werking servonaut snelheidsregelaar

Stel hier jouw technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

werking servonaut snelheidsregelaar

Bericht door fireman fred »

Voor mijn nieuwe model heb ik de mogelijkheid om een Servonaut snelheidsregelaar in te bouwen. Nu lees ik op de download (Arie bedankt) dat de besturing afwijkt van normale snelheidsregelaars. De knuppel regelt niet de snelheid maar het optrekken of vertragen. Oftewel, knuppel naar voren model gaat rijden en blijft rijden ook met knuppel in neutraal. Soort Cruisecontrol uit je eigen auto. Pas als je de knuppel naar achter haalt remt het model af. In neutraal houdt hij de gekozen snelheid vast.
Omdat dit afwijkt van mijn andere besturingen verwacht ik omschakel problemen als ik van model of zender wissel bij een demo.
Wie heeft het servonaut systeem ook, en hoe bevalt dat??
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: werking servonaut snelheidsregelaar

Bericht door avaben »

Hoi Fred,
als je het niet gewend bent werkt het heel vreemd. Je kan de volle lengte van je knuppel gebruiken om te rijden. Raak je de knuppel niet aan tijdens het rijden,dan rijdt je model gewoon door. Wil je achteruit dan moet je eerst het model in achteruit schakelen en dan heb je weer de hele knuppellengte om je achteruit snelheid te regelen.
Je moet er echt aan wennen en als je het 'gebruikelijke' systeem hebt en in 1 model Servonaut gaat gebruiken dan zal je veel keren de fout ingaan.
Wil je over op Servonaut, dan is het het beste om alles om te bouwen zodat je aan die manier van rijden gewend raakt. Zoals gezegd, 2 systemen door elkaar heen is niet fijn. (althans, mijn mening).
Wat ik aan de 'gebruikelijke' manier wel fijn vind, is dat in geval van problemen je de knuppels loslaat je model stopt. Je hoeft hem dan niet bewust te stoppen via de knuppel.

Daeny heeft veel Servonaut ingebouwd in zijn modellen, je kan hem eens om zijn ervaring vragen.

Gr
ARie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
Daeny
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 sep 2007 13:56
Echte naam: Jan Dijk
Locatie: Heemskerk

Re: werking servonaut snelheidsregelaar

Bericht door Daeny »

Hallo Fred,

Even onder de wekzaamheden door. Er zijn 2 verschillende snelheids regelaars van Servonaut. Ik heb zelf de S20 ingebouwd. Waar Arie op doelt is de snelheidsregelaar met lichtset. Deze heeft inderdaad de knuppel naar voren toe voor de snelheid en naar achteren is remmen en niet achteruit.
mvg Jan
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: werking servonaut snelheidsregelaar

Bericht door fireman fred »

Daeny bedankt. het grote probleem lijt mij dat ik straks met twee verschillende besturingssytemen moet rijden. Denk dat jew el aan het Servonaut systeem kunt wennen, en ik hoor van de Duitse collega's aqlleen maar positieve geluiden over de technische kwaliteit, de fijnegevoelige besturing en mogelijkheden.
Misschien toch maar voor de S20 kiezen, en gewoon de reeds in voorraad liggende GEWU lichtset gebruiken.
Gebruikersavatar
Daeny
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 sep 2007 13:56
Echte naam: Jan Dijk
Locatie: Heemskerk

Re: werking servonaut snelheidsregelaar

Bericht door Daeny »

Geen dank Fred, De snelheidsregelaar waar jij op doelt zou je kunnen proberen. Henk d V heeft deze namelijk van mij in bruikleen, misschien doet hij er niets mee. Deze snelheids regelaar beviel mij niet vanwege wat je zelf al aangaf, verschillende systemen. Ik heb al mijn trucks met de S20 van Servonaut uitgerust en het is waar wat de Oosterburen zeggen zeer goede kwaliteit en weinig tot geen problemen.
Succes en ik hoor het wel.
mvg Jan
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: werking servonaut snelheidsregelaar

Bericht door henk »

Klopt, hij ligt nog bij mij, maar heb er nog weinig mee gedaan.
Ik kan hem wel een keer meenemen, zodat Fred er mee kan testen.
Zie me er zelf nog niet zo snel iest mee doen, heb nog te veel andere dingen te doen.

Ik hoor wel of Fred interesse heeft om met deze module te testen
Greetz

Henk
Plaats reactie