens kapot op een dusdanige manier dat ze voor ons nog prima van pas komen.

Als namelijk het gesloten koelsysteem gaat lekken of verstopt raakt, gaan de reparatiekosten al gauw meer bedragen dan de aanschaf van een nieuwe kast. De ongelukkige klant koopt een nieuwe koelkast en de leverancier is niet zo goed of hij moet de oude meenemen die meestal zo snel als enigszins mogelijk is richting vuilverbranding verdwijnt. ZONDE!!!! Als u het vriendelijk vraagt kunt u doorgaans zo’n kast gratis bij een elektro winkelier weghalen. U moet er wel op letten dat de motor nog kan draaien, de rest mag kapot zijn. Zodra u de kast thuis hebt, kunt u gaan slopen. Dit moet echter met beleid gebeuren, anders kunt u weer terug om er nog een te vragen. Al te nauwkeurige instructies omtrent het slopen zijn niet te geven, daar elk merk anders geconstrueerd is, maar in grote lijnen zijn ze wel gelijk. Als u de achterkant van de kast bekijkt ziet u onderaan een min of meer ronde (zwarte) pot zitten. Aan deze pot zitten drie pijpjes waarvan er één is dichtgeknepen. De andere twee zaagt u zodanig af dat er een zo lang mogelijk stuk aan blijft zitten. Bij dat afzagen kan er gas en vloeistof ontsnappen. Het gas (freon) kan geen kwaad, maar de vloeistof kan vlekken geven. Aan de zijkant van de pot zit een kastje, waarin zich de elektrische aansluitingen bevinden. Uit dit kastje komen twee kabels. Aan één daarvan zit de stekker, die we gewoon laten zitten. De andere kabel verdwijnt op één of andere wijze de kast in. Knip deze, weer zolang als mogelijk, af. In deze kabel zitten drie draden (soms vier, maar dat is dan een aardedraad, te herkennen aan de groen/gele isolatie). Wanneer u vervolgens de thermostaat losmaakt, vindt u daaraan twee draden met een zelfde kleur als in de afgeknipte kabel. Tussen die twee draden moet een schakelaar gemonteerd worden. De overblijvende(n) kan (kunnen) vervallen.

Voor alle zekerheid wordt u in fig. 1 het schema van een normale koelkast getoond.
Compressor_01.jpg
UITERAARD ALLES ZO MONTEREN DAT HET GEHEEL TEGEN AANRAKEN BEVEILIGD IS.

Er komt immers 220 volt op te staan en dat kan dodelijk zijn. Als het elektrische gedeelte in orde is, steekt u de stekker in het stopcontact en zet de schakelaar op "aan". De motor moet nu gaan draaien en uit één van de twee afgezaagde pijpjes moet een luchtstroom komen. Dit is de kant waarop we onze verfspuit moeten gaan aansluiten. Helaas kan dit niet zondermeer omdat dan druk en hoeveelheid niet regelbaar zijn. We moeten derhalve een list verzinnen. De simpelste methode is in de leiding naar de verfspuit een regelventiel op te nemen met een opening naar de buitenlucht. Dit regelventiel moet zover opengedraaid worden dat er voldoende lucht overblijft om te spuiten, maar bij niet-gebruik van de spuit kan de overtollige lucht geloosd worden. De beste methode is echter het toepassen van een buffervat en een instelbare drukregelaar met manometer. Als buffervat kunt u alles gebruiken dat een druk van ongeveer 8 atmosfeer kan hebben; b.v. een lege campinggasfles, een expansievat van een C.V. installatie, een ketel van een elektrische- of gasboiler, een lege brandblusser, enz. Voor het voorbeeld werd een fles van een duikuitrusting gebruikt. Deze was bestemd voor een druk van ongeveer 200 atm., ruim voldoende dus. De drukregelaar met manometer kunt u verkrijgen bij een handelaar in butaan- en propaanartikelen
(kosten ong. € 25,-).

Een en ander wordt met koperpijp of stevige slangen met elkaar verbonden volgens het schema van figuur 2.
Compressor_02.jpg
Met deze installatie heeft u alle factoren voor goed spuitwerk in handen. Aangezien de compressor meer lucht levert dan u voor het spuiten nodig heeft, zal nu de overmaat aan lucht in het buffervat worden opgeslagen terwijl de drukregelaar er voor zorgt dat de druk en hoeveelheid aan de afnamekant gelijk blijven.

(Modelbouwvereniging Papendrecht is op geen enkele manier aansprakelijk bij welke schade dan ook ontstaan n.a.v. bovenstaande handleiding betreffende het bouwen van een compressor.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Plaats reactie