King-Pin besturing, middels een Processor !

Stel hier jouw technische vragen
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hoi Mark,

Het werkt op de video inderdaad met een BEC voeding van Wedico.
Maar het kan ook direct op een 4.8/6V accu aangesloten worden.

Op de nieuwe print komt een kleine 5V LowDrop regulator, die alleen de microprocessor van 5V voorziet.
Mocht je voor de ontvanger een BEC voeding gebruiken, die niet hoger is dan 5V...
Dan kan die LowDrop weggelaten worden, dit is tevens ook de beste opstelling.

Ik zit ook te overwegen om er een grotere LowDrop in te zetten, die dan ook de ontvanger/servo van voeding kan voorzien.
Hierdoor zal het wel iets groter worden, maar het bespaart weer een extra BEC-voeding.

Voor de servo is er een eigen voeding-aansluiting aanwezig, zodat deze op een hogere spanning kan werken.
Mocht de BEC sterk genoeg zijn, om de servo van voldoende stroom te kunnen voorzien...
Dan kan de servo ook vanuit die BEC gevoed worden, middels een Y-kabel of een female/female servokabel.
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door avaben »

Marten,

een grotere BEC installeren om ook je ontvanger van spanning te voorzien zou ik niet doen. Als je een keer wilt rijden met de auto zonder trailer kan dat niet, je moet dan altijd met de complete set rijden.
Je kan het beste een onafhankelijke accu en een (bec-)voeding op je trailer monteren, zo wordt het een onafhankelijke (getsuurde) trailer en kan je hem achter ieder model koppelen (mits de schotelmaten overeenkomen.
Mijn gestuurde trailers kunnen achter ieder trekkend voeruig worden gehangen mits er een stalen Wedico schotel opzit. Mijn trailer zit dan ook wel erg vaan in de 'lease' bij andere leden die het mooi vinden om uitgeschoven en gestuurd te rijden.

Succes met de verdere aanpassingen
ARie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hoi Arie,

Bedankt voor je aanvulling ;)

Inderdaad als je de ontvanger vanuit de truck gebruikt, is een aparte voeding voor de trailer het beste.

Ik doelde eigenlijk meer op een 2e ontvanger, die op hetzelfde kanaal werkt als de truck.
Op deze wijze kun je de trailer ook op afstand aan- en afkoppelen.

Mocht de trailer verhuurd worden aan derden en die hebben niet datzelfde kanaal van de 2e ontvanger...
Ook dat is geen probleem, dan werkt de trailer namelijk alleen middels de King-Pin.
Het is wel beter om de ontvanger dan uit te schakelen, dit om verdere storing te voorkomen.

Een 2e ontvanger is tevens alleen maar nodig, als je ook wilt kunnen tegensturen met de zender.
Als je alleen middels de King-Pin wilt werken, is er verder geen ontvanger nodig.

Vandaar dat er 2 versies zijn aangemaakt, eentje met "zender en King-Pin" en de ander alleen middels de "King-Pin".
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hallo Marten,

Ik vind dat de trailer nogal wringt en niet echt mooi stuurt, zeker bij korte bochten, dit ligt waarschijnlijk aan de afstelling van de assen onderling ! !

Daar kan jij verder niets aan doen, dit ligt aan de bouwer van de trailer.

Dat is wel een beetje jammer, maar jou systeem lijkt goed te werken !!
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hallo Piet,

De servo is nu afgesteld op de max mechanische hoek, die de achterste stuur-assen kunnen maken.
De truck die kan zeer scherp insturen en gaat al snel voorbij die maximale draaicirkel, ten opzichte van de trailer.
Zodra de hoek van de truck en trailer groter wordt dan 45 á 50 graden, dan gaat de trailer inderdaad wringen.

Als ik het goed zeg, zou hij het draaipunt verder naar achter moeten verleggen.
Zodat ook de 1e stuur assen wat scherper in zullen komen.

Al denk ik, dat Kees (de bouwer) er tevreden mee is en het zo zal laten.

Maar inderdaad, de werking van de besturing is verder prima en makkelijk.

Ik hoop ook mijn semi-dieplader snel klaar te hebben, om ook de versie met zender te kunnen testen.
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hallo Marten,

Ik weet wel hoe dat komt hoor, dat de trailer wringt, ik zal jou dit wel een keertje uitleggen via een P.B.tje, als je daarin geinteresseerd bent !
Het is eenvoudig op te lossen !!
Het ligt niet aan jou stuursysteem hoor !!!
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hallo Piet,

Bedankt voor je reactie...
Informatie/uitleg is natuurlijk altijd welkom ;)
Gebruikersavatar
bommie
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2007 21:05
Echte naam: Marc van Bommel

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door bommie »

Hé Piet, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jouw uitleg. Kan je hem niet in het forum zetten of mij ook een Cc-tje sturen?
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door henk »

inderdaad Piet, er zijn vast wel meer mensen geinteresseerd in deze info. Kun je het niet hier plaatsten?
Steken we er allemaal wat van op!
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hallo allemaal,

Dit is TOP SECRET !!
Grapje !!

Ik heb het al een keertje uitgelegd op het Modelbouwforum, hoe je de assen onderling goed op elkaar kan afstellen zonder dat dit nauwelijks wringt.
Helemaal wringvrij krijg je het natuurlijk niet, ook de echte 1:1 semi-dieplader/diepladers wringen ook iets bij een korte haakse bocht !

Ik zal binnenkort dit bericht wel even op dit forum zetten, want het is vrij eenvoudig op de assen onderling goed af te stellen, maar het is toch nog een heel verhaal om het goed uit te leggen hoe je dit moet doen !!


Hallo Marc, (bommie)

Volgens mij heb jij ook al eens uitleg op dit forum gegeven over het afstellen van stuurassen voor een Semi-dieplader, gekoppeld achter een trekker !
Jij had daar volgens mij ook een tekening bijgezet.

Dat systeem dat jij hebt uitgelegd, heb ik ook toegepast bij mijn Broshuis Semi-dieplader (het zogenaamde Akkermansysteem) en dit werkt echt perfect.
Naar het Akkermansysteem heb ik mijn stuurassen gemaakt/aangepast, i.v.m. met de binnenste en buitenste draaicirkel van de assen.
Want de buitenste rij banden maken een andere (grotere) draaicirkel dan de binnenste rij banden, maar onderling per as zit er ook nog een aantal graden verschil in.
Binnenkort kan je de stuurassen zien op dit forum, hoe ik deze heb gemaakt in het topic : Nieuwe uitdaging !

Wordt vervolgd.
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Plaats reactie