2 functies op een led

Stel hier jouw technische vragen
Gebruikersavatar
nokkie
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:19
Echte naam: Arno
Locatie: Mierlo

2 functies op een led

Bericht door nokkie »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, is het modelijk om een LED 2 functies te geven enwel, achterlicht, en rem licht.
Het achterlicht wordt aangestuurd door een multischitch CTI Ps4b8, en de remlichten door een snelheidsregelaar servonaut S20.
Beide zijn min geschakeld.
Indien mogelijk graag met een schetsje erbij, zodat ik als leek er wel wat van snap :mrgreen:

grtzz Arno
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: 2 functies op een led

Bericht door henk »

Hallo Arno,

Je hebt toevallig niet uitgave 6 (november/december) van Trucks and details gezien? Misschien kun je het bij iemand lenen of op internet terug vinden. In deze uitgave staat op pag 27 namelijk precies beschreven wat jij zoekt! Compleet met uitleg en schema. Helaas heb ik geen scanner anders kon ik het even voor je scannen.

Mogelijk kan iemand anders dit even doen? Mocht dit niet lukken dan kan ik wel een korte vertaling hiervan maken maar dat lukt me niet direct. Zal mogelijk pas komend weekend worden.
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
nokkie
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:19
Echte naam: Arno
Locatie: Mierlo

Re: 2 functies op een led

Bericht door nokkie »

Hallo Henk,

Nee helaas heb ik Truck&details niet, kan de betreffende pagina ook niet vinden op internet :roll:
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: 2 functies op een led

Bericht door fireman fred »

Volgens mij is het niet zo moeilijk. Ik heb in de VW bus ook de rem- en achterlichten gecombineerd. In de eerste plaats zoek je de juiste weerstands waarde voor de achterlicht functie en een fellere (lagere waarde) voor de remlicht funktie. De Led krijgt zijn plus gewoon van de voeding in het model. Omdat je schrijft dat alles via de min geschakeld wordt neem je de gekozen weerstanden in de min leiding op naar de Led. Hier komen gewoon twee min aansluitingen op. Als je remt krijgt de led de hogere spanning via de lage weerstand en brandt hij als een remlicht. Schakel je de lichten in krijgt hij de hogere weerstand waarde en brand hij zwakker(achterlicht). In het Duitse schema hebben ze nog diodes opgenomen, om te vorkomen dat stroom via de min in de besturings printjes terecht komt. Maar ik heb dat niet gedaan en het werkt tot nu toe prima. Kan ook komen door het gebruikte GeWu schakelprintje. Succes ermee!
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: 2 functies op een led

Bericht door henk »

Helemaal goed Fred,

Die twee diodes zijn ook enkel en alleen ter beveiliging. Als jij beide functies van de zelfde GeWu print betrekt zal het ook niet echt nodig zijn. Komen de beide functies van verschillende bronnen, zoals bij Arno een schakelprint en een Snelheidsregelaar, dan is het verstandig deze diodes wel op te nemen. Dan weet je zeker dat er geen ongewenste stromen kunnen gaan lopen van de ene naar de andere uitgang. We weten namelijk niet hoe de fabrikant deze uitgangen heeft opgebouwd.

Zie het als een verzekering, het hoeft niet nodig te zijn, maar de kosten zijn het niet (een paar centen per diode) en je voorkomt er potentieel een hoop kosten mee (defecte regelaar/schakelprint).
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
nokkie
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:19
Echte naam: Arno
Locatie: Mierlo

Re: 2 functies op een led

Bericht door nokkie »

bedankt voor jullie reactie, maar nu de vraag hoe, en waar, en welke diode moet ik gebruiken.
En waar plaats ik de diode (een schetsje zou fantastisch zijn) :mrgreen:
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: 2 functies op een led

Bericht door henk »

OK dan een schema..

Afbeelding

De linker weerstand (in de plus leiding) zou je 560 Ohm kunnen maken (bij 12V) of 180 Ohm bij 7,2V.
De rechter weerstand zou je 4700 Ohm kunnen maken (bij 12V) of 3900 Ohm bij 7,2V
De led kan elke led zijn die je wilt gebruiken.
De beide diodes zijn ook niet echt critisch dit kunnen gewoon 1N4001 zijn of iets uit die reeks.

Je zou dan de achterlicht functie op F2 kunnen zetten LED brand dan zwak en het remmen op F1. Zodra je dan gaat remmen zal de led feller branden.

De gegeven waardes heb ik over genomen uit T&D 6/2009 en niet zelf getest.Afhankelijk van het type led en de gewenste helderheid kun je varieren met de weerstandswaarden. Een lagere waarde geeft een heldere LED een hogere waarde geeft minder licht.

Hopelijk lukt het zo, anders hoor ik het wel weer.
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
nokkie
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:19
Echte naam: Arno
Locatie: Mierlo

Re: 2 functies op een led

Bericht door nokkie »

Hallo Henk,

Super hier kan je als leek wat mee, nu snap ik het zelfs.(een tekening doet wonderen) :mrgreen:
Ga dit wel even uitproberen, maar zal vast wel lukken.
Hartelijk dank voor de genomen moeite.

Arno
Gebruikersavatar
nokkie
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:19
Echte naam: Arno
Locatie: Mierlo

Re: 2 functies op een led

Bericht door nokkie »

Hallo,

Heb alles aangesloten zoals beschreven in de tekening en het werkt perfect.
Nogmaals bedankt :D
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: 2 functies op een led

Bericht door Michael »

Kijk,

Dat is dan toch weer super dat het hier op 't forum even wordt opgelost.
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Plaats reactie