Rastar Politie XC90

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Rolf »

Ook hier weer wat gedaan. De striping van de uniformen zit weer vast. De stickers zijn nog steeds in afwachting. Ik zou geduldig wachten maar het duurt nu wel erg lang eigenlijk. Daar moet ik dus nog een keer achteraan. Wil nu eigenlijk toch wel graag de echte logo's.

Ook de motor/aandrijving moest dus nog worden aangepakt. Alhoewel ik de AMG G55 met N20 motoren nog niet op een baan/demo heb kunnen testen was ik er wel van overtuigd dat dit de juiste aandrijving moest zijn. Mijn ervaring met die Rastar auto's is dat ze het met de originele aandrijving best wel een tijdje doen. Dan stopt het diff er meestal mee en heb je maar aandrijving op 1 wiel. Dan is het gauw ten einde. Ook rijden ze meestal nogal snel en zijn ze ondanks de CTI regelaar niet zo heel fijn langzaam te rijden. Dat moet met een politiewagen toch ook kunnen. Denk maar aan de transportbegeleidingen etc.

Afbeelding

Dus we gooien hem weer open. In dat witte bakje zit het allemaal weer.

Afbeelding

Een as en een diff met motor. Wat ik nu zo verwonderlijk vind..... Tamiya heeft nu zo ongeveer een stuk of 8 vrachtwagen modellen op de markt. Kleine veranderingen hier en daar maar de aandrijflijn is overal hetzelfde en grotendeels uitwisselbaar.

Ik heb nu denk ik 6 Rastar modellen open gehad dan wel wat aan verbouwt en ze waren allemaal helemaal verschillend. Zelfs verschillende motoren zaten erin. Niets is uitwisselbaar!. Als je dan zo kijkt en ziet dat ze de afgelopen jaren wel 100 verschillende modellen hebben gehad/hebben dan vraag je je af of dat niet efficiënter had gekund. Bij een westers bedrijf had dit gewoon niet uit gekund voor die prijzen.

Afbeelding

De kunst is het ook, net en nog belangrijker als bij Bruder, de wielen er heel af te krijgen. Bij de Rastar modellen gebruik je de wielen namelijk eigenlijk altijd weer. Het diff gekraakt om de as los te krijgen en deze vervolgens uit de velgen getrokken. 1 velg is wat krom helaas. Kijken of ik dat nog kan richten.

En dan begint het grote zoeken en proberen. In de AMG had ik de motoren in het witte bakje gemonteerd om zo ook de vering te behouden. Bij deze Volvo was dat een te groot probleem. De vorm van het witte bakje leende zich niet echt om de motoren vlak in vast te zetten en ook nog op de juiste hoogte.

Afbeelding

Afbeelding

Dus dan ga je zoeken in de bakken met alu, boutjes en busjes en dan heb je na een uur dit zo ongeveer liggen. Het ging verrassend snel dit keer.

Afbeelding

De lege achterzijde van het chassis.

Afbeelding

En de as en motorhouder erin.

dit lijkt zo allemaal te passen dus pakken we deze er maar bij. 6v en 500 rpm voor de nodige achtervolgingspower!

Afbeelding

Afbeelding

De grubscrews houden de motoren op hun plek. Niet te hard aandraaien natuurlijk maar het werkt!

Afbeelding

De vering komt ook weer terug. Een fractie minder dan voorheen maar voldoende zo lijkt het.

Afbeelding

Met de originele bevestiging aan de bovenkant.

Afbeelding

De as kan er niet in met de wielen eraan. Echter is het alu U profiel zo lang om ook de vering te kunnen maken. Van onderen dus 2 gaten in de bodem geboord waardoor ik de grubscrew kan aandraaien waarmee het wiel op de motoras zit.

Afbeelding

Hij staat achter denk ik nu een fractie lager. Helaas is er ook een ledje van de achterverlichting afgebroken en die heb ik dus helaas niet meer. Moet dus nog even wachten. Dan de juiste stickers nog en we zijn klaar voor de volgende inzet!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Rolf »

En de stickers zijn binnen. De Volvo heeft inmiddels ook in ons clubblad gestaan en komt ook nog in de Modelbouwer te staan.

Hier de stickers of te wel waterdecals of waterslides of schuifplaatjes of.... Dat is lang geleden dat ik daarmee gewerkt heb. Dat zal geweest zijn toen ik mijn laatste modelbouwdoos in elkaar gezet heb. Een Peterbilt 1:24 was dat geloof ik. Toen zal ik rond de 20 jaar zijn geweest....

Afbeelding

Dus eerst de oude stickers verwijderen en goed schoonmaken.

Afbeelding

En dan met een schoteltje water en tissue aan de slag. Eigenlijk best wel fijn werken. Proberen niet alles soppend nat te maken natuurlijk. Maar je hebt natuurlijk wel veel meer correctietijd of mogelijkheid dan met gewone stickers....Vooral die statisch geladen exemplaren op folie....klak, vast!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het droogdeppen wel erg goed uitkijken dat de sticker niet toch nog verschuift of kreukt. De maker/drukker adviseerde mij de stickers met blanke lak (X22 van Tamiya) af te lakken. Ben daar nog een beetje huiverig voor maar zal natuurlijk wel de duurzaamheid bevorderen.
Eerst maar op de achterkant de bumpersticker proberen. De X22 is onderweg.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Rob Wish »

Rolf,

Gaaf gedaan,

mvrgrob
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Rolf »

Dank je Rob, blijf nu maar in de spiegels kijken ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Rolf »

Ook nog even een film ervan gemaakt!

https://www.youtube.com/watch?v=c8xGxYAEaa4
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie