Dim licht en groot licht

Stel hier alle overige technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Dim licht en groot licht

Bericht door fireman fred »

Voor een model moet ik een lastige schakeling maken, althans wat ik wil is me na een paar uur prutsen nog niet gelukt.
Twee koplampen elk met twee gelijke led´s. De buitenste twee zijn dimlicht en hebben elk een eigen weerstand waardoor ze als dimlicht branden. De binnenste twee zijn groot licht en branden fel door een lagere weerstand.
Maar het groot licht gaat straks links en rechts wisselend branden door een schakelprintje (blijft natuurlijk wel een hulpdienstvoertuig)
Nu wil ik de buitenste twee led's dan ook van dimlicht gelijk met het groot licht wisselend laten branden, en heb ik met een diode al geprobeerd om te voorkomen dat de groot licht led's ook mee branden met dimlicht. Elke Led heeft een eigen weerstand en elke led een eigen aansluiting.
Iemand een oplossing?
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Dim licht en groot licht

Bericht door Ovdl »

Hoi Fred,

ik heb je verhaal straks gelezen en eerst snapte ik niet helemaal je probleem.

Later eens op een papiertje getekend en ff zitten uitdenken.
Ik gooi ff mijn balletje op;
mischien denk ik verkeerd,dat horen we dan wel weer.

-twee printrelais wisselcontacten dubbelpolig had ik bedachtdus zes aansluitingen +het spoeltje voor het relais.
-1 relais gebruik je voor links en 1 voor rechts.
-je gebruik de verbreekcontacten van de relais,dus relais niet bekrachtigd=lampen aan.
-je kunt nu gewoon je vier lampen aansluiten over de relais,verbreekconacten zijn en blijven gemaakt.
-alles werkt zoals voorheen.
-vierled,s over die vier contacten van de twee relais.
-de spoeltjes van de relais ga je aansturen met je knipperprintje.
-dus als je niet "knippert" gebeurt er niks,pas als je met je knipperprintje de relais gaat bekrachtigen begint de kermis.
-bij knipperen komt je relais steeds op en vallen je contacten af/open=knipperen led,s.

ik weet niet of het meteen duidelijk is,mischien beetje moeilijk uitgelegd.
tekeningetje was mischien handiger.
deze oplossing is mischien niet de enigste,maar ik kwam erop onder het koken.
zelfde relais gebruik ik ook in mijn truck voor aansturing zwaailampen en werklichten.
lichten zijn 12v,stuurstroom uit cti-printje maar 6v.

succes ermee en groeten
Otto
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Dim licht en groot licht

Bericht door Michael »

Dit is zeker niet wat je bedoeld? Of misschien kan je dit gebruiken....
http://www.mbvpforum.nl/viewtopic.php?f ... =led#p4377
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Dim licht en groot licht

Bericht door fireman fred »

Michael ik denk dat dit de oplossing wel eens kan zijn.
Maar ik zie dat hier één LED wordt gebruikt en ik heb er twee. Eigenlijk zou deze schaeling omgebouw moeten worden naar twee led´s volgens mijn patroon.
Otto, bedankt, voor het medenken. Het gaat om dit patroon, http://youtu.be/z3KH5tpjCOU" onclick="window.open(this.href);return false; de schakelprint voor dit patroon wordt al gemaakt. Het probleem is dat de dimlicht wel brand en de groot licht led ook wel gaat branden, dus dat is niet zo moeilijk, maar nu moet als de groot licht led gaat branden de dimlicht led ook feller gaan branden. (zelfde weerstand waarde)
Wat er dan gebeurt is dat de groot licht led via de gezamenlijke min ook voeding krijgt en dan dan als dimlicht gaat branden. Zet ik er een diode tussen, heb ik het probleem wel opgelost dat de groot licht Led brand bij dimlicht, maar het dimlicht reageert niet op de groot licht puls.
Blijft lastig, vooral omdat ik steeds in het model moet gaan zitten solderen. Misschien morgen of zo maar eens een test opstelling maken.
Plaats reactie