3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Beetje doorwerken hier!

En verder met de opbouw. De rongen zijn inmiddels allemaal geprint.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al duurde het wel even..... 14 uur per stuk totaal dus....

Daarnaast moest er natuurlijk ook het een en ander aan aluminium worden gezaagd. Ook dat doe ik tegenwoordig machinaal. Als ik dat allemaal met de hand moet zagen.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks de 1mm doorslijpschijf voor aluminium krijg je toch nog wel wat vijlwerk. Mogelijk zou een toerental wijziging helpen? Maar dar kan deze niet. Wel geprobeerd wat langzamer er door heen te drukken maar dan is het nog erger. Dan smelt het als het ware en worden de kokers gloeiend heet.
Ach, dat vijlen moest ook toen ik het met de ijzerzaag deed dus....

Afbeelding

Ik had ook al jaren 2 staven messing liggen. Beetje lomp maar moet ook een keertje op. Meteen bij lege trailer wat gewicht op de schotel

Afbeelding

Het eigenmakelij kopschot/rek/dinges......je kunt er ook je handdoeken op drogen :hammer:

Nu weer naar de multifunctionele kant. De 3D printer kan ook heel handig kleine hulpstukkies maken. Gewoon blokjes met een gat....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daar maak je dan weer dwarsverbindingen mee. In die dwarsverbindingen komen dan weer gaatjes.....

Afbeelding

En wat steek je in een gaatje? juist ja........Arjan, jjij mag niet meer raden ;)

Afbeelding

Draadeind Arjan, draadeind.

Afbeelding

Een moertje erop en het sleuteltje krijgt een plekje op of aan de trailer. Later leg ik beter uit waarom ik dat zo doe....

Afbeelding

Het voorste deel is op wat aankleding klaar. In de toekomst kan ik me dan voorstellen dat er ook een chassis komt voor de tractoren die deze opbouw kan gebruiken. Apropos tractor.....Daar ga ik ook gauw weer mee verder!

Afbeelding

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

We nemen even een eindspurtje wat betreft deze trailer en opbouw tot het volgende punt....

Afbeelding

De achterste houtcontainer moest nog klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu in plaats van inbus eens deze boutjes gebruikt. Had ik nog liggen van de velgen van de Globe Liner. Vind het wel wat hebben ook omdat deze containers waarschijnlijk niet worden gespoten. Wel wat bestickering maar denk dat ze van spuiten niet perse mooier gaan worden.

Afbeelding

Even mijn verklaring van deze opstelling van de rongen. Het is hetzelfde aantal als het "origineel" van Hercules. Mijn ervaring inmiddels op verschillende banen is dat het hout niet alleen van boven geladen of gelost wordt maar ook van de zijkant. Ik zelf wil dat ook gaan doen. Als de rongen dan kort op elkaar zitten dan maakt dit het er niet makkelijker op. Ik moet namelijk met mijn baggerbak tussen de rongen door kunnen en ook nog wat manoeuvreren. Vandaar mijn keuze. Ik wil op mijn bagger een soort grijpmogelijkheid maken..... Ja genoeg te doen!

Afbeelding

Zo de boel een beetje opgeruimd. Deze trailer gaat even op de kast. Heb zin verder te gaan met een ander lopend project.......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Deze is toch nog even van de kast geweest. Wil eigenlijk het chassis zover klaar hebben met alle details. Ik heb besloten dat ie toch deels gespoten gaat worden en zodra dat kan.....Moet ie zover ook klaar zijn en uit elkaar liggen.....

Afbeelding

De printer heeft weer even gedraaid. Ik wil graag zijverlichting of markeringsverlichting of hoe dat heet. Ik word gelukkig niet gehinderd door kennis van zaken maar ik vond een stuk of 6 aan iedere kant wel leuk. Thingiverse is dan je vriend en de sport is de daar gevonden zaken dan nog een beetje aan te passen.
Dat kan dan met Tinkercad heel goed. De wielkeggen zijn natuurlijk ook zelf gemaakt!

Afbeelding

Omdat je natuurlijk geen laadvloer oid hebt moeten de lampen aan het chassis. Dit is dan de oplossing leek mij.

Ook de achterbumper was nog niet naar mijn smaak....ik miste nog iets.....

Afbeelding

Afbeelding

Een beetje body...... Ik denk dat ik dan de koker onder de bumper wit spuit en een paar mm ruimte ertussen ga laten.

Afbeelding

Tja, en deze gaten schreeuwen ook om enige vorm van verlichting...... Dat zal ook nog een uitdaging worden maar kump goe.

Denk dat de trailer er dan wel zo'n beetje is wat chassis betreft. De velgen blijven niet verchroomd. Mogelijk komen daar nog hele andere op of worden deze ontchroomd en gespoten.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Gaan we hier maar weer eens mee verder......

Afbeelding

Deze velgen waren mij toch wel een doorn in het oog. Naar mijn mening toch wel een van de lelijkste in zijn soort van Tamiya/Hercules. Zo plastic chroom dat het pijn doet. Was al bezig met een naafdop om te printen maar had nog niets echt passend. De vorm is ook een beetje raar voor een wat grotere naafdop.

Ontchromen en spuiten is een optie maar de vorm blijft dan. Ik had ook een mooie set velgen van Lesu gespot. Echter € 36,00 per 2 stuks.....Duurder dan de trailer zelf bijna..... Dus mijn chineze vrienden bij Ali maar eens lastig gevallen. € 8,00 per 2 is wel een wat vriendelijker prijskaartje. Over de naafdoppen/kappen ben ik nog een beetje in dubio.

Afbeelding

Afbeelding

De velgen zijn verder mooi en alu. Geeft toch een meerwaarde voor mij.

Afbeelding

Afbeelding

Gemonteerd. Had nog wat voetjes in de aarde want de assen staken te ver uit en de standaard M4 locknuts zijn te hoog. Dremel en zoeken in bakje en dat is ook weer opgelost. Toch wel handig als je een beetje spul op voorraad hebt.

Ook handig vind ik nu dat naast de werkbank een volledig (bijna dan) uitgeruste spuitcabine staat. Ik hoef nu niet te wachten tot april/mei om te kunnen spuiten en dan met een motip spuitbus die dopjes van tafel blazen. Hierom dus...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het staat zo in de grondverf en 2 uurtjes later....

Afbeelding

Afbeelding

Morgen blanke lak erover en klaar. Spuitje weer schoongemaakt..... Gaan we zien hoe mooi, of niet, het staat.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door theDutchguy »

Hallo Rolf,

Trailer gaat er zo netjes uit zien met al die extra opties.

Ga zo door.

Heb je toevallig een linkje naar de velgen. :lol:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Natuurlijk wel

€ 6,36 30%OFF | 2 Stuks Cnc Voor & Achter Metalen Legering Breedte 25Mm Velg Voor 1/14 Tamiya Rc Truck Auto Scania r470 R620 FH12 Actros
https://a.aliexpress.com/_vqAggn
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door theDutchguy »

Top bedankt hiervoor.

Zal een gaan kijken of het wat voor mij is. :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Moet je zeker even doen. Bestel ze niet bij de store van CGRC. Erg slechte ervaring mee, al 2 keer problemen.

Afbeelding

En met gespoten kapjes met alu boutjes vind ik het zo gek nog niet. Misschien nog iets van een logo erop zien te krijgen......

Afbeelding

Even totaalbeeld van de trailer met de MAN ervoor.

De voorlopig laatste multifunctie-functie is de flatbed. Deze plaat had ik nog liggen van mijn vorige flatbed die ik toen geheel uit aluminium heb gemaakt.

Afbeelding

Het kopschot was er ook nog!

Afbeelding

Afbeelding

Nu moeten de container grendels gewoon blijven zitten dus dat moet afgetekend worden en met de hand worden gefreesd denk ik......

Daarna nog een klein detail voor de achterbumper. Die maak ik meteen met de demontage. Daarna geheel demonteren, spuiten en weer opbouwen!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Bedank voor de de tip van winkel heb daar zelf een keer wat besteld maar geen problemen ondervonden.

Je trailer ziet er goed uit zo met die velgen.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Dank je wel Arvid!

Inmiddels zitten de gatjes ook in de plaat.

Afbeelding

Moet nog wel wat bedenken om de plaat te "vergrendelen" op het chassis. Dit komt bij de eindmontage wel in orde. Heb wel een idee.

Nu kan dus de hele trailert weer bijna uit elkaar en na een avond staat de trailer verdeeld over de hobbykamer.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel voor het spuiten nog 2 klusjes....

Afbeelding

Gaten boren voor de zijverlichting. Hiervoor heb ik al een boormal gemaakt met de 3D printer. Zitten ze zoveel mogelijk gelijk.

Afbeelding

En de adapterplaatjes voor de pootjes. Ik dacht dat 3 MM styreen wel voldoende zou moeten zijn maar blijkt toch een wankele bedoeling als de trailer staat. Ben ook bang dat ie met zwaardere lading er ook niet beter op gaat worden. Dus die moet ik nog op een andere manier zien te fabrieken van aluminium. Beetje dremelen en vijlen moet ik er wel mee komen toch?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie