Mercedes Benz SK

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Die is gek..... Yep! gestoord! Lunatic! geef het maar een naam, bespreek het op de komende familieverjaardag.....

Nog een nieuwe dus met oude spullen oid......

Tijdje terug wilde ik een Scania erbij bouwen van eerdere opbrengsten van verkopen.....Geld verdampt in de modelbouw echter sneller dan je kunt zien en soms valt er ook nog wel wat modelbouwgeld in de kas algemene middelen.

De Scania werd niet bereikbaar zoals ik hem in gedachten had. Wel had ik al wat spulletjes verzameld via Ali, Marktplaats en uit eigen voorraden. In deze eigen voorraden zaten ook best nog wel veel MB SK spullen uit de tijd van mijn bergingstruck.

Afbeelding

Deze rijdt nog altijd zo goed als onveranderd rond in Engeland.

Omdat het wat betreft de Volvo FH16 (zie ander topic) allemaal nog niet duidelijk is en ik in ieder geval graag een 2e trekker wilde hebben en wat te bouwen heb ik besloten de SK te gaan bouwen.

Dit gaat een vrij eenvoudige bouw worden met voorhanden zaken en gewoon Tamiya. Dus geen kopie van een 1:1 en geen plaatwerkaanpassingen of dat soort zaken. Beetje een working class hero sfeer zeg maar.

Afbeelding

Zoiets zit dan niet zo mooi in een doos maar meer op een presenteerblaadje...

Afbeelding

Afbeelding

Ik had een 2e hands chassis met wat losse onderdelen gekocht via Marktplaats. Ik had echter niet zo goed naar de foto's gekeken want het chassis was met zeker het dubbele aantal gaten als normaal een zwitserse kaas gelijkend......

Afbeelding

Dus 2 profielen genomen en de eerste gaten erop "gekopieeerd"

Afbeelding

Dat ging eigenlijk best lekker met mijn kolomboortje van Proxxon dus...

Afbeelding

In de tussentijd rammelde de 3D printer ook op de eerste onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Achter komt het luchtvering setje eronder dat ik voor de Scania had gekocht. Heb even een klein google onderzoek gedaan maar ook de SK werd al met luchtvering geleverd....Het moet wel een klein beetje historisch correct zijn natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en eigenlijk met een avondje heb je een rollend chassis. De banden komen weer van de MAN af die nieuwe heeft. De velgen zullen vermoedelijk wel tamiya blijven maar dan zonder chroom. Mogelijk gespoten of iets printen. Ik heb ook aan 3D geprinte trilex gedacht zoals op de Globe Liner. Maar dat vond ik met de luchtvering dan weer niet zo treffend geziccht.

De 3D printer had trouwens ook wat uitgespuugd.

Afbeelding

Afbeelding

Op de stuuruitslag was nog een heel klein beetje winst te behalen.

Afbeelding

De mogelijk al om bekende truuk nog maar een keertje.....Even vijlen!

Afbeelding

Afbeelding

Iets meer ruimte voor de fusee en de band raakt nu de vering. Dit stel ik dan met de zender zo in dat dadelijk onder belasting de maximale stuuruitslag gehaald kan worden en de band de fusee niet meer raakt natuurlijk.

Zo, we zijn weer aan de gang!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Ik heb voor deze bouw ook eens kritisch gekeken naar de schroeven. Meestal verving ik alles door inbus daar ik de tamiya kruiskoppen niet zo mooi vind. Bij deze heb ik natuurlijk geen schroeven/bouten set uit de kit. Ik ga bij de afbouw de zichtbare boutjes wel vervangen maar voor de rest gebruik ik voorraden.

Afbeelding

En ik heb hier nog meer van....

Afbeelding

Afbeelding

De servo zit er ook in. Schrik niet van de kleurtjes dat komt in orde. Het is een 10 kg servo. Dat moet voor dit truckie goed zijn.

Er komt ook geen 3 bak van Tamiya in en zeker niet de originele tamiya motor. Ik had dit setje al thuis liggen en de combi ook al eerder in de Globe Liner gebruikt naar tevredenheid.

Afbeelding

Afbeelding

Een 55T brushed crawler motor zal de job gaan doen. Ik heb ook een 45T onderweg uit China. De Globe Liner was op zich prima te rijden maar zeker in Hengelo zijn de afstanden best groot op de baan en dan is een tussensprint misschien zo verkeerd niet. Zodra de 45T motor er is ga ik die en een 35T motor testen. Dit is dan ook meteen een test voor de Volvo die dezelfde gearbox krijgt.

Afbeelding

Planetair heet dat geloof ik.....Wel droge planeten dus van wat vet voorzien en de boel in elkaar gezet.

Afbeelding

Afbeelding

De motorsteun zit er ook bij en is ook verstelbaar. Het past prima om het tamiya chassis heen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gaatjes boren en draadje tappen en vast zit de boel.

Afbeelding

Afbeelding

Een crawler cardan ertussen en het zit....Rijdend chassis dus. En eentje met een leukigheidje..... De achteras lijkt een standaard Tamiya as maar niets is minder waar. Hij is van binnen namelijk van Magom HRC en heeft dus een zelfsperrend differentieel. KABAAAM!

Afbeelding

Even proefrijden en goedgekeurd. Er komt vooralsnog een eenvoudige crawler regelaar in met een hillbrake. Daarnaast een Beier USM RC2 voor licht en geluid.

Volgende is de cabine passend maken. Hiervan heb ik niet alle hardware dus daar zal ik het een en ander moeten fabrieken en uitzoeken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Tja die cabine......Ach, eigenlijk veranderd er niet zo veel.

Afbeelding

De mock up van de berger.....

Afbeelding

De mock up nu..... Ik had eigenlijk best veel spul nog liggen. Zelfs de hele kantelbevestiging voor inclusief het chassis blokje.

Afbeelding

Afbeelding

De cabine sluiting van de SK origineel vind ik niet mooi. Heb echter nog wel de scalepart sluiting liggen van de MAN en die maken we ook gewoon pas. Moet ik wel even het luchtfilter aanpassen.

Als ik het nu zo zie dan hoef ik de cabine niet te spuiten. Ga hem goed schoonmaken en stickeren. Het chassis zal wel worden gespoten.
Voor de velgen heb ik ook nog wat gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Even verder met aanbouwdelen. De schotel zoals hij was.

Afbeelding

Wat onderdelen die er waren.

Afbeelding

De schotel zoals hij gaat worden. Daar kan de servo mooi onder. Die moet namelijk wel erin!
Je ziet hier ook de spatborden van een Herculestrailer die ik nog had liggen....liggen nog los hoor!

Ik kan nu niet boren want de kleinkinderen slapen weer hier. Vakanties voorbij en opa en oma hebben weer dienst.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

En weer een beetje verder. Beetje ongewoon warm op de hobbykamer en de ventilator stond alweer 3 weken op zolder......

Even de plek van de schotel bepalen met de trailer...

Afbeelding

Normaal houd ik van lekker kort erop maar ik neem een beetje een slag om de arm. Ook omdat wij met ons groepje trailers willen kunnen uitwisselen. Bovendien weet ik ook niet precies wat er allemaal nog achter gaat komen van mijzelf. Dus lekker kort erop + 2,5 cm ongeveer.

Ik wil er een open truck van maken. Dus geen zijspoilers/schilden of hoe die dingen heten en geen helemaal gesloten bovenkant achterop.

Dan moeten er wat spullen aangebouwd worden. Laten we beginnen met peut/diesel/bolkstoff tank.

Afbeelding

Deze komt van de MAN af. Ik heb een grotere maar die is net te...... Nu houd ik wel een gat over. Heb wel wat bruder spul liggen maar is denk ik iets te modern....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het hoeft ook niet perse dicht..... Een kist gewoon misschien? Volgens mij hadden deze trucks toch gewoon een uitlaat PIJP?

Aan de andere kant wel wat meer mogelijkheden.

Afbeelding

Een reservewielhouder van een trailer.....Wie wat bewaard...

Afbeelding

Afbeelding

Beetje rommelen en freubelen.... Moet ook nog iets voor de wielkeggen maken.

Afbeelding

En dus ook de accubak met luchttanks van de MAN.

Afbeelding

En het luchtfilter past ook weer......

Misschien zien jullie het al wel aan de truck. Ik ga hem toch spuiten. Schoonmaken was niet helemaal een optie. Ik moet wel wat rommelen want bijvoorbeeld de spatborden zitten zo goed vast aan de cabine dat ik ze niet durf los te breken. Afplakken dus of alles 1 kleur. Welke ?

Dat vraagt nog wat studie. Maar moet dus nu eerst alles afmaken en dan spuitklaar. Op dit moment ook nog wachten op wat basis dingen voor de Volvo FH16 en de Arocs nog niet verkocht dus tijd voor het Neckermenneke.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Ik heb op Youtube dus met name naar DAF modellen gekeken die in Clinge rondreden..... Tja.... Ik kom er dus een beetje achter dat ik de tank rechts had moeten maken en de accubak links.....

Ik ga toch even zo door. Mij stoort het niet echt. Mogelijk dat bij een verkoop het de prijs beïnvloed maar ja....Wie zegt dat ik deze ga verkopen?

Het leuke van het zo opbouwen van een model is dat je geen bouwbeschrijving hoeft te volgen. Dat is ook meteen het lastige en ook tijdrovend. Maar bovenal leuk als je mijn manier van bouwen hebt en dus geen "hinder" hebt van werkelijk bestaande 1:1 trucks. Deze SK is dus destijds door Mercedes Benz op speciaal verzoek van de eerste eigenaar uitgerust met een tank links. Dit had dat bedrijf bij alle trucks en was ivm de plaatsing van het tankstation op een eenrichtingsweg op het betreffende industrieterrein in het dorp waar ze gevestigd waren. Er wordt zelfs gemonkeld dat ze wilden vertrekken uit dat dorp maar dat de wethouder de directeur omkocht om toch te blijven! ssstttt niet doorvertellen...

En nu weer on topic!

Afbeelding

Hier weer een stukkie 3D print vlijt. Ik was ondanks de montage problemen met de cabine bij de MAN wel erg gecharmeerd van deze oplossing voor de stroomverbindingen tussen cabine en chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Deze stekkers zijn goedkoop, erg makkelijk te solderen en de houders kan ik zelf produceren. Daarnaast is 9 polen in de meeste gevallen voldoende.
Hij combineert zo mooi met de cabine steun en stoort niet. Ik weet nog niet of ik de cabine steekbaar maak of kantelbaar ga houden voor een keertje. Dat hangt nog af van een project op de printer.

Afbeelding

Dat gaat mede bepalen waar alle techniek komt. De accu in de tank maar voor de rest...... Er moet een ontvanger, een BEC, ESC, Beier USM2 met AKL10 en een speaker in zo'n beetje....

Afbeelding

Ook de mock up gaat lekker met spulletjes die ik heb liggen vooralsnog. Deels van de MAN afkomstig en deels uit de printer...

Afbeelding

Let niet op de kleuren....

Afbeelding

Want de keuze is reuze! Kan natuurlijk ook gewoon gespoten worden maar had wat van die dingen op voorraad gemaakt. Weet eigenlijk niet meer waarom precies.

Afbeelding

Rondje rondom nu....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het op dit moment. Ik denk best OK toch? Vind het wel een stemmig beestje geworden zo. De achterkant moet nog verlichting krijgen en stukje aankleding. De spoiler laat ik erop zitten. Dit is de spoiler van de 1850L. De bakwagen van Ubernachtexpress zeg maar. Ik heb ook de spoiler van de 1838 trekker liggen met de zijspoilers en de skirts maar die spoiler vind ik bij de open zijkanten niet zo mooi. Geen spoiler vind ik ook niet mooi. De wagen krimpt dan voor mijn ogen en lijkt voor de trailer die ik nu heb veel te klein.

En nu f1 cafe! later!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Michael »

Deze klassieker staat nog op mijn wensenlijstje.
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Ik zou het gewoon doen! Mooi voor je Fisher trailer!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Je bent weer lekker bezig kijk ik even niet op het forum.
Heb jij al weer bijna een vrachtwagen af. :lol:
Die SK blijven altijd leuk.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Tja Arvid, we moeten niet vastroesten he!

Ik was dus ook nog wat aan het printen voor deze truck. Had ik gevonden op Thingiverse dus niet mijn bloemen.....

Afbeelding

Een compleet interieur met middenconsole.

Afbeelding

Stoeltjes er even op voor de vorm...... Nu is er wel een klein probleem. Deze past precies op de tamiya onderplaat die standaard in de cabine zit. Echter heb ik een nieuw/blanco chassis en niet de voorgeboorde gaten. Dat is dus passen en meten. Bovendien heeft de ontwerper bedoeld dat de spatborden aan de dit interieur komen en de cabine kantelt. Beetje zoals de tamiya Scania.

Echter zaten bij mij de spatborden al gelijmd aan de cabine....Beetje wrikken, beetje lossen, snijden en KRAAAK kapot!
Beetje kwaad en toen was de andere er ook snel af......Cabine behoorlijk beschadigd. en boel aan de kant gegooid maar even. Krijgt echter nog wel een vervolg natuurlijk.

Tussendoor ook wat anders. Transport van de vrachtwagen. Eerder maakte ik altijd kisten. Enorme lummels die thuis en in de auto en op locatie ook veel plek innamen. Tuurlijk moet de boel veilig getransporteerd worden. Maar dat kon anders.

Van een goede modelbouw collega al eens een bestand gekregen voor wielhouders. Deze heb ik nu geprint en op een plank gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze gaat nergens meer heen. Mogelijk komt er nog een soort bandje/borging overheen. Ik stapelde in het verleden mijn vrachtwagens toch al niet op elkaar en heb ik mijn auto op zich ruimte genoeg. En als ik met mijn auto over de kop sla dan is een truck in een kist ook kapot. Thuis staan ze op het schap en deze platen nemen minder ruimte in dan 2 kisten.

En we gaan het weer zien de volgende keer....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Hier is het nog een beetje freubelen en priegelen. Uitproberen en bekijken, testen enzovoort. Hoop volgende maand een nieuwe cabine te kunnen kopen of anders als ik de Arocs verkoop maar er is geen serieus interesse waar ik al een beetje bang voor was. Ik overweeg hem mogelijk in onderdelen te gaan verkopen.

Afbeelding

De originele achterlampen waren ook nog te vinden in mijn bakjes en doosjes. Echter de beugeltjes niet meer dus die heb ik zelf gemaakt van beetje wat aan de dikke kant alu. Maar het werkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier meteen een blik op de nieuwe velgen voor de SK. Ik ben echt geen liefhebber van de Tamiya velgen en vervang deze eigenlijk het liefst zo snel als mogelijk. Bij Ali een tijdje geleden deze dus al besteld en eindelijk aangekomen.

Afbeelding

Onder de schotel had ik deze plaat gemaakt. Ook ooit al eens besteld. Maar ik heb hem toch weer verwijderd. De schotel werd te star en bovendien is het plaatsen van een servo voor het bedienen dan niet zo eenvoudig. Dus leuk ding als je een standaard schotel hebt maar niets voor mij.

Afbeelding

Afbeelding

De plaat beperkte met name de kantelbeweging van de schotel. Die is nu met het Tamiya H schotelchassis (of hoe dat heet) weer beter maar deze is errug naakt. Inmiddels via de groeps app van de club een dichtere weten te reserveren en die krijg ik donderdag. Dan gaan we daarmee verder.

Afbeelding

Onder het trapje was het wat kaal hadden we al opgemerkt. Nu miste ik nog een uitlaat en met een 3D printer maak je zo wat extra tankjes.

Afbeelding

Afbeelding

Hier even weer het uitgebroken spatbord erin gezet. Dit is een beetje de sfeer van de truck zoals ik hem wilde neerzetten. Mijn plan is geslaagd en misschien vinden jullie het ook wel wat. Er moet natuurlijk nog wat detailwerk gedaan worden links en rechts en dan spuiten. Het chassis is dan zover klaar. Daarna is de cabine aan de beurt. Er moet nog wat in verstopt worden aan techniek dus een snelle bouw tussendoor is het ook niet helemaal.....

Ook ben ik wat betreft de aankleding van de cabine nog een beetje in dubio.....We zullen zien!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie