Blauzahn zender

Stel hier alle overige technische vragen
Plaats reactie
trilliwilli
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2010 10:16
Echte naam: William
Locatie: Zuid Holland

Blauzahn zender

Bericht door trilliwilli »

Het word steeds complexer zie ik. Daar gaan nog de nodige uurtjes fabricage in zitten.
Ziet er wel goed uit, en mooi getekend in Inventor. Komt hier als ik het goed begrijp ook hydrauliek in om diverse functies te kunnen gebruiken?

Je hebt misschien al nagedacht over de besturing van de kraan, maar ken je de Duitse Blauzahn zenders. Een zelfbouwzender die op dezelfde functionaliteit is gebaseerd als de Brixl, maar doordat je hem zelf bouwt is die een stuk aangenamer in prijs, en bovendien kun je de behuizing en knuppels zelf indelen, bijvoorbeeld 3 knuppels voor de kraanfuncties en daarnaast nog 2 schuiven voor de rups.

Een foto van de besturing die ik reeds zelf heb ontworpen voor mijn kraan:

Afbeelding

Let even niet op de cirkels, die waren voor een vraag op het Duitse forum:

http://www.modelltruckforum.de/index.ph ... oardID=186" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier de fabrikant:

http://www.geier-modellbau.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan met deze zender in meerdere levels werken, met in elke level 7 proportionele en 8 schakelkanalen.
Interessant is de hydrauliekfunctie, waarbij de zender automatisch de toeren van de pomp bij regelt als je meer of minder functies gebruikt. Voor de vele mogelijkheden in deze kraan kan het een interessante optie zijn.
Met vriendelijke groet, William
Gebruikersavatar
supergreenpin
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 sep 2007 19:00
Echte naam: Richard
Locatie: Rotterdam

Re: Blauzahn zender

Bericht door supergreenpin »

Hoi William,

Dank je wel voor de tip, deze fabrikant ken ik nog niet.
Ik was al voorzichtig een keer bezig geweest met de hoeveelheid functies die er straks nodig zijn, maar ben er nog niet helemaal uit hoe dat op te lossen.
Er moet helaas ook hydrauliek in de kraan komen om de A-bok naar voren te kunnen zetten, er daar dienen dan ook al de eerste problemen aan, ik denk er nu een oplossing voor gevonden te hebben. Ik heb afgelopen week de dubbeltraps cilinders getekend.

Groeten Richard
Groeten Richard,
http://www.rmw-technoscalemodels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Modelbouwen is een constante strijd voor ruimte voor onderdelen en een natuurgetrouw uiterlijk
trilliwilli
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2010 10:16
Echte naam: William
Locatie: Zuid Holland

Re: Blauzahn zender

Bericht door trilliwilli »

De zender is zeer interessant voor complexe modellen.

Met functiebouwstenen kun je de aantal servo's die je aan kan sluiten tot 152 uitbreiden, maar je kan ook meerdere ontvangers aansturen, niet met omschakelen, zoals bij servonaut, maar gewoon tegelijkertijd, maar net welke functie je toewijst.

Ook kun je met de programmeerbare versie bijvoorbeeld de zwenk op 50% laten werken met de volle knuppeluitslag.
Die programmeerbare variant leek mij nog iets te complex, omdat ik geen verstand heb van PLC programmering, waar het erg op lijkt, maar de mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

Een groot gemis bij de grote leveranciers, die nog steeds met 6 proportionele en 1 of twee schakelkanalen zitten te rommelen, of met een multiswitch die ook niet altijd heeft wat je nodig hebt.

Hier heb je standaard 7 prop en 8 schakelkanelen over 8 levels, die onbeperkt in elk level dubbel of voor een andere functie gebruikt kunnen worden, als schakel-, of tastfunctie kunnen worden gekozen en je hebt ook terugkoppeling naar je zender.

Accustatus, oliedruk- of temperatuur zijn op de zender uit te lezen. Interessant voor een kraan kan een hellingshoeksensor zijn voor mast of afstempeling. Niet strikt nodig, wel leuk en voor jouw kraan kan daarmee de veiligheid met 13 meter mast worden verhoogd, als je de status kunt uitlezen.

Frank Geier kun je altijd bellen met vragen, en Uwe P, de bouwer van de Jaromin kranen die ook in Ede staat elk jaar, gebruikt deze zenders.

Vergote schermen, touchscreen schermen, Hall sensorsticks, je kan het zo gek niet bedenken, of iemand heeft het wel gemaakt. Veel hiervan staat op het forum waar ik de link van heb geplaatst, dus op een regenachtige dag ( nu niet dus), kun je je Duitse taalkennis flink ophalen.

Ben benieuwd of je hiermee wat kan, veel succes.
Met vriendelijke groet, William
Gebruikersavatar
supergreenpin
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 sep 2007 19:00
Echte naam: Richard
Locatie: Rotterdam

Re: Blauzahn zender

Bericht door supergreenpin »

Het ziet er zeker interessant uit en heb ook zeker al een aantal malen nagedacht over een zender met terugkoppeling. Maar ik ga eerst maar eens bouwen en als ik een eindje onderweg ben ga ik mij daar weer druk over maken. ;)
Groeten Richard,
http://www.rmw-technoscalemodels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Modelbouwen is een constante strijd voor ruimte voor onderdelen en een natuurgetrouw uiterlijk
Gebruikersavatar
Mark Wish
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 okt 2007 06:43
Echte naam: Mark
Locatie: Spijk-city

Liebherr LR1750

Bericht door Mark Wish »

Klinkt wel interessant, enige nadeel is als ik het zo lees dat je aardig wat kaas van het programmeren gegeten moet hebben?
Gr Mark
If you eat Lego, you will shit bricks.
Imagination is more important than knowledge
trilliwilli
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2010 10:16
Echte naam: William
Locatie: Zuid Holland

Re: Blauzahn zender

Bericht door trilliwilli »

Valt wel mee. De standaard Blauzahn is niet veel ingewikkelder als een Robbe FC16. Het is de optionele programmeerbouwsteen die het ingewikkeld maakt. Dit is overigens dezelfde zendmodule, alleen de ontvanger word dan anders. Programmeren gaat wel via de zender. Mooi is ook de optionele SD kaart, daarmee kun je de gegevens op een andere Blauzahn of op de computer als backup zetten. Bij veel programmeren is dat wel fijn.

Het zijn wel opties die ik zelf waarschijnlijk niet ga nemen, de zender word speciaal voor de kraan, en ik wil eerst ervaring opdoen met de zender voordat ik gelijk de meest uitgebreide versie neem. Voorlopig is mijn kraan nog virtueel, d.w.z. op tekening, dus de zender is nog even niet noodzakelijk.

Ik hou met het ontwerp wel rekening met de mogelijkheden van de zender, wanneer ik iets elektronisch op kan lossen en daar mechanisch een hoop voor weg kan laten, is dat natuurlijk wel handig om gelijk in het ontwerp mee te nemen.
Met vriendelijke groet, William
Gebruikersavatar
HUMARIA
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2013 09:16
Echte naam: Huib Hoogendoorn
Locatie: Gorinchem

Re: Blauzahn zender

Bericht door HUMARIA »

Is natuurlijk een perfecte zender voor dit soort materiaal maar is hij ook wel geschikt voor een truck ? Of is daar de servonaut set of JETI set een betere oplossing ook wat prijs betreft.
De kan niet wegzetten en de leer pakken.
trilliwilli
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2010 10:16
Echte naam: William
Locatie: Zuid Holland

Re: Blauzahn zender

Bericht door trilliwilli »

Hallo Huib,

Zie nu pas dat er een vraag gesteld is :oops:

Deze zender is goed geschikt voor vrachtwagens, maar wel met veel functies in het achterhoofd.
In de ontvanger zit bijvoorbeeld al een lichtset, dus die hoef je niet meer te kopen.

Let wel op, het betreft hier een zelfbouwzender. Het plaatje in mijn eerste post is een ontwerp op basis van een kale pultbehuizing waar alles in gefreesd wordt. Er zijn legio modelbouwers die een oude zender hiervoor hebben gebruikt.

Een stokoude Robbe, Graupner of Multiplex die je voor een paar tientjes van Marktplaats vist is al voldoende.
Voor louter een vrachtwagen is de Robbe/Yeti combinatie net zo duur en minder werk.

Voor mijn vrachtwagen heb ik deze dus ook, de Blauzahn ga ik pas maken wanneer ik deze nodig heb.

Er komt overigens een nieuwe Blauzahn met groter display, de oude displays waren niet meer verkrijgbaar.

Als je meer wil weten, in Ede staat Uwe met de Jaromin kranen, die kan je alles vertellen over Blauzahn, hij heeft er meerdere voor zijn kranen.

Kijk hier eens voor voorbeelden: http://www.modelltruckforum.de/index.ph ... 9&pageNo=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Met vriendelijke groet, William
Plaats reactie