US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

En hier is de volgende. Geen reacties verder dus we gaan meteen verder met de ontwikkelingen aangekleed met ploatjes!!!

Afbeelding

Afbeelding

Wat hier boven nog op de laptop staat ligt nu op het achterchassis. Ik zag op foto's vaak tussen de wielen (meestal 3 assers trouwens) van die uitsteeksels. De dieplader van RC4WD heeft die ook. Dan kun je toch achterwaarts eraf rijden ofzo. Ook bedacht ik me dat wanneer ik toch de bagger vervoer deze de bak ergens neer moest kunnen leggen. Dus aan het tekenen en hier versie 1 gemaakt. Er zit ook meteen een uitsparing in voor een ledje en mijn nieuw uitgevonden trailer merk staat er ook in. Willux Trailers!!!

Toch vond ik hem nog een beetje ielig. Dus na weer 2 uurtjes tekenen kwam deze versie. V2.0 zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding

Iets meer body en ook weer met ruimte voor een led en Willux.

Ook heb ik al een beetje aan versiering gedaan. Normaal is dit niet het juiste stadium maar ik wilde ook kijken of mijn beslissing niet te spuiten hout sneed.....of filament in dit geval.

Afbeelding

Tja en dan ben je bezig en kijkt eens op plaatjes op internet en je tekent nog wat.......printer efkes laten draaien.....Ja ik heb nog 2 wielen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat meer body! Ik krijg er steeds meer schik mee. Dan te bedenken dat ik hem nog niet zo lang geleden wilde verkopen t.e.a.b.

Afbeelding

Ik had de Cascadia toch bij de hand dus ik dacht maar effe een compleet plaatje!
Nu nog hout halen en wat traanplaat. De leds solderen en de boel aansluiten. Deze gaat dus stekkers krijgen en dus moet ook de Cascadia nog worden voorzien van contacten. Das ook nog even een klusje!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Langzaam gaan we ons voorbereiden op de eindmontage. Daar hoort ook de verlichting bij. 2 zwaailampen komen erop. Dit zijn de nieuwere Ali Express lampen met het zwarte voetje en ronde kap. De lampen hebben zoals altijd een stuk of wat programma's. Ik vind het ouderwetse "zwaaien" het mooist. De andere heb ik dus niet nodig. Omdat je voor aan/uit schakelen eerst de programma's door moet doe ik altijd het volgende....Ik knip de oranje draad eraf. Gaat dan altijd in klassieke zwaaiprogramma aan en weer meteen uit met 1 schakeling cq stroom aan/uit.

Afbeelding

Ook een beetje traanplaatrestjes verwerken op de alu hoekjes.

Afbeelding

Inmiddels heb ik het eerste spuitwerk van dit jaar af! Er zal hier en daar nog wel wat volgen denk ik

Afbeelding

Afbeelding

Een volgend print versiersel ligt al weer klaar voor afwerking en montage. Meer daarover ook in mijn 3D print vlog/blog.

See ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Vanavond weer wat gedaan.

Afbeelding

Even proefpassen.....

Afbeelding

Dan wat contrast aanbrengen. Moet nog wel drogen.

Afbeelding

De zwaailampen vastgezet op de bakjes die de achterlichten afdekken. Dan komen de lampen net naast het chassis.

Afbeelding

Tot slot nog wat reflectiestickers.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Vandaag weer een knutseldagje gehad. Vanmiddag althans. Van morgen wandeling met de dieren en Jannie gemaakt.

De soldeerbout maar eens opgestart.

Afbeelding

Hier moesten 2 leds in als zijverlichting en de achterbumper moest klaar afgemaakt worden. Alles ligt verder klaar voor de start.

Afbeelding

Het is dan bij mij al gauw een zootje.

Afbeelding

Maar dan na een paar uurtjes werkt ook alles. Ik blijf altijd tussendoor testen. Bij elke stap sluit ik weer even stroom aan. Daar heb ik een bakje met 4 penlites voor en krokodillenbekjes. Voor de zwaailampen heb ik een stepdown genomen. Omdat de verlichting de stroom direct van de Beier gaat krijgen is nominaal 7,4V te veel. Deze zwaailampen zijn voor de ontvanger bedoeld en kunnen maximaal ca 6v verdragen. Ik had ook even een weerstand geprobeerd maar dat werkte niet. Had als kleinste weerstand 330 ohm in huis maar werkt niet. De stepdown lag er nog en in de Goldhofer bewijst deze ook nog steeds goede diensten. Moet er maar voor zorgen dat ik er weer een paar op voorraad neem.

Afbeelding

De bumper gemonteerd ziet er dan zo uit. De spatlappen worden nog "bedrukt".

Afbeelding

Een andere hoek en het ziet er zo uit. Hier ook een blik op de "trilex" velgen met een likje verf voor de contrasten. Ik vind het wel mooi geworden eerlijk gezegd. Geeft wat mij betreft een klassieke en robuuste uitstraling. Hier hoort dan eigenlijk een King Hauler voor!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben dus met die looks wel tevreden alleen begon ik me nu te ergeren aan de wielkeggen. Die oranje kleur detoneerde toch wel een beetje nu......
Dus de 3D printer aangezwengeld....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de reservewielen maar getrilext. Weet niet eens of dat ook zo gebruikelijk is of dat het normaal alleen een velg is als reservewiel maar dit oogt mooier vind ik.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Wellicht ten overvloede mijn advies aan jullie om nooit iets vast te lijmen aan je model waar je dan nog meer van nodig hebt en je nog moet kopen.......

Afbeelding

Afbeelding

Hout bijvoorbeeld. Ik had voor maat nemen en preview en passen al 2 latjes opgeplakt. Ik wist dat ik het bij de Gamma vandaan had en dacht ik haal wel wat bij..... Nu ja, nee dus. Gamma, Karwei en Enorm, geen van allen deze maat. Dus eraf met die latjes. Gelukkig had ik het met Bison Tix gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Met wrikken en snijden de latjes er zo goed als heel afgekregen (kan ik ooit nog wel ergens voor gebruiken) en de lijmresten kon ik er eerst afsnijden en dan na geweekt te hebben met remmenreiniger eraf krabben/poetsen.

De nieuwe latjes op maat zagen en de randjes iets rond schuren. Staat mooier als koud tegen elkaar vind ik.

Afbeelding

Stuk klevend schuurpapier op het werkblad en schuren maar.

Afbeelding

En het begint weer ergens op te lijken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Een update en wel voor de op 1 na laatste keer..... voorlopig. Ik ben nu echt aan het afwerken. Bij de volgende fotoshoot moet ie maar klaar zijn. Maar zoals alles bij mij voorlopig want er kan altijd wel weer wat nieuws opduiken.....

Ik ben in de afwerkfase maar daar gaat wat tijd en denkwerk in zitten zeg. Vooral het solderen van de zijverlichting was een crime. Achter de leds is de ruimte beperkt. Voor had ik daar in eerste instantie onvoldoende ruimte. Dus passen en meten en dremelen onder andere maar het zit. Nu moet ik nog een kabelboom maken en vanaf de gooseneck naar voren brengen. Er komen 2 aansluitingen. Op de Freightliner Cascadia moeten dan ook nog 2 contacten gefabriekt worden.

Afbeelding

Tussen door ook nog wat stickerwerk gedaan. Er gloort op een paar plekken nog wat alu.

Afbeelding

Daar komt nog een likje verf op.

Afbeelding

Dit was ook een deel van de crime. Ik wilde eigenlijk achter de naam verlichting hebben. Die ik dan apart zou kunnen schakelen. Ik heb echter de moed opgegeven. Om een mooi egale verlichting te krijgen moet je eigenlijk een soort mini TL hebben. Bovendien is de ruimte erachter erg beperkt mede door de bedconstructie. Ik had dit in een eerder stadium van de bouw moeten voorbereiden. Echter dat is helaas ook voor mijzelf soms niet mijn manier van bouwen. Ik bedenk nog wel eens wat ad hoc of vergeet gewoon goed vooruit te denken. Nu dus alleen een rood plaatje erachter. Heb nog overwogen om deze delen opnieuw te printen maar besloten ze toch gewoon te gebruiken.

Afbeelding

De trailer is in de State of New York gekeurd en op kenteken gezet. Das veel goedkoper dan bij mij in Illinois.

Afbeelding

Het hout zit er inmiddels op. Ook daar is een klein ongelukje gebeurd maar is opgelost zover.

Zo, ik ga hem afmaken en hoop eind deze week of volgende week jullie het eindresultaat te kunnen showen!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

En dan is het zover. Hij is klaar! De laatste loodjes zijn het soldeerwerk en stekkers en klein beetje afwerking.

Voor de stekkers heb ik gekozen voor Binder stekkers. Vroeger noemde ik die altijd Blocher stekkers omdat ik ze daar het eerste had gezien.
Ze zijn echter ook bij andere zaken te koop zoals Conrad of Fechtner bijvoorbeeld. Wetronic heeft ze niet op de site.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IK heb de 7 aders verdeeld over 2 stekkers. Ik had er maar eentje van 4 polen dus de andere is een 5 polige geworden. Op zich geen probleem maar ik moet wel goed kijken en opschrijven wat ik waar aan soldeer.

Afbeelding

De hele kabelzooi op deze trailer is mij eigenlijk een beetje een doorn in het oog. Het geeft namelijk een wat verstoord beeld. Ik heb de fout gemaakt niet goed na te denken. Dat komt helaas vaker voor, niet alleen bij mij hoop ik. Ik had voor het dek te sluiten en vast te lijmen eerst de verlichting moeten aansluiten. Ik dacht slim te zijn met de flatkabel maar das dus anders gebleken. OK, aan een dergelijke trailer in het echt lopen ook allerlei kabelbomen en leidingen aan de buitenzijde. Nog veel meer dan bij mij maar ik had het toch iets subtieler voor ogen.

Zoals in het bouwverslag van Leon al aangegeven kun je dan met verf soms ook nog wat verbloemen.

Afbeelding

VOOR!!

Afbeelding

NA!!

Afbeelding

Afbeelding

Helaas is het zo ook niet als krulkabel uit te voeren. Was een beetje een keuze. De bestaande 7 polige stekkers die ik ken zijn nogal groot.
Moet maar even kijken hoe het gaat zo. Ik moet ook nog een slangenrek voor de Cascadia maken/ontwerpen. Daarvoor moet ik nog wat inspiratie opdoen.

Afbeelding

Afbeelding

De boot past ook mooi erop.

Afbeelding

Of een containertje van Bruder.

Afbeelding

Afbeelding

En het kontje.

De reservewielen blijven nog in Trilex style. Ik kies even voor "vorm boven functie" ;)
Ik heb geen 2 oude wielen om te verzagen en ook wil ik de trailer nu afronden om met andere zaken verder te gaan. Eerst maar eens mee rijden en kijken hoe het gaat. Had ook al een 3D geprinte King Hauler gevonden. Kan er mooi voor! Miisschien nog eens ergens een oude King Hauler als project op de kop tikken en een daycab van maken. Zal mooier staan dan de Cascadia.

Met dat ik dit aan het maken ben denk ik opeens aan de stickers "Oversize Load" die ik had gemaakt. Daar moet ik nog een bordje voor maken. Dat komt dan nog.

Ik hoop dat jullie het ook een leuk project vonden. Ik heb er weer veel van geleerd. Hoop dat jullie ook je voordeel kunnen doen en van mijn fouten hebben geleerd ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Deze bouw behoefde nog een (tijdelijke) afsluiting. Een model is immers nooit klaar toch? Wie weet in de toekomst.

Het bordje dus.....

Afbeelding

Afbeelding

Zat eerst te denken aan een klapbare of draaibare oplossing maar heb uiteindelijk toch voor een vast bord gekozen. Als ik er een losse versie van maak staat ie er toch altijd op.

Afbeelding

Afbeelding

Al met al eigenlijk best een verrassend project. Wat begon als een proefproject 3D printen in het groot is een geslaagde Lowboy geworden die ook wat kan vervoeren. Wat een plamuur en spuitproject moest worden is nu blank 3D print. Naar aanleiding van de foto's op Facebook heb ik zelfs biedingen gehad en aanvragen om een trailer voor iemand te bouwen in USA.

Ik heb er zelfs een truck bijgekocht in plaats van de trailer verkocht.

Een artikel voor de Modelbouwer en een You Tube special zijn in de maak en de hoofdredakteur van Truckmodell had er ook wel oren naar......

Ben niet ontevreden ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Het is zeker een mooie combinatie geworden.

Ben benieuwd naar je volgende project. :lol:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Dank je Arvid. Hier nog een soort making of film

https://youtu.be/O5mwPkJsqgY
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie