Stephens Hauling Tupelo MS

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Dank je Arvid!
Ik ben nog met de velgen bezig. Ik had een set achtervelgen geprint.

Afbeelding

Dat ziet er dan zo uit. Maar helaas zijn de geprinte velgen voor mij wel afkeur!

Afbeelding

Afbeelding

Vooral de velghoorn, de rand is erg breekbaar. Ik heb een aantal velgen gemaakt met verschillende PLA en met hoge resolutie maar het blijft al afbreken met het opleggen van de band. Blijft ie zitten dan breekt ie met de band verwijderen. De manier van opbouw is debet hier aan. De printer legt rondje na rondje op elkaar. er is geen structuur in de rand. Daarvoor is die te smal/dun. Ook begint en eindigt alles op 1 plek.

Afbeelding

Hier ook te zien. Nu weet ik dat ik hier wat aan kan doen in de instellingen. Maar dan nog blijft de constructie te zwak voor de achtervelgen. Gek genoeg zijn de voorvelgen iets sterker. Heeft toch ook met het ontwerp te maken. Er zit inwending een aantal "ruggetjes"in. Die ga ik vooralsnog wel gebruiken.

Voor de achtervelgen ga ik naar de insert trilex velgen in de originele Tamiyavelgen. Net als bij de lowboy dieplader!

Afbeelding

Ze zijn al geprint en de verf is besteld. Dit weekend maar eens primeren.

Vandaag ook een afspraak gehad met Dennis. Hij volgde mij al een tijdje met mijn bouwsels. Hij heeft mij geholpen met de lakkleur van de truck. De bouwer had een dure smaak want als beste match uit de spectrometer kwam deze....

Afbeelding

Nu kan ik de kleine schades bijstippen en de losgedraaide schroefjes etc weer aanstippen.

Dennis is ook weer in onze mooie hobby gestapt en ik had met hem afgesproken dat ik hem weer een beetje bij zou praten en adviseren. Het was een hele leuke en interessante ochtend en de uren vlogen voorbij.

We gaan weer verder..

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Ben even met de achterbumper bezig geweest. Die steekt te ver uit. Verplaatsen van de schotel of de kingpin was geen optie als eerder opgemerkt.

Dus eens kijken wat we kunnen winnen met de huidige bumper.

Afbeelding

Afbeelding

De steuntjes afgezaagd met de bekende zaag. Dan de bumper nog maar eens monteren....

Afbeelding

Helaas pindakaas of Schade Erdnussbutter zoals ze in Duitsland zeggen. Raakt nog steeds iets. De bumper onder de chassis balken plaatsen is ook geen optie want dan vervallen de spatlappen en dat wil ik ook niet........Cascadia? Idee!!!

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Dus we gaan verder met de achterkant......

Afbeelding

De Casadia methode zeg maar. Zoals nog steeds in de US of A vaak gezien de lichten in het chassis. Dit kun je dan een beetje aankleden met spulletjes uit het restenbakje.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn even de ledjes voor het grijpen die er nu inzitten maar definitief komen ze er met houdertje in.

De voorbumper was ook nog een dingetje. Hij was een beetje beschadigd maar ook was de positie niet meer goed.

Afbeelding

Ik heb namelijk de body iets hoger gezet. Ik vind het origineel net te laag.

Afbeelding

Even kijken of er wat anders mogelijk was. In de rommelbakjes gekeken maar kon niets bruikbaars vinden. De plaatselijke Enorm bracht uitkomst.

Afbeelding

2 alu strips van 30mm breed. 1x 2mm dik en 1x 3mm dik. Eens kijken of ik daar wat van kan bakken....buigen zeg maar.

Afbeelding

Dit is dan mijn zetbanktafeldingesklemgedoe... of hoe heet zoiets?

Maar daar kwam eerst dit uit.

Afbeelding

Afbeelding

Wat hoekig exemplaar zoals die massief alu dingen van Lesu. Dit was de 2mm dikke strip. De eerste poging met 3mm ging niet goed. Dat is toch iets te dik voor handbewerking. Zeker als je dan nog 2 gelijkende hoeken wilt maken.

De 2e was een wat ronder exemplaar. 2 gelijke rondere hoeken maken is met mijn methode best wel een dingetje maar.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het goed gelukt eigenlijk. Hier nog vast met 2 zijdig plakband. Ook kun je goed de verhoging van de cabine zien. Ik vind het zo iets stoerder smoelen.

Dan de definitieve bevestiging. Blinde bevestiging kon ik niet zo bedenken met 2mm dik alu. Deze boutjes had ik net binnen voor de trilexvelgen dus....

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het wel smoelen en het is anders dan standaard en dat is waar ik naar toe wil. Ik denk dat ik hem zo strak laat en geen lampjes etc erin ga maken. Nog even goed oppoetsen en klaar. Alleen nummerbord met er nog op.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

De velgen zijn klaar en gespoten!

Afbeelding

De velgen beginnen er ook op te lijken. Voor dus de geheel geprinte versie. Ik heb nu zeskant boutjes genomen. Deze velgen zijn dus echt 2 delig en worden door de boutjes bij elkaar gehouden. Even kijken hoe de banden zich houden en of ze er niet af gaan lopen. Anders moeten ze worden gelijmd maar als dat niet hoeft dan liever niet natuurlijk!

Afbeelding

De achtervelgen zijn dus de originele tamiya's met de geprinte inserts zoals op de lowboy trailer maar dan ook met de zeskant boutjes als sier.

Afbeelding

Ik vind het wel wijs zo. Eerst wilde ik de boutjes op de hub en in de velg zelf nog zwart aanstippen maar ik denk dat ik het zo laat.

Afbeelding

Afbeelding

Het draagt weer bij aan de look die ik voor ogen heb. Working Class Hero!

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Ook hier weer een paar kleine dingen. Nog niet alle boutjes zaten in de velgen....Nu wel.

Ook de op-en-in-stap-treden of hoe die dingen ook heten waren mij een doorn in het oog. Heb veel foto's bekeken en bouwverslagen. De oplossingen die ik vond reikten van weglaten tot zelfgemaakte. Vaak waren ze zelfgemaakt in combi met een inkorting van de cabine. Weglaten vond ik geen optie. Je krijgt dan een kaal gat waar je iets mee moet. De cabine inkorten en/of aanpassen is (nu nog) niet aan de orde. Mogelijk komt er een hele nieuwe cabine in de toekomst maar eerst moet deze voldoen zonder spuitwerk.

Dus dan even subtiel aanpassen. Eerst eraf halen en dan stukje eraf halen....

Afbeelding

Dan links met rechts verwisselen en aan de binnenzijde van de cabine monteren en niet aan de buiten kant. Ter vergelijking de laatste foto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De boutjes worden nog geverfd. Dit pas bij de eindmontage. Ik weet nog niet of de trapjes nu ook nog een kleurtje moeten krijgen. Daar ben ik nog niet uit.

Weer een detailtje verder. Nu maar wachten op Post.NL en Ali......Er zijn nog wat dingetjes voor deze truck onderweg maar het duurt allemaal wel langer tegenwoordig!

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

En nog een klein dingetje om te kijken of ik een idee ga uitvoeren en hoe....

De originele achterbumper.....

Afbeelding

Afbeelding

Zagen en lijmen.....

See ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Ik zit een beetje in de maag met het budget voor deze truck. Om hem helemaal af te bouwen heb ik eigenlijk een Beier USM RC2 of een SFR-1 nodig. Ik wil nu met al mijn Beier ervaring niet voor Ali oid gaan had ik al eerder besloten en aangegeven. Op dit moment is dat budget er gewoon niet.

Een 1e optie is om deze Globe Liner rijdend te maken en zonder licht en geluid te rijden tot het budget er wel is. Een 2e optie is om hem stil te zetten op de kast en pas verder te gaan als er budget is. De 3e optie is de Beier installatie uit mijn MAN te slopen........ En dat is hem geworden. Dat ga ik doen.

Een korte verklaring; Als ik de Globe Liner af heb is de MAN de oudste truck van mij. Een hele nieuwe truck bouwen is voorlopig nog geen optie. Toch wil ik naast het Bruder en baanaankleding gedoe ook met trucks bezig blijven. Voor de Goldhofer aanhanger heb ik al wat ideeën en voor de MAN ook wel. 3D printer opent perspectieven zeg maar.

De MAN verbouwing zal ook enige tijd in beslag nemen. Samen met de Goldhofer zal dat wel komende winter worden. Tegen die tijd hoop ik ook weer wat gespaard te hebben zodat ik de MAN kan voorzien van een SFR-1.

Op deze manier heb ik dadelijk naast de bouwput Goldhofer/MAN wel 3 volledig rijdende trucks met passende trailers/toebehoren.

Dus verder met de Globe Liner/Kenworth.

Ik wacht nog op enige onderdelen die in bestelling zijn. Wie niet die op dit moment aan het bouwen is??? Ik begin met het chassis verder aan te passen en op te bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

De stuurinrichting nu. Altijd een puntje van aandacht en gezien de beginnende bouwer er vaak vragen over heeft toch nog maar eens met foto's geïllustreerd.

Afbeelding

Deze onderdelen gaan we aanpakken voor een grotere stuuruitslag. Bij Amerikanen op krappe parcoursen belangrijk!

Afbeelding

De steun van de schokbreker vallen we aan met een vijl/dremel en maken hem wat kleiner.

Afbeelding

Afbeelding

Hierdoor maak je meer ruimte voor de rod-end van de stuurstang. Deze kun je ook nog bewerken evenals de stuurstang. Ik denk dat niet nodig te hebben. De bladveren blijven ook gewoon op hun plaats. Ik wacht nog op de motor. Omdat ik de plaats niet precies weet wacht ik nog even met de definitieve plaatsing/aanpassing en test met wielen. Maar hier begint het dus mee.

Om dan voor de fusees ruimte te maken vijl/dremel je de as ook nog even voor wat meer ruimte. De foto's zijn wat minder.....

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht dat ik de foto's had gemaakt en dus had ik de boel al weer aangestipt.

Afbeelding

Hier nog een foto van mijn Cascadia waarop het wat beter te zien is.

Afbeelding

De servo vast naar het midden geplaatst en het stickertje eraf.

Afbeelding

De spatborden hebben een lip aan de bovenzijde. Deze is in het echt van rubber.....dus bij mij nu ook. Omdat alles al gespoten is moet ik wat omzichtiger te werk gaan. Ik heb wel een lakstift maar toch.....

Afbeelding

Afbeelding

Met stanleymes de neplappen eraf gesneden.

Afbeelding

Hebben jullie ook zo'n bak? Van alles en nog wat dus ook wel wat rubber....

Afbeelding

Afbeelding

Voorzichtig de verf op het lijmvlak verwijderd en de lapjes zitten erop. Nog even niet op het chassis gezet. Dat komt nog.


Dus nu langzaam systematisch het chassis opbouwen. Het wachten is met name nog op de motor. Ook ga ik nu dus de MAN strippen.

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Ook hier even verder updaten!

We gaan weer even verder met de vooras.

Afbeelding

De standaard aanwezige speling kun je verder reduceren door de asstompen in de fusee te lijmen met wat sekondenlijm en een shim of stukje plastic of desnoods karton. Let wel op dat de pin er nog door heen kan. Dus eerst proberen voor je lijm gebruikt.

Een heel klein beetje speling vanuit velg/lager en andere toleranties zal er altijd wel zijn is mijn ervaring. Deze is echter niet meer van invloed op rijgedrag of rijbeeld.

Dan de stuurstang tussen fusee en servo. Deze moet zo recht mogelijk staan parallel aan de as. Bij mij zou ik eigenlijk een iets hoger kogeltje moeten hebben maar dit valt allemaal best binnen de toleranties. Probeer zo dicht mogelijk bij deze stand te komen....klaar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterkant maar eens bekijken. In de voorraaddoos nog wat gevonden!

Afbeelding

Dat is mooi om al dat rood even te doorbreken.

Afbeelding

En ook al zie je er bijna niets van.....smoelt ook beter!

Afbeelding

Dan gaan we naar de schotel. De bouwer had dat ding, zoals het complete chassis, gespoten. Ik vind de kleur erg mooi maar zo ook iets te veel van het goede. Mijn schotel moet zwart zijn!

Afbeelding

Afbeelding

Op Ali had ik voor een schappelijk bedrag Alu exemplaren gevonden. Ondanks al mijn bouwervaring zag ik nu pas eigenlijk dat er 2 verschillende types zijn.
Ook de techniek onder de schotel is anders...... goh, zo leer je wat. Mijn Cascadia heeft wel de platte kant en mijn MAN net zo'n ronde als de Globe Liner.

Afbeelding

Dus maar even in mijn voorraden kijken en een zwarte ronde schotel gevonden. Wel plastic. Dus daar moet nog een keer een Alu voor komen. Vind ik mooier en je ziet dan ook de boutjes niet. Heb hem al op Ali gespot. Bij een volgende bestelgolf maar eens bestellen. Kan ik altijd achteraf aanpassen. Ook heb ik vast het gat voor de Beier sensor geboord.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De servo ook gemonteerd. Deze trekt via een staaldraad nu de schotel open net als bij mijn Cascadia. Hierdoor valt die stang weg. Weer wat smoother dus.
Het gat in de schotelplaat met een reststukje aluminium traanplaat afgesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Ben er zelf weer tevreden mee. Kan ermee verder tot de alu plaat een keer binnenkomt.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Ik werd er in een ander forum op gewezen , de timing stond niet goed natuurlijk en dat maakt wel degelijk wat uit.

Afbeelding

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Stephens Hauling Tupelo MS

Bericht door Rolf »

Ook hier weer even wat gedaan tussen al het video en vakantiegeweld. Ik zit eigenlijk nog steeds op een motor te wachten die ik heb besteld bij Ali. Van alles al binnen maar die 55T motor nog niet.

Ik wilde eigenlijk van onderen af weer gaan opbouwen en dus eerst het chassis klaar maken. De 3 bak van Tamiya wilde ik er niet in hebben maar de GM "unterflur" van Servonaut of Wetronic is momenteel buiten budget. Bovendien vond ik dat ik er maar eens een alternatief voor moest vinden dat een meer redelijke prijs had. Nu ben ik heel slecht in rekenen met ratio's, overbrengingen etc etc. 5:1 1:3 14:1 500 rpm, 5000 rpm bla die bla die bla....... Bovendien was het bij Ali ook nog eens zo dat bij 2 ogenschijnlijke gelijke vertragingen 1:5 en 5:1 stond.....

Met veel zoeken op internet naar geheimen van de smid enzovoort besloten deze te bestellen.

Afbeelding

RC Auto 1:5 Overbrengingsverhouding Planetaire Versnellingsbak Metalen Transmissie Case met mount for 1/10RC.......

Ik dacht die ga ik met een 80T, 55T of anders 35T crawlermotor koppelen en uitgebreid testen.

Afbeelding

Er zitten ook mounts bij voor de motor en het chassis. Bedoeld voor de crawler/scaler 1/10 maar he, we zijn modelbouwers toch?

Afbeelding

Dus een 80T motor die ik wel had binnengekregen en een lik vet.....

Afbeelding

Afbeelding

En dan maar eens kijken wat er mee kan. Ik had de tanks van het chassis verwijderd. De motorsteun past precies om het chassis heen. Met de gaten die erin zitten kun je niet op of in het chassis komen. Maar ik zag ook een ander voordeel. Door de steunen om het chassis heen te zetten en de motor eronder te hangen zou ik ook met een volledig opgebouwde truck vrij makkelijk de motor kunnen wisselen. Ook zit de motor mooi in het chassis. niet te hoog en niet te laag!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De cardanas had ik nog liggen. Ook een crawler item. Destijds voor Arocs had ik een setje besteld van 2. Uitlijnen kan echter niet helemaal zoals je ziet omdat deze maar op 1 manier in elkaar geschoven kan worden. Maar in de Arocs doet ie het zo ook prima dus.....En hij is "dikker" dan het origineel van Tamiya.

Een eerste testritje op de hobbykamer ging goed. Mooi stil vergelijkbaar met die van Wetronic. Geen schuine vertanding. Weet niet of Wetronic of Servonaut dat wel hebben. Kon ik zo niet vinden. Met de 80T motor leek hij me echter wat langzaam. Daarom wil ik ook nog een 55T hebben om wat te proberen. Dan ga ik ook even testen op kracht met een beladen aanhanger etc. Jullie horen nog. Mocht het lukken dan is dit een "budget unterflur" voor ca € 30,00 en even 4 tot 8 weken wachten. Ik ga er dan in ieder geval eentje op voorraad houden.....

Maar er is nog wel wat meer gebeurd. Ook maar een beetje verder met de opbouw dan. In de cabine moest ook nog wat gebeuren....De tussenwand!

Afbeelding

Afbeelding

Van styreen met een alu hoeklijntje en wat gaatjes en schroefjes. Geen rakettechnologie!

Afbeelding

Beetje passen en meten en een proefpassing voor de afwerking begint.

Afbeelding

Dan een gecapitonneerde achterwand erachter voor de bling en alles kan naar de spuitert.....cq mijn eigen garage en achtertuin.

Afbeelding

Zo, weer op de hoogte jullie zijn om met Yoda te spreken....

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie