Bruder Fendt 1050 ombouw en getrokken materieel

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Ovdl »

heel mooi spul Rolf!
en inderdaad dit krijg je niet snel vast in de prut.
succes ermee,wordt mooi!!
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rolf »

De bouwbeschrijvingen komen eraan Arie. Had ik weer niet aan gedacht :( :oops:
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door avaben »

en binnen. Bedankt Rolf.
Komen binnen enkele minuten bij bouwbeschrijvingen 'overige' te staan.
Gr
Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Blocher Fendt 1050 Vario en toebehoren

Bericht door Rolf »

Zo, tijd om de voortgang in de bouw maar eens aan jullie te showen. Helaas had ik in de tussentijd een cameraprobleem.
Van de opbouw van de vooras zijn er dus niet echt foto's. Op de totaalshots is echter wel goed te zien hoe degelijk de zaak ook hier in elkaar zit.

Afbeelding

Afbeelding

Hier de opbouw. In de assen zitten de Faulhaber motoren. De aandrijving werkt als een soort cvd as met daarin per kant 2 lagers. De servo maakt deel uit van de gehele ophangingscontructie en pendelt mee in het chassis. Hierdoor krijg je geen bumpsteer.

Vraagtekens heb ik wel bij de bevestiging van de stuurstangen op de servo. Een dun M2 boutje en gestapelde stangen....mmm. Heb er wel flink borgmiddel op gedaan. Aan de andere kant maakt Andreas Blocher deze modellen al ruim 15 jaar en zal het wel werken. Ook heb je zo een eventueel zwak punt. Liever het boutje vervangen dan de servo afbranden?? We zullen zien.

Afbeelding

Detail van de aandrijving.

Afbeelding

En de servo.

Afbeelding

De voor en achterzijde "trouwen" dan in het midden. De 2 messing bodemplaten met de assen erop worden onder de aluminium middenplaat samen geschroefd. Er zitten in de ene plaat sleufgaten zodat je de wielbasis kunt verstellen. Je kunt dit chassis dus ook voor andere trekkers of eigenbouwcreaties gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Hier kun je zie hoe de voorasconstructie voor en achter in een gelagerde bus kan draaien. Aan de zijkant onderin zitten dan stelboutjes waarmee je de pendelbeweging kunt instellen.

Zo het is tijd om de bruder trekker erbij te pakken en de dremel aan te zwengelen........Maar eerst.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door CorB »

Geweldig mooi spul rolf :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rolf »

Ik zit nu toch achter de computer dus we gaan maar even door. In afwachting van een Bruder bestelling heb ik de aanhanger maar even ter hand genomen.

Het is dus de "abrollkipper". Deze kan de bruder containers kiepen en afzetten met een enkele spindel. Een ingenieus systeem waarvan ik als het volledig draait ook nog wel eens een filmpje maak. De meeste films op Youtube laten de werking niet echt goed zien. Komt dus nog.

Daarnaast kun je dus de brudercontainers a € 15,00 gebruiken. Dus dure aanhanger kopen en dan op basis van de goedkope container van alles bouwen. :D

Eerst maar eens de opbouw.

Afbeelding

Een aanhanger in onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook weer alu en een beetje messing om van te smullen hoor!!

Afbeelding

De eerste stapjes...

Afbeelding

De Servonaut motor in de dissel.

Afbeelding

De basis van de arm met spindel.

Afbeelding

En gemonteerd van onderen...

Afbeelding

en van boven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rollers voor de container.

Afbeelding

Evenals de motor zitten ook de lampeglaasjes erbij. De prints met leds niet ;)

Afbeelding

De pendelende asophanging. Deze is in 2 hoogtes te monteren en middels de stelboutjes die je ziet in te stellen.

Afbeelding

En al weer klaar. Ik mis wel een poot om hem weg te zetten aan de dissel. Zou er wel bij mogen zitten vind ik. Maar daar vind ik nog wel wat op. ;)

Afbeelding

Afbeelding

De containers in de 2 standaard Bruder kleuren. De deurtjes zijn handbediend. Blocher levert echter ook tegen betaling een klep voor de containers.

Afbeelding

Tuurlijk weer alu......

Afbeelding

Zagen en vijlen dan maar.

Afbeelding

Afbeelding

Beetje dremelen ook. Hier de vergrendeling van de klep. Bij het afzetten van de container blijft deze vergrendeld. Bij het kiepen niet. Mooi man!

Afbeelding

Zo, dat was het weer voor vandaag ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door CorB »

Je bent weer lekker bezig :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rolf »

En dat was het dus toch niet helemaal voor vandaag.... Pakketdienst DHL aan de deur.

Bruderbezorging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een paar extra containers natuurlijk. Een schuif om te verbouwen evenals een dieplader om te hebben liggen. Je weet maar nooit. (de Claas had ik al staan ;) )

Belangrijkste is een nieuwe Fendt 1050. Ik had er al eentje maar ik ben niet tevreden over mijn eigen dremelwerk. Heb hier en daar iets teveel weggedremeld. Bijdremelen is helaas erg moeilijk. Dus toch maar besloten opnieuw te beginnen nu ik ook een duits bouwverslag heb gevonden met betere detailfoto's. De door Blocher bijgeleverde dremelfoto's zijn erg summier en ik was iets te overmoedig.

Ik zal van het dremelwerk ook wat meer foto's maken. Kunnen toekomstige bouwers hun voordeel mee doen ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rolf »

Weer even wat nieuws van het Fendt front!

Even de Bruder Fendt in beeld brengen.

Afbeelding

Gewoon een groot ding dus. Ik heb ook nog even wat feitjes gevonden die wel leuk zijn.

Motor: MAN 6 cylinder 12,4 liter
517 PK 2400NM koppel bij 1100-1500 toeren
Tankinhoud 800 liter en maar liefst 47 liter motorolie!! Das niet zoveel hoor, in de transmissie
zit 115 liter en in het hydraulisch systeem zit 100 liter :yesss:

Afmetingen: 3,50 meter hoog
ruim 6,10 meter lang
2,75 meter breed
14 ton zwaar

Op internet ook een configurator gevonden. Ik zat zo tegen de € 400.000,00!!!

Maar we gaan verder met de kleine versie.....

Afbeelding

Je ziet dat de Blocher banden zelfs iets kleiner zijn dan de Bruders.

Afbeelding

Eerst nog even wat soldeer en electrowerk. Dit is een van de achterstopcontacten. Eerst maar eentje maken voor de aandrijving van de afrolkieper. Hier koppel ik de Servonaut MF8 regelaar aan.

Afbeelding

Afbeelding

Rechts zie je tegen de servo de MF8 zitten. In het midden de stroomcentrale. Ik koppel alles met deze Waeco klemmen. Die heb ik in de MAN voor het eerst gebruikt en deze bevallen goed. Vooraan 2x3 voor de motoren en de regelaar. Achteraan 2x5 voor de stroom.

De bevestiging van de stuurstangen aan de servo bevalt me toch echt niet. Ik heb dus toch maar een servosaver gemonteerd met kogeltjes. Tevens de draadeinde stangetjes in een krimpkous gestoken.

Afbeelding

Dan nog de spatbordjes voor. Die heb ik van de originele Bruder genomen vooralsnog. Wel wat smal maar dat zijn ze op de Bruder trekker al.

Afbeelding

Wanneer ik weer eens een spuitsessie heb (moet het wel warmer worden) zal ik de door Blocher meegeleverde spatborden in ieder geval spuiten en eens monteren om dan definitief te beslissen.

Nu gaan we de dremel maar eens "anschmeissen"
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rob Wish »

Rolf,

Inderdaad een beest :-)
Mooi.

Vraag over je "stroomcentrale":
Die Waeco klemmen, heb je die op een print zitten, of koppel je daar alle plussen mee door, of hoe ziet dat eruit?

mvrgrob
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Plaats reactie