Telescoopkraan

Stel hier alle overige technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joske2
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2012 10:31
Echte naam: vandenbussche Jose

Telescoopkraan

Bericht door joske2 »

Wie kan mij een tekening bezorgen van een 3delige telescoopmast met kabelbediening
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Telescoopkraan

Bericht door fireman fred »

Joske,
ik heb je bericht ontvangen. Moet even het digitale betandje zoeken. Is van een Hydraulisch/kabel systeem, wat je kunt veranderen door er een spindel/kabel systeem van te maken.
Gebruikersavatar
joske2
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2012 10:31
Echte naam: vandenbussche Jose

Re: Telescoopkraan

Bericht door joske2 »

Ok bedankt voor de moeite Joske
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Telescoopkraan

Bericht door fireman fred »

Hier een paar foto´s van mijn systeem om de telescoop arm van de Mack Brandweer wagen te voorzien van een nieuwe telescoop arm.
De oude had maar één uitschuifbaar deel welke door middel van een tandheugel naar buiten schoof. In werkelijkheid hadden deze wagens drie uitschuifdelen, maar ik ben al blij als ik twee delen werkend krijg. Met vier delen kan de zijdelingse belasting als de arm dwars op het chassis draait ook veel te hoog worden wat weer extra zware stempels noodzakelijk maakt.
In de hoofdarm is de aandrijving geplaatst. De motor drijft door twee tandwielen een M3 messing schroefdraad as aan. Op deze as loopt een moer, die vast is gesoldeerd aan een messing pijp. Van af het messing aandrijfblok loopt een trek kabel voor het derde deel door deel twee, over de kop van de messing buis terug naar de onderzijde van deel drie. Als de spindel uitschuift wordt het derde deel nu mee naar buiten getrokken.
Het inschuiven gaat als volgt. Vanaf de onderzijde van deel drie loopt een kabel via de onderzijde van deel twee naar de voor zijde van deel 1. Als de spindel terug draait trekt hij het derde deel mee naar binnen. Door spanners uit de scheepsmodelbouw te gebruiken kun je de kabels goed strak trekken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het systeem werkt maar de aandrijving is nog niet 100%. Ik ben van plan om een Rc Bruder vertagingsmotortje op een M4 as te koppelen.
De arm moet in ca 30 sec. ongeveer 25 cm uitschuiven, bij volle snelheid. Wie heeft daar een berekening voor hoeveel omwentelingen de as dan moet maken.
henkvh

Re: Telescoopkraan

Bericht door henkvh »

Ik ben benieuwd naar de modificatie zal in ieder geval indrukwekkend zijn wat betreft de nieuwe uitschuifhoogte.
Het blijft altijd weer een uitdaging.
p.s. Fred als je die telescoop- bestanden niet kan vinden heb ik ze e.v.t wel.

Gr.,
Henk v H
trilliwilli
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2010 10:16
Echte naam: William
Locatie: Zuid Holland

Re: Telescoopkraan

Bericht door trilliwilli »

Je schrijft dat je een M4 schroefdraad wil gaan gebruiken.
Als tip kan ik meegeven dat ik voor iets groter zou gaan, minimaal M6, maar ik weet niet of je dat kwijt kunt.

Nu de berekening. M4 heeft een spoed van 0,7mm.
Je wil 25 cm uitschuiven, eerst de eenheden gelijk, dus 250 mm.

250/0,7=357 omwentelingen moet de spindel draaien om 250 mm af te leggen.

Je wil dit in een halve minuut, en omwentelingen gaan per minuut, dus moet hij de 357 omwentelingen in een halve minuut maken: 1/0.5=2 is de factor, 357x2=714 omw/min.
Met vriendelijke groet, William
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Telescoopkraan

Bericht door fireman fred »

William bedankt.
Inderdaad zit ik een beetje met de ruimte, M4 is denk ik voldoende dan hou ik nog rumte over voor de buisleiding en electro kabels voor de servo besturing van het waterkanon en schijnwerpers.En ik wil M4 omdt een M3 nogal snel niet 100% recht is , en dn gaat de spindel uit het lood draaien. En met deze lengte en weinig geleiding is dt lastig.
Ik ga op zoek nar een bijpassende motor, met tussen de 600/800 omwentelingen oper minuut.
Plaats reactie