MAN Crew Cab tankautospuit

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door fireman fred »

Omdat Brugleuningerveen natuurlijk niet alleen oude brandweervoertuigen nodig heeft had ik al een aantal geschikte Bruder modellen in voorraad genomen. Zo ook twee MAN cabines. De MAN cabine en spatborden van de Bruder zijn eenvoudig aan te passen naar een lichtere TGL of TGM uitvoering. De cabine heeft eigenlijk weinig aanpassingen nodig het meeste heb ik gedaan aan de bumper en de wielkasten.Daarna de tweede cabine verzaagd en onderdelen gebruikt( welving in de cabine en deurgrepen) om de manschappen ruimte te maken.
De achteropbouw is uit 2 mm PS plaat gemaakt met extra strips om de indeling te maken. Omdat ik natuurlijk wel een idee had wat er allemaal aan accessoires moest komen de opbouw daar al op kunnen voor bereiden.
Afbeelding
Ruw bouw
Afbeelding
Achteropbouw met engelse invloed
Afbeelding
Voorlopige stand van zaken
Wat technische info, het chassis bestaat uit ALu hoekprofiel, de vooras uit Wedico onderdelen en een Asiatam Blitz achteras. De Velgen en Banden zijn van een bevriende modelbouwer die ze zelf produceert.
Gebruikersavatar
Firezaltbommel
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2015 19:43
Echte naam: Remco Jans

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door Firezaltbommel »

Fred ziet er weer goed uit!
Mooie aanvulling voor het hedendaagse korps!
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door Rolf »

Hoppa, dat begint er al meteen weer op te lijken. Accessoires zijn een must toch?!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door fireman fred »

De bouw van de moderne bluswagen voor Brugleuningrveen vordert gestaag. Het had veel sneller gekund als de Cdt van de spuitgasten niet nog op het laatste moment met wat aanpassingen was gekomen. Zo moet het voertuig nu een aanvalswaterkanon op het dak hebben om snel een eerste klap uit te kunnen delen bij brand. Hiervoor was weer een grotere bluswatertank noodzakelijk en dat betekende ook weer dat de lichtmast een andere plek moet krijgen in de opbouw. Maar grootste wijziging was dat er een langer chassis noodzakelijk was en de kastindeling ook moest worden aangepast.
(gelukkig worden in het echt alle brandweervoertuigen gezamenlijk ingekocht en is er geen ruimte voor dit soort individuele fratsen van een Cdt Koperbuik)
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door fireman fred »

De volgende stap was het Nederlandse uniformjasje voor de TS. En dat lijkt makkelijker dan het is. De hoek van de banen op de cabine, het aantal banen, luistert heel nauw. Zo erg zelfs dat toen ik dacht dat het goed was een kenner me gelijk wees op een foutje onder de tekst BRANDWEER op de voorzijde. Maar dankzij de hulp van Alex voldoende banen reflecterende striping in voorraad en dus maar weer opnieuw plakken.
Afbeelding
Te brede striping, (1mm!) waardoor het aantal banen niet uitkomt.
Afbeelding
Smallere striping, en een veel gemaakt fout bij niet kenners, wit en blauw hoor links en rechts tegengesteld te zijn.
Afbeelding
Voorzijde met Martin Horn luchthoorns in de voorbumper, een de speaker van de elektronische nachtsirene. Omdat Bruder geen goede lamphouders heeft om LEDs in te bouwen zelf maar weer iets in elkaar geplakt
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door fireman fred »

Moderne voertuigen zijn veelal uitgerust met een zgn Traffic Advisor of Arrow Stick aan de achterzijde. Dit zijn een 8 tal oranje lampen die verschillende loop en flistpatronen kunnen geven. In mijn New York Police had ik ook zijn printje maar die leverancier kan ze niet meer leveren. Na veel zoeken weer een hobbyist gevonden die deze printjes produceert.
Mocht iemand interesse hebben kan ik het adres wel delen.
Afbeelding
Afbeelding
Het printje en de lampenset voor de Scania hoogwerker. Foto van de ingebouwde lampen in de MAN volgen.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door Rolf »

Weer mooie progressie, zit weer schot in! Ben benieuwd of we deze in Ede kunnen bewonderen?!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2016 22:41
Echte naam: Willem-jan

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door Dirk »

Heel gaaf gemaakt!
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door fireman fred »

Rolf, in Ede zal hij er zeker zijn, en als het meezit ook in actie. Maar er moet nog wel het nodige aan gebeuren. Zo moet de hele cabine inrichting nog gemaakt worden, de dakopbouw met ladders etc en de extra speeltjes zoals de uitschuifbare lichtmast en het waterkanon op het dak.
En oja, dan moet alles nog aangesloten worden op de Beier USCM2 en ontvanger.
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 apr 2013 19:38
Echte naam: Harry

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door Harry »

Dit wordt weer een heel realistisch model, en gaat, zeker met de functionele lichtmast, tijdens de demo's weer een echte publiekstrekker worden!

Inmiddels heb ik de laatste update binnen van de MAN, en hij wordt echt mooooi! 8-)
Plaats reactie