Scania P cabine

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 apr 2013 19:38
Echte naam: Harry

Re: Scania P cabine

Bericht door Harry »

De bouw van dit mooie project vordert gestaag Fred! Verhoudingen zijn goed en de kleurcombinatie is prima gekozen!

Jammer dat het idee van de kwiklinkjes nèt te laat kwam voor mijn "nieuwe" project, anders had ik het idee lekker afgepikt! 8-) ;) In ieder geval weten we al dat de vertragingsmotortjes in de stempels geen enkele moeite hebben om de wagen op te tillen!

Succes met de verdere bouw!
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

Harry ja dat optillen gaat wel lukken. Ik heb wel een trukje van jouw afgekeken. ;)
Het horizontaal uitschuiven van de stempels had ik met twee spindels en motoren gemaakt. Maar door een klein beetje afwijking in de constructie(geen draaibank) begon de stempel wel erg te trillen en te schudden bij het uischuiven. En 0,01 mm bij de motor geeft op 7 cm lengte van het schroefdraad al behoorlijk wat beweging. Dat zag er heel rot uit. Nu de truc met kabels in de boom, en de spindel met daar aan vast kabels in de opbouw. Nu wordt de stempel heel mooi naar buiten en binnen getrokken.
Als het gemonteerd zit maak ik wel weer een foto.
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

Afbeelding

http://vid147.photobucket.com/albums/r2 ... bd4ff9.mp4
De methode om de horizontale bweging van de stempels te maken. Ze schuiven 55 mm naar buiten. In de verticale buizen komt een mini-motor met M4 schroefdraad spindel die een slag van >35 mm kan maken. Dus een ruime 10 mm waarmee het model uit zijn veren en los van de grond (moet) gaat komen.
AfbeeldingVoor de truckers en andere modelautobestuurders die nog steeds niet bij de Opticien zijn langs geweest worden de stempelpoten voorzien van o.a. waarschuwingslichten:
http://vid147.photobucket.com/albums/r2 ... dbe9c4.mp4
Gebruikersavatar
marcelinets
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2014 11:58
Echte naam: marceline

Re: Scania P cabine

Bericht door marcelinets »

Mooi hoor hoe iemand zulk moois kan bouwen,ook al eerder werk van je gezien.
Mooie zwaailampen waar heb je die vandaan?
Ga het zeker volgen tot het eind resultaat.

groet marceline
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Scania P cabine

Bericht door Ovdl »

Hoi Fred,

op het filmpje van het uitschuiven "tikt" het motortje als de spindel op zijn eind is.
Blijft dat of komen er nog eindschakelaars op?
In dat geval;
Ik heb laatst mooie kleine uit een toetsenbordje gesloopt,voetje is 6x6mm en de hoogte is +/-8mm(ingedrukt iets lager).
Zitten twee kontakten in,vier aansluitingen,denk ik.
Laat maar weten als je interesse hebt,heb hier een bakje vol.
Afbeelding
Voor de brandweer staan we graag wat onderdelen af.
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

Het tikken is de mechanische eind schakeling. Het schroefdraad heb ik daar weg gevijld, en de veer over de as wordt dan ingedrukt totdat het blok op de plek is waar geen schroefdraad meer is. Laat ik de as nu de ander kant op draaien drukt de veer het blok weer op het schroefdraad. Het tikken is nog een gevolg van de test uitvoering. Ik moet het nog iets beter afstellen en dan is het tikken weg, en draai ik ook niets kapot.
KISS pricipe, Keep it Simpel Safe
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Scania P cabine

Bericht door Ovdl »

Prachtig mooi systeem met die veertjes zo!
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Scania P cabine

Bericht door fireman fred »

Afbeelding
Er zijn weer vorderingen gemaakt. De gehele achteropbowu is gespoten, in twee kleuren. Voordeel is dat alle onderdelen rolluiken en dakplaten zo zijn gemaakt dat ze los kunnen worden gespoten en dan pas gemonteerd. Dat scheelt veel afplakkken en mogelijk lelijke naden of spuitwaas onder het plakband.
De twee flitslichten op het dak zijn vervangen door een modernere type zwaailichten. (vind ik nou eenmaal mooier :) )
Afbeelding
Twee keer vier kappen, met in elke kap 8 SMD Leds. Deze zijn zo aangesloten dat het lichtbeeld van voor- en op zij weer looplicht geeft naar buiten.
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: Scania P cabine

Bericht door Rob Wish »

Wordt mooi Fred.

Ziet er echt gaaf uit met die "druppels"op het dak.

En dan bevat ieder dus 8 leds, dus 8x8 = 64 leds zijn er al nodig voor deze verlichting.
Dat wordt een hoop draad.

En dan laten we anderen nog denken, dat we met een draadloze hobby bezig zijn, hi

mvrgrrob
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Gebruikersavatar
bon4wd
Lid van MBVP
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 okt 2007 15:03
Echte naam: gerard bongers

Re: Scania P cabine

Bericht door bon4wd »

wow Fred dat ziet er weer prachtig uit en dat van een bruder cabine !! super hoor

Gerard
Plaats reactie