Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Plaats reactie
Rolf
Echte naam: Rolf Stevens

Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door Rolf »

Zo langzamerhand beweegt zich mijn 1:14/16 verzameling richting de bouw. Het landbouwmaterieel is verkocht. Ook een deel van de Bruder voorraad is weer verkocht. Had inmiddels wel wat aan ploegen en materieel verzameld.

Nu met de bagger, de Arocs kieper en de dieplader gaan we meer naar weg en waterbouw laten we maar zeggen. Bruder blijft natuurlijk wel mijn favoriete basis. Betaalbaar, robuust, realistisch (genoeg) en bewerkbaar. Dat laatste is namelijk ook erg belangrijk. Kijk ook maar eens naar mijn wals of de Caterpillar D5 die ik heb omgebouwd.

Bij het opruimen van mijn zoldervoorraad kwam ik dus ook deze weer tegen....Een oude Duutser!

Afbeelding

Ook al eens van iemand over genomen in een opwelling toen ik nog meer budget had. Was ook bedoeld als lading voor een dieplader. HengLong voorzien van Elmod electronica en zelfs duitse marsmuziek. Op een paar rondjes na nooit mee gereden. Al 2 keer op Marktplaats gehad maar geen serieus bod.
Dus de Duutser maar eens gesloopt. Dat Elmod spul nog even apart gelegd. Een keertje verkopen denk ik.

Deze kwam ik ook tegen!

Afbeelding

Ook die stond een week na op de markt komen al bij mij thuis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus met dit spul uit de Duutser....

Afbeelding

en mogelijk zelfs dit...

Afbeelding

Wat is het nu eigenlijk precies? Een (bull)dozer noemen ze dit geloof ik. Op internet zie je voor de Bruderversie als type alles voorbij komen van D9 over 10 naar 11. De D11 is het volgens mij zeker niet.

Afbeelding

Dit is de D9T

Afbeelding

En dit is de D10T. Ik denk dat ie daar het meest op lijkt. Dus ik houd het maar bij een D10T.

Natuurlijk heb ik nog genoeg projecten lopen. Hier en daar ontbreken nog onderdelen en/of budget of wil ik eerst nog verder testen. Ook motivatie of inspiratie is niet altijd aanwezig. Bovendien wilde ik deze ook eerst eens "slopen" om te kijken wat kan, moet en mogelijk is.

Tja slopen......

Afbeelding

Half uurtje later ligt dit er. 3 dingen afgebroken die ik niet wilde afbreken, lipje, beugeltje en voetje van een rekje.

Afbeelding

Maar 2 krassen op mijn hand. Het valt dus mee. Het scheelt bij een groot model dat ook de lipjes groter en dikker zijn. Breken ze iets minder snel. Een aantal heb ik wel bewust afgebroken omdat ik deze vermoedelijk ook niet meer ga gebruiken. Er moet natuurlijk nog meer uit elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met dit laatste bakje gaat het beginnen..... Dremelen, zagen, plakken en freubelen. Vaak zie je als aandrijving bij deze grote servo's. De tankaandrijving heeft als voordeel dat de motoren op verschillende hoogte zitten. Ook lijkt me de aandrijving zeker robuust en ik heb hem al.....

We gaan dus vrolijk verder met Bruder ombouwen!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf

Re: Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door Rolf »

Begin 2021 is dus begin 2022 geworden. Met wat dingen in de wacht en wat dingen van een project dat voorlopig toch niet doorgaat heb ik dit Catje maar weer ter hand genomen. Past ook weer bij mijn bezigheden in Hengelo en Ederveen en zelfs kan ie van pas komen in Dortmund.

In de tussentijd had ik hem al weer in elkaar gezet en als lading gebruikt dus eerst weer uit elkaar...

Afbeelding

En eens kijken wat voor een set up ik ga maken. Heb die alu aandrijfwielen al een paar jaar liggen. Ook diverse motoren.
Ook de afgelopen tijd weer wat filmpjes gezien en bouwverslagen gelezen. De originele tracks zijn weliswaar ook de achilles-hiel maar de tanktracks die ik nog had zijn vooralsnog met de aandrijfwielen die daar bij zitten geen optie. Die krijg ik niet gemonteerd zeg maar.

Afbeelding

De aandrijfwielen zijn voorzien van een gat en 4 kleinere gaten met m3 draad. De adapters zijn blanco. Ik heb in de gaatjes een grubscrew gedraaid en deze met een inktpen "nat" gemaakt en toen gewoon een afdruk gemaakt. Na gemeten en geboord.... en goed ook nog!

Afbeelding

Afbeelding

Achteraf dacht ik kon nog wel eens zijn dat zo'n ster servoarm erop past met die gaatjes. Klopt ook. Deze wielen werden/worden door Magom HRC verkocht als universeel....

Ik ga dus werken met de wormgear motoren. 12 volt en 90 rpm.

Afbeelding

Bij de motoren zaten deze beugels. Die heb ik aangepast.

Afbeelding

Afbeelding

Deze kan ik dan als montageplaat gebruiken en het is meteen een boorsjabloon voor de motor.

Afbeelding

De motoren dus.....

Afbeelding

En het achteraanzicht. Moet nog een paar mm vinden. Hij is iets te breed. Maar weer even demonteren en beetje hakken, vijlen en breken.

Verder is het de bedoeling te werken met actuators met de betreffende regelaars. Voor de aandrijving 2 crawler regelaars en een 3S lipo.
Beetje LED's erin en maar eens kijken waar het schip strand.

De tracks vervangen is geen optie nog. Veel te duur. Ben wel aan het kijken wat er mogelijk is met tractie verbetering en mogelijk 3D print. Maar ook dit is weer een ding op zich. We gaan kijken hoe het zich ontwikkeld. Hopelijk komen er betere tijden wat rij- en dus testdagen aan met die shit corona.

See you!
Rolf
Rolf

Re: Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door Rolf »

Hier weer even on topic een paar overpeinzingen. Weer beetje bezig geweest en onderzoek naar metalen tracks verder uitgebreid. Er is van alles mogelijk maar sommige oplossingen kosten ook serieus geld. De standaard kettingen zijn wel heel erg fragiel in verhouding. Zeker de gele zoals ze op de D10 zitten. De grijze van andere modellen lijken wat taaier.

Nu heb ik die tanktracks van Heng Long die op zich sterk zijn en denk ik veel grip bieden. De montage op mijn motoren is dan weer een dingetje. De originele motoren en gearbox van Henglong zijn geen optie. Veel te lomp, groot en lawaaiig.

Maar ik heb wat gevonden maar nog niet in huis. Dus even wachten en wat andere projecten weer afmaken. Maar deze komt zeker weer op de werkbank terug!
Rolf
Plaats reactie