een spindelsysteem maken

Stel hier jouw technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

een spindelsysteem maken

Bericht door fireman fred »

Modelbouwers,

Op mijn brandweerwagen zit nu een tweedelige hoogwerker arm, een vast deel en één uitschuifdeel. Nu heb ik een tweede arm liggen waar ik al een derde deel ingemaakt heb. Het uitschuifsysteem van het tweedelige systeem is met het derde deel niet meer bruikbaar. Nu moet ik dus een ander uitschuifmechaniek maken. De totale lengte wat de arm moet uitschuiven is tussen de 25-28 cm. Ik wil hier voor en spindel gaan gebruiken, maar heb wat tips en raad nodig waar ik op moet letten. Het derde deel wilde ik laten uitschuiven door middel van een kabelsysteem, dat lijkt mij het eenvoudigst.
Omdat binnenkort de Intermodellbau is wilde ik daar maar eens kijken voor de nodige onderdelen.
Wie heeft tips.
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: een spindelsysteem maken

Bericht door fireman fred »

Ondertussen al een prima werkingsschema gekregen van Gerrit V. dus daar kan ik al wat mee. Alleen de snelheid van de electromotor is nu nog een vraag. Ik zal de motor in elk geval via een snelheidsregelaar aansturen om nauwkeurig te kunnen manouvreren. Misschien kan ik het schema ergens opm de site plaatsen, heben andere er ook wat aan.
henkvh

Re: een spindelsysteem maken

Bericht door henkvh »

Fred,

Ik heb je een E-mail gestuurd met enkele voorbeelden.


Gr.,
Henk
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: een spindelsysteem maken

Bericht door henk »

Ha Fred,

Het bepalen van de snelheid van de motor is niet zo heel lastig.

Je hebt het over een spindel, dus ik denk dat je ee draadstang en een passende moer gaat gebruiken.

Neem nu een stuk van de draadstang die je wlt gebruiken en twee passende moeren. Draai beide moeren tegen elkaar aan, maar niet vast. Verdraai nu 1 moer bijvoorbeeld 20 slagen. Meet nu de verplaatsing van de moer en deel dit door de 20 slagen. Zo kun je dus de verschuiving per omwenteling (volle slag) bepalen.

Als je weet hoeveel cm je moet uitschuiven kun je bepalen hoeveel omwentelingen je daarvoor nodig hebt.
Bepaal vervolgens de tijd die het moet duren om deze afstand af te leggen. Door nu de omwentelingen de delen door de gewneste tijd kun je het aantal omwentelingen per tijdseenheid bepalen.

Nu enkel nog een mooi passend motortje zoeken met de juiste vertraging om het gewenste aantal omwentelingen per minuut te bereiken.

Mocht je nog vragen hebben dan weet je me te vinden
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
bommie
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2007 21:05
Echte naam: Marc van Bommel

Re: een spindelsysteem maken

Bericht door bommie »

Hoi,

Van eigenlijk alle draadeinden is de spoed wel bekend. Spoed is de afstand die wordt afeglegd met 1 omwenteling. Zo is de spoed van M3 0,5mm, dus 1x ronddraaien en de moer verplaatst 0,5mm.

Spoed:
M3 = 0,5
M4 = 0,7
M5 = 0,8
M6 = 1,0

Voor een dunne spindel is iets minder kracht nodig (minder wrijving), maar die knikken eerder. Grotere spindels kunnen meer kracht opnemen. In jouw geval zal ook M3 toereikend zijn. In de kraan zitten spindels van M8 draadeinden en daar staat nu nog het hele hijsgewicht op. (> 50 kg)

Succes, Marc
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: een spindelsysteem maken

Bericht door fireman fred »

Kijk dit was weer nuttig. Henk van H bedankt voor je reactie met plaatjes. Ik heb eerste Paasdag even een uurtje zitten prutsen, en de techniek heb ik door. Nu alleen nog zo maken dat het ook blijvend werkend is. Probleem wordt wel dat de motor niet in het verlengde van de spindel as kan, want daar zit het hefmechnaniek. Of ik moet het uitschuifbare deel inkorten. Dus nu komt de motor naast de as, en dan met een overbrenging de as laten draaien.
Spoed is dus 0,5 mm. Ik moet 28 cm uitschuiven, maar moet nog even bekijken hoe snel ik de arm wil laten uitschuiven. Door het kabelsysteem van het derde deel schuift deze ook mee. Dus zeg maar één cm deel twee is ook één cm deel drie, oftewel de totale uitschuifsnelheid is dubbel zo groot.
Allemaal bedankt voor de tips, denk dat ik weer wat stappen verder ben.
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: een spindelsysteem maken

Bericht door fireman fred »

Oké ik heb nu het systeem uitgedokterd, en een goede motor gevonden (Intermodellbau) die past binnen de arm, en twee tandwielen om de as te laten draaien. Eerste opstelling gemaakt met twee plasticplaatjes van 2 mm en het systeem gaat werken. Nu zoek ik nog een vriendelijke modelbouw collega die 15 mm van een 3 mm draadeind wil afdraaien naar 2mm, en twee blokjes wil freesen/zagen (aluminium o.i.d) van 25 x32 mm met daarin een paar exact tegenover elkaar liggende gaten.
Hoeft niet voor niks, dus wie biedt zich aan?
Plaats reactie