King-Pin besturing, middels een Processor !

Stel hier jouw technische vragen
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hoi Piet,

Nog bedankt voor je reactie :D

De bestelling is nu inmiddels de deur uit, zo ook voor diverse andere modules.

Heb het nog een klein beetje opgeschoond qua print lay-out:
Afbeelding
Ook maar even die dip-switch er (visueel) opgeplakt...
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hallo Allemaal,

Eindelijk de 1e nieuwe print gesoldeerd vandaag
Hier een foto daarvan:
Afbeelding

Deze print gaat overigens naar Italië, van daaruit kreeg ik de eerste bestelling.
Nu gaat alles op eerlijke volgorde, qua aflevering van deze printen.

Mijn indruk is in elk geval positief qua print-opbouw.
Alles past er mooi op.

Het is mogelijk om alles vanuit één voeding te voeden, mits de voeding maar max 5V is !
Anders een kleine Ubec van 5V gebruiken en een aparte voeding voor de servo.
Die J1 (jumper) is er voor, om dit van elkaar te kunnen scheiden.
Met een Jumper is er één gezamenlijke voeding, die je aansluit op die 4.8V - 5V aansluiting.
Zonder Jumper krijgt elk deel zijn eigen voeding.
De controller krijgt zijn voeding dan vanuit de ontvanger/Ubec en de servo via die 4.8V - 5V aansluiting.
Gebruikersavatar
actros
Berichten: 121
Lid geworden op: 03 dec 2007 18:29
Echte naam: Marcel
Locatie: De Lier

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door actros »

Het printje ziet er netjes uit man.

Ben benieuwd wanneer mijne klaar is :lol: :lol:


ik w8 het rustig af hoor :D
-RC Tamiya MB Actros 1851 Gigaspace + Heiwo boxtrailer
-RC Tamiya MB SK Titan 3553 8x4 + 6 asser ballasttrailer
-RC Tamiya MAN TGX 41.680 8x4 + 5 asser ballasttrailer
-RC Tamiya MB SK 1935 + traffic control unit
-RC Tamiya MB SK 4x4 Dakar
-RC MB Sprinter
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hoi Marcel,

Ik hoop de voorraad zo snel mogelijk op peil te hebben :)
Qua aantal prints die ik besteld heb, daar kan ik voorlopig wel mee vooruit komen... :D
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hallo Allemaal,

Iedereen nog de beste wensen en een goed jaar 2010 gewenst ;)

Net aan het einde van vorig jaar, heb ik alles nog kunnen verzenden naar diverse mensen.
Zodoende vandaag weer even gesoldeerd, om weer een voorraadje te hebben.
Afbeelding
Op deze foto zie je nu direct ook de nieuwe weerstanden (donker-geel van kleur en langwerpig)
Dit is voor mij makkelijker te solderen, dan elke keer van die losse.

Indien interesse, neem dan a.u.b. contact op via deze weg: MdG-RC-Electronics
Onderaan deze pagina vind je een E-mail icon.

Ook zal ik de handleiding één deze dagen eens aanmaken.
Zolang dat die handleiding er nog niet is, help ik je graag per e-mail/MSN
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hallo Allemaal,

Uiteraard wil ik dit zelf ook gaan gebruiken natuurlijk

Ik had vorig jaar al een semi-dieplader van iemand overgenomen en daar zitten nu nog starre assen onder.
Nu ben ik maar even aan het tekenen gegaan, met dit als resultaat:
Afbeelding
De onderste is er even als indicatie, als de as in zijn stuur-stand staat.
De maximale hoek van de achterste as, is ongeveer 55° van de binnenste fusee.
(of dat die hoek ook mechanisch haalbaar/nodig is, geen idee)
De bovenste as zit overigens aan de kant van de truck.

Ook is duidelijk te zien, dat de stuurstangen tussen de fusees allemaal een aparte lengte hebben.
Dit heeft te maken met de juiste uitslagen, zodat het verscheel tussen beide fusees van die as kloppend blijft.

Het voordeel van het uittekenen; is o.a. dat ik dadelijk de stuurstangen alvast op de juiste lengte kan maken.
Alleen de 2 stuurstangen van "as naar as" zal handmatig bepaald moeten worden.

Hier ook mijn opstelling voor de KingPin:
Afbeelding
Meest linker tekening is het zij-aanzicht en die andere 2 zijn boven-aanzicht.

De groene schijf is het deel wat draait om een messing-bus...
Hiervoor gebruik ik een enkelzijdige printplaat, i.v.m. de mogelijkheid om erop te kunnen solderen.
Daarop komt o.a. een stukje messing U-profiel en daarop zit een kogelkop bevestigd...
Middels een stuurstang wordt de draaiende beweging omgezet naar een schuivende beweging...
Het lichtgrijze onderaan is een schuif-potmeter, deze zit direct met die stuurstang verbonden.
Op de groene schijf komt ook het deel van de wig, ook deze kan daarop worden gesoldeerd.
Dit zal een stukje messing L-profiel worden, met daarop een montage mogelijkheid voor de wig.
Het lange deel van die L-profiel, steekt door die gevreesde gleuf...
Hieraan zit dan de wig bevestigt...
Die wig valt dan uiteindelijk in de V-vorm van de schotel en zorgt daardoor dat de groene schijf meedraait.

Het voordeel van deze opstelling is o.a., dat er kan worden gewisseld tussen diverse KingPins van diverse merken. (tamiya/wedico enz...)
Ook de wig wordt demontabel gemaakt, zodat deze ook verwisseld kan worden.

Zodra de ombouw van start gaat, open ik daarvoor een aparte topic...
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door avaben »

Marten,

ik begrijp niet waarom de afstanden tussen de spoorstangen moet verschillen t.o.v. elkaar.
Schulz maakt alles op gelijke lengte en de uitslagen worden bepaald door de 'tussenstangen'.
Bijgaand even 2 foto's (van de schulz site geplukt) hoe hij zijn assen heeft gemaakt.
Als ik zo naar jouw tekening kijk ben ik bang dat de stuurstangen de tussenstangen gaan raken. Zelfs wanneer je de stangen deels onder en deels boven gaat monteren dan raken ze waarschijnlijk nog de boutjes waarmee ze vast zitten.
Zelf rijd ik al jaren rond (en velen met mij) met Schulz stuurassen en deze werken perfect.
Misschien kan je eens kijken hoe hij de verbindingen onderling heeft gemaakt.

Nog een tip (wat Schulz ook gebruikt): hij heeft alle verbindingsstangen uitgerust met een links en een rechtse kwiklink. Dit maakt het afstellen heel eenvoudig en je hoeft er niets voor los te maken.

Ik weet niet of je Schulz kent maar zijn website is: http://www.schulztec.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet en succes
Arie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hoi Arie,

Bedankt voor je aanvulling en meedenken... :D

Door een eerdere discussie (op het oude forum) heb ik dit stelsel toegepast.
Hier een tekening waar te zien is waarom elke stuurstang tussen de fusees anders zijn:
Afbeelding

Dit werd ook zo besproken/uitgelegd.
Edit: hier de link naar dat topic: http://www.mbvp.nl/forum/forum_posts.as ... =7708#7708

De opstelling en maten zijn overigens gelijk aan die van schultz...
Alleen zijn die fusee-armen aangepast, op die nieuwe stangenstelsel.

Betreft het in elkaar lopen van de stuurstangen...
Daar kan altijd nog de kogelkop van verhoogt worden, zodat ze alsnog vrijuit gaan.
Dit zal hoogstens de middelste as kunnen zijn, waar dit kan voorkomen...
De as aan de onderkant is gelijk aan die van schultz (qua stuurstang-bevestiging)
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hallo Allemaal,

Bij deze alle handleidingen voor de KingPin Controller:
Handleiding KingPin Standaard
Handleiding KingPin + Analoge_Zender
Handleiding KingPin + Digitale_Zender

Hopelijk is de uitleg in de handleiding duidelijk en voldoende, anders hoor ik het graag.
(zodra mijn semi-dieplader klaar is, komen er ook voorbeeld foto's bij)

Verder even ter algemene info...
De mensen die een controller hebben besteld, deze wordt binnenkort verstuurd.
Door een verandering met de weerstanden, moest er ook een aanpassing gemaakt worden in de software.
Dit heb ik afgelopen week eindelijk kunnen doen en het werkt nu naar behoren.
marten77

Re: King-Pin besturing, middels een Processor !

Bericht door marten77 »

Hallo Allen,

Het is alweer even geleden dat ik hier iets gepost heb, maar...
Er zijn inmiddels wel weer wat vorderingen bijgekomen, namelijk:
Begin dit jaar heb ik (na hard nadenken) uiteindelijk de Robbe dieplader aangeschaft.
Aangezien deze dieplader middels een interdolly systeem werkt en dus ook 2 onafhankelijke servo's nodig heeft...
Heb ik mijn controller hiervoor speciaal aangepast, zodat beide servo's middels de kingpin werken en...
De achterste servo kan alsnog middels de zender aangestuurd worden.
Vooral dat laatste is toch wel genoodzaakt met zo'n combinatie :)

De dieplader heb ik maar even naar men werk toegenomen, gezien ik daar wat meer ruimte heb.
Al rijdend is het namelijk makkelijker, om de controller te kunnen finetunen voor deze combinatie.
Er zijn immers aardig wat verschillen met de standaard kingpin controller.

Tijdens de setup maak ik nu voornamelijk gebruik van de zender...
Dit mede daar er een extra uitgang nodig was voor de 2e servo. (hierdoor vervalt de instelpotmeter op de print)
Met de zender bepaal ik nu alle max-, midden- en min-posities van beide servo's.
De symmetrie van de dieplader is gelukkig symmetrisch opgesteld, dit maakte het een stuk eenvoudiger.

De kingpin potmeter opstelling heb ik hetzelfde gehouden als Robbe, alleen wel met een aanpassing.
Robbe maakt gebruik van een zeer kleine lagerbus, waar een kogellager inzit voor de potmeter-as...
Die lagerbus heb ik vervangen door een grotere schijf van (zelfsmerende) kunststof.
Het gat voor de potmeter heeft exact de doorsnee van 6mm, zodat de speling nihil is.
(foto's zal ik één deze dagen maken en hier plaatsen)

Het is jammer dat de pendelassen aan de voorzijde maar een beperkte hoek kunnen maken.
Ik heb geen idee, of ik dit nog kan vergroten door een andere mechanische opstelling te gaan maken.
Voorlopig maar even zo houden, zoals het nu zit en zien wat het doet op een parcours.
De eerste test op een parcours is a.s. 19 maart in Ede :)
Ik ben zeer benieuwd wat die daar zal gaan doen en in hoeverre ik door obstakels wordt tegengehouden.
De testritten die ik nu op men werk heb gedaan, zijn naar tevredenheid verlopen.
Naar schatting zijn de meeste bochten wel te doen en ja... de rotonde is maar even afwachten.

Ook voor deze combi maak ik gebruik van mijn Jeti systeem.
Het voordeel is dat de ontvangers ook in een "Clone" mode kunnen, waarbij je meerdere ontvangers tegelijk kunt gebruiken.
In de truck gebruik ik nu de 8-kanaals ontvanger en voor de dieplader een 4-kanaals.
(de 4-kanaals staat nu in die "Clone" mode ingesteld)
Met mijn zender kan ik alle kanalen eventueel apart aansturen, als ik de zender (Graupner MC-19) in de 12-kanaals mode heb staan.
Verders kun je de kanalen op de ontvanger(s) indelen zoals jezelf wilt.
Ik heb die 4-kanaals nu ingesteld vanaf kanaal 5.

Tot zover deze update.

Aan allen die naar Ede komen, tot dan :)
Plaats reactie