Aluminium solderen

Stel hier alle overige technische vragen
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Aluminium solderen

Bericht door henk »

Na de berichten van Piet over Durafix Easyweld heb ik zelf maar een startkitje besteld.

Deze heb ik b\vanmorgen binnen gekregen en ben er direct mee de schuur in gegaan.

Als eerste proef heb ik 2 plaatjes van 1mm haaks op elkaar gesoldeerd.

Afbeelding

Ik kan zeggen als eerste soldering viel dit zeker niet tegen. Wel heb ik mogelijk een andere brander nodig. Dit is gedaan met een brander voor leidingwerk. Gewoon eentje van de GAMMA werkend op een propaan/butaan mengsel. Dit gaar verder prima, maar het duurde erg lang voor de juiste temperatuur was bereikt. Of misschien was ik te ongeduldig...... En die koude steen als ondergrond zal ook niet geholpen hebben denk ik ;)

Maar goed toen eenmaal de juiste temperatuur was bereikt en het toegevoegde materiaal ging vloeien was het grootste probleem eigenlijk om dit met een constante snelheid te doen, zodat de naad overal gelijk wordt. Maar dit zal wel een gevalletje van veel oefenen zijn om hier handigheid in te krijgen.

De voorbehandeling was vrij eenvoudig. Het materiaal was schoon en ik heb het dan ook alleen met het bijgeleverde borsteltje schoongemaakt tot het blonk. Daarna beide delen haaks op elkaar gezet en vast gezet met een griptang. Moet dus eens gaan kijken voor wat kleinere griptangen. Deze was wat groot en zwaar voor dit materiaal.

Voorlopig lijkt de soldering behoorlijk sterk. Als ik het materiaal probeer lo te breken lukt dit niet. Alleen de platen buigen een stukje boven de soldeerverbinding.

Dannu eerst maar eens wat foto's van de soldeernaad:

Afbeelding

Afbeelding

Nu zijn er vast ervarings deskundigen op het gebied van messing solderen en/of lassen die aan deze foto's kunnen zien wat er niet goed is gegaan of beter zou kunnen. Hier hoop ik tenminste wel op.

Zelf denk ik dat het best goed is gegaan. Alleen iets meer geduld of een andere brander. Maar verder ging het best soepel, nog een beetje oefenen om het constant te krijgen.

Maar verder zijn tips en opmerkingen welkom.

En als er verder nog iemand ervaring heeft met aluminium solderen graag ook jouw ervaringen hier plaatsen.

Mogelijk is dit dus best een bruikbaar materiaal voor de modelbouw. Met materiaal van 1mm gaat het prima.

Kom maar op met op- en aanmerkingen!
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
Mark Wish
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 okt 2007 06:43
Echte naam: Mark
Locatie: Spijk-city

Re: Aluminium solderen

Bericht door Mark Wish »

Ziet er zeer fraai uit Henk,
zo echt niet zeggen dat het gesoldeerd is.
Volgens mij is dit wel wat dat aluminium solderen????
Gr Mark
If you eat Lego, you will shit bricks.
Imagination is more important than knowledge
Gebruikersavatar
Daeny
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 sep 2007 13:56
Echte naam: Jan Dijk
Locatie: Heemskerk

Re: Aluminium solderen

Bericht door Daeny »

Men zou niet zeggen dat dit het eerste proefplaatje is, het ziet er inderdaad geweldig uit. Heb ik het goed begrepen Henk dat de plaatjes verbogen nadat jij probeerde of het wel goed vast zou zitten of is het door het solderen gekomen?
mvg Jan
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Aluminium solderen

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hallo Henk,

Nou, dat ziet er best goed uit voor de eerste alu.las, het is best een mooie soldeer lasnaad geworden, het lijkt wel een echte lasnaad, super hoor !!!

Ik denk na div. proefstukjes dat het best goed zal gaan met het alu. solderen.

Dit is toch wel hoopgevend, omdat ik eerst toch wat bedenkingen had !

Ik denk dat dit toch echt een doorbraak is in het solderen van aluminium, want alle voorgaande soldeersetjes vielen erg tegen, of het zat niet vast, of het aluminium zakte als een pudding in elkaar.

Misschien een TIP ???

Henk, misschien een vuurvaste steen gebruiken onder het alu.materiaal, deze geleid de warmte beter, of vastklemmen in de bankschroef, waarbij de te lassen naad buiten de bankschroef steekt.

Henk, succes verder uittesten van het alu.solderen en hou ons op de hoogte !!

Ik ga ook eens z'n proefsetje bestellen om het uit te proberen.
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: Aluminium solderen

Bericht door henk »

INderdaad, valt zeker niet tegen.

Jan, inderdaad is het verbuigen gebeurt na wat eenvoudige "sterkte testen" en niet ten gevvolge van het solderen zelf.

Dit is toch weer een iets andere vorm van modelbouw waarvoor toch weer wat ander gereedschap nodig is. Zal eens moeten kijken voor wat extra klemmen/griptangen en mogelijk voor een vuurvaste sten om als onergrond te gebruiken.

Voor ik dit in een moel kan gebruiken wil ik toch eerst nog wel het een en ander aan ervaringen op doen, zoals wat gebeurt er als je vlak naast een las opnieuw gaat solderen? Hoe gaat het met dikker/dunner materiaal? Is het mogelijk om plaatjes aan een stuk massief te solderen?

Nouja nog genoeg te testen zou ik zeggen. Hopelijk heb ik daar vandaag of morgen nog even de gelegenheid voor...

Als er meer nieuws is horen jullie het hier zeker!
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
Daeny
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 sep 2007 13:56
Echte naam: Jan Dijk
Locatie: Heemskerk

Re: Aluminium solderen

Bericht door Daeny »

Henk,

Je hebt het nu met een brander geprobeert die gebruikt word voor het solderen van b.v. waterleiding.
Een brander die proxxon heeft geeft een fellere vlam en is puntig zodat je misschien sneller op een kleine oppervlakte aan de benodigde temperatuur komt. Ik weet niet of ik woensdag al weer zover op de been ben om naar de clubavond te komen. Ik hoop dat je dan je proefjes bij je hebt. Want foto's zijn leuk maar in het echt is een stuk interressanter.
mvg Jan
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: Aluminium solderen

Bericht door henk »

Dit stukje kan ik woensdag zker meenemen.

Net nog even bezig geweest, maar was minder succesvol helaas.
Lag niet eens zozeer aan het solderen, maar meer aan het opstellen van de te solderen delen.

De steen die ik eronder heb zuigt teveel warmte weg. Dus daar moet ik nog iets andes voor zoeken.
Ook moet ik nog wat meer tangen e.d. zoeken om de delen te kunnen klemmen.

Het probleem wat ik nu had was dat de delen uit elkaar gingen zodra ik de staaf er tegen hield.

Nouja, alle begin is moeilijk. Eerst maar eens opzoek naar middelen om de te solderen delen te kunnen opsluiten zodat ze geen ongewenste bewegingen kunnen maken.

Ook zoek ik nog wat materiaal om als steuntjes te kunnen gebruiken. Hout is geen optie, en steen trekt teveel warmte weg.

Er zijn vast wel mensen hier aanwezig die mij hier tips over kunnen geven....
Met lassen loop je toch tegen gelijksoortige problemen aan of niet? Dan zijn er vast lasser die mij wel wat tips kunnen geven omtrent het inklemmen van de delen.
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Aluminium solderen

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hallo Henk,

Ik zelf gebruik bij het solderen van meesing vaak griptangen(tjes), lijnklemmen(tjes), maar ook hele kleine metaalklemmetjes, die ik in de bouwmarkt heb gekocht, 6 voor euro; 1,99, gelijk een flink aantal aangeschaft, want bij het echt warm worden geven deze klemmetjes het nog wel een keertje op, bovendien, als je niet uitkijkt, soldeert het klemmetje vast aan je materiaal.

Soms klem ik iets vast met een ijzerdraadje, als een klemmetje niet lukt, soms maak ik even een malletje van aluminium, tja, eigenlijk bedenk ik allerlei oplossingen om toch mijn werkstukjes te kunnen solderen.
Ik heb nog nooit gehad dat ik iets niet kon solderen, hoe klein dan ook.
Soms is een malletje meer werk dan het solderen zelf, maar ja, je moet soms wel wat om toch je doel te kunnen bereiken.
Bij langere stukken die ik in elkaar moet zetten (chassisbalken), die plak ik gewoon in elkaar met plakband, op plekken waar ik niet hoef te solderen en fixeer ik vaak met staafjes alu. of stukjes hout, ik bedenk soms de gekste dingen om toch mijn doel te bereiken !!
Nu heeft messing solderen het voordeel dat aluminium niet hecht met het soldeertin, dus kan ik vaak gebruik maken van aluminium, maar dat wordt bij alu. solderen toch wat moeilijker, omdat het Durafix staafjes in principe als soldeert, dus dat is toch wat lastiger, denk ik.

En ja, als ik iets heel dicht bij elkaar moet solderen, dan koel ik de eerder gemaakte soldeerverbinding met een stukje nat keukenrol papier, wel opletten, dat het niet in de brand vliegt, hahahaha.
Ik heb altijd een emmer water klaar staan voor de veiligheid en ik heb een brandblusser in m'n werkplaatsje voor het geval dat .......

Ik weet niet of die koelmogelijkheid ook opgaat voor aluminium solderen, zal je uit moeten proberen !
Trouwens ik ben benieuwd of een gemaakt soldeernaad bij verhitting ook weer direct loslaat !!!

p.s. ik heb een proefsetje besteld, duseven afwachten tot i ook kan gaan expermiteren !

Morgen zal ik even een foto plaatsen van de kleine metaalklemmetjes !!


Henk, succes met je verdere proeven !!
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
lifentra
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2007 09:40
Echte naam: Libbe Fennema
Locatie: Kubaard
Contacteer:

Re: Aluminium solderen

Bericht door lifentra »

Ziet er goed uit henk

Is dit materiaal van de gama ??

Ik heb het ook eens geprobeerd met dat spul van e-bay maar dat heeft alleen maar een hoge bloeddruk opgeleverd

als je dit op gewoon huis tuin en keuken alu kunt gebruiken is het wel iets wat zeer bruikzaam kan zijn in onze hobby tak

gr
libbe
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: Aluminium solderen

Bericht door henk »

Ha Libbe, bedoel je met "dit materiaal" het aluminium? dan ja dit is gewoon uit de bouwmarkt.
Als je het soldeermateriaal bedoelt, dan nee dit komt hier vandaan. Via deze site kun je startkitjes bestellen en losse staven. tegen best leuke prijzen. Kan je bijna niet voor tobben....

Piet bedankt voor de tips, kan hier wel wat mee denk ik. Bij messing solderen kun je inderdaad wat makkelijker aul gebruiken als mal/steun. Is hier wat lastiger, maar zal een kijken.Had al een blokje hout omwikkeld met alu-folie gebruikt, maar ook hier hecht het soldeer goed op :D

Ben zojuist nog even in de bouwmarkt geweest en heb nog een paar griptangen gehaald. Ik zocht ook nog wat andere klemmen, zeg maar metalen knijpers, maar die hadden ze ff niet. Kwam nog wel wat anders tegen. Dit is een hitte schild, te gebruiken voor het solderen van leidingen. ter bescherming van de muren en tegels e.d. Is een wit matje van ca 30x30 cm met een alu-folie achterop. Lijkt een beetje op steenwol, maar is het niet. Eens kijken of dat beter gaat. Zal denk ik minder warmte opzuigen dan zo'n koude steen.

Ben nog wat aan het proberen geweest, met wisselend resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

Hier heb ik 2 plaatjes 1mm alu op de rand aan elkaar gesoldeerd. Bij de eerste pogingen om de naad te breken boog te plaat (te zien op de foto). Maar toen ik de delen dichter bij de naad vasthield en begon te buigen gaf na enkele keren de naad op. Zal mogelijk voornamelijk "metaalmoeheid" zijn. Maar op zich denk ik dat zo'n las als hij niet te gek belast wordt lang stand zal houden.

Afbeelding
Afbeelding

Hier heb ik een plaatje 1mm op een stuk u profiel gesoldeerd. Hier was het grootste probleem de warmte goed in het u profiel te krijgen. Maar het is me nog niet gelukt om dit los te breken.

Hopelijk gaat het verwarmen met dit nieuwe soldeermatje beter.

Iets om wel op te letten bij het solderen is dat je het soldeermiddel niet direct in de vlam houdt. Als je dit wel doet loop je het risico dat dit vebrand en als brokken van het alu afvalt. Maar ook dit is een techniek die te leren is met vallen en opstaan zal ik maar zeggen.

Voor de clubleden, woensdag zalik wat proefjes meenemen... hebben we weer iest om over te o.h-en ;)
Greetz

Henk
Plaats reactie