Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Ik vind een accu in de cabine gewoon geen mooi gezicht. Ik wil in deze ook nog dashboard en cabineverlichting maken en als je dan een lipo ziet liggen vind ik dat niet mooi. Hij zal dus achter de wand of onder de vloer of in een tank dus moeten komen. En laden in het voertuig van een lipo vind ik gewoon een te groot risico. Dat ga ik echt niet doen. Maar ik ben er al wat verder mee zoals je verderop zult zien.

Ook met de flatcable ben ik al weer wat verder gekomen.

Maar even in de juiste volgorde.....

Afbeelding

Ik was er eigenlijk van uitgegaan dat de speaker in het dak zou passen. Eventueel met een iets verlaagd plafonnetje.
Maar dit vraagt wel om een extreme verlaging.

Afbeelding

En hier ligt ie in het dak. Komt dus nog lager. Denk dat ik hem maar op dezelfde plek als in de MAN ga maken. Trouwens in de MB SK stond ie daar ook. Dat dus ook binnenkort in dit theater.

Afbeelding

Met de achterwand dus nog een keer opnieuw beginnen. Heb niet eens uitgehuild......

Ook met de nieuwe tank bezig geweest....Het is het gewoon net niet. Hij is een tik te groot. Past gewoon niet bij deze vrachtwagen.
De accu MOET op de een of andere manier onder/achter de cabine!

Onder de vloer van de cabine is eigenlijk heel veel ruimte. Ik dacht dat ik nog shorty 2S lipo's had. Heb er ook nog naar gezocht. Ik realiseerde me echter na een tijdje dat ik deze een tijdje terug bij een auto verkocht had..... Zonde van het 20 minuten zoeken....zucht.

Afbeelding

De ruimte is voor een shorty ook te smal. Ook de SFR-1 kan er net niet in. Voor de Actros gebruikte ik altijd 2S 2200 MAH lipo's. Daar heb ik er ook nog een paar van. Deze past wel in het gat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De boel nog maar weer eens opgeplakt in een iets andere setting. Links onderin het gat ligt nu de externe BEC. Mogelijk dat deze ook weg kan. Ik weet nog niet of ik de stuurservo over de SFR-1 ga sturen of direct op de ontvanger. Ontvangers van Graupner kunnen met 2 BEC's werken.

Natuurlijk had ik bij de eerste setting de motorkabels van de SFR-1 te kort afgeknipt. Kl...van de Bok.
Bij deze 2e setting de motorkabels ook via een kleine omweg naar boven laten lopen om de accu niet in de weg te zitten. Dus maar nieuwe kabels aan de motor gesoldeerd. Tevens een deansstekker als motorstekker gebruikt.

Nu is er natuurlijk nog een maar...... Want om bij de accu te komen moet de kiepbak wel omhoog staan. Dat moet ook kunnen als er nog geen accu inzit. Dat kan natuurlijk alleen maar als de kiephevel niet vastzit aan de bak. De spindel heb ik nog niet dus moet maar even afwachten of die constructie zonder meer mogelijk is.

Even ter herinnering een foto van mijn Carson kieper.

Afbeelding

De bak loopt over kogellagers. Zo wil ik het bij de Arocs ook hebben.

Dan nog even de flatcables van Beier. Ik had in een Beier Facebook groep ook een bericht geplaatst op zoek naar oplossingen. Het is dus wel mogelijk de stekkers eraf te halen! Wel heel voorzichtig maar als je de slag te pakken hebt.....

Afbeelding

Deze kunnen nu in het gedeelte onder de ontvanger komen. Ik heb ook de stekker aan de kant van de SFR-1 omgedraaid zodat de flatcable inderdaad ook flat kan blijven en niet gedraaid hoeft te worden. Wel moet ik dan omdenken bij het programmeren en aansluiten. Denk niet dat het zo blijft. Inmiddels heb ik via het modelbouwforum ook al een tip dat ik de flatcable in de lengte kan insnijden. Dus daar gaat nog wel wat mee gebeuren.

Kijken wat we van de week allemaal gaan doen. Chinees nieuwjaar is voorbij dus ik hoop op pakjes en met name de spindel.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Michael »

Rolf schreef: 10 feb 2019 23:09 Ik vind een accu in de cabine gewoon geen mooi gezicht. Ik wil in deze ook nog dashboard en cabineverlichting maken en als je dan een lipo ziet liggen vind ik dat niet mooi. Hij zal dus achter de wand of onder de vloer of in een tank dus moeten komen. En laden in het voertuig van een lipo vind ik gewoon een te groot risico. Dat ga ik echt niet doen. Maar ik ben er al wat verder mee zoals je verderop zult zien.
Wat je al zegt, wegwerken in de cabine b.v. achter de wand is een optie en met laden eruit halen ;-)
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Zoals het er nu naar uitziet onder de cabine weggewerkt.... We gaan het zien of dit definitief is Michael.

Er is weer het een en ander gedaan en binnengekomen. Jullie worden dus weer deelgenoot (hierin zit iets van genieten) van mijn modelbouwperikelen. Eigenlijk is het best lekker zo'n bouwverslag te schrijven. Het geeft mijzelf ook altijd een moment van bezinning. Ik kan tegenwoordig niet meer zo goed vooruit denken met stappen die ik maak. Ook vergeet ik nog wel dingen. Dat merk ik in de modelbouw ook steeds meer. Op deze manier loop ik altijd mijn eigen project ook een beetje door.....

Genoeg geleuter. De speaker! Ik had al opgemerkt dat deze niet in het dak kon. Nu zullen er nog wel plattere zijn maar of je dan nog wel de gewenste kwaliteit hebt? Ik heb deze nu immers ook al. Dus dan ook maar gebruiken.

Wat plekken bekeken in de vrachtwagen. Onderin zou eventueel een mogelijkheid zijn maar je moet ook iets van een klankkast hebben. Bovendien moet deze Arocs wel terreinwaardig worden en zal ook daadwerkelijk het zand zien op de met name Duitse banen.

Uiteindelijk besloten dat dit het plekje gaat worden.

Afbeelding

Ik denk dat het wel goed gaat wat betreft het uitzicht/inkijk. In mijn MAN en MB SK berger staat de speaker ook in de cabine en valt niet storend op. De eventuele binnenverlichting zou nog roet in het eten kunnen gooien. Dan moeten we dat maar even bekijken. Een andere plek is er naar mijn mening niet. Achter de achterwand kan ook niet. Die ruimte is te smal.

Dus eerst maar eens een bakje bouwen van 3mm styreen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze is klaar voor de verdere afwerking.

Dan nog de ex- accuhouder voor de onderdelen aan het chassis. Nu het geen accuhouder meer is kan er ook nog wel wat zichtbaar materiaal vanaf.

Voor.....

Afbeelding

en na.

Afbeelding

En de andere kant heeft een soortgelijke behandeling ondergaan.

Weer wat klaar. Aan de onderkant van de kiepbak moest ook nog het een en ander gelijmd worden. Beetje vreemd op zich wel dat Tamiya zich al deze moeite neemt voor extra mallen. Als ze de bak aan de onderkant wat anders gevormd hadden dan was dit helemaal niet nodig.

Afbeelding

De bak en het rekje met kapjes en strookjes.

Afbeelding

Deze moeten dan als dwarsbalken gelijmd worden op de richeltjes.

Afbeelding

En deze strookjes in de rand van de bak aan de onderzijde. Dit is niet geheel dicht. Achteraf bedacht ik me dat bij het reinigen voor het spuiten, de eerste reiniging is altijd een sopje bij mij, hier nog wel eens water onder zou kunnen blijven. Goed drogen is dus nog meer noodzaak als het al is.

Afbeelding

Afbeelding

En alles gelijmd.

Afbeelding

Ook staan er al 3 bakjes op de hobbykamer waarin het klein spul op kleur komt te liggen. Gezien de voorspellingen zou het zomaar kunnen zijn dat ik dit weekend al wat klein spul kan spuiten en dat ook ga doen.

Ja, spuiten. Dan moet je ook weten wat voor een kleuren. Dat heeft me heel wat hoofdbrekens gekost. Groot voordeel van het nabouwen van een bestaande truck is dat je over de kleuren niet na hoeft te denken. Deze Arocs komt virtueel in de plaats van mijn Actros. Ik kan Sterre immers niet zonder vrachtwagen laten zitten. Blauw en rood komen dan weer om de hoek kijken. Dit zijn ook favorieten van mij moet ik zeggen.

Toch wilde ik iets heel anders. Het gaat geen showtruck worden, dat zeker niet. Het is immers een bouwvoertuig. Voor de hand liggend is dan de bovenzijde een kleur en de onderzijde, bumper en spatborden, grijs/grauw plastic kleurtje. Heb ik ook overwogen. Ook de wat klassieke Mercedes kleuren groen samen met rood heb ik bekeken. Foto's, You tube en forums doorgespit naar Arocsen.

Uiteindelijk een beslissing.

Afbeelding

Weer met lakstiften in Ral kleuren. De precieze kleuren en kleurstelling gaan jullie nog zien maar er is een kleur voor het chassis, 2 voor de carrosserie, en 2 voor de aanbouwdelen.

Dan nog de afdeling pakketjes en post......

Buiten de doos met lak.

Afbeelding

Dit komt op de achterspatborden. Maatwerk traanplaat. Ik had al in een vroeg stadium gezien dat in de bouwdoos hiervoor stickers zitten. Die vind ik gewoon lelijk. Ik had al overwogen om de spatborden gewoon zwart te laten. Eventueel traanplaat spatborden te kopen of eventueel (laten) maken.
Toen zag ik dit setje en heb besloten hiervoor te gaan.

Afbeelding

De eindschakelaars voor de bak en diodes. Natuurlijk maar 2 nodig voor deze. Ook een set voor de Goldhofer en reserve......

Ik heb nog overwogen om de motor van de bak met een regelaar van CTI te besturen. Deze hebben regelaars met een soort afslag onder belasting bedoeld voor de elektrische cilinders. Deze heb ik ook gebruikt in de spindel van de MB SK bergingstruck. Daar werkt hij nog steeds goed want ik heb nog steeds goed contact met de nieuwe eigenaar in Engeland.

In 2 Duitse forums heb ik echter ook gelezen dat vooral bij belasting het wel mis kan gaan met deze Thor regelaars. Gezien de Arocs toch een kieper is en er meer van de motor gevraagd zal worden dan bij de berger heb ik besloten voor ouderwetse eindschakelaars te gaan.

Trouwens wat een prijsverschil. Bij de grote C kost ie ruim € 3,00. Bij een kleine electrowebwinkel in NL € 0,90. Je hebt het dan een dag later. Bij de grote Ali heb je er 10 voor $ 1,55 incl verzenden!!!!!

Afbeelding

Tot slot nog even terugkomend op de flatcables van Beier. Bij de leverancier van de switches ook deze gevonden. Ik dacht altijd dat die contacten van Beier iets bijzonders waren....Dat valt dus wel mee.

Zo, weer een lang verhaal geworden........
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Dan beginnen we vandaag maar even met de goodies. De spindel heeft natuurlijk ook een motor nodig. Via You Tube iemand "gesproken" die ook een Arocs bouwt en dezelfde spindel gebruikt. Hij heeft ook deze motor en de snelheid vind ik goed.

Afbeelding

Tevens past het dus in het chassis en dat is ook fijn om te weten. De motor is wel goed, daar lees ik alleen maar positieve verhalen over. Met name omdat deze als 7,2 V is uitgelegd maar meer kracht levert dan een standaard RB35 12 volt op 7,2volt.

Afbeelding

Ook zijn de stickers vandaag binnen gekomen. Tuurlijk, iedereen rijdt met die Meiller stickers maar ik vind ze eigenlijk ook best wel gaaf. Een sterk logo!

Verder nog wat kleine klusjes gedaan aan de cabine.

Afbeelding

Afbeelding

Plaatje styreen aan de binnenkant zodat ik de gaatjes kan dicht plamuren.

Afbeelding

En deze gaatjes moesten er nog in. Er komt voorlopig nog geen dakbeugel op. Ik heb wel een mooie gezien maar die kost ook weer meer dan
€ 50,00. Voorlopig is er een budgetstop!

Afbeelding

En het eerste spuitwerk is klaar. Ik hoop morgen nog een lading hier neer te kunnen leggen.

Dan de soldeerbout nog een keer aanslingeren en een proefopstelling maken voor de spindelmotor en de eindschakelaars.
Ik ben echt een electronica nitwit als het om meer gaat dan plus en min. Weerstanden, diodes en de tekeningen gooi maar in mijn pet. Tekeningen lezen kan ik ook niet. Gelukkig vond ik dit...

Afbeelding

Kijk, daar heb ik wat aan. Geen rare tekentjes en ik kan tenminste zien waar ik wat aan moet solderen.

Afbeelding

Dan heb ik ook wel het vertrouwen en ga aan de slag.

Afbeelding

Afbeelding

Zender erbij, boel aansluiten en wat dacht je......Tuurlijk werkt het. Zelfs geen rookwolkje :yesss:

Dit laat ik nu zo liggen en zodra de spindel en de motor kunnen worden ingebouwd soldeer ik de definitieve kabels en maak ze meteen op lengte.
Na het spuiten komen ze er dan definitief in.

Morgen is het weer mooi weer dus we gaan verder met spuiten. Langzaamaan begint de opbouw. Als nu de spindel eens zou komen maar die zijn ze al 4 dagen aan het inpakken gezien de status.

We gaan het zien!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

En we hebben weer wat te melden. Ik heb weer een beetje verder geklungeld met de Arocs. Wat spuitwerk weer klaar. Dit weekend weer een vrachtje langs de rammelbussen trekken!

De cabine is ook verder onder handen genomen. De kantelgaatjes....

Afbeelding

Alleen nog maar ingelijmd maar al bijna niets meer van te zien. Bruikbare tip van Wil gekregen hiervoor.
Nog even afwerken en ook weer bijna spuitklaar.

Afbeelding

Ook bij deze cabine staat de sluiting af. Bij de MAN had ik de lipjes nog afgebroken.... Ahum, het waren geen breeklipjes maar buiglipjes Opa Rolf!!!
Tja, can happen all the time....

Afbeelding

Gebogen dus.

Afbeelding

Je kunt er ook gewoon alle kanten mee op.

Afbeelding

En ja, de spindel is dus ook binnen!!! De eerste Brexit gevolgen in de modelbouw?! RCBRmin verstuurt nu vanuit Duitsland.

Afbeelding

Ik vind het een beetje moeilijk hier een fotoverslag van te maken want het is een beetje try and error. Op zich past de basis van de spindel zo in het subframe. Zelfs de gaatjes in het frame zitten op de goede plek. De gaten voor de motorhouder moeten nog wel bepaald worden. De breedte is wel precies goed.

Afbeelding

Het bepalen van de plaats van de motor.

Afbeelding

Het blok dat aan de bak moet was een paar millimeter te breed. Deze dus met de vijl laten kussen.

Afbeelding

Hier valt deze dan tussen en ook hier zitten al gaten die ik kan gebruiken.

Afbeelding

De motor geplaatst en draaien maar.

Afbeelding

De boel als mock up in elkaar gezet en met de zender laten draaien. Mooi is dat de spindel ook een "kaal"einde heeft. Bij het kiepen hoeft er dus geen eindschakelaar te komen. Nu hoeft er alleen nog maar eentje te komen bij het naar beneden gaan.

Echter moet de arm wel aan de bak vast gemaakt worden. Wilde eigenlijk liever dat ik de bak ook kon optillen. Dus de bak los van de spindel en rollend over 2 lagers zoals bij mijn Carson trailer was. Met deze spindel gaat dat echter zonder verbouwing niet lukken. Ik ga het denk ik dan maar heel pragmatisch oplossen met een kabeltje. Na het uitpakken accu aan kabeltje en bak omhoog. Accu op de plek, kabeltje eraf en accu aansluiten. Bak naar beneden en klaar...... Simpel en doeltreffend. Zo deed ik het eerder ook bij mijn Carson trailer.

De snelheid van de bak is net aan. Zo zie je maar weer dat je je kunt vergissen. Op You tube leek het tempo wel goed te zijn. Als ie dan voor je staat valt het wat tegen. Ach, ik word natuurlijk ook niet per lading betaald en zo heb je wat meer tijd om te kletsen.
Ik kijk nog wel even of er nog wat aan moet veranderen. Nu alleen nog even met gewicht in de bak kiepen en dan is het opbouwen etc wel zo'n beetje gedaan en moeten we spuiten en monteren!!!\
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

De komende dagen is het weer spuitweer dus nu als de wiedeweerga weer even verder.....

Eerst nog even een blingetje. Tamiya heeft bij deze kit voor het eerst geloof ik zo maar een stukkie echt metalen bling geleverd. In het verleden was alles chroom plastic als het bling was. Nu mooi stukkie laserwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dus de afdekplaat van de uitlaat. Maar zwarte boutjes genomen voor iets contrast.

Dan het spuitwerk. Er is al het een en ander aan klein spul klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de eerste stukjes al gelijmd zoals de spiegels. Hier kun je ook al weer wat meer betreffende de kleurstelling terugvinden.

De moeilijkheid met spuiten is altijd de keuze wat en hoe. Wat moet je spuiten gemonteerd? Wat eerst demonteren en later boutjes aanstippen?
Assen mee spuiten of niet? Daarom kies ik ook altijd voor kleuren met een lakstift. Zo kun je altijd na montage hier en daar nog wat aanstippen of maskeren.

Ook nog wat aan de gatenkaas namens chassis gedaan. In zowel het chassis zelf als het kiepframe zitten gaten die ik niet gebruik. Omdat een beetje op te vullen hier en daar wel een boutje ingedraaid. Weet niet of je deze dadelijk allemaal gaat zien maar anders is het ook niet erg.

Afbeelding

Er ligt dus al weer het een en ander klaar. Mijn werktafel verliest aan overzicht......

Afbeelding

Afbeelding

Misschien in Ede klaar?!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Ook de afgelopen dagen weer lekker met de Arocs bezig geweest. Moet natuurlijk wel een beetje het overzicht houden wat eerst en wat later.

Weer een beetje in de montage. Glimmende schroefjes en boutjes vind ik niet zo leuk...

Afbeelding

Afbeelding

Die vervang ik dan ook zoveel mogelijk. Hier de boutjes van de spindel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier het chassis zoals het gespoten is. Hier moeten dan ook weer de nodige delen aangebouwd worden.

Afbeelding

Na de montage van de assen en ophanging zit ik dan toch weer met die glimmers. Deze boutjes vervangen door zwarte is mij nog niet gelukt. Als je hier gewone boutjes in draait is mijn ervaring dat de boel stroef loopt. Natuurlijk verdwijnen de meeste boutjes achter de wielen/banden maar met lage camera's van you tubers moet je alles voor zijn ;)

Afbeelding

En daarom gebruik ik tegenwoordig dus alleen kleuren waar een lakstift bij te krijgen is.

Afbeelding

Afbeelding

De schokdempers heb ik gemonteerd zonder de veer en zonder de stopper die bij de Carson assen geleverd is. Hierdoor heb ik wat meer flex zonder dat de dogbone tussen de assen eruit kan vallen. Ik had dit bij de mock up al uitgeprobeerd.

Afbeelding

Van de week was ook dit setje cardan assen afgeleverd. Besteld bij Ali, magazijn in Duitsland ?!. Een waar kwam het vandaan? Almere!!!
2 stalen cardan assen met grubscrews en pinnen en verzenden voor € 12,--. Ik heb in het verleden meerdere scalers en crawlers gebouwd en deze doen niets onder voor de Jun Fac of RC4WD assen. Eentje gaat in de voorraad.

Afbeelding

Ook de voorzijde begint er weer op te lijken.

Afbeelding

Afbeelding

En ook het subchassis heeft weer wat onderdelen gemonteerd gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Zo, het begint lekker op te schieten. Helaas zijn de weersvoorspellingen weer wat minder en is het spuitwerk nog niet geheel klaar. Ik hoop morgen nog wat groter spul te kunnen spuiten. We gaan het zien.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Zo, zaterdagavond, ambulance en politieprogramma's voor mijn vrouw en ik aan de modelbouw. Vanavond nog wat gedaan en nu even het verslag weer bijwerken want er is best veel gedaan de afgelopen dagen.

Allereerst toch nog wat kunnen spuiten. Wel wat kunst en vliegwerk met kacheltje en fohn maar het is gelukt. Nu het grote monteren dus.
De cabine bewaar ik tot het laatste. Ik begin maar met de bak.

Afbeelding

Afbeelding

De klepsluiting in detail. Werkt prima zo!

Afbeelding

en de motor en eindschakelaar.

De bak is nu helemaal blauw. Eigenlijk had ik een ander kleurschema in gedachten met alu/zilvergrijs. Echter toen ik de bak met als basis blauw af had vond ik dat hele blauwe eigenlijk wel mooi. Ook kreeg ik nog een andere ingeving. Die ga ik nu eerst proberen. Dat zien jullie de komende tijd wel. Anders kan ik altijd nog delen van de bak overspuiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat beelden van de achterkant van het chassis. Hier is ook de beplating voor de spatborden te zien. Flinterdun aluminiumachtig spul. De meegeleverde M 1.6 kruiskopjes heb ik vervangen door M2 inbusjes in het zwart. Net als bij de uitlaat. Dit is toch veel mooier dan de diamondplate stickers die er origineel bij zitten.

Ook is hier de kruiskopschroef van de spatbordbevestiging nog chroom. Helaas heb ik zulke lange bouten niet in M3 inbus. Verderop zijn ze zwart.
Op het chassis blijven uiteindelijk ook een paar zwarte inbusjes zichtbaar. Dit is bewust. Allereerst zijn dit de eersten die los moeten bij demontage en ook om wat contrast te houden. Ok dit kan altijd nog worden aangepast.

Afbeelding

De zijmarkeringslampen (heet dat zo?) zijn een bouwpakketje op zich. Ik had de glaasjes met speciale tamiya verf oranje doorzichtig geschilderd maar met een verkeerd kwastje. Die had ik al eens voor zwart gebruikt en niet alle verf was eruit schijnbaar. Het was dus donker getint "Opel Manta" oranje geworden.

Afbeelding

Maar met een ledje erin blijkt het juist heel mooi uit te pakken vind ik zelf!

Afbeelding

Zo is de sterkte ook meteen zoals ik vind dat het moet. Veel contour en sierverlichting op modelbouwtrucks vind ik vaak veel te fel. Vooral op film is dit dan zo "verblindend" en reflecteert het gewoon in de baanplaten. Ik ben hier tevreden mee!

Afbeelding

Afbeelding

Bak erop gezet met subframe.

Afbeelding

De achterwielen monteren. En na nog wat details staat hij er nu zo bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bekabeling van de achterlichten en de zijverlichtingscontouraanduidingslampen (heet dat zo??) ligt onder de cabine. Ik had ook al een paar stickertjes geplakt. Vind ik zo leuk! Begint een model mee te leven vind ik.

Ook was ik eens aan het kijken wat ik eventueel met een trekhaak kon doen. Vaak zie je deze kiepers met een diepladertje en wat lichtere bouwmachines rijden. Op You Tube ook wel eens met een 60 tons kraan maar dat is modelbouwvrijheid! Op internet kon ik verder eigenlijk niemand vinden die dit al met deze kit had gedaan. Ik volg links en rechts al wat bouwverslagen maar de meesten werken zo traaaag... ;) :D

Nu had ik dus eigenlijk al een hele mooie trekhaak in mijn bezit........

Afbeelding

Dus deze trekhaak weer van de Claas gedemonteerd. Primaire modellen gaan voor! Moet ik voor de Claas maar weer wat anders bedenken.
Deze is in de toekomst ook eventueel van afstand bedienbaar te maken met een servootje dus geknipt voor de Arocs.

Afbeelding

Hier met open bak. De uitsparing onderin de bak en in de bumper zijn er ook gewoon al voor gemaakt natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dan een beetje het idee zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus de cabine is nu eigenlijk de hoofdmoot en natuurlijk het aansluiten en inregelen van de SFR-1. Daarnaast heb ik nog plaatwerk besteld voor in de bak. Genoeg te doen maar het streven is dat ik in Ede kan rijden!!!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door theDutchguy »

Word zo erg netjes Rolf.
We komen hem in Ede wel bewonderen. :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Moet je zeker doen!!!!

Vandaag weer best veel kunnen doen. Het is een beetje afwisselen. Lijmen, drogen wat anders solderen...kijken, denken en weer wat doen.

Zo gaat het eigenlijk best vlot al ben ik er nog lang niet. De richting is echter zeker zichtbaar.

Apropos zichtbaar, verlichting komt er natuurlijk ook in en wel van RC Lab.

Afbeelding

Achter zaten ze er al in, speciaal voor de kipper Arocs. Voor zijn het dezelfde als in de Arocs trekker.

Afbeelding

Afbeelding

Mooi is dat het zijknippertje met een stekkertje op de print zit. Bij demontage van de cabine gaan de zijknippers namelijk mee en blijft de hoofdverlichting zitten.

Afbeelding

Dan maar meteen de zaken hier afronden en de steenslagbeschermers voor de verlichting ook monteren. Vervelend is dat deze volgens de instructies gelijmd moeten worden. Ik heb ze overigens niet gespoten. Het zwarte plastic is mooi egaal en denk niet dat het van spuiten mooier gaat worden. Ook was ik nog steeds sceptisch over de montage. Heb overwogen de metalen versies aan te schaffen maar die zijn ook weer duur.

Toe een idee..... een van de zovelen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kleinste schroefjes die ik kan vasthouden. Ik heb er nog kramp van. Mij zul je ook nooit schaal 1/87 zie doen. Ga liever naar 1/5 ofzo.
In het plakblokje een klein gaatje geboord en door het spatbord. Boutje erdoor en zelftappend klaar. Op de plek van de 2 lijmpuntjes 1mm gaatjes geboord. De pinnetjes vallen erin en "klemmen" zonder lijm. Zit prima vast zo!!!

Afbeelding

En blijven testen tussendoor!

Afbeelding

De voorspatborden gemonteerd. Aan de tussenwand van TH truckmodelbouw zitten de overeenkomstige gaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

En wie staat daar opeens op de gang? Is het een paard?

Afbeelding

Nee, Sjon!! De nieuwe chaffeur! Zou hij weten hoe ik normaliter personeel vastleg......
Effe proefzitten dan maar.

Afbeelding

Dan moet langzamerhand ook de papierwinkel in orde worden gemaakt. Kentekenaanvraag en al die prut....

Ik was eigenlijk van plan om voor deze truck de kentekenplaten bij Dingsign in Oostenrijk te bestellen. Deze is echter al weer een paar maanden gesloten. Hij zou in februari weer open gaan maar zijn account is nog steeds sluimerend. Hij heeft het zo druk schijnbaar maar maakt dan ook ware kunstwerken. Voorlopig doe ik het dus even hiermee. En lang niet gek denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kentekens maken in sjabloon op de website van onze club. Staat er in 3 schalen. Zie link onder mijn posts. Hoge kwaliteit afdruk en dan cellotape eroverheen. Goed aanwrijven zodat de kleuren opkomen. Heb er ook nog een paar op voorraad gemaakt.

En voor de RDW abonnementen.....Nee, deze bestaan niet! :D :D :D

Dan op maar knippen.....

Afbeelding

Afbeelding

Achter zit het wel erg scheef maar dat is inmiddels geregeld.

Afbeelding

De tegenvaller van vandaag is deze. Ik wilde eigenlijk verlichting in het dashboard maken. Ik had ook de betreffende vlakken afgeplakt bij het spuiten. Zonder stickers een 2 tal leds erachter gehad en dat leek wel mooi. Echter de stickers dempen het licht toch zoveel dat met de stickers eigenlijk veel meer leds nodig zijn. Ik moet even kijken hoe ik dat ga doen zonder dat alles verlicht is binnen behalve het dashboard. Ook blijkt de lak niet zo goed te hechten op het dashboard. Komt dus nog vervolgje op.

Afbeelding

Tja, ik vind hem wel mooi worden eigenlijk......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie