Help stuur servo

Stel hier jouw technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JessyU
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 sep 2015 20:21
Echte naam: Jessy Uyleman
Locatie: Ede

Help stuur servo

Bericht door JessyU »

hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn stuur servo! Als ik naar links stuur gaat hij naar rechts en als ik naar rechts stuur gaat hij naar links???? :shock: Wat kan dit zijn? En hoe los ik dit op?

Ik ben nieuw met het bouwen van een truck. En elke keer als ik een stap voor uit ga gaat er ook weer wat fout!? :evil:
Ik heb de schakel en stuur servo naast elkaar gemonteerd aan de voorkant.

Heb ook een vraag over het goed uitlijnen van de truck. Hoe moet ik dat doen?
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Help stuur servo

Bericht door avaben »

Hoi Jessy,
1e vraag: wat heb je voor een zender? Bij veel zenders zit er een reverse knopje op de zender. Heb je een F14 of een FC16 dan kan je simpel het stekkertje van het desbetreffende kanaal in de zender omdraaien.
Ik hoor dat wel.

Uitlijnen van je model. Hiermee wordt bedoelt dat je de servo in de middenstand moet zetten en dan zorgen dat de stuurwielen goed recht staan en daar moet je de lengte van het asje tussen de servo en de stuurinrichting op aanpassen.
Dit moet zodanig lang zijn dat wanneer je de zender en ontvanger aanzet en alles zit gemonteerd dat de gestuurde wielen nog precies recht staan.
Dit is goed te doen, maar in de praktijk blijkt dat het model dan toch nog (een klein) beetje naar links of rechts rijdt en dat is dan weer op te lossen door je (digitale) trim bij te stellen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is anders hoor ik het wel.

gr
Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Help stuur servo

Bericht door avaben »

Jessy,
ik vergeet nog wat en wel het volgende.
De meesten onder ons zetten de versnellingsbak vast in de 1e versnelling anders rijdt het model veel te snel, zeker op ons parcours. Wanneer je dit doet heb je geen versnellingsbak servo nodig en ook spaar je dat kanaal weer uit op je zender.
Tevens hebben bijna alle Tamiya rijders een andere, tragere en sterkere motor in hun model gemonteerd. Ook weer de reden dat de standaard motor veel te snel draait en niet helemaal lekker regelbaar is.
Kijk eens goed rond op het forum want er is genoeg over geschreven. Een nieuwe truckpuller motor kost (dacht ik) nog onder de € 20,- en heeft veel betere rijeigenschappen. De maatvoering is geen probleem want die is gelijk aan de standaard Tamiya motor.

Succes
Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
JessyU
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 sep 2015 20:21
Echte naam: Jessy Uyleman
Locatie: Ede

Re: Help stuur servo

Bericht door JessyU »

Hoi Arie,

Ik heb een omgebouwde MC-20 graupner zender. Ik heb tevens ook geen standaard motor van Tamiya. Weet zo niet welke er opzit. Wil liever wel de schakel servo behouden ivm thuis rijden.

Maar ik denk dat het wel moet lukken. Wil graag de 13 dec rijden om te testen hou hij nu rijd. Na wat aan passingen.

Bedankt voor de tips ga vanavond gelijk weer sleutelen!! En testen!! :D :D
Gebruikersavatar
JessyU
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 sep 2015 20:21
Echte naam: Jessy Uyleman
Locatie: Ede

Re: Help stuur servo

Bericht door JessyU »

Het is allemaal gelukt. Blijkt mijn zender allemaal opties te hebben waardoor ik het heel makkelijk kon om switchen.
Het uitlijnen is ook aardig gelukt maar kan beter kleine afwijking.

Hier een paar foto's hoe mijn vrachtwagen er nu bij staat:
Scania R620 In aanbouw1.JPG
Scania R620 In aanbouw 2.JPG
Scania R620 In aanbouw Servo.JPG
Zender Graupner MC-20 omgebouwd met Frsky.JPG
Moet nog veel gebeuren maar begint al ergens op te lijken vind ik zelf :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Help stuur servo

Bericht door avaben »

Hoi Jessy,

begint al erg op een Scania te lijken.
Mooi dat je nu uit de problemen bent met de stuurservo.
Altijd handig om de handleiding van de zender er even bij te nemen. De MC20 is een "computer zender" en dat betekent dat er ook veel in geprogrammeerd kan worden.
Behalve servo omkeren kan je ook het middelpunt instellen en de digitale trim zodat je handmatige trim op de zender in het midden kan staan. Wanneer je 1 model hebt is dat niet zo spannend, maar heb je meerdere modellen op dezelfde zender dan is het erg handig.
De zender heeft meer functies dan je nodig hebt/zult gebruiken.
Succes met de verdere afbouw en ik ben benieuwd naar de kleurstelling.

gr
Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
JessyU
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 sep 2015 20:21
Echte naam: Jessy Uyleman
Locatie: Ede

Re: Help stuur servo

Bericht door JessyU »

Hallo Arie,

Ja dat heb ik ook gedaan. De zender heeft super veel functies kwam ik achter. Ik moet dat over meerdere modellen nog Uit zoeken.

De kleur wordt waarschijnlijk hoogglans zwart met chrome decals en onderdelen. Ik wil het qua spuiten nog niet te moeilijk maken.

groetjes,
Jessy
Plaats reactie