Tappen / draadsnijden

Stel hier alle overige technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Tappen / draadsnijden

Bericht door henk »

Een bewerking die veel gedaan wordt in deze tak van sport is denk ik toch wel het tappen van draad in een gat. Of het snijden van draad op een as. Met draadsnijden op een as heb ik nog geen ervaring, maar met het tappen van draad in een gat wel. Met wisseld succes kan ik zeggen.

Om deze reden wilde ik hier maar eens een topic starten over dit draadsnijden en tappen.

Zelf tap ik over het algemeen draad M2 en enkele keren M3.

Voor M3 gebrui ik als kern gat 2.5mm. Ik dacht dat het volgens de tabellen 2,4 moet zijn maar 2.5 werkt ook prima)

Voor M2 gebruik ik als kerngat 1,6mm Zeker bij deze maat is het belangrijk rustig te tappen en tijdig terug te draaien voor de tap vastvreet en afbreekt.

Vanmorgen heb ik een nieuwe uitdaging geprobeerd....
M1,6. Als kerngat een boor v an 1,3mm gebruikt. En daarna heel rustig tappen. Helaas brak het eerste tapje.....Er kwam een niesbui opzetten :o Maar met het tweede tapje ging het wel goed.
Ik ben wel heel lang bezig geweest met dit ene gat, bijna 20(!) minuten inclusief boren!

Dit geeft me wel de mogelijkheid om voor een volgende truck een heel mooi chassis te maken denk ik.
Dan moet ik echter in twee dwarsbalken zo'n 12 gaten per balk tappen. Of 6 doorgaande gaten, maar om 12mm diep te tappen met M1,6 lijkt me te ver gaan.....

Voor ik het chassis verder ga maken eerst deze twee balken maar eens frezen, boren en tappen. Mocht het dan niet goed gaan kan ik nog ovorstappen op M2.

Toch leuk zo'n uitdagende hobby!

Mochten jullienog tips/tricks een aanwijzingen hebben voor het tappen of snijden van draad graag hier een reactie. Zodat we hier op het forum weer een levendige discussie over dergelijke technieken kunnen opstarten.
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Tappen / draadsnijden

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hallo Henk,

Ik zelf tap regelmatig gaatjes van M2 en M3 in messing, dit gaat mij redelijk goed af, nog maar 1 tapje M2 gebroken in 2,5 jaar, dit kwam nog doordat ik het tapje met wringijzer op de grond liet vallen, dus niet gebroken in het materiaal.
Nou kan je in messing makkelijker tappen dan in aluminium, maar ik tap ook wel eens in aluminium.
TIP :
Ik gebruik altijd echte snijolie voor draadtappen, zowel bij messing, staal en aluminium, dit gaat perfect, want je tapje loopt bijna nooit vast, ik draai altijd 1 tot 1,5 slag vooruit, daarna even een kwart slag terug om de spaantjes (verspaning) te lossen, dit geeft minder kans dat je tapje vastloopt en afbreekt.

Ik gebruik ook soms schroefjes van 1,6 mm en tap ik ook draad in messing, dit vereist wel enige vaardigheid, want zo'n klein tapje is zo stuk, maar dit gaat mij wel goed af.

Ik tap zelfs draad van 1,2 mm, dit zijn tapjes die ik koop via een plaatselijke opticien.
Ook de kleine schroefjes en moertjes bestel ik via de plaatselijke opticien.
Deze tapjes van 1,2 mm zijn zeer kwetsbaar en breken heel snel af.
Bovendien zijn deze tapjes nogal duur, 1 setje van 3 tapjes 45,00 euro.
Deze tapjes zitten vast in een soort schroevedraaierhoudertje, dit is wel handig, want daardoor kan je niet zo heel veel kracht uitoefenen, daardoor breekt het tapje niet zo snel af.
Ook deze schroefjes zijn nogal duur, maar als je heel klein werk hebt, is dit wel erg handig en mooi met de kleine schroefjes en moertjes
Misschien zijn deze schroefjes en tapjes wel via de groothandel te koop, maat hier ben ik nog niet naar op zoek geweest.
Draadsnijden doe ik ook wel met een snij-ijzertje van 2mm en 3 mm dit gaat vrij goed, zeker als ik het te snijden materiaal in de 3 klauw van draaibank zet en het snij-ijzertje tegen de beitelklem op het lang-support zet, kan ik het snij-ijzetje mooi vlak begeleiden voor het draadsnijden van de eerste gangen.
Het draadsnijden op de draaibank, dat lukt mij vrij goed bij dikkere maten, zoals 12 mm, 10mm, 8mm, 6 mm, 5 mm en 4mm.
Maar 2mm en 3 mm lukt mij nog niet zo goed, om steeds goed uit te komen bij het beginpunt, hierdoor lukt het soms niet om een mooi draadeindje te maken, of de moer past niet goed, draait zeer zwaar en vreet op het draadeindje, of de moer rammelt op het draadeindje, dus hier moet ik nog goed op oefenen.
Bovendien lukt het niet goed om zo'n draadeindje goed te ondersteunen met het meedraaiend center, dit valt mij erg tegen.

Nou Henk, misschien heb je wat aan mijn bevindingen.
Laatst gewijzigd door VOLVO FH 16 660 op 23 feb 2008 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Erik

Re: Tappen / draadsnijden

Bericht door Erik »

Over tappen in aluminium. In mijn schoolboeken wordt gezegt dat je moet smeren met petreulium. (of hoe schrijf je het). Heeft iemand dit al is geprobeerd???
Gebruikersavatar
Daeny
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 sep 2007 13:56
Echte naam: Jan Dijk
Locatie: Heemskerk

Re: Tappen / draadsnijden

Bericht door Daeny »

Hallo Erik,

Je schrijft petroleum maar je kan het ook proberen met spiritus. Dit wordt ook gebruikt als koelmiddel bij het boren van alluminium.
mvg Jan
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: Tappen / draadsnijden

Bericht door henk »

Inderdaad, er zijn meerde mogelijkheden om te smeren, terpentine, spiritus, petroleum of lampolie. Werkt allemaal goed, de een iets beter dan de ander, maar het voornaamste is dat het nat blijft. Als je droog alu freest op tapt blijft het direct plakken aan de frees of de tap.

Heb afgelopen weekend op de beurs nog wat leuke dingen gekocht. Onder ander een setje pennetangen.
Hierin kan ik prima het M1,6 tapje klemmen. Deze tangen zijn aan de bovenkant rond. Deze kan ik dan losjes in een spantagn van de freesmachine zetten. Dan moet de tap denk ik precies in het hart ban het geboorde gat zitten. Dan kan ik de tap met de hand dreaaien, maar word in ondersteund door de freeskolom. Eens kijken of dat goed gaat.

Binnenkort meer over deze opstelling...
Greetz

Henk
Plaats reactie