Kazerne deuren

Stel hier alle overige technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Kazerne deuren

Bericht door fireman fred »

Na een avondje bijpraten op de club en wat gedachtes op modelbouw gebied uit hebben gewisseld denk ik een oplossing te hebben gevonden om de kazernedeuren open en dicht te laten gaan. (bedankt Henk en Wout ;) )
Ik ga een platte messingstrip voorzien van afstandbusjes die op de wand tussen de poorten wordt geschroef. Het laatste deel wordt omgebogen zodat de motoren voor de aandrijving en het laatse deel van de roldeur onder het dak horizontaal liggen. Het grootse deel gaat dus recht omhoog achter de gevel. Voordeel, de deur zal door het eigen gewicht uit zichzelf naar beneden zakken. Aan de deursegmenten een U profieltje, die over de platte messing strip kan schuiven. Doordat het grootste deel recht omhoog kan schuiven hoeft dit ook niet te kunnen scharnieren. Dit maakt het weer steviger.
Wat heb ik nog nodig? Drie electromotoren die langzaam draaien, iemand een idee? Ik wil liever geen complete vertragingskasten maken. (misschien complete servo's ?) Maar dan moet ik weer met een puls signaal werken, en ik wilde gewoon +/- wisselen voor omhoog-omlaag.
En het schema hoe ik de eindschakelaars moet aansluiten op de motoren. Alle ideen en tips zijn welkom. Met een beetje mazzel werkend in Zwolle.
PS, Voorgevel kazerne komt dan in een aparte kist, 80x50 die dan tevens dienst kan doen als hoogbouw brandobject. Eén zijde beschilderen als flatgebouwgevel, en een losse beschermplaat daaroverheen.
KISS principe;Keep It Simpel, Stupid.
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Kazerne deuren

Bericht door avaben »

Hoi Fred,

kijk eens bij Robbe, zij hebben mooie kleine motoren met diverse vertraging.
Het zijn dezelfde motortjes waar ook onze windmolens op draaien.

Kijk hier maar even: http://data.robbe-online.net/robbe_pdf_de/4124.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet
ARie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Kazerne deuren

Bericht door fireman fred »

Arie, bedankt maar bijna 50,- p/st is net iets teveel. Heb er drie nodig. Bij Lemo-Solar ook mooie langzaam draaiende motortjes gevonden., 44 omw p/m bij 12 V. Als dat te snel is kan ik ze ook op 9 of zelfs 6 V laten lopen. Prijs, 6,50 p/st. Dan is het nog leuk om te doen, ;)
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Kazerne deuren

Bericht door avaben »

Tja, was maar een tip. Ik wist niet dat de brandweer zo weinig betaalde (of is er niet genoeg fik in de stad?) :lol:

Een schema voor de eindschakelaars heeft 2 keer in het clubblad gestaan. Ik dacht ook dat het ergens op het forum vermeld stond.
Zo niet, even contact opnemen met Henk, hij heeft het schema in digitale vorm

Succes
ARie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Kazerne deuren

Bericht door fireman fred »

Klopt Arie, heb ik al weer gevonden. Nee ik verdien wel veel, maar krijg zo weinig. :D
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: Kazerne deuren

Bericht door henk »

Fred, kijk anders eens bij conrad, die hebben ook wat ze noemen transmisiemotoren, dit zijn motoren met een vertraging eraan gemonteerd, verkrijgbaar in diverse vertragingen. en goedkoper dan robbe.

Wat je ook kunt doen is een servo nemen en alle elektronica eruit slopen. Dan hou je ook een motor met vertraging over. Let er dan wel op dat deze niet meer dan een volt of 5 mag hebben, maar met 4 penlights of zoiets kom je dan al vrij ver denk ik. Bij deze motor kun je dan inderdaad gewoon + en - wisselen om de draairichting te veranderen.

Mocht je nog nadere toelichting op de eindschakelaars wensen geef dan maar een gil.
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Kazerne deuren

Bericht door fireman fred »

Henk,

ik heb al een testje gedaan met een servo (Conrad 4,95) die omgebouwd was naar permanent draaien. Sterk genoeg om de deur naar boven te tillen, gaat alleen wat langzamer als zakken. Maar dat los ik op door een katrol aan de deur te maken, en dan de kabel van vastpunt (servo) naar de deur en terug naar de servotrommel te laten lopen. Snelheid wordt dan gehalveerd, kracht verdubbeld. En dat is precies wat ik wilde. Servo's zijn inderdaad makkelijk om te bouwen, en eventueel te vervangen. Nu nog op zoek naar een infrarood zendertje/ontvanger die ik kan gebruiken om de 3 deuren individueel open te sturen op afstand. Eens kijken of dat nog gaat lukken voor Zwolle, anders in 2009 weer nieuwe kansen, toch ?? ;)
Plaats reactie