ombouwen 230 V draadloss kontaktdoos

Stel hier alle overige technische vragen
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

ombouwen 230 V draadloss kontaktdoos

Bericht door fireman fred »

Bij de bouwmarkt een aanbedieningset gekocht met zo´n afstandbediening en stekkers met ontvanger eenheid waarmee je op afstand een elektrische apparaat kan inschakelen. Nu wil ik dit ontvanger gedeelte gaan gebruiken om op afstand bijvoorbeeld de vuilcontainers te kunnen laten roken, of straks de deuren van de nieuwe brandweerkazerne te kunnen laten open gaan.
De voeding komt vanaf de stekker als je hem in het lichtnet steekt, maar ik neem aan dat deze 230 V ergens wordt omgezet naar een lagere spanning.
Iemand een idee als je deze plaatjes ziet wat ik waar moet zoeken of veranderen.Want op 12V werkt het nu niet, dat heb ik al geprobeerd en dat zou toch wel handiger zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: ombouwen 230 V draadloss kontaktdoos

Bericht door avaben »

Hoi Fred,

goed idee, zeker als het gaat werken.
Henk Tank heeft ook zoiets gefabriceerd met een afstandbediening.
Je kan even bij hem informeren. Zijn emailadres kan je uit de ledenlijst halen.
Ook kan je voor deze vraag even Henk de V of Mark v B vragen. Ook hun email staat in de ledenlijst.
Ledenlijst staat weer op het forum (of je kan de emailadressen halen uit de informatie email die ik gestuurd heb over Tilligte)

Suc6
ARie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: ombouwen 230 V draadloss kontaktdoos

Bericht door fireman fred »

Eerste probleem denk ik opgelost. Het gele blok is een grote condensator die de spanning verlaagt ??? Als je daar achter gewoon 12 V aansluit gaat het ontvanger lichtje branden. Verder meet ik dan bij het relais 5 V maar als ik de afstandbediening gebruikt verandert daar niets. Ik zal het pakketje a.s. woensdag wel meenemen.
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: ombouwen 230 V draadloss kontaktdoos

Bericht door Michael »

Fred,

Een condensator vangt piekspanningen op en functioneert als buffer. Maar wat is de werkingsspanning van het lage spanningsgedeelte?
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: ombouwen 230 V draadloss kontaktdoos

Bericht door fireman fred »

Ja dat is onduidelijk, maar dat kan ik wel achterhalen. Als dat 24 V of hoger is wordt het nog een probleem,maar goede hoop dat het gaat lukken. Ik neem aanstaande woensdag het spul wel mee.
Gebruikersavatar
bommie
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2007 21:05
Echte naam: Marc van Bommel

Re: ombouwen 230 V draadloss kontaktdoos

Bericht door bommie »

Hoi,

In een gelijkstroomsituatie functioneert een condensator als een buffer en vangt pieken op. In een wisselspanning werkt de4 condensator als een weerstand. Het kan zijn dat ze hiermee de spanning hebben verlaagd naar 5V, mara het lijkt me stug. Meestel gebruikt men een gelijkrichter (4 diodes) en daarachter een zenerdiode.

Kan je kijken of je de foto iets scherper kan maken?

Groeten, Marc
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: ombouwen 230 V draadloss kontaktdoos

Bericht door fireman fred »

Ondertussen via de clubavond het printje netjes aan de gang gekregen. Eigenlijk niets bijzonders, gewoon goed de draadjes eraan sloderen en inderdaad het relais vervangen door een uitvoering met een lagere spoelspanning(heet dat zo ?)
Nu dus 12 V accu in de container, voeding naar de rookgenerator en brandsimulatie printje en via de afstandbedining kun je netjes het geheel in en uit schakelen. Geheel kan moeiteloos uitgebreid worden met extra scahlekprintjes zodat je nog meer dingen op afstand kunt inschakelen. Mogelijk ook wel te gebruiken om je model op afstand in en uit te schakelen, maar daar zal Henk nog wat over schrijven na onderzoek.
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: ombouwen 230 V draadloss kontaktdoos

Bericht door henk »

Ik ben er inderdaad mee bezig.

De condensator zal den k ik inderdaad als weerstand gebruikt zijn. In combinatie met een vaste weerstand en een diode brug wordt hiermee een lagere spanning gemaakt waar de elektronica op werkt. Om hem op 12V te laten werken hoeft er niet veel te veranderen zoals Fred al zei. Ik ben nog aan het kijken of ik hem ook op &,2V en 5V kan laten werken. Hiervoor heb ik een relais met een spoelspanning van 4V en 6V besteld. Nadat deze binnen waren geprobeerd en het werkt (nog) niet.

De elektronica werkt wel, tenminste nadat ik de 4 diodes van de diodebrug ook weg geknipt heb. Nu dus wel op de polariteit letten... De elektronica werkt nu vanaf ongeveer 4,5V Als ik lager ga treden er allerlei "rare"storingen op. Zoals het vergeten aan welke zender hij gekoppeld was. Maar goed, dit lijkt me niet direct een probleem, als de BEC spanning zo laag komt is de accu toch bijna leeg...

Het problem zit hem nog in het aansturen van het relais. Deze trap kan niet voldoende vermogen leveren om de relais met een vrij lage spoelweerstand aan te doen trekken. Als ik over de spoel meet zie ik een spanning van vrijwel 0V in de uit stand en ongeveer 2,5V in de "aan" stand, dit is te weinig om het relais te laten schakelen. Ik zal dus de schakeltrap moeten zien te reverse engineren en kijken of ik hem door het veranderen van de schakeltor wel kan laten werken, of dat ik er een extra schakeltrap achter ga maken. Het printje zit best krap opgebouwd, dus het terug volgen van de sporen is best een leuk klusje. En bij deze SMD componenten zijn de waardes en typenummers niet altijd zo duielijk te lezen, dus dit zal nog wel even duren vrees ik. Maar goed, is wel een leuk klusje...
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: ombouwen 230 V draadloss kontaktdoos

Bericht door fireman fred »

Okay, Henk, we blijven het volgen. Voorlopig ben ik geholpen, de rookgenerator heeft het liefst 12 V dus ik kan het printje zo toepassen.
Voor de nieuwe brandweerkazerne kan ik de roldeuren door 6V laten voeden, evenals de verlichting dmv LED´s dus om op de baan effecten in en uit schakelen is het printje goed te gebruiken.
Als laatste, het merk is Klik aan/uit, gekocht bij de Hornbach, maar Henk heeft zijn set bij de Gamma gekocht.
Ideeen, je kunt een slagboom van je bedrijfsterrein bedienen, een brug opensturen, een spoorweg overgang activeren, deuren van je bedrijfshal etc.
Eens kijken wat voor creativelingen we hebben.
marten77

Re: ombouwen 230 V draadloss kontaktdoos

Bericht door marten77 »

Hallo Heren,

Zelf ben ik in bezit van de volgende modules die ook goed werken:
1x http://www.samenkopen.net/action_product/282666/290583
2x http://www.samenkopen.net/action_product/282666/82381

Middels die enkele 4-kanaals zender, kan ik beide ontvangers onafhankelijk aansturen.
Ook is het mogelijk, om er 4 enkele ontvangers mee aan te kunnen sturen.
Zie hier voor de info: http://www.samenkopen.net/action_topic/282666/781074

Het voordeel is dat ze direct werken op 12V.
Ze kunnen (zover het mij duidelijk is) ook op een lagere spanning werken...
Echter, dan zal dan wel de relais vervangen moeten worden.

Met deze modules lijkt het mij makkelijker om uit te kunnen breiden.
En de prijzen zijn ook niet slecht.
Plaats reactie