Van 12Volt naar 6Volt

Stel hier alle overige technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nokkie
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:19
Echte naam: Arno
Locatie: Mierlo

Van 12Volt naar 6Volt

Bericht door nokkie »

Hallo,

Hoe kan ik op een simpele maar goede manier mijn accuspanning omvormen van 12V naar 6V :roll:
Dit voor de aandrijving van een 6volt electromotor.
Graag een niet te moeilijke uitleg daar electro helemaal mijn ding niet is :mrgreen:


grzz Nokkie
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: Van 12Volt naar 6Volt

Bericht door henk »

dit kan met bijvoorbeeld een BEC systeem van Conrad bestel nummer 23 47 29-92. Deze levert een spanning van 5V.

Maar wat wil je doen met deze motor? Wil je hem in toeren kunnen regelen, vooruit/achteruit kunnen schakelen?
Vertel ook even wat voor moor het is, zoals het benodigde vermogen dit met het oog op de belasting (Ampere, stroomopname).

Misschien kun je iets meer vertellen wat je wilt, zodat we je beter kunnen helpen.
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
nokkie
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:19
Echte naam: Arno
Locatie: Mierlo

Re: Van 12Volt naar 6Volt

Bericht door nokkie »

Hallo Henk,

Het is een kleine vertragings motor 16mm doorsnee met een vertraging van 30:1 van Copal.
Deze ga ik gebruiken voor een kleine spindelaandrijving, en wordt geregeld door een Thor15 regelaar.

Daar mijn hele truck is uitgerust met een 12 volt accu, en het motortje maar 6 volt is moet ik dat verschil op zien te lossen.

De specs van het motortje zijn: Voltage DC 6 volt, operating voltage 5.4-6.6 volt, rated current 450Ma, stall current 1600Ma.
rated torque 250 g-cm, stall torque 800 g-cm .

Hoop dat je hier wat mee kunt doen.

grtzzz Arno
PSD Roosendaal

Re: Van 12Volt naar 6Volt

Bericht door PSD Roosendaal »

Beste Arno,

Met de energie in een accu moet je altijd zuinig omspringen, omdat ze altijd te snel leeg zijn.
Het aan gegeven BEC systeem zou kunnen, echter het grote koelblok lijkt een slecht rendement te voorspellen.
Conrad is hier heel wazig over, maar het lijkt er op dat de 6Volt die er af moet gewoon omgezet wordt in warmte oftewel een rendement van max. 50%.
Een alternatief is een DC-DC converter welke tegenwoordig vrij klein zijn en een rendement kunnen halen van meer dan 85%.
Let wel goed op of de converter ook wisselende belastingen aan kan omdat de motor ook wel eens uit staat.
En de ingangsspanning is op een accu aangesloten natuurlijk ook niet altijd constant.
Kortom laat je hierover goed voorlichten bij een elektronica winkel.

Groeten,
R. Hagg
Plaats reactie