Zender/ontvanger, multiswitch en beier

Stel hier jouw technische vragen
Plaats reactie
gdw1963

Zender/ontvanger, multiswitch en beier

Bericht door gdw1963 »

Hallo modelbouwcollega's

Zoals te lezen is in het voorsteldraadje ben ik samen met Gerrit Volgers bezig met de ontwikkeling en bouw van een DAF T1500. Het project vordert stukje bij beetje en het worden er zeer waarschijnlijk 2 (een andere modelbouwcollega wil graag meedoen). Nu ben ik bezig met de uitwerking van de besturing en hoop hier advies of bevestiging te krijgen. Ik zal vertellen wat we willen en hoe we dat op willen lossen, graag jullie commentaar of advies hierop.

De zender had ik gedacht aan een Robbe F14 of FC16 voorzien van een Jeti 2,4 Ghz TU2 module, verder een multiswitch zelfbouw met behulp van de elektronica van Claus Poltermann of een van Robbe zelf. In de vrachtwagen zelf een ontvanger van Jeti en de geluidsmodule van Beier de USM-RC. Uiteraard servo(s) en ESC (Robbe 908 of 918) en een brushless motor (Robbe 500kv of 800kv).

Wat wil ik graag bereiken. Ik wil licht en geluid, met uitzondering van het normale rijgeluid en remlichten, onafhankelijk kunnen bedienen. Dus zelf "starten", zelf de verlichting schakelen, zelf de richting aanwijzers bedienen enzovoort. Ik wil in principe niet de stick methode gebruiken, veel te omslachtig naar mijn idee.

Heeft een FC16 voordeel ten opzichte van een F14? Ik weet dat je in de FC16 je servo's kunt instellen, maar met een Jeti Box Mini Duplex zou dat ook gaan (op ontvanger niveau). Het prijsverschil is aanzienlijk en waarschijnlijk heb je zo'n Jeti Box vroeg of laat toch nodig.

Tevens weet ik niet 100% zeker welke ontvanger ik kan gebruiken, in principe is een 6 kanaals al voldoende maar kun je die ook programmeren voor multiswitch gebruik. De USM-RC bezit in principe al een decoder, dus een extra multiswitch decoder zou niet nodig zijn.

Hebben jullie ervaring met deze opzet, kan het anders (lees betrouwbaar en betaalbaar)?

Ik zie de reacties graag tegemoet en dank jullie alvast voor de hulp.
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Zender/ontvanger, multiswitch en beier

Bericht door avaben »

Beste Gerwin,

alle functies die je in een FC16 kan programmeren op zender nivo kan je met een Jeti ontvanger module programmeren (en nog meer functies) in een FC16.
Kan je aan een F14 komen dat is dat veel voordeliger dan een FC16.
Wat nogal eens aangeboden wordt op Marktplaats zijn FC16 zenders op 35Mhz voor weinig geld. Die kan je gerust kopen want de 35Mhz schakel je toch uit.
Het enige wat je nodig hebt is een zender en aan accu. Geen kristallen, geen ontvanger, niets van dat alles.
Koop bij de Jeti set altijd 1-,alig de Jeti Box Mini. Kost € 39,- euro en je kan er alles mee programmeren.
Het handige van je ontvanger programmeren is dat de programmering in je model zit en niet in je zender.
Programmeer je je zender dan moet je je zender altijd omschakelen naar een ander model en na 2 modellen ben je uitgespit en kan/moet je weer een Campaq module kopen/plaatsen.
Koop geen 6 kanaals ontvanger vanb Jeti maar altijd een 8-kanaals ontvanger, Wil je de ontvanger later voor iets anders gebruiken dan zou het jammer zijn als je een kanaal zou missen. Het prijsverschil tussen 6 en 8 kanaals is niet zo groot.
Daarbij heb je kanaal 7 en/of 8 nodig om 1 of 2 Multiswitchen van Robbe aan te sturen. Zelf heb ik 2 zender omgebouwd naar Jeti. Beide zenders 8 kanaals ontvangers en iik beide werkt ik ook met een lichtset en een multifuncteiset van Robbe/Futaba.
Werkt perfect.
Ik heb geen idee c.q. ervaring met Beier module's dus daar kan ik niets over zeggen.
Ik heb een complete inbouw en programmeer beschrijving gemaakt van de Jeti module inclusief foto voorbeelden. Aan de hand van deze beschrijving waren bij mij op de club 2 "electronica leke'" in staat om de handel in te bouwen en te programmeren.
Heb je hier vragen over, of over Jeti neem dan maar contact met mij op via een PB of anders heeft Gerrit al mijn gegevens.
Groet en succes
Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
gdw1963

Re: Zender/ontvanger, multiswitch en beier

Bericht door gdw1963 »

Hoi Arie,

Dit bevestigd enigszins wat ik zelf had bedacht, dat doet me deugd. In ieder geval bedankt voor het toelichten, vragen heb ik nog niet, dat komt misschien als wij (Willy en ik) zover zijn dat we gaan aanschaffen.

We overwegen overigens om het helemaal nieuw aan te schaffen, een gebruikte F14 en een Jeti is duurder als een complete set bij RC-Point (die kan hem compleet omgebouwd leveren zonder dat je de 40Mhz ontvanger en kristallen hoeft af te nemen).

Nu nog uitzoeken of de Beier USM-RC goed werkt met deze combinatie, wat volgens mij dan ook gewoon moet gaan.

Dank en in principe zien we jullie morgenavond.
Gebruikersavatar
Mark Wish
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 okt 2007 06:43
Echte naam: Mark
Locatie: Spijk-city

Re: Zender/ontvanger, multiswitch en beier

Bericht door Mark Wish »

Het moet niet gekker worden :D

Ik heb een FC-16, icm met 2 Wetronic multiswitchen( zelfde print als van Plotterman)
Ook heb ik een USM.

Ik heb de boel nog niet werkend omdat ik er geen tijd ingestoken heb, maar MaxHilux ligt vele malen op mij voor.
Hij heeft zijn FC-16 nu ook met Jeti, multiswitchen van Wetronic/Plotterman, USM, en de motorcombo waar jullie naar aan het kijken zijn ;)

Iig tot vanavond.
Gr Mark
If you eat Lego, you will shit bricks.
Imagination is more important than knowledge
gdw1963

Re: Zender/ontvanger, multiswitch en beier

Bericht door gdw1963 »

Mark, Max, Arie en de mensen waarvan ik de naam helaas niet heb kunnen onthouden, nog bedankt voor alle tips en adviezen die jullie ons gisterenavond hebben gegeven. Zodra de bouw werkelijk begint zal ik het bouwverslag hier plaatsen, zoals afgesproken.
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Zender/ontvanger, multiswitch en beier

Bericht door avaben »

Hoi Gerwin,

geen dank, daar zijn we modelbouw collega's voor.

Groet
ARie

ps we wachten met spanning op het bouwverslag en als je een beetje doorbouwt kan je komen gastrijden in b.v. Papendrecht op 30 december.
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
maxHilux
Lid van MBVP
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:02
Echte naam: Max Laoh

Re: Zender/ontvanger, multiswitch en beier

Bericht door maxHilux »

Ha gerwin ik ben zeker benieuwd naar de bouw. Veel succes!
Max
Plaats reactie