Bruder Ambulance

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Bruder Ambulance

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hall Fred,

Ik heb deze opmerking ook al gemaakt op een ander forum, waar ik Rolf er op gewezen heb, dat de deur aan de rechterkant hoort (rechts) en naar voren opendraait.
Rolf heeft hier trouwens nog niet op gereageerd.

Maar ja, het is het model van Rolf en Rolf bepaalt zelf hoe hij zijn model(len) bouwt.
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Ambulance

Bericht door Rolf »

Hallo heren. De deur wissel ik niet vooralsnog. Ik kan dan nu niet meer spuiten maar weet ook niet of ik dat wel kan. Heeft wel wat voeten in de aarde. Ik heb overigens nog een 2e opbouw liggen. Als ik me verveel kan ik daarop altijd nog oefenen.

Mijn lat ligt niet zo hoog als bij jullie, mijn capaciteiten en kunde ook niet.

Voor een originele beier sirene en evt flits instelling houd ik mij aanbevolen Fred.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Ambulance

Bericht door Rolf »

Zo, dit weekend met het mooie weer lekker bezig geweest. Voor mij mogen ze de winter wel afschaffen in Nederland. Houden we zomertijd en het bijbehorende weer ;)

Ook nog even met de opmerkingen van de kijkers bezig geweest aangaande het verplaatsen van de zijdeur. Echter besloten er op dit moment niet aan te beginnen. Heeft nogal wat voeten in de aarde gezien ook het dak en de vloer aan beide kanten verschillend zijn. Ook zouden er eigenlijk ook nog ramen bij moeten. Denk dat je dan bijna beter van styreen een hele nieuwe opbouw kunt maken. Mijn lat ligt iets lager. Die bestickering gaat ook nog een uitdaging worden.

De deuren en de cabine nog zoveel mogelijk gedemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

En met dit weer heb je dan zo een zootje geel liggen.

Afbeelding

Beetje klikken en drukken en je kunt al een beetje mock uppen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag zocht ik een klus om lekker buiten op het terras te doen. Dit is nu weliswaar een Bruder ombouw maar hij is wel gespoten. Andere Bruder voertuigen zet ik meestal in een kratje maar voor deze wil ik wel een kistje of zo. Dus de houtvoorraad maar eens onder de loep genomen. Ik had nog het een en ander aan plaatmateriaal. Dus maar een beetje meten.....

Kopje koffie.....maar verhip. Ik heb op zolder toch nog een Bruder garage/schuur staan?
Die eerst maar eens ophalen.

Afbeelding

Echter is deze schuur voor de ambulance te kort. Dus wat doen we? Op de kinderkamer die wij hebben voor de kleinkinderen staat er ook nog eentje.... Ook erbij pakken dan maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil deze schuur op de truckbaan plaatsen zonder bodemplaat. Vandaar dat ik de wandelementen en hoekzuilen met boutjes aan elkaar heb gemaakt. Voor transport wil ik dan een houten bodem maken met een draag mogelijkheid. De ambulance kan erin en met schuimhulpstukken beschermd worden. Kijken hoe dat verder uitgevoerd gaat worden.

De dakstukken/goten moeten ook aangepast worden. De schuur is immers 1 element langer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En pannen hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo heb je er eigenlijk gewoon weer een project bij....ach, houd me van de straat
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Bruder Ambulance

Bericht door fireman fred »

Rolf, sorry voor het gezeur over het verplaatsen van de deur. Kan me voorstellen dat wanneer je de mogelijkheid bekijkt je van een kleine wijziging straks een complete nieuwe opbouw moet maken.
Geef maar aan welke geluiden je hebben wil. En flitspatroon kan door de Beier gemaakt worden. Heb je twee uitgangen voor nodig.
Oja en koplampen laten knipperen is nog een uitgang. :)
Lekkere kleur geel!
En als laatste :D succes met plakken van de Ned striping, een klusje waar wij brandweerbouwers een hekel aan hebben. Lijkt simpel maar de banen moeten de juiste breedte en onder juiste hoek geplakt worden. Anders ziet het er raar uit.
En dan echt de laatste, :mrgreen: in Hollands Midden zijn Prefab garageboxen in gebruik met kleine wachtruimte om de dekking van Ambulances te garanderen. Is jou ambulance schuur nog luxe bij.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Ambulance

Bericht door Rolf »

Hoi Fred. Ik zie het zeker niet als gezeur Fred maar als feedback. Vind ik juist fijn. Alleen in dit geval volg ik de adviezen niet ;) maar blijf ze allemaal alsjeblieft geven.

Berichten waren onduidelijk van Beier maar mogelijk kun je bij de nieuwe update per uitgang flitsers instellen. Daar kom ik wel uit.

Heb jij geluidsbestanden voor ambulance sirene dan graag.

Tja de striping. Daar zie ik ook tegenop. Weet jij zo de schaalmaten voor 1:16? Vooral de breedte inderdaad. De lengte bepaal ik aan de hand van het design. Wat is de juiste hoek? 40 graden?

Nu met leds bezig, ook geen hobby van me :(
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Ambulance

Bericht door Rolf »

De schuur of beter gezegd de Ambulancepost Brugleuningerveen dan wel Terborg, Hengelo, Utrecht, Berkel Rodenrijs etc etc (ligt er aan waar ie staat)
is ook een transportkist. Dus moet ik daar ook wat voor maken. Op de baan heeft de Ambulancepost geen bodem. Bij het transport wel.

Dus we beginne bij die bodem....

Afbeelding

Ook nu weer alles uit de voorraden in mijn werkplaatsen. De latjes vallen precies tussen de hoek poeren van het gebouw.

De wielen van de Ambulance tussen de alu hoeklatten.

Afbeelding

Dan het gebouw erover heen.

Afbeelding

Afbeelding

En de sjorbanden rustig vastzetten. Dit is ervoor dat het gebouw bij drempels of hobbels niet van de plaat kan springen. Ook komt er tussen dak ambulance en plafond gebouw een foam bescherming.

Aan de zijkanten van de plank kan ik deze dan optillen. Ik heb er nog geen handvatten oid aan gemaakt want dat leek me vooralsnog niet nodig.

Ook zitten er nu deuren in. Deze zijn gemaakt van zijwand panelen zoals ze ook in het gebouw zelf zitten. Van voren gezien links.
De originele deuren zijn schuifdeuren en deze zijn wat breder dan de opening. Daarvoor had ik niet de juiste scharnieren. Ook was het me iets te veel boerenschuur dan. Heb nog gedacht aan een roldeur maar dat is iets te veel van het goede voor mijn capaciteiten en betekent veel spul kopen.
Deze deuren worden ook automatisch geopend als ik ermee klaar ben. Tevens komt er nog verlichting en bestickering. De deuren wil ik nog wat meer deur laten lijken.

Afbeelding

Afbeelding

Jamie heeft ook weer iets wat op een schuur lijkt....

Afbeelding

Afbeelding

Nu weer verder met de Ambulance. Beetje haat/liefde aan het worden. Dingetjes gaan mis. Wil hem eigenlijk aan de kant zetten en wat anders gaan doen maar wil hem toch ook graag zien rijden. Ik maak foutjes en tril/beef erg maar met de nieuwe demo van MBVP wil ik toch proberen de Ambulance voor de demo klaar te hebben. Op zich schiet het best wel op. Zie wel een beetje op tegen de gehele inbouw van de techniek. Omdat alles al gespoten is ligt schade ook op de loer. Net als de dodelijke combi lijm en lak. Bovendien moeten dadelijk 2 handen in de techniekruimte passen. Komt allemaal wel goed hoop ik.

De koplampen zijn aan de beurt.

Afbeelding

De ledjes branden oranje maar zijn het niet. Even likje lampenverf staat mooier in de koplamp.

Afbeelding

De draden. Let niet op de kleuren maar ik heb me bediend van mijn bak lamp en led. De leds met bedrading en weerstanden komen uit mijn voorraad.

Afbeelding

Hier het aangezicht. Hier ook weer een beetje frustratie met het lijmen. In een van de flitsers is bij het vastzetten van de led teveel lijm gekomen en aan de binnenzijde op het glas opgedroogd. De flitsers zijn nu niet gelijk qua lichtbeeld. Ik heb er geen meer liggen dus moet maar even. Extra eentje bestellen bij Niepelt in Duitsland is me even te gek. Moet daar nog wel een keer wat anders bestellen. Dan maak ik de grill geheel nieuw.

Afbeelding

Ook bij het inzetten van de grill heb ik niet op zitten letten. Moest van binnen uit maar ik rund probeer het eerst van buiten....Lak iets beschadigd.
Dat bedoel ik met haat/liefde.....

In de Bruder Sprinters zitten geen zijramen. In deze nu wel. Op de foto niet goed te zien....Ook hier weer ruzie met verlijmen. Ik tril en beef steeds meer. Vooral met dit soort klusjes en solderen etc wreekt zich dat.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal mijn modellen dan ook niet op een tafel zetten bij een demo ;)

Ook de opbouw is voorzien van zwaailampen/flitsers. De leds van Bruder zijn vervangen door blauwe achter blauw glas en op de zijkant ook nog flitsers...omdat ik het mooi vind ;)

Afbeelding

Afbeelding

Al met al gewoon zoals mijn naamgenoot Barry altijd zegt; Vooral doorgaan!!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Bruder Ambulance

Bericht door fireman fred »

Inderdaad Rolf, gewoon doorgaan !
Wordt een mooi karretje. Wat voor sirene geluid wil je eigenlijk. De wat oudere maar wel electronische drietoon
https://youtu.be/GupLOgqM5Xw od de bijna standaard tweetoon die je van meerdere fabrikanten hebt, https://youtu.be/PrPdQsaAVtE
Voordeel van de Beier is dat je er meer dan een sirene in kwijt kunt,en je het versnellen van de sirene is ook altijd leuk.
https://youtu.be/0i4IP95_XFQ
Flitseffect kun je maken in de uitgangssequenzen, en ook het knipperne van het groot licht. Het om en om mag niet meer, weel gelijktijdig knipperen.
Om het leuk te maken, een groen led op het dak maken, teken eerste leidingevende ambulance bij een incident waar meer dan 1 ambulance ingezet wordt. Wel apart in te schakelen.

Oja om je lak te beschermen, ik zag dat piet zijn model in pakt in keukenrol oid en vast zetten met schilderstape. Revell Crystal Clear is een lijm die veel gebruikt wordt om glazen delen etc te lijmen. Minder agressief voor de lak, een druppeltje kun je makkelijker weghalen zonde beschadiging
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Ambulance

Bericht door Rolf »

Bedankt voor je reactie Fred. Ik stuur je over die sirenes wel even een prive berichtje.

Die lijm die ik had was ook transparant maar toch ook een heel klein beetje lakoplossend. Uiteindelijk valt de echt zichtbare schade mee en zitten de ramen vast. Voor de volgende klus zal ik die Revell lijm eens regelen.

Dat van die groene led is ook wel een leuk idee. Moet ik er even eentje opduikelen. Heb veel op voorraad maar geen groene leds.
De flitsers in de Beier ken ik. Ik hoop dat vooraf nog de nieuwe update komt met de voorgeprogrammeerde flitsers. Komt wel voor de SFR-1 maar onduidelijk of het ook in de USM RC2 komt.

Weer een beetje gedaan aan de Ambulancepost. De temperaturen dalen weer een beetje en het tocht als de neten in die tent!!! Kreeg klachten van het personeel. Dus maar even glas in de ramen gezet.

Afbeelding

Let op de reflectie, is Super HR++ glas

Afbeelding

Afbeelding

Had ook nog geen goede foto's van de deuren voor jullie. Hier even dus 2 foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de cabine weer in elkaar gezet en ja, alle verlichting werkt nog en de cabine blijft ook nog zonder lijm en schroeven in elkaar zitten ondanks dat niet alle clips van Bruder meer in tact zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap is de techniek allemaal in de techniekruimte achterin proppen maar vooral ook goed aansluiten.

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Ambulance

Bericht door Rolf »

En weer even aan de Ambulance kunnen werken. De achterlichten en bumper/opstap moesten er ook nog aan. Had nog een set van de beroemde 7 kammer leuchten liggen met die beruchte verflikste witte hoekjes........Toch maar gebruikt want zonde om nieuwe te kopen.

Afbeelding

Stukje tape erachter want een van de meest voorkomende storingen is kortsluiting in deze lampjes.

Afbeelding

Ik had nog een stukje Alfer Alu liggen. Dit is mat geborsteld. Zat eerst nog te denken aan beplakken met traanplaat en dan alu te spuiten maar dit vind eigenlijk wel net zo mooi.

Afbeelding

Van onderen dan de boel aan elkaar bakken en dan gaat de kabel binnendoor onder het interieur door naar voren.

Afbeelding

Tussendoor altijd even weer testen. Hiervoor gebruik ik dit batterijhoudertje met oplaadbare batterijen altijd.

Afbeelding

Als kabel een oude datakabel. Altijd handig om in huis te hebben.

Afbeelding

En voor buiten onzichtbaar weggewerkt.

Afbeelding

Het in de auto industrie Huwelijk genoemde ritueel voltrokken. De carros zit op het chassis. Even genieten van het moment.... :yeah:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan nu weer de realiteit onder ogen zien want ik ben er nog lang niet.......
De verpleegkundige staat met de handen in het haar.

Afbeelding

Nu alles nog aansluiten en de Beier en de zender programmeren. Er moeten nog een paar ledjes worden geplaatst en beetje stickeren......zucht.

Komt allemaal goed!!!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Ambulance

Bericht door Rolf »

Nu eerst maar eens de opstallen onder handen nemen. Ik kan wel een mooie Ambulance hebben maar als ik geen fatsoenlijke garage heb dan werkt het niet he.

Dus.....

Afbeelding

Maar eens gaan passen en meten, knippen, kijken, vijlen, passen, ergeren en weglopen. Weer proberen, passen, trekken, vijlen....

Afbeelding

Het was wel duidelijk dat ik dus de deuren vanaf de zender zou moeten kunnen bedienen. Dus dat met servo's willen realiseren.
Ook het geheel een beetje netjes houden en natuurlijk de doorgang voor de Ambulance niet versperren met dikke servo's aan het dak.
Uiteindelijk scharnieren voor een vliegtuigvleugel verknipt en deze in de deuren gemonteerd. Draadeind M3 dient als duwstang.
Zo had ik net voldoende momentum om de deuren te openen en sluiten. De servo's komen uit de voorraad lade.

Afbeelding

De servo's moesten met 3M dubbelzijdig tape in de zijwanden worden gemonteerd. Hier had ik in een eerder bouwstadium dus geen rekening mee gehouden. Gelukkig had ik alles zo'n beetje met boutjes gemonteerd en maar een klein beetje lijm.

Afbeelding

Afbeelding

Links dus het deel wat naast de deur zat en rechts het deel dat er nu gaat komen. Hier past een servo in de driehoek bovenin.

En hier de servo's gemonteerd. Ik heb goede ervaring met deze tape dus neem aan dat het wel even zal houden. Ik kon zo geen servohouders vinden in mijn voorraad en zo heb je ook geen boutjes/schroefjes door de wanden.

Via de zolder wat plafondspots aangebracht voor verder achter in de garage.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de voorgevel kreeg wat paniekverlichting.

Afbeelding

En op de voorzolder komt de rest van de techniek en de accu.

Afbeelding

De Wago klemmen maken weer deel uit van de installatie. Op deze manier kan ik ook makkelijk zaken aanpassen of bijplaatsen.

Afbeelding

Hier is de boel dan geïnstalleerd. Daarna een rood dakdeel eroverheen en de zaak zit dicht. Hier 1 klipje aan laten zitten zodat het wel afsluit maar ook te openen is zonder gereedschap. Ook zie je hier de 2 schijnwerpers die voor het gebouw schijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik het zelf toch wel een geslaagd deel van dit project vond even een filmpje gemaakt. Hier zie je ook de verschillende snelheden van de deuren bij openen en sluiten. Dit kan ik op de zender instellen.

https://www.youtube.com/watch?v=1npaoYnL4fI

Het lukt me maar niet om een filmpje hier goed te plaatsen maar volgens mij werkt de link wel. Kun je je meteen even abonneren.

Nu de bestickering nog!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie