Tamiya Truck rijgedrag verbeteren
De Tamiya truck versnellingsbak
is een prachtig staaltje techniek alleen zijn de overbrengingsverhoudingen
veels te hoog om een rijgedrag conform de realiteit te geven.
De bak staat standaard in de 2e versnelling en zeker in combinatie
met de standaardmotor (silvercan) wordt het een race truck.
Die standaard motor moet absoluut vervangen worden door een
laagtoerige motor.
In de 1e versnelling heeft de truck voldoende snelheid en reageert
minder nerveus op de zender.
De bak vastzetten kan op 2 manieren.
Eenvoudig
Bak vastzetten in de 1e versnelling door iets over de
schakelstang te bevestigen dat hem in die stand houdt.
Dat in combinatie met een langzaam draaiende motor van
50 tot 80 turns maakt de snelheid van de truck beheersbaar.
Permanent http://www.wheelsacademy.eu/rchobby/pro ... kbak1.html
Alle onnodige tandwielen en onderdelen uit de bak verwijderen
en alleen de tandwielen van de 1e versnelling gebruiken.
Nog een oplossing als je toch de bak wil schakelen.
Een vertragingsbak voor de electromotor zetten.
Dat heet een GRU (Gear Reduction Unit) met een vertraging van 4:1
die worden o.a. aangeboden door RC4WD.
Dat vergt echter weer een extra investering.
Bij een chassis waar de stuurservo voorin is gemonteerd moet je die laten zakken
omdat deze dan in de weg zit.
Ook is het mogelijk om een kortere outrunner motor te monteren dan hoef je niets aan de
plaats van de stuurservo te wijzigen.
Tamiya Truck rijgedrag verbeteren
- Ovdl
- Lid van MBVP
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
- Echte naam: Otto
Re: Tamiya Truck rijgedrag verbeteren
Je kunt het ook anders aanpakken.
Rijdt je truck superlangzaam met "orgineel" motorgeluid en kan hij op "normale" snelheid rijden met bijbehorend geluid.
Ik heb in mijn truck de tamiya bak een beetje verbouwd.
Ik heb nu een hoge gearing bak en een lage gearing bak.
Alletwee dmv een servo geschakeld en bediend met twee driestanden schakelaars op mijn zender.
Hier is de eerste versie in het chassis van mijn truck gebouwd.
De tamiya motor is later vervangen door een servonaut TM72 welke op 12v loopt.
Je hebt nu 9 versnellingen,in theorie.
Op de baan rijdt ik meestal met de twee bakken allebei in zijn twee.
Bij manouvreren schakel ik terug tot allebei de bakken in zijn eerste versnelling vaak.
Rijdt je truck superlangzaam met "orgineel" motorgeluid en kan hij op "normale" snelheid rijden met bijbehorend geluid.
Ik heb in mijn truck de tamiya bak een beetje verbouwd.
Ik heb nu een hoge gearing bak en een lage gearing bak.
Alletwee dmv een servo geschakeld en bediend met twee driestanden schakelaars op mijn zender.
Hier is de eerste versie in het chassis van mijn truck gebouwd.
De tamiya motor is later vervangen door een servonaut TM72 welke op 12v loopt.
Je hebt nu 9 versnellingen,in theorie.
Op de baan rijdt ik meestal met de twee bakken allebei in zijn twee.
Bij manouvreren schakel ik terug tot allebei de bakken in zijn eerste versnelling vaak.
Re: Tamiya Truck rijgedrag verbeteren
Zeldzame constructie. Had ik nog niet eerder gezien.
Re: Tamiya Truck rijgedrag verbeteren
Nog een zelfgemaakte conversie met een aandrijving
zoals de highlift bak het heeft.
Bouwbeschrijving
http://www.wheelsacademy.eu/rchobby/pro ... index.html
zoals de highlift bak het heeft.
Bouwbeschrijving
http://www.wheelsacademy.eu/rchobby/pro ... index.html