Stephens Hauling Tupelo MS

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Dank je Rob.

De dolly is nu ook voorzien van de passende spatlappen.

Afbeelding

Ook wilde mijn opdrachtgever wat reclame maken voor zijn toko, voor deze keer dan.

Afbeelding

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Nu had deze truck nog helemaal geen personeel....Da kan nie toch!?

Ik stel jullie bij deze voor aan John Hillbilly en Tucker Redneck.

Afbeelding

Je ziet al dat John niet eens op de foto wil....

Achter het getinte glas zijn ze niet direct herkenbaar.

Afbeelding

FLITS!!!!!

Afbeelding

Tja, wie is de baas?! ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Ovdl »

Mooi span Rolf!!
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Inmiddels heeft deze combinatie mijn garage verlaten en zoekt de trekker nog een andere ondernemer.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

mmmhhh komt nou opeens dit oude topic uit de sloot? Wat doe je dan nu weer Rolf? Ik publiceer het toch ook maar weer hier mogelijk steek ik nog wat leden aan ;-)

Stephens is weer on the road again?? Yes we can !!!

Afbeelding

Hij was er weer, die twijfel. De Willux lowboy trailer zo goed als klaar. Achter de Freightliner Cascadia, the mighty big enourmous truck. Ja hij is groot en eigenlijk best wel modern. De Willux lowboy heeft mede door de trilexvelgen en het zwarte uiterlijk een klassieke uitstraling. Wat moest ik daar nu mee?

Ik zou de Willux lowboy kunnen pimpen met aluminium en chroom en zo er 20 jaar af kunnen halen. Ik zou de Cascadia kunnen verzagen naar een daycab....

Eigenlijk moest er een klassieke amerikaanse truck komen. Ik zag op Marktplaats mijn oude Knight Hauler te koop staan. Die is ook een tikkie te groot. Ik zag een King Hauler, ook erg mooi als daycab om te bouwen. Was al een beetje budget bij de penningmeester los aan het kweken, we gingen toch niet op vakantie dit jaar en toen zag ik een berichtje op Facebook. Deze Globe Liner had ik al eerder gefilmd bij RC onTour en ik was gecharmeerd van de looks. De kleur is klassiek pur sang wat mij betreft. Even contact gehad met de eigenaar en ruggespraak met de penningmeester en met een boer'ntiet met geld in de auto gestapt. Gezellig de truck opgehaald en nog wat tips voor de nieuwe truck achtergelaten, zoals het hoort.

En dan kom je thuis en dan moet je eerst passen he!

Afbeelding

Afbeelding

Dit is toch al een heel stukkie beter vind ik zelf!

Natuurlijk meteen even een kleine operatie uitvoeren wat ik had gekocht. Deze was door de vorige eigenaar als beginner via Marktplaats gekocht. Hij heeft er een paar keer mee gereden maar had geen idee wat erin zat aan techniek. Ik nu wel en dat was niet veel bijzonders.

Afbeelding

Een LRP Truck digital regelaar (nooit eerder gezien) de originele motor en een mode 5!!! zender en ontvanger van Tactic. De stuurservo was een 3kg exemplaar met plastic gears.

Afbeelding

Ik heb nu de afgelopen 2 a 3 jaar al een stuk of 5 beginnende modeltruckers leren kennen en geholpen met hun "nieuwe" trucks gekocht in het schone Brabant en ik vind dat deze Marktplaatsverkoper toch een keer de stap zou moeten zetten naar Truckverkoper in plaats van.........(vul maar in)

Weer terug naar mijn "nieuwe" truck. Ik wist natuurlijk wel waar ik me op in zou laten. De techniek moet toch opnieuw. Ik heb ook al wel ervaring met gebruikte vrachtwagens. Niet altijd de meest handige aankoop. Maar ja, de prijs was goed wat mij betreft en ik was al gevallen voor de charme en kende de Globe Liner al......

SLOPEN!!!

Afbeelding

Dat was deels al voor mij gedaan maar deze heb ik nog wel ergens liggen weet ik. De stuurservo er dus ook uit gehaald en de schakelservo niet eens vervangen want de bak vast in de 1 voorlopig.

Afbeelding

Afbeelding

De bak is netjes gebouwd en ingevet dus na controle en vervanging van de motor kon deze weer dicht. Er zitten geen kogellagers in dus dan zullen deze vermoedelijk ook niet in de assen zitten. Daar moet ik nog naar kijken.

Ik had alleen nog een 32T motor liggen en niks langzamers. Dus deze motor er maar even opgezet. een 55T of 80T moet er dus nog komen.

Als regelaar heb ik een Robbe Rookie 20 genomen die ik nog had. De komende dagen dan even een rondje met de trailer erachter rijden in de tuin. Beetje lading erop en wat sfeer foto's maken en bedenken hoe verder.

De looks moeten dus klassiek blijven. Ik ben nog even aan het kijken of ik ook enkele trilexvelgen kan vinden om te printen bijvoorbeeld. Twijfel is dan wel weer een beetje bij de kleur van die velgen. Deze hetzelfde maken als de trailer? Dat rood vloekt een beetje denk ik. Grijs? zwart? Of gewoon wit en hetzelfde als de velgen......of gewoon geen trilex? Belettering komt er gewoon weer op. Wat minder stickers verder dan op de groene denk ik. Geen General Lee in kamerbreed formaat.

Een poging de bouwer van de truck te achterhalen is nog niet gelukt. Ik zou graag willen weten wat voor een lak en kleur er op zit.
Ik zou dan in ieder geval een lakstift kunnen kopen. Nu zal het vermoedelijk wel even zoeken worden naar een autospuiter die de kleur kan scannen en mengen voor mij. Ook wil ik met de belettering en iets van striping een 2e kleur toevoegen.

Dan de techniek verder. Er zit geen licht of geluid in. Een Beier SFR-1 is echt boven budget nu. De leds en weerstanden heb ik allemaal wel in huis maar SFR-1 en speaker etc is toch weet € 280,00 voor je het weet. Ben ook een beetje aan het kijken naar G.T. Power setjes maar die nieuwste Bluetooth is gewoon een mfc tamiya cloon, wel veel goedkoper. Bij Aliexpress kost die rond de € 100,00. In Duitsland verkoopt Pichler ze voor € 238,00!!!! En dan vinden europese modelbouw winkels het gek dat we de zooi gewoon zelf in China bestellen!!!

Ook zijn er setjes van ca € 50,00 met licht en geluid. Als Beier adept ook niet echt het je van het maar...... Misschien toch uitkijk houden naar een 2e hands USM RC2 of zo. Dus wie er nog eentje heeft???

Genoeg getypt weer voorlopig!

See ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Vandaag weer wat gedaan aan de opfris. Door bezig te zijn met de truck leer je ook alle plekjes en gaatjes kennen.

Afbeelding

Even de voorwielen eraf. Er zitten geen kogellagers in. Hier dus ook niet. Dan zullen de achterassen ook uit elkaar moeten een keertje. Ze lopen op zich nu erg soepel.

Afbeelding

Aan de glijlagers zit verf en troep......Heeft er eentje geen geduld gehad met verf laten drogen....

Afbeelding

Moertjes ook even nieuw gepakt. Komen nog wel kapjes op maar gewoon even nu voor de netheid.

Afbeelding

Achter ook nieuwe moertjes. De trilex inserts in rood vloeken wel erg. Daar moet ik nog wat op vinden. Kijken welke kleur het wel doet. Eerst een paar printen in neutrale kleur zodat ze ook gespoten kunnen worden.

Afbeelding

Even op zolder geweest. Ik wist dat ik in mijn onderdelen doos nog wel wat bruikbaars had liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verchroomde spatlaphouders bijvoorbeeld. De truck moet een beetje een working man look krijgen die na een goede maand met veel vracht een paar mooie spullen op zijn truck kan kopen. Dus niet te veel chroom maar wel wat. Net als met het licht en de aankleding.

Afbeelding

Dus de chromen exemplaren blijven erop.

Dan even naar de tanks. Die hangen er zo bij. 1 steun is afgebroken.

Afbeelding

Afbeelding

Het chassis is compleet met alle aanbouwdelen gespoten zoals jullie kunnen zien. Niet mijn gebruikelijke methode. De steunen laat ik voorlopig nog even zwart. Wel heb ik even de kruiskopjes van Tamiya vervangen door inbus!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit lijkt al weer beter. Ook de tankdoppen zwart gemaakt. De beugels lijken zo helemaal niet verkeerd. Ook nog een stickertje erop. Vind ik ook altijd wel aankleding voor een model.

Even nog een show op de hobbykamer.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de trailer moet de achterbumper er nog even af. Deze raakt de trailer. Ik wil echter niet de schotel verder naar achteren zetten en de kingpin heeft ook niet reëel de ruimte. Dus er moeten andere achterlichten en of bumper komen. Die van een Knight Hauler zouden kunnen of ik ga zelf iets maken!! Ook heb ik net als bij de groene destijds de cabine iets hoger gezet.

Verder is het weer leuk om aan een truck te werken. Al dat andere als Bruder en toebehoren is ook leuk maar een truck bouwen blijft het mooiste vind ik.
Het liefst zou ik alle Tamiya trucks nog een keer bouwen. De truck is verder best ok. Weinig dolgedraaide schroefdraden maar wel zelftappers in schroefdraad en dat soort zaken. Het blijft 2e hands.

Morgen even buiten in de tuin rijden met trailer en lading. Zal ik nog wat plaatjes met beter licht schieten.

See ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Ik heb Thingiverse geraadpleegd en kwam uit op een aantal bestanden met Trilexvelgen. Die maar eens gedownload en mee begonnen. Eens kijken of we daarmee de beoogde look kunnen maken.

Afbeelding

Het begin is er en zo ie je het groeien, duurt wel even ruim 5 uur.....

Afbeelding

En dan hedde ge ditte!

Afbeelding

Daar komt dan de nodige troep vanaf. Jammer genoeg heeft de ontwerper in de tekening al de nodige support opgenomen maar wel veel te veel en veel te "vast" aan het model. Je kunt het er dus niet allemaal zomaar uitbreken.

Afbeelding

De zitting voor de lagers bijvoorbeeld heb ik gewoon moeten boren en vijlen. Echter heb ik geen 11 mm boor dus die moet ik morgen even halen. Nu even beholpen met een 10 mm en de gaten dus niet goed rond. Maar voor proefversie moet het kunnen.

Ook is het hart van de velg iets te groot en moest dus nog een schuurbehandeling ondergaan. Modelbouw dus toch.

Aan de achterzijde komt de velg tegen de stuurstang dus dat deel even uitgevijld met de dremel. Helaas reageert de ontwerper niet op berichten in Thingiverse zoals te zien is. Ook kan ik de ontwerpen niet openen in Tinkercad. Aanpassingen zijn niet mogelijk maar ik kan wel wat boren en vijlen dus komt goed!

Afbeelding

Afbeelding

Centerkap erop van een andere ontwerper die hem voor deze velg heeft ontworpen.

Afbeelding

En een stel M2 boutjes erin. Eigenlijk moeten aan deze kant toch moeren komen? Eens kijken hoe ik dat ga oplossen.....

Nu eerst eens een definitief stel printen in verschillende kleuren. Kijken of dat smoelt!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Dank je wel Cor. Ik zou dan de gaten even moeten doorboren en inderdaad andere boutjes en moertjes halen want die heb ik ook niet op voorraad.
Vind de inbusjes ook mooi. Nu eerst even de juiste print vinden, de kleuren en passing. Dat beetje vijlen en schuren gaat gelukkig nog. Draaibankje zou natuurlijk helemaal ideaal zijn maar is ook niet naast de deur. Maar bedankt voor het aanbod, wie weet ooit bij een grotere klus ;)

Vandaag even de moeite genomen wat spul naar de tuin te verhuizen. Eindelijk weer eens een zonnige dag. De afgelopen dagen waren wij hier in het oosten de klos. Niet echt koud maar weinig zon gezien helaas.

De truck met de lowboy en wat lading een beetje rondrijden en foto's maken en kijken wat ik allemaal aan kan pakken. Inmiddels ben ik door een andere achterhoekse modelbouwcollega benaderd en die kan mij helpen met het reproduceren van de lak. Das heel mooi en alvast onwies bedankt kearl!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik heel blij ben met wat ik daar zie. Zelfs mijn vrouw is enthousiast! De trilex velgen gaan het geheel ook mooi afmaken denk ik.
Nog wat details en contrast en een beetje interieur.

Ik ben er wat licht en geluid ook wel uit. Toch maar geen chineze kloon van een MFC oid maar er komt gewoon Beier in. Dan maar even verder sparen en dit van de winter ofzo doen. Tot dan paar lampjes permanent aansluiten en schakelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus de 3D printer draait weer en de rest kan ook verder opgeknapt worden. De assen uit elkaar voor de lagers en dan weer opbouwen!

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Naast de technische werkzaamheden is het vooral de aankleding en styling. Er moeten wel nog wat stickers en belettering op. Wil het echter wel beperkt houden. Zit nog even met de grill. Die is van dichtbij echt niet ok.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is met dezelfde witte verf bijgewerkt als de velgen. De bumper is ook niet meer helemaal heel. Dit kan echter als gebruiksschade/ouderdom doorgaan.
Moet ik nu voor hele nieuwe onderdelen gaan in blinkend chroom. Roestend wil ik het ook niet maken, wil geen roestbak!

Het hangt ook nog af van de velgen. Ik had nieuwe voorvelgen geprint. De velg in zilver en het hart in grijs. Dit ziet er op de truck nu zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Zit toch wel een beetje met dat wit. Ben nu voor de achtervelgen trilex inserts aan het printen zoals op de trailer. Kan dan eens naar wit met grijs kijken.
Zou dan de bumper zo kunnen laten en de grill overspuiten in zelfde wit als de velgen.

Kijk daar zitten em nu de puntjes op de i zeg maar.

See ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door theDutchguy »

Hallo Rolf dit is een mooi project.
Met trilex_velgen word het echt een andere truck erg netjes.
Plaats reactie