3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Ovdl »

strak plan dat boormalletje!
ik wacht in spanning je spuit werk af!!
lekker bezig Rolf!
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

En ik bedien je weer op je wenken Otto!

Tijd dat we de trailer eens langzaamaan weer op gaan bouwen. Basis is het chassis. Bij Hercules is het mooi zwart. Spuiten is dus geen echte noodzaak maar ik wilde het toch wat sprekender hebben allemaal. Verf heb ik zat en het was een uitdaging voor de airbrush..... Inderdaad. Die framedelen zijn toch wel erg lang en groot zelfs voor mijn spuitcabine.

Dan dient zich ook nog mooi weer aan en is het achter het huis 18 graden.....tja

Spuitbussen ook nog zat dus binnen 2 dagen gronden, lakken en blanke lak!

Afbeelding

en uitharden dan maar....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

heel korte update, opbouw begonnnen!


Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Ik had dus een andere achterbumper voor de trailer gekocht bij onze Ali. Deze werkt op max 5v zoals veel lichtspul daar doet. Schijnbaar in Azie gebruikelijk omdat ze alles op de ontvanger moeten kunnen aansluiten?! Wee nie hoor!

Daarnaast voeg ik natuurlijk ook nog wat toe met een ander voltage. Wat ben ik blij met mijn labvoeding en bak vol met weerstanden. Gewoon opzetje maken en testen. Kijk op het oog....ja fel genoeg of nee, niet fel genoeg. Heb er verder niet zoveel kaas van gegeten. Maar als je gewoon logisch nadenkt en wat spullekes hebt liggen dan kom je er wel.... Ook gij!

Afbeelding

Afbeelding

De zelfgemaakte bumperverlichting. Hierboven het fellere knipperlicht.

Afbeelding

En hier de contourverlichting. Lijkt nog aardig fel maar dat is fotografisch bedrog.

Afbeelding

Boel beetje aan elkaar bakken en bij elkaar voegen en dan per kabel naar voren.

Afbeelding

Afbeelding

Ook krimpkous is bij mij een voorraadartikel....En dit is alleen de werkvoorraad.

Afbeelding

Mochten jullie het nog niet weten ik ben gek op panieklampen oftewel zwaailichten. Aangezien ik ze niet meer van Pistenking (blijven de mooiste stiekum) koop maar per 5 bij Ali kan ik ze ook te pas en te onpas plaatsen. Niet omdat het moet.......

Die zwaailampies doen het echter ook maar op maximaal 5 volt. Een weerstand ertussen is geen optie dus heb ik daarvoor step downs op voorraad. Deze verlagen de spanning en zijn instelbaar. Deze maakt van 7,8 volt labvoeding nu 4,6 volt draaispanning.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerder wikkelde ik die dingen in duct tape en plakte ze ergens in het chassis ofzo. Nu had ik net zwart op de printer zitten en even tijd en heb ik een bakje gemaakt. Koelsleufjes erin en 2 druppels secondenlijm en deksel erop. Hoef je in principe toch nooit meer bij en als je wat wilt is ie ook zo open. Geen zin om scharnieren etc aan te spanderen.

Afbeelding

En klaar voor montage......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door theDutchguy »

Die achterbumper ziet er netjes zo.
Zeker netjes met het printje verstopt zo :D .
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Dank je wel!

Zo, de trailer is weer in de opbouwfase.

Afbeelding

Afbeelding

De contourverlichting aanbrengen en de draden trekken. Omdat het solderen in het chassis met mijn dikke vingers onmogelijk is trek ik per lamp een draad naar voren en ga ze daar bundelen.

Afbeelding

De assen liggen weer klaar. Deze heb ik verder niet gespoten. Wel heb ik de veren uit de schokdempers gehaald en het middelste blad uit de bladveren van de 2 vaste assen. Omdat de voorste as een liftas is geworden heb ik deze losgekoppeld van de andere assen. Ik heb echter aan de bevestiging niets aangepast. Had ik achteraf misschien wel beter kunnen doen door er een soort 2+1 van de te maken. Nu gezien het spuitwerk te laat. Door de vering aan te passen is het ook opgeslot. Het probleem was dat de assen ieder eigenlijk een andere stand wilden aannemen. Nu staan ze weer gelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu verder met de kabels trekken en verbinden. Daarna alles netjes vastzetten. Moet wel uitkijken met de beugels van de contourverlichting. Ze zijn op het boutgat niet echt sterk. Heb er eentje aangestoten en deze is dus nu afgebroken. Ik heb ze niet zo gemaakt dat ik ze per stuk kan vervangen zonder veel moeite. Dat is nog een dingetje. Wel aan denken met transport etc. Even aankijken anders moet het toch nog allemaal weer anders......Hoop van niet!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Een ander zwak punt bij de mock up bleken de adapterplaten van de poten. Deze had ik van 3 mm styreen gemaakt maar op de versmalling veerden ze wel stevig.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dus de styreen versie op een stuk alu strip van 3mm gelijmd en zo de gaten "over" getrokken cq geboord. Daarna de alu plaat op maat gezaagd en gevijld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En bij het verwijderen van het styreen brak deze dus ook meteen op de veerplek. Nu nog een 2e maken en afwerken en spuiten.

Tot slot staan nu ook de laatste spatborden in de grondverf. Ik doe ze steeds per 2 ivm de klemmen die ik heb.

Afbeelding

Zo, we gaan richting finish voor het chassis.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door theDutchguy »

Je hebt weer niet stil gezeten Rolf word netjes zo.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Rust roest toch? Ben roestig genoeg!

De weg naar de finish is er best nog wel eentje. Goed nadenken bij het monteren welke volgorde met alles en de lak niet beschadigen.....
Bovendien heb ik momenteel geen trekkende eenheid klaar met een Beier gemonteerd. Ik kan de verlichting op de module in de trailer nog niet aansluiten op dit moment. Dus alles nogmaals testen met de labvoeding zodat ik in ieder geval weet dat het werkt.

Afbeelding

De pootjes moesten dus nog nieuwe adapters hebben. Deze zijn nu van 3mm aluminium....Dat gaat wel goed.

Afbeelding

De adapters zijn zwart en de pootjes gaan erop, Ik sluit de motoren via Wago klemmen aan. Zo kan ik ze er altijd weer makkelijk afhalen mocht het nodig zijn.

Afbeelding

Voor een paar lichtjes en een set pootjes best wel veel spullen.....Gelukkig heb ik voor de accu een kist gemaakt.

Afbeelding

Langzaam komen de andere accessoires ook weer te voorschijn.

Afbeelding

En tata!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo goed als af nu. Bij het definitieve aansluiten van de Beier komt er een kenteken op en eventueel nog wat stickers of een brandblusser. Tevens schakelaar en accu kabel in de kist maken. Moet nog even nadenken over het merk. Vraag aan de kenners onder jullie....Op welk merk lijkt hij het meeste?

Afbeelding

Afbeelding

Zo, nu is ie wel standaard trailer af denk ik. Bij de club in Hengelo rijden meerdere Hercules trailers maar deze is onmiskenbaar nu de mijne.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Hij heeft inmiddels ook een naam. Ik had verder geen reactie gekregen op een mogelijk merk. Schmitz zie je al zoveel en ik vond het geen Schmitz als is het wel een "Cargobull" :beer:

Afbeelding

Het is dus een Pacton trailer geworden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de kenners onder jullie het is het nieuwste prototype van Pacton. De MultiMaxTon 3/40 lift

Ik ben ook weer begonnen met printen van een stukje nieuwe lading trouwens....

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie