Hallo Fred,
Het spuiten van jou modellen, doe je dit zelf, of laat je dit doen?
Het spuitwerk ziet er mooi strak uit.
Maar ook het model is erg mooi geworden, heel natuurgetouw model geworden.
Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen
- VOLVO FH 16 660
- Lid van MBVP
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
- Echte naam: Piet Horsman
Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol
Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes
Groetjes Pieter
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol
Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes
Groetjes Pieter
- fireman fred
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13
Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen
Piet,
Spuiten doe ik zelf. Voordeel is dat ik op mijn werk een hobbyruimt heb met goede verlichting en redelijk schoon. Daar spuit ik de modellen. Ik kies Motip kleuren, hoewel met goedkopere merken ook prima valt te werken. Maar omdat er veel tijd en energie in de bouw van de modellen zit neem ik geen rizisco dat dat allemaal verprutst wordt door de lak.
Nadeel is dat ik altijd de kans heb dat ik halverweg het spuiten de boel moet laten liggen om ergens met water tegen de gevel te gaan spuiten.
Spuiten doe ik zelf. Voordeel is dat ik op mijn werk een hobbyruimt heb met goede verlichting en redelijk schoon. Daar spuit ik de modellen. Ik kies Motip kleuren, hoewel met goedkopere merken ook prima valt te werken. Maar omdat er veel tijd en energie in de bouw van de modellen zit neem ik geen rizisco dat dat allemaal verprutst wordt door de lak.
Nadeel is dat ik altijd de kans heb dat ik halverweg het spuiten de boel moet laten liggen om ergens met water tegen de gevel te gaan spuiten.
- VOLVO FH 16 660
- Lid van MBVP
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
- Echte naam: Piet Horsman
Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen
Hall Fred,
(Volvo) Petje af hoor, voor jou spuitwerk, ziet er echt heel mooi uit.
Overigens spuit ik ook mijn modellen zelf met een kleine verfspuit.
Ik koop de verf bij een plaatselijke autospuiter en verdun de verf zelf op de juiste dikte om het te kunnen spuiten.
De plaatselijke verfspuiter mengt voor mij de verf op juiste kleur die ik wil hebben.
(tegenwoordig allemaal computergestuurd, er komt nauwelijks nog handwerk aan te pas)
Ik vind Motip verf ook heel goed, (kleurvast) maar ik vind dat de spuitbussen zo gauw leeg zijn !
(Volvo) Petje af hoor, voor jou spuitwerk, ziet er echt heel mooi uit.
Overigens spuit ik ook mijn modellen zelf met een kleine verfspuit.
Ik koop de verf bij een plaatselijke autospuiter en verdun de verf zelf op de juiste dikte om het te kunnen spuiten.
De plaatselijke verfspuiter mengt voor mij de verf op juiste kleur die ik wil hebben.
(tegenwoordig allemaal computergestuurd, er komt nauwelijks nog handwerk aan te pas)
Ik vind Motip verf ook heel goed, (kleurvast) maar ik vind dat de spuitbussen zo gauw leeg zijn !
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol
Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes
Groetjes Pieter
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol
Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes
Groetjes Pieter
- fireman fred
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13
Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen
Snel leeg zijn, moet je de dure Tamiya busjes eens proberen. Ik spuit denk ik een 1/2 bus leeg voor een middelgroot model als deze.
Verfspuit heb ik ook, maar dat gedoe met compressor, verfbekers, mengen in de juiste verboudingen en dan weer te mat, geen glans sinaasappel effect etc ben ik met deze spuitbussen wel tevreden. Prijs en kwaliteit en duurzaamheid is goed.
Dit model is twee keer in meerdere dunne lagen gespoten. Na de eerste laag sommige plekken nabehandeld en toen nog een keer gespoten gevolgd door een blanke lak.
Verfspuit heb ik ook, maar dat gedoe met compressor, verfbekers, mengen in de juiste verboudingen en dan weer te mat, geen glans sinaasappel effect etc ben ik met deze spuitbussen wel tevreden. Prijs en kwaliteit en duurzaamheid is goed.
Dit model is twee keer in meerdere dunne lagen gespoten. Na de eerste laag sommige plekken nabehandeld en toen nog een keer gespoten gevolgd door een blanke lak.
- fireman fred
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13
Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen
Voor de mensen die willen weten wat voor chassis er onder het model zit. Het zijn alu hoekprofielen die haaks op elkaar geschroefd worden. De motorsteun is ook een Alu L-profiel die de langsdragers verbind. De vooras zijn de fusees van Wedico die op een kortere buis zijn gemonteerd.
De achteras is van Asiatam, dit waren restant onderdelen die ik op de Intermodellbau heb gekocht. De as ziet er heel mooi uit, loopt heel soepel, maar heeft geen differentieel.Maar door het gewicht goed te verdelen in het chassis en wat extra gewicht voor de stuur-as (loodstrippen) is er genoeg druk op de voorwielen om onderstuur in de bochten te voorkomen.
Bij de rijtesten was er geen afwijkend rijdgedrag te bespeuren door het ontbreken van een differentieel.
- fireman fred
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13
Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen
Ondertussen weer wat werk verzet aan de oude Ford. Er is en bodemplaat gemaakt om de inrichting van de cabine op te maken. Deze dienst er gelijk voor om de luidspreker onder de motorkap een plek te geven. Ervaring heeft geleerd dat een naar de bodem gerichte speaker een veel beter geluid geeft dan een speaker die naar de vrije ruimte "boven" is gericht. Het volume is dan veel beter, waardoor er met een lager geluidsvolume gereden kan worden wat weer stroom bespaart in relatie tot de accu capaciteit. De motorkap dient nu gelijk als speakerkast voor de luidspreker.
Aan de achterzijde is links en rechts een uit messingbuis gesoldeerde ladder naar het voertuig dak gemaakt. Kantelbare ladder rekken waar nog onbekend en als de materialen die op het dak meegevoerd werden nodig waren moesten de spuitgasten op het dak kunnen klimmen om de ladder, zuigbuizen of plafondhaken los te maken.
Volgende stap was het in orde maken van de voertuigverlichting. Dat lijkt bij een oldtimer eenvoudig, geen dag rijverlichting of contourverlichting maar .....
De oude ronde achterlichten van Veroma voorzien van drie SMD leds, rem,achterlicht en knipperlicht. Tussen de leds kleine strips geplakt en de het glas aangepast zodat het knipperlicht ook bij ingeschakelde verlichting goed opvalt tussen het rode licht.
Achter de ladders is een rubberbescherming aangebracht die de carrosserie moest beschermen als de ladders gebruikt werden. De ladders lopen door in de dakreling. Daarnaast zijn uit PS strips houten lattenbodems gelijmd.
Aan de achterzijde is links en rechts een uit messingbuis gesoldeerde ladder naar het voertuig dak gemaakt. Kantelbare ladder rekken waar nog onbekend en als de materialen die op het dak meegevoerd werden nodig waren moesten de spuitgasten op het dak kunnen klimmen om de ladder, zuigbuizen of plafondhaken los te maken.
Volgende stap was het in orde maken van de voertuigverlichting. Dat lijkt bij een oldtimer eenvoudig, geen dag rijverlichting of contourverlichting maar .....
De oude ronde achterlichten van Veroma voorzien van drie SMD leds, rem,achterlicht en knipperlicht. Tussen de leds kleine strips geplakt en de het glas aangepast zodat het knipperlicht ook bij ingeschakelde verlichting goed opvalt tussen het rode licht.
Achter de ladders is een rubberbescherming aangebracht die de carrosserie moest beschermen als de ladders gebruikt werden. De ladders lopen door in de dakreling. Daarnaast zijn uit PS strips houten lattenbodems gelijmd.
- Rob Wish
- Lid van MBVP
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
- Echte naam: Rob
- Locatie: Nissewaard
Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen
Heel mooi Fred!
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
- fireman fred
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13
Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen
Voor deze oude brandweerwagen leek het me wel leuk om achter de wagen een oude slangenhaspel te maken. Maar om twee mooie spaakwielen te fabriceren is best lastig. Dus een mooie uitdaging om dit in de moderne 3D techniek te printen. Daarvoor moest er natuurlijk wel eerst een ontwerp gemaakt worden in het teken programma Inventor.
Toen alle onderdelen in een framepje gegroepeerd en zo verdeeld dat de onderdelen makkelijk geschilderd kunnen worden.
Onderdelen als een bouwdoos artikel bij elkaar.
De samengebouwde haspel, nog ongeschilderd.
De ophanging aan het voertuig bestaat uit twee messing strips en een aantal boutjes.
Toen alle onderdelen in een framepje gegroepeerd en zo verdeeld dat de onderdelen makkelijk geschilderd kunnen worden.
Onderdelen als een bouwdoos artikel bij elkaar.
De samengebouwde haspel, nog ongeschilderd.
De ophanging aan het voertuig bestaat uit twee messing strips en een aantal boutjes.
- fireman fred
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13
Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen
De haspel kompleet, een schoenveter als lage druk slang. Om de slang wat meer op een oude canvas slang te laten lijken heb ik de veter eerst een nacht in een bakje met water en een theezakje laten weken. Daar werd hij al mooi egaal lichtbruin van. Toen de slang op de haspel was gewikkeld heb ik met een penseeltje nog wat vuil aangebracht op de slang. De koppeling is uiteraard de 3D geprinte uitvoering, verkrijgbaar op de NVM pagina van Shapeways. De beugels op de haspel zijn messing profielen die passen in de openingen die op het ontwerp zijn aangebracht. Omdat de beugels me nogal kwetsbaar leken heb ik voor messing gekozen.
Haspel achter de Ford autospuit. Het model nadert zijn voltooiing.
- avaben
- Beheerder
- Berichten: 2725
- Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40
Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen
ziet er weer "gelikt" uit
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Groet Arie