probleem robbe lichtset

Stel hier alle overige technische vragen
Plaats reactie
jordi

probleem robbe lichtset

Bericht door jordi »

hallo mede forumers!

ik heb voor mijn scania vrijwel alle componenten van robbe aangeschaft welke ik wil hebben. zo ook de lichtset.
mijn bedoeling was (is) om deze te voorzien van led's. ik heb zelf een printje gemaakt waar ik de led's met de benodigde weerstand op heb gezet zodat het makkelijker te monteren is en makkelijker is de draden weg te werken.

hier op t forum zijn tog meer mensen die de robbe-lichtset hebben en uitgevoerd hebben met led's?

ik heb zondag en gisteravond menig uurtje gestoken in het volgende probleem maar (nog) niet op kunnen lossen. ook heb ik via MSN de hulp ingeroepen van onze elekro-man Marten. heb heeft voor als nog niet tot ook maar een klein beetje vordering geleid!

hier het probleem:

de functie van de achterlichten en remlichten vallen onder 1 uitgang op de lichtset. namelijk L2. de remlichten gaan branden op vol vermogen(12 volt) en de achterlichten op half vermogen(6 volt).

echter wanneer ik de led's (mijn printje of een "test-led") aan sluit op L2 en de rem-functie niet gebruik branden de led's wel maar niet constant. het is te vergelijken met een TL-balk waarvan de starter niet goed werkt. hij "flikkert"dus. als ik dezelfde led op een accu van 6 volt aansluit gaat het wel goed.

er zit dus "iets" in de lichtset wat een soort storing geeft op het uitgangs-vermogen van de achterlichten. overigens zal dit probleem ook spelen bij de kop-lampen. die hebben namelijk 3 verschillende spanningen op 1 uitgang(L 8)


zijn er mensen die bekend zijn met dit probleem? of weet iemand evt. een mogelijke oplossing hoe dit op te lossen?

ik heb hobma ook even gebeld. rob vond het ook een vreemd verhaal. hij vertelde mij dat de achterlicht-printjes van Scale-art ook op robbe aangesloten kunnen worden. dit zijn ook led's. Marten en ik hebben op de site van Scale-art het aansluit-schema van deze prints even bekeken. daarop zagen we dat op de L2 uitgang van de lichtset alleen de rem-functie word aangesloten. de achter-verlichting zit op L1(contour verlichting) er is dus "iets" met de print van Scale-art gedaan zodat op L2 alleen de 12 volt doorgegeven word naar de betreffende led. dat component (die schakeling) zal ik wellicht nodig hebben om mijn led's goed te laten werken.

ik weet het het is een heel verhaal geworden, maar dit is wel een aardig complete uitleg van het probleem. voor de gene die dit lezen, bedankt voor het gedult om mijn (langdradige) verhaal te lezen!

dus nogmaals: wie is bekend met dit probleem en heeft wellicht een oplossing?

m.v.g. jordi
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: probleem robbe lichtset

Bericht door henk »

Hallo Jordi,

Wat ik nu ga zeggen is iets waar ik niet helemaal zeker van ben. Helaas kan ik het nu niet even snel controleren. Maar eventueel kan ik dat volgende week wel even proberen...

Als ik mij niet vergis werkt het bij de Robbe lichtset als volgt:

Bijvoorbeeld de koplampen. Deze kunnen in 3 helderheden branden parkeerlicht/dimlicht/groorlicht. Deze standen zijn met een multimeter te meten als ik dacht 3V, 6V en 12V.

Echter de uitgang van de robbelichtset kan geen veschillende spanningen leveren!

Hoe gaat het dan zou je denken.
Elk lampje wordt aangesloten op de vaste 12V L+ en op in het geval van de koplampen L8. Deze uitgang schakelt naar 0V.
Wat Robbe dacht ik gedaan heeft is in het geval van grootlicht is deze uitgang voortduren "laag", dus verbonden met de 0V. In dit geval meet je dan ook 12V over het lampje. In geval van dimlicht is deze om en om "hoog" en "laag". Effectief gaat het lampje dus aan en uit. De verhouding tussen het hoog en laag zijn van de uitgang bepaald nu de helderheid. in geval van dimlicht ligt deze verhouding ongeveer op 50% (effectief meet je ongeveer 6V) in geval van parkeerlicht ligt deze verhouding ongeveer op 33% (effectief meet je dan ongeveer 4V). Het lampje wordt dus niet aangesloten op een lagere spanning, maar op een gepulsserd signaal.

De enige manier om dit te controleren is het gebruik van een osciloscoop. Mogelijk beschikt Marten over deze middelen. Zelf heb ik alles hierstaan, zowel een robbe lichtset als en scoop. En kan dit dus volgende week wel controleren.

Nu weet ik dat de "nagloeitijd" van een la,pje langer is dan die van een LED, dus mogelijk zie je hem daardoor knipperen.
Misschien ku je door de weerstand iets te verlagen, waardoor e led feller gaat branden, het effect verminderen.

Ik heb zelf gen ervaring met de robbe lichtset in combinatie met led verlichting.

Zoals ik al zei,deze week lukt het mij niet om dit verhaal te controleren. Mocht er behoefte aan zijn wil ik dat volgende week wel even proberen. En mogelijk kan Marten het controleren en alsnog een oplossing bedenken.

Geef anders maar een gil, dan zal ik er ook even naar kijken.

Succes

Henk
Greetz

Henk
jordi

Re: probleem robbe lichtset

Bericht door jordi »

hallo henk,

bedankt voor je reactie en het mee denken.

het verhaal wat jij vertelt klopt inderdaad met hetgeen wat ik waar neem. ik heb al verschillende weerstanden geprobeerd maar het effect blijft vrijwel hetzelfde.

ik heb op het oude forum gezocht naar topics over de lichtset. hierin kwam ik hetvolgende tegen.

http://www.mbvp.nl/forum/forum_posts.as ... e+lichtset

arie (avaben) beschrijft hierin hoe hij zijn (ik denk) lampjes heeft aangesloten. op L2 heeft hij alleen het remlicht zitten. ik vraag me af hoe hij dan alleen de rem-functie gebruikt. als ik heb goed begrijp heeft hij dus de achterlichten op deze uitgang onderbroken. mijn vraag is dus hoe?!

als dit zo is en ik dat ook toe kan passen is het probleem achterlicht opgelost. alleen bestaat hetzelfde probleem nij de koplampen.
is het niet mogelijk om de "hoog/laag-pulsen"om te zetten naar 3/6/12 volt?

in de robbe-catalogus staat vermeld dat de lichtset ook voor led's geschikt is. in de praktijk lijkt dat (tot nu toe) anders te zijn.
marten77

Re: probleem robbe lichtset

Bericht door marten77 »

Hoi Henk,

Helaas beschik ik "nog" niet over een osciloscoop :(
Zijn aardig aan de prijs...

Maar inderdaad dacht ik ook, dat robbe via Pulse Wide Mode, de ouputs aanstuurd.

In dit geval ben ik zeker benieuwd naar jouw test-uitslagen...
en hopelijk komen we tot een goed werkende oplossing.

Weet niet of het te filteren is, met een RC-netwerk.
Hiermee kun je de output als ik het goed heb, weer aardig mee recht trekken.

Dit wordt ook toegepast in (alle) netvoedingen... om de rumble(zaagtandjes) eruit te filteren.
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: probleem robbe lichtset

Bericht door henk »

Ok, dan zal ik er binnenkort eens naar kijken.

helaas duurde mijn vrije dag vandaag tot 10.00 vanmorgen en stond ik om 11:30 weer bij Euromax. Vandaag dus helaas niet meer kunnen kijken. Eens zien wanneer ik tijd heb. Maar ik kom er op terug...
Greetz

Henk
Plaats reactie