Scania P cabine

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

Hierbij een korte impressie van wat knutselwerk waar ik me de laatste weken mee bezig heb gehouden.Basis een Bruder Scania R cabine die omgebouwd is naar de lichtere P cabine. En deze cabine wordt dan weer aangepast naar de P Crew Cab cabine die o.a. gebruikt voor hulpdienstvoertuigen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor wie denkt dat is leuk, dat wil ik ook wel, volgt er tzt een uitvoerig stappenplan in ons clubblad.
Laatst gewijzigd door fireman fred op 14 dec 2013 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

En dit is de huidige situatie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: Scania P cabine

Bericht door Rob Wish »

Ha Fred,

Mooi gedaan.

Zo te zie heb jij ook de windgeleiders (de zogenaamde ezelsoren) ook iewat verplaatst naar boven?
Of zie ik het verkeerd op de foto (waar beide cabines rug aan rug staan)?

mvrgrrob
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

Rob,
ja alles moest aangepast worden. Dus ook de A-stijl lengte. Betekende en de windgeleiders inkorten, en het deel daarboven, en dan de bocht van de grille aan de voorzijde weer overnemen. Zal het model meenemen naar Sliedrecht 28/12/13
Gebruikersavatar
Mark Wish
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 okt 2007 06:43
Echte naam: Mark
Locatie: Spijk-city

Re: Scania P cabine

Bericht door Mark Wish »

Topwerk Fred!

Erg netjes.
Gr Mark
If you eat Lego, you will shit bricks.
Imagination is more important than knowledge
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

Afbeelding
Ondertussen is er weer het nodige gedaan aan deze brandweerwagen in aanbouw. De hoogwerker arm is uitgebreid met een tweede uitschuifdeel, zodat hij nu meer dan 80 cm hoog/ver komt.
De cabine was zo ver dat hij gespoten kon worden, maar eerst heb ik nog een nieuwe plaat in het dak gelijmd om een hinderlijke "kuil" die was ontstaan na het samenvoegen van de twee Bruder delen weg te werken.
Afbeelding
De moderne Scania's hebben tegenwoordig ook daglicht lampen in de grote behuizing,(herkenbaar aan de chromen strips langs de lampunit) en zij-verlichting in de koplamp. Dat heb ik nagebouwd in de Bruder lichtunits, door complete nieuwe Lampunits te maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

Vandaag de Led's aangesloten, en de weerstand waardes bepaald om een verschil te hebben in dim/groot/mist en dag-rij verlichting.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Ral 9010 witte delen zijn beplakt met een dunne Daglichtrode folie van Orlaco. Het patroon op het voertuig is zo lastig dat ik vreesde dat het spuiten in twee kleuren en het bijbehorende afplakken op een drama zou uitlopen.
Ben tot nu toe erg tevreden over deze folie.
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

Afbeelding
Laatste weken weer aan de Scania gewerkt. Het kleurenschema was al eerder gekozen, daglichtrood op een witte achtergrond maar dat was nog behoorlijk wat afplakwerk. Daarom heb ik eerst met folie geprobeerd maar dat kwam niet naar mijn zin op de ronde hoeken van de cabine. Daarom alles eraf gehaald en het geheel gespoten.
Daarna een chassis gemaakt zodat de vooras en achteras geplaatst konden worden(Robbe Cargo) Voor heeft de Scania brede banden op de velgen en achter dubbel lucht . De velgen worden Alu-kleur gespoten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

Nadat het chassis gebouwd was kon ik de kenmerkende Scania treeplanken voor de manschappen ruimte maken. Linkerzijde met de luchtketels rechts met de brandstof tank. Ik heb zoveel als mogelijk het origineel van Scania als voorbeeld genomen, maar daar klappen de onderste treden naar buiten als de deur geopend wordt, en dat vond ik net iets te gecompliceerd.
Afbeelding
Afbeelding
De extra treeplanken die ik had omdat ik twee cabines gebruikt heb kwamen nu goed van pas. Zo hou ik eenheid in het model.
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

Om er voor te zorgen dat het model bij een zijdelingse inzet van de hoogwerker boom niet om lazert krijgt het voertuig vier stempels. Achter twee cilinders die het in de opbouw weggewerkt zijn, in het midden onder de draaikrans twee uitschuivende stempels die de zijdelingse krachten gaan opvangen.
Afbeelding
Twee messing profiellen vormen de basis, die met behulp van hoekprofielen van messing aan het chassis worden gemonteerd. De horizontale beweging gaat door middel van een spindel en kabels. De verticale beweging van de stempels door een spindel met aandrijfmotor in de behuizing.
Om te voorkomen dat een trucker niet door heeft dat de stempels buiten het voertuig staan komen er naast opvallende striping ook waarschuwings lampen op.
Afbeelding
Afbeelding
Voet van de stempel met grondplaat en kwik link kogelkop die er voor zorgt dat de stempel plaat alle kanten uit kan bewegen(ongelijke ondergrond) maar toch de nodige stabiliteit oplevert. Over het schroefdraad komt nog een verchroomd buisje van een goedkope schuif antenne.
Plaats reactie