Scania R560

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Scania R560

Bericht door Rolf »

Zo, de eerste beetjes zijn binnen dus maar eens een nieuw topic starten. Ik heb er nog wel een paar open staan maar goed......

Afbeelding

op Marktplaats kwam ik een basis tegen...... Ik ga een Scania bouwen!

Door de verkoop van de Cascadia en de Globeliner was ik opeens ook 2 trekkers kwijt. Er is weer een trailer bij nu en er staan er nog 2 in de planning. Dus er moest ook wel weer een trekker komen.

Eerst wilde ik eigenlijk een Mercedes Actros 4x2 gaan bouwen. De Hercules Hobby versie met de openslaande deuren dan wel. Deze was bij Asiatees redelijk geprijst. RCBRMIN levert namelijk geen Mercedes in Europa ivm licenties. Echter verhoogde Asia tees de afgelopen tijd met name de verzendkosten drastisch.

Toe heb ik de Tamiya versie Black Edition overwogen maar weet niet of die er met het vakantiegeld nog wel is.
Bovendien heeft die geen openslaande deuren. Daarnaast is zwart alleen vrij zwart. Ik heb echter al ervaringen gehoord over problemen met het spuiten van de pre-paint tamiya modellen.....Geen in in en toch die deuren...

Een Scania heb ik echter wel gehad maar nog nooit zelf gebouwd. Nu zijn er al heel veel en dat heeft mij ook altijd wel een beetje weerhouden. Bij RCBRMIN zag ik echter een bodykit voor een 4x2 met openslaande deuren en een hoog dak! Dat zag ik dan wel weer zitten.

Dus het chassis al binnen en een aantal zaken had ik al liggen links en rechts. In mei dan de bodykit bestellen. In mijn hoofd groeit al een beetje het design.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Scania R560

Bericht door theDutchguy »

Zo weer een nieuw project.
Ben benieuwd wat je nu weer voor moois tovert. :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Scania R560

Bericht door Rolf »

Danke fur die Blumen......

Ja, best wel beetje gedaan deze week dus ook hier beetje te melden. Ben dus voor de Scania al een beetje spulletjes aan het verzamelen. De basis moet eerst bij elkaar komen en dan.....

Afbeelding

De achteras en de ophanging. Ik wilde een keer wat anders als standaard natuurlijk. Bij mij zijn het altijd kleinere aanpassingen links en rechts. Dingen die ik of nog nooit heb gedaan of ik niet eerder interessant vond of wat dan ook. De as ziet eruit als een standaard as maar hierin zit het binnenwerk van Magom HRC. Deze hebben in navolging van Carson een zelfsperrend differentieel ontwikkeld. Deze is echter in te bouwen in een licht aangepast Tamiya asbehuizing.

Bijkomend voordeel is dat deze € 55,00 kost en die van Carson (wel complete as met behuizing € 180) Die van Carson ken ik en werken in mijn Arocs prima. Kan er geen kwaad woord over zeggen. Die van Magom ken ik nog niet. Ik heb deze as van iemand over genomen en we gaan het zien. Het leek me wel leuk om deze as te gebruiken omdat ik ook op meer oneffen terrein rijd en de Scania ook de Goldhofer moet kunnen trekken met wat lading......en het is dus wat anders.

Afbeelding

Waarom dan ook een standaard ophanging? nee dus. Ik had op Thingiverse een printbare versie van deze ophanging gevonden en deze ook geprint. Hier heb ik verder geen foto's van. Echter soms moet je ook zien dat 3D print niet DE oplossing is. Optisch was het niet verkeerd. Ik had in plaats van de geprinte airbags die van Carson genomen. Ook de harde versie leek me voor deze toepassing te zacht te zijn.
Ook zijn deze echter qua maatvoering niet goed. Flexibel printen kan ik nog niet en bovendien....Weet niet of die armen en scharnieren het op den duur wel gaan redden. Als de Goldhofer met bagger of wat anders zwaars erachter hangt en het wringt een beetje.....Nee, mooi voor een stand model maar niet veur 'n werkpeerd!

Bovendien was Ome Ali best coulant voor de portemonnee want dit setje was ca € 33,00. Alleen was een veer verkeerd ingepakt. Heb 3 harde en 1 zachte. Voorzie echter dat de harde zeker noodzakelijk zijn.

Afbeelding

Mooi gemaakt spul en degelijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Indien noodzakelijk zou een nog zwaardere veer ook kunnen. Tevens zie ik dat sommige bij dit soort ophanging er ook nog een schokbreker bij plaatsen. Dat lijkt mij echter niet noodzakelijk....Hoe is het bij een echte eigenlijk?

Afbeelding

Afbeelding

Wat me nu echter wel opvalt is wat voor een gatenkaas dat chassis dat ik heb gekocht eigenlijk is. Nu zie je daar met de geplande bouw van mij waarschijnlijk niet zoveel van terug maar ik weet het nog niet..... Dat is een beetje het nadeel van marktplaats he......Je ziet niet altijd alles op de foto's of je let gewoon niet op....Dat kan ook!

Mer kommer snart.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Scania R560

Bericht door theDutchguy »

Het begint al wat te worden zo Rolf.
Ben benieuwd of dat zelfsperrend differentieel werkt maar daar moeten we nog even op wachten :lol:
De airbags set ziet er netjes. Ga zo door.
Plaats reactie