tractoren en ander landbouwspul van rolf

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Dacht die kar bouw ik wel even snel maar er gaat toch erg veel meer tijd in zitten tot ik een werkend en te testen apparaat heb zeg......

Eerst maar eens beginnen met de eindschakelaars.

Afbeelding

Ik heb nog altijd dit plaatje op mijn telefoon dat ik als voorbeeld neem.

Afbeelding

Afbeelding

Een schakelaar komt dan achterin voor het stoppen van de opgaande beweging.

Afbeelding

Afbeelding

en de ander voorin voor de neergaande stop.

Dan de opening van de achterklep. De moet "geforceerd" bediend worden. Ik had links en rechts wat dingetjes gezien en dit uiteindelijk gemaakt. Toen ik al wat verder op weg was bedacht ik dat dit eigenlijk best wel lomp en groot is. Ik zag op Youtube een filmpje met een wat sjiekere oplossing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde wel een grote openingshoek. Ook merkte ik dat ik helemaal geen Krampe kieper had maar vermoedelijk nog een ouder exemplaar uit de winkel gehaald heb. Nu ja, hij werkt dus eerst maar eens een evenement ermee testen.

Afbeelding

Met opzet de rode kabels in beeld gelaten voor wat aankleding alvast.

Afbeelding

De koppeling aan de trekker is ook in orde. Simpel doch doeltreffend. De bedoeling is dit een keer met een 3D element af te werken.

Afbeelding

Wel een leuke combi zo toch?

Afbeelding

Afbeelding

Voor de aankleding nog een kist gemonteerd die ik nog had liggen. 3D geprint.
De trekker is inmiddels voorzien van een extra regelaar en natuurlijk een passend stopcontact.

Afbeelding

Afbeelding

Ook dat had allemaal wat meer voetjes in de aarde en tegenslag. De regelaar van mijn trekker ging kapot, solderen van de stekker niet lekker en het monteren van het stopcontact was ook een dingetje. Liep niet lekker.

Al met al zit er alweer zo'n 15 uur werk in minstens. Dit weekend maar eens goed testen!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

De trekker en kieper hebben inmiddels een demo meegedraaid. Op zich verder naar tevredenheid. Ik was met mijn club De Modellandbouwers op de demo bij de Millse pulling, een Trekkertrek. De film volgt nog op mijn Youtube kanaal.

De kieper heeft op 2 bakjes na alleen maar zaagsel voor het inkuilen gereden. Voor zand was er genoeg materieel. Ik heb daarbij met name ook mijn shovel ingezet. Ging lekker al is het wel stoffig.

De kieper werkte verder naar tevredenheid dus deze voor komend weekend nog wat opgeleukt.

Afbeelding

Afbeelding

Kenteken moet nog volgen maar ik had de blauwe inktcartridge leeg......

Voorlopig kan ie mee naar Rosmalen.

Dan de trekker, mijn Case. Ook goed bevallen op zich maar de stuurservo is te zwak. Ook raakt de gelijmde bevestiging aan 1 kant steeds los.
Dit dus eens opnieuw gedaan met een zwaardere servo en een wat strakkere passing met een draadeind door het chassis van links naar rechts zodat de helften niet wijken. De servo is wel gelijmd.

Verder was het eigenlijk prima. Ook hier dus wat optisch werk nog in de vorm van panieklampen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De originele oranje dopjes verwijderd en de houder vlak gemaakt. De bekende Ali zwaaiers ontdaan van de oranje draad en via de binnenkant naar beneden in de krochten van het chassis geleid. Geen foto's van want donker daaro ;)

Afbeelding

Ook de spiegels nog even. Ik kon de spiegelfolie waarvan ik zeker weet dat ik het heb niet meer vinden. Dus maar even de chroomstift.

Afbeelding

Spiegelt niet maar glimt wel meer dan het matte zwart....

Afbeelding

Afbeelding

Jannie is tevreden met heur trekker! In Rosmalen zal het wel weer vooral zaagsel worden al neem ik de hooiwagen ook mee!

Het lijkt allemaal wat rommelig en slordig maar de Case en de kieper beschouw ik vooralsnog als tijdelijk in mijn collectie. Ik wil met deze gewoon rijden en beetje freubelen tot ik mijn definitieve landbouw voertuigen heb.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Weer wat gedaan. Het blijft een Bruder plastic trekker en het enige dat wat weegt zijn de motoren. Ook de velgen en banden zijn mogelijk een paar gram zwaarder dan de originele. Dat merk je als je op een gladdere baan met een volle kar wilt wegrijden of in een beetje los zand staat.

Er moet dus wat gewicht in maar waar zal ik dat laten? In het chassis is de ruimte zeer beperkt natuurlijk.

Dus in de banden dan maar.

Afbeelding

Een achtervelg met band weegt leeg 168 gram.

Afbeelding

De voorkant is wat lichter maar altijd nog 129 gram.

Ik had van iemand nog wat ouderwets zwaar bladlood gekregen. Dat heb ik ervoor gebruikt door smalle strips te snijden en deze rond de velgen te draaien en vervolgens de banden er weer op.

Afbeelding

Afbeelding

Voor kwam er zo'n 100 gram bij op die manier. Verschil tussen de wielen onderling is 1 gram. Goed gemikt!

Afbeelding

Achter heb ik nu een klein pondje met 421 gram en eentje van 419 gram. Doen we het voor!

Afbeelding

De hele trekker gaat nu richting de 3 kilo en dat lijkt me prima zo. Eind van de maand weer een demo met de Modellandbouwers en daar maar weer testen.

Ook nog wat aan de legalisatie gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

De nummerplaten gemaakt. Op de trekker moet er voor ook nog eentje maar moet nog even kijken hoe en waar. Deels legaal zullen we maar zeggen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

De trekker doet het prima op zich. Er moeten nog wel wat kleine dingen worden gedaan maar hij slaat zich er als 2wd best doorheen. Natuurlijk geen offroad buiten gras maar ik ben best tevreden voor nu.

Afbeelding

Het lijkt erger dan het is maar er komt wel een nieuwe regelaar in. Deze van Ali fluit wel een beetje en regelt rond het nulpunt soms beetje rommelig. Ik heb een CTI Thor besteld. Daarmee moet het beter gaan.

Afbeelding

Ook heb ik een andere zender voor mijn modellen gekocht. De gelegenheid bood zich mijn MAN met Goldhofer RTR te verkopen dus met zender. Ik speelde al een tijdje met de gedachte om de Graupner MC20 te verkopen. Ik twijfel of Graupner wel een toekomst heeft. Er is al jaren geen update meer. Nu is het spul nog wat waard en ik had ook een berg ontvangers. Deze gingen als warme broodjes.

Nu dus een Frsky X20 Tandem.

Dan de kieper. Hier een kleine aanpassing aan de wielophanging. Zoals op de eerdere foto's is te zien staat hij vrij laag wat wil zeggen de banden zitten zowat in de spatborden. Das niet echt een agrarisch gezicht zeg maar. Hier moest een quick fix komen. In de toekomst hoop ik op een ander chassis hiervoor dus nu even zo.

Afbeelding

Met een setje boutjes de weg van de assen beperkt.

Afbeelding

Afbeelding

Net die millimeters die nodig waren.

Tot slot een nieuw tussenproject dat ik nu hier maar neerzet. Hij is immers voor de trekkers gedacht.....

Afbeelding

Een standaard Bruder dieplader..... zagen, zagen, wiede wiedewagen...

Afbeelding

Afbeelding

En dan heb je stukken Bruder dieplader of is het dan een stukke?

Afbeelding

Huuk huuk huuk.......

Afbeelding

Dus gewoon nog een tweede erbij.....

Afbeelding

Mooie zaagsnedes met mijn japanse vriend.

Afbeelding

Beetje kijken, voelen, meten en inspireren.

Afbeelding

Zoiets dus! Diegene die mij volgen zeggen nu, das een bekende?

Afbeelding

Inderdaad, zoiets was er al maar die is met de Arocs meeverkocht. Die had ik wel 5 keer kunnen verkopen zoveel navraag heb ik gehad.

Maar nu dus eentje voor de trekkers. Net even anders opgebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

We beginnen maar even met een back bone. Er moet wel een best zware shovel op kunnen. Mag dus best wat steviger zijn.

Binnenkort weer meer.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

jij bent weer lekker aan de gang met bouwen.

Dat is en mooie zender die je hebt gekocht.
Daar zal je vast wel even plezier van hebben.
Is vast en hoop werk geweest om al je modellen te wijzigen naar andere ontvangers. :lol:

Ben benieuwd naar wat je nu weer tovert van en bruder trailer.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Dat valt wel mee Arvid. Heb niet zoveel meer. Trekker en shovel maar die zijn simpel. De mercedes SK maar die gaat in de ombouw of verkoop. Meer heb ik niet meer.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

We gaan ook subiet weer verder.

Afbeelding

Afbeelding

In de "wielkasten" ook nog een hoekje geplaatst en nu is de trailer weer sterk genoeg.

Het volgende zijn de wielen. Wel weer eerst de Bruder wielen maar dan wel weer met het Bruder Diff.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had geen 4 mm stelringen meer maar had een keer op een ander forum gezien dat iemand die had gemaakt van de bronzen bussen die Tamiya als lagervervangers verkoopt. Ik dacht dat kan ik ook. De assen zijn 5 mm en de bussen 5 mm maar ik dacht met 2 grubscrews vang ik dat voldoende op.

Dus eerst 1 set gemaakt en dat werkte....

Afbeelding

Echter de volgende gingen steeds mis. Bij iets kracht knapte de ring open..... Dan maar even voor nood de 5mm stelringen die ik nog had en 4 mm bestellen.

Afbeelding

Afbeelding

Staat ie op de wielen in ieder geval zodat ik verder kan met de trekkant....

Afbeelding

Ooit al eens geprint maar niet gebruikt maar wel bewaard!

Afbeelding

Afbeelding

Ruimte creëren voor de bevestiging en dan tijdens het werken kom je weer op andere ideeën. Op zich heb ik voor deze kar geen vast plan maar groeit ie als het ware onder mijn handen met de spullen die ik heb liggen.

Afbeelding

Hatseflats, zaag erin.

Afbeelding

Dan de oude voorkant van het bovendek zeg maar.

Afbeelding

Eerst met de japanner afgezaagd en dan gladschuren met een stukkie zelfklevend schuurpapier. Plak ik op mijn bureau en kan dan zo zaken vlak schuren. Werkt ook goed bij styreen.

Afbeelding

Dan heb je dus een aantal onderdelen bij elkaar en een idee....

Afbeelding

Na uitvoering ziet het er dan zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

We zijn weer een stukje verder.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Deze trailer krijgt oprijplaten die op afstand bediend moeten worden....

Afbeelding

Kennen we wel toch? Standaard spul toch? Uhh Rolf en standaardspul....zou die willen Gek!!!

Afbeelding

Nee moet weer anders. Er zijn ook kleinere machines die vervoerd willen worden en ook slechte bestuurders dus we maken hem wat makkelijker.

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Ja dan hou je inderdaad niet zo veel modellen over.
Erg mooi zo die trekker met de trailer.
Je mag wel uitkijken dat ze bij Bruder je ideeën niet overnemen :lol:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Dat zou dan wel heel mooi zijn.....Levert vast ook modelbouwbudget op
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie