Piepen/fluiten van snelheidsregelaar

Stel hier alle overige technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Piepen/fluiten van snelheidsregelaar

Bericht door fireman fred »

Heren,

voor mijn Mercedes Ambulance heb ik een kleine compacte snelheidsregelaar(Thor15) van Flymotec ingebouwd. Hij werkt goed, maar wat irritant is dat hij bij lage snelheden zo'n irritante fluittoon geeft. Wat is daar de oorzaak van en is dit te verhelpen?
Andere vraag, als dit fluiten niet te verhelpen is; wie heeft ervaring met een andere (bijv. Rokraft 100, Modelcraft ) o.i.d snelheidsregelaar in kleine modellen.
CorB

Re: Piepen/fluiten van snelheidsregelaar

Bericht door CorB »

Bekend verschijnsel waar ik mij ook aan stoor.

Had een paar gebruikte regelaars liggen die uit tweedehands aankopen waren.
Voor mijn Bruder-Tamiya ombouwprojecten heb ik ze gebruikt.

Als je een klein beetje "gas" geeft komt de irritante pieptoon en duurt het even
voor het model in beweging komt.

Schijnt te liggen aan het aantal Herzen (frequentie). Heb geen verstand van electronica maar las
dat op een info pagina van de PK website.

Goedkope regelaars = weinig stappen
Betere regelaars b.v 3.3.Khz (Hoogfreqent, hoop dat ik het goed zeg) hebben meerdere stappen
en zijn daarom beter regelbaar.

Moet binnenkort ook een regelaar hebben voor mijn Tamiya Truck in aanbouw en zoek dus ook
een piepvrije regelaar. Voor brushed motoren zag ik er een paar bij Conrad o.a. van LRP met
de aanduiding HF en nog een zwarte. Prijzen ong. 40.- tot 50.-
kranvogel

Re: Piepen/fluiten van snelheidsregelaar

Bericht door kranvogel »

Fred,

Antwoord is vrij volledig:
- In het verleden werd m de puls van 50Hz van de ontvanger gebruikt om de snelheid te regelen: PWM , "analoog" vertaald
- Later heeft men de herhalingsfrekwentie van de regelaar verhoogd, eerst naar 1000-1500Hz, later naar 2-3kHz.
Het is deze frekwentie die in combinatie met de wikkelingen van de motor dit fluiten veroorzaakt. Treedt bij mij in de ETF ook op: 5 polige motoren. Mijn oplossing: Soundmodule! Starten en je hoort er niets meer van. Wel heb in een regelaar gebouwd waarvan de pulsbreedte geregeld kon worden van 0-100% en de frekwentie van 50Hz-3000Hz.
Veel verschillen per motor: soms beste resultaat met 50 Hz, soms met 1000Hz nog acceptabel. Dus: ervaringen opdoen door vragen/zoeken en try and error. Ik zal de tester een keer meenemen.
Een hogere frekwentie is niet altijd een betere regelaar! Een goede overbrenging doet wonderen.
Plaats reactie