Het spuiten van een model

Stel hier jouw technische vragen
Plaats reactie
CorB

Het spuiten van een model

Bericht door CorB »

Soorten lak in de spuitbussen.

Korte simpele uitleg van spuitbussen voor de modelbouw.
Dit is geen wetenschap maar mijn eigen ervaringen.

ACRYLLAK

Spuitbussen op kunsthars basis.
Spuit in meerdere dunne lagen voor een goede dekking.
Droogt zeer snel.

Voorbeeld:
De meeste spuitbussen van autolak merken, Tamiya en de Action.

ALCYDLAK

Spuitbussen op olieverf basis.
Hoge pigment dichtheid waardoor minder lagen nodig zijn voor een goede dekking.
Heeft echter wel een langere droogtijd.

Voorbeeld:
Colorworks en Sencys uit de bouwmarkt. RAL kleuren.

PRIMER - Grondverf

In de kunststof (plastic) modelbouw moet een goede kunststofprimer worden
gebruikt voor er kleurlak gespoten wordt.

Heb zeer goede ervaring met de Tamiya Fine Surface Primer.
Het is prijzig maar werkt perfekt.

LET OP: de Action Primer is ongeschikt voor kunststof (plastic).

Spuit je op een plastic body/cabine geen goede kunststofprimer dan valt de lak er naderhand gemakkelijk af. Zeker als je het afplakt voor een tweede kleurlaag is het risico zeer groot dat de lak mee komt (+ de verkeerde primer) bij het verwijderen van het afplaktape.

TAMIYA Kleuren

TS = spuitbussen voor plastic bodies.
PS = spuitbussen voor lexan bodies (doorzichtige flexibele bodies die aan de binnenkant worden gespoten)

Zorg er voor dat het object vetvrij is. Schoonmaken met een afwas sopje is prima.
Daarna goed afspoelen en eventueel met een haardroger op de laagste stand nadrogen.
De buitenkant daarna niet meer de vingers aanraken.

Een model spuiten

Gebruik altijd een goede primer als ondergrond. Zeker op een blanke cabine
moet deze geschikt zijn voor kunststof.
Zelf gebruik dan altijd Tamiya Fine Surface Primer.

Altijd meerdere dunne lagen spuiten. Tussen de lagen even laten drogen.
Met kunstharslak (autolak, Tamiya TS) gaat dat vrij snel. Een paar minuten.
Meestal zijn 3 a 4 lagen voldoende.

Probeer niet om een objekt in 1 keer dekkend te krijgen dan krijg je bijna zeker lopers (zakkers). Die moet je dan later na voldoende uitharden weer wegschuren.

Met een kleurlak spuit ik er nooit een blanke laag op als eindlak. Een goede kleurlak
heeft al glans van zichzelf. Tenzij de lak om welke reden dan ook enigszins mat
opdroogt. Dan zou je het nog wat op kunnen halen met een blanke lak.

Een andere reden om een kleurlak toch een blanke eindlaag te geven is als
je watertransfers hebt aangebracht. Die zijn erg krasgevoelig. Die bescherm je dan
met een blanke lak.

Spuit ik iets in een metallic lak dan eindig ik wel met een blanke laklaag.
Zelfde als in de 1:1 autowereld.

Met schuren op een dunne verflaag loop je al gauw het risico dat je weer op het plastic zit.
Dan krijg je dus plekken met en zonder lak. En dat is het paard achter de wagen.

Als je na de hoofdkleur nog een tweede kleur wilt aanbrengen zorg er dan voor dat de eerste lak volledig is uitgehard. Minimaal 1 dag (24 uur) op kamertemperatuur. Zelf wacht ik voor de zekerheid 2 dagen.

Het afplakken voor de tweede kleur niet met schilderstape van de bouwmarkt doen. Dat zorgt voor een rafelige lijn na het verwijderen.
Sellotape (plakband) is helemaal uit den boze. De kleefkracht is veels te groot.

Gebruik een afplaktape dat er speciaal voor is gemaakt. De Tamiya Masking Tape is ideaal.
In diverse breedtes te krijgen. Druk de verfkant met je nagel of ander voorwerp goed
aan zodat de lak er niet onder kan kruipen.

Na het afplakken met de Masking Tape kan je de rest van het model wel met schilderstape en kranten afdekken.

Zorg er voor bij het spuiten van meerdere lakken dat ze van hetzelfde merk en/of samenstelling zijn. Anders loop je het risico dat ze elkaar aanvreten.
Gebruikersavatar
JessyU
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 sep 2015 20:21
Echte naam: Jessy Uyleman
Locatie: Ede

Re: Het spuiten van een model

Bericht door JessyU »

Dank u cor voor de informatie ik moet nu ook mijn model gaan spuiten en daar zit ik een beetje tegen aan te hikken.

Kan je na het spuiten nog gaten boren zonder dat de lak gaat schuren?

En als ik nu al een paar delen zou spuiten en later nog een paar delen krijg je dan veel kleur verschil of zou dat niet hoeven?

Met vriendelijke groetjes,
Jessy
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Het spuiten van een model

Bericht door avaben »

Als je wilt boren in een gespoten onderdeel kan je er het beste even een plakbandje opplakken en daar dan het gaatje doorheen boren. Dit geeft extra bescherming voor de lak.
Let op dat de verf wel goed droog is c.q. uitgehard anders beschadig je het alsnog.
het mooiste is wel dat je eerst alles boort en daarna pas lakt,
Gr Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
JessyU
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 sep 2015 20:21
Echte naam: Jessy Uyleman
Locatie: Ede

Re: Het spuiten van een model

Bericht door JessyU »

dan u wel arie dan denk ik toch dat ik dan sommige dellen wel ga spuiten en andere later. wil nog wat dingen op het dak plaatsen alleen moet nog even wachten op loon :cry: student he haha
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Het spuiten van een model

Bericht door Michael »

Opmerking:

Een blanke lak over je gespoten model geeft een extra bescherming en niet zozeer glans. Echter moet je het gespoten onderdeel al voorzien terwijl de verflaag aan het drogen is. Het mooiste is om na je laatste kleurlaag met een minuut of 10 blanke lak er op te spuiten. Voorzichtig en ook hier geldt, meerdere lagen. Hierdoor gaat de blanke lak zich 'mengen' met de onderlaag en heb je een sterke lak. Mocht je onverhoopt doffe plekken krijgen na het spuiten van de blanke lak kan je die met Commandant4 voorzichtig ophalen zonder dat je de kleur aantast.
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Plaats reactie