Carson kieper 2 asser

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

En we denderen voort....

Afbeelding

Vanmiddag zin in metaalbewerking... De lampenhouders cq bumpersteunen aan passen.

Afbeelding

Met het geavanceerde gereedschap een peulenschil. Toen riep Jannie voor koffie.....

De printer liep vandaag ook met versie V3.0 van het bakske.

Afbeelding

Afbeelding

Dekseltje past ook op het potje.... eh bakske.

Afbeelding

Beetje proefpassen of alles er wel in gaat. Gelukkig is de Beier module wat kleiner geworden. Ik durf het toch niet helemaal aan om de kieper of pootjes via de motorregelaar te laten lopen op de module. Ik heb er te weinig verstand van ook. Deze kan 2 ampere aan of leveren of hoe je dat noemt. De kiepmotor op mijn labvoeding aangesloten komt al op 5 ampere op de meter. De pootjes hebben N20 motoren, 2 stuks. Heb ze nog niet maar ik doe toch maar voor beide een aparte ESC die continu 30 ampere als waarde heeft. Wil geen module van € 90,00 opblazen omdat ik iets net niet begreep danwel iemand zei dat moet net wel kunnen.....

Afbeelding

Dan de definitieve plek in het chassis, gaatjes boren etc en monteren.

Afbeelding

De accuhouder print nu nog. Na het weekend weer verder want zaterdag naar Ede en de Formule 1 begint ook weer.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

Weer wat stapjes gemaakt.

Afbeelding

Het ligt nog los maar zal vastgelijmd worden op de zwarte styreen plaat. Hier kan ik diverse van mijn lipo's in kwijt.

Afbeelding

Afbeelding

De achterkant van de lipo schuift in het bakje en de voorzijde word door het klepje op de plaats gehouden.
Het "stopcontact" zit aan de zijkant.

Afbeelding

Afbeelding

Het klepje is voorzien van een magneetsluiting.

Afbeelding

Dan de verlichting achter. De bumper gemonteerd en de lampunit provisorisch.

Afbeelding

Denk dat de units zo goed uitkomen en bijdragen aan het gewenste, ietwat klassieke, uiterlijk.

Afbeelding

De bak erop en vergrendeling eraan en even proefkiepen... Bak halverwege.

Afbeelding

Afbeelding

En geheel geopend..... Moet lukken dan toch. Nu nog bedenken hoe de lampunits op de houder moeten komen. Denk met lijm te gaan werken. Anders is er maar 1mm voor iets van een boutje en echt plek voor een dikkere achterplaat is er ook niet. Dan word het ook zo'n dikke makke.

De zijverlichting wil ik ook nog gaan maken maar op een andere manier dan de Pacton trailer. Die 3D geprinte houders zijn erg kwetsbaar.

We gaan het zien, eerst netjes verder afwerken en de elektronica plaatsen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

De lijm is toch Pattex Metal combi epoxy en nog wat geworden...

De verlichting aan de houders gelijmd.

Afbeelding

En de lipohouder er ook meteen in gelijmd..... Deze gewoon met Ruderer L530.

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

Weer even met de trailer verder. Boel aansluiten en een bakje vol zeg...

Afbeelding

De verlichting kabels en stekker moeten er ook nog in. Nu die zo vol komt te zitten ga ik in de deksel toch wat ventilatiesleuven maken.
Dus even een nieuwe deksel tekenen.

Afbeelding

Omdat ik even wilde proef kiepen, kijken of dat al werkt, even een accu aansluiten. Kom ik tot de ontdekking dat ik met mijn dikke vingers niet eens een stekker in het contact kan krijgen..... tjeee.... Dan maar de vingers onder de dremel!!!

Afbeelding

Ik heb me bedacht toch. De boel er maar afgehaald. Ging gelukkig zonder breuk. Alleen de stekker met houder is niet meer uit elkaar te krijgen.
Dus even een nieuwe geprint.

We gaan rustig verder.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

We gaan lekker door en maken er gewoon wat van.

Ik had al gemerkt dat het elektronica bakje erg vol werd. Gaatjes boren in de deksel? Kan maar ik kan het beter....

Afbeelding

Kortom het voordeel dat je dat ding naast je hebt staam.

Dan de verlichting aansluiten.... Ruimte? Wat doen we? De bijgeleverde flatcable gebruiken? 10 aderig? Niet handig en heb er 2 nodig. Want net als de
SFR-1 van Beier heeft deze LM-IR-16-4 nu ook 2 stuks 10 polige aansluitingen waar 8 kanalen en 2 plussen op zitten. Aangezien ik mijn knipperlichten op 9 en 10 heb zitten heb ik beide nodig.

Ik heb dit drama nog liggen....

Afbeelding

Wat een onhandig onding. Heb er al eerder mee geprobeerd te werken maar in de hoek gesmeten zeg maar. Niet voor mijn dikke vingers geschikt.
Op You tube lijkt het allemaal zo makkelijk.....

Afbeelding

Ruim een uur rustig doorademen, inwendig vloeken, kramp in de handen.... 6 stekkers aan kabeltjes en zo'n stuk of 12 in de afvalbak maar het is gelukt potverdikkeme....

Zo kan ik ze dus 1 voor 1 op de juiste plek steken en het werkt....

Afbeelding

Helaas is bij het solderen van de weerstanden er een achteruitrijlamp mee gepiept.... Kan me niet voorstellen dat ik overspanning heb veroorzaakt maar het zal wel op de een of andere manier.

Ik vind nu alleen wel de achterlampen (zijn combi lampen, achterlicht en rem) te fel maar ik dacht dat regel ik nog wel.....

Afbeelding

Een bakkie vol dus.

Afbeelding

Dekseltje er op en een stekker voor de verbindingskabel met de laptop want deze modules hebben ook hun eigen software. Ik dacht sluit ik die even aan en stel de verlichting in....... bummer..... Software gedownload maar de felheid van de verlichting is niet instelbaar apart...... Potverdikkeme...!

Dus daar moet ik nog wat aan doen dus..... Balen maar ander keertje weer.

Afbeelding

zo ziet het er dan uit. Wel netjes weggewerkt denk ik zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beetje rondom zicht en valt op dat de lampunits nu uit laagjes lijken te bestaan. Daar heb ik al wat voor bedacht maar moet ik nog tekenen en printen. Wil een soort van kapje maken met daarin opgenomen zijverlichting.

Afbeelding

De elektrieke pootjes zijn ook vandaag eindelijk binnengekomen. Weer van Ali. Niet van Lesu want die zijn inmiddels ook al weer duurder geworden maar imitaties van Injora geloof ik heet het. Maar ook die van Lesu zijn nog steeds niet zo achterlijk duur als die van Carson zelf. Dat ik die ooit zelf gekocht heb?!

Afbeelding

Maar ja, goedkoop betekent ook wel klusje erbij maar goed, we zijn modelbouwers en prutsers allemaal samen dus moet lukken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
François
Lid van MBVP
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 dec 2015 11:59
Echte naam: François

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door François »

Dat ziet er allemaal goed uit!
:D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

Dank je wel Francois!

We komen er wel zeg maar.....

De verlichting is zo goed als opgelost. Weet niet hoe het kan maar ik heb op beide kanten een extra weerstand van 100 ohm gesoldeerd maar er lijkt een licht sterkte verschil te zijn en links doet nu 1 knipperlicht het niet meer.... Das dus zwaar kl%&*te maar ja soms is er in het echt ook een peertje kapot. Ik moet me er maar overheen zetten want kan het niet veranderen op dit moment. Ik heb wel een vermoeden wat ik verkeerd heb gedaan. Ik heb de achterzijde van de printplaat in de verlichting niet geïsoleerd. Dat doe ik met die van Veroma altijd maar hier vergeten....en verlijmd....en op verkeerde manier blijkt achteraf zodat ik er niet meer bij kan..... Het is niet anders op dit moment.

Dan de pootjes. Dat lijk een wat eenvoudigere klus want 4 van de 8 bevestigingsgaten vallen op het chassis. 4 gaatjes en draad tappen M2

Afbeelding

Breekt in het 2e gaatje de tap....... Niet meer eruit te krijgen met tangen die ik heb en uitboren is altijd een drama.....

Afbeelding

Dus niet tappen (want geen m2 tap meer in voorraad) en 2 mm gaatjes geboord en moertje achterop. Die had ik dan weer wel.

Afbeelding

In de open gaatjes ook m2 boutjes ingezet. Lijkt het wat beter. Wil de dit deel van de bevestiging toch maar niet afzagen.

Afbeelding

Aansluiten verder geen foto's van. Dat is simpel, gewoon op de regelaar net als een motor. De kabels een beetje netjes wegwerken. Wel aan de pootjes stekkertjes gehouden zodat ze verwijderd kunnen worden als er wat is...... Vooruitziende blik?

Vandaag proefkieprit gemaakt. Zie mijn SK topic. Bij het indraaien van de pootjes blijft er eentje staan. Zit dus los. Moet ze dus weer verwijderen en inwendig checken en beetje loctite smeren.... Gelukkig vast met stekkertjes.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Je bent weer lekker bezig geweest.
Net zo hoor met al die geprinten spullen.
Wel jammer dat de verlichting en dat pootje dan niet mee werken. :(
Maar je zal vast wel met een oplossing komen. succes
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

Ja, shit happens maar pootjes werken weer naar behoren. Verlichting helaas niet....

Het werkbordes of hoe het dan ook heet wil ik er wel op hebben nu ik zoveel moeite heb gedaan het in elkaar te krijgen. Alleen niet the easy way standard. Dan zit ie namelijk aan de cilinder vast en gaat mee omhoog met het kiepen. Raar dat Carson dat zo maakt terwijl bij de eerste kieper van Carson het bordes op het chassis stond..... Als het op de plank en de plaatjes maar mooi is?

Afbeelding

Had eerst overwogen wat te tekenen en te printen maar er lag nog wat anders op de Ender 3. Dus lekker met styreen aan de gang. Heb ik ook nog boel van liggen, zeker kleine stukkies, dus moet lukken.

Afbeelding

Meten, kijken, snijden, vijlen, meten, kijken..... zoals het met styreen nu eenmaal gaat.

Afbeelding

Dan hebben we een casco oplevering van een steun.

Afbeelding

De lijm laten drogen en morgen weer verder.....

Dan ook nog wat versierselen. Een zandwagen kan niet zonder wielblokken lijkt mij..... Geen verstand van maar ik vind dat gewoon zo!

Afbeelding

Afbeelding

Ik had nog een setje rode liggen en die passen mooi bij de SK.

Aan de andere kant komt een brandblusser.

Afbeelding

Afbeelding

Deze kast is ook 3D geprint en het raampje is van reststukje verpakking. Nu zul je zeggen Rolf zie je water branden? Nee, zand brand niet! Nou heb je mij nog niet aan het werk gezien....Daarom vind ik dat er een brandblusser op moet. ;)

De blussert zelf staat overigens nog in de spuiterij.

Afbeelding

Begint er langzaam op te lijken toch? Overigens heb ik de pootjes ook meteen beide even eraf gehaald en opnieuw in elkaar gezet met een beetje vet en loctite aan de grubscrews die de pootjes vasthouden..... Werkt weer super!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

We gaan echt aan het afwerken nu.

De blussert zit in zijn kast. De kast klikt niet dicht ofzo maar zit met 2 zijdig plakband dicht. Is dus nog te verwijderen voor spuitwerk bijvoorbeeld.

Afbeelding

Het bordes (heb nog geen alternatief gehoord) zit ook verder in elkaar....

Afbeelding

Met een malletje van papier heb ik de traanplaat uitgesneden. Jammer dat de traan niet tot aan de randen loopt bij deze platen maar ik vind dit wel de mooiste verkrijgbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Dan het bordes met m2 boutjes samen met de traanplaat op de houder. Dus ook verwijderbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind traanplaat altijd wel mooi. Overkill kan ook maar aan de andere kant is saai zwart styreen of glad alu ook niet alles.
Het zit nu allemaal nog demontabel en dat wil ik ook zo veel mogelijk zo houden.

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier traanplaat. Dit zal met het chassis worden meegespoten denk ik.

Voorlopig laat ik het bij de trailer en de SK hierbij. Voor het spuitwerk van de trailer moet ik eerst nog inspiratie opdoen. Voor de hand liggend is chassis grijs als de SK en de bak wit of zo laten. Vind ik te makkelijk eigenlijk. Ook moet de trailer achter de MAN en eventuele toekomstige trucks ook een goed figuur slaan. Denk zelf aan een zwart chassis maar vind het geheel dan wel weer contrastloos als de spatborden dan ook zwart zijn.... Deze dan alu? en de bumper? Ben er nog niet uit dus.

Eerst op de open dag van de Nijverheid in Hengelo eens flink laten werken en dan zien we weer verder.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie