Volvo A30G Dumper

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

Dank je wel!

De test bij de 24 uurs (-/- 5 uurtjes liggen) is op zich geslaagd. Ik reed daar samen met een aantal andere omgebouwde Blocher MFZ Bruder dumpers en ik denk dat de mijne wat betreft prestaties niet veel minder was. Zeker qua rijden en laadvermogen. OK, de stuuruitslag was echt knudde zo klein. Dat viel daar wel erg op in de kleine bochten. Misschien ook iets gewicht nog in het chassis zelf?

Dus de stuurinrichting....

Afbeelding

Uit elkaar maar weer.

Afbeelding

zo zat het dus.

Afbeelding

En na even freubelen zit het nu zo.

Afbeelding

en dit lijkt ook prima met mijn ene timmermansoog.

Afbeelding

Ach, laten we zeggen mooi vlak toch?

Afbeelding

De stuuruitslag is nu zo groot dat ik ook de trapjes links en rechts van een trede ontdaan heb en er rond het draaipunt ook nog wat gevijld en gezaagd diende te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Het een brengt het ander weer mee. De uitslag van de servo arm raakt nu de bode van de accu ruimte dus uitsnijden en pas maken. Kabeltjes van de ESC van de kiepcilinders fixeren.

De eerste testrit hier op de hobbykamer is goed verlopen. Mooi scherp draaien nu zonder jitteren van de servo of klemmen van onderdelen. De servo lijkt beresterk op deze manier. Morgen eens buiten proberen in de tuin en op het grind.

Verder kreeg ik een opmerking van Arjan, die zelf dumpers gereden heeft, dat de klepbediening bij een dumper meestal met staalkabels was. Die had ik al eerder in gedachten omdat die geprinte stangen niet mooi waren en ook een beetje slecht van pasvorm waren.

Ik had echter voor afgelopen weekend geen tijd meer en wist niet hoe de kabels te bevestigen zonder knoopje.....

Afbeelding

Nu wat bedacht. Kijken of het houd.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

Dan nog een beetje optische tuning. Ik zag in Nieuwveen wat dumpers met houten schotten rondrijden. Vond ik wel stoer. Echter de meesten waren best hoog en bedoeld om meer lading te kunnen meenemen. Met een chassis van Blocher van tegen de 7 kilo kan dat ook wel. Dat van mij weegt niet de helft. Dus heb ik het als lakbescherming zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding

eikenhout, dat dan weer wel!

Dan de cilinders/actuators. Mooi alu is niet lelijk maar wilde toch even kijken hoe een andere kleur, zwart in this case, zou lijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een te hoog Vitesse gehalte misschien? Maar de dumper krijgt ook nog een andere kleur in de toekomst. En het is niet gespoten hoor. Heel modern gewrapped.

Dan tot slot de spiegels even inkleuren.

Afbeelding

Afbeelding

Gaan we hem dit weekend maar weer eens aan het werk zetten!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

Hij heeft het afgelopen weekend weer prima gedaan. Alleen is in Hengelo de baan zo groot dat de snelheid op schaal wel een beetje lijkt op is mijn accu soms leeg.... Maar geen haast.

Wel weer een dingetje gevonden. De klep is erg licht want alleen geprint. Nu met staaldraad in plaats van stangen is er geen geforceerde sluiting. Dat moeten we even helpen. Als er een beetje zand zit dan blijft ie een beetje open staan....

Afbeelding

kijken of dit afdoende is... Zondag a.s. mag ie al weer rijden.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door theDutchguy »

Zo Rolf,

Je hebt niet stil gezeten zie ik.
Die andere banden en de verandering aan de bak maken het model erg mooi.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

Dank je, echt ook leuk om te doen deze en om er offroad mee te rijden. De pendelas volgt erg mooi. Het is ook nog enigzins budget vriendelijk. Kan de ombouwdelen die ik heb gebruikt aanbevelen tot nog toe.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

De dumper is nog steeds een favorietje bij mij. Hij doet het prima en ik kan niet wachten om hem in het voorjaar verder op te bouwen en te spuiten.

Er was nog wel een klusje. Ik had bij het dremelen van het achterchassis iets te veel weggehaald bij de voorste as. Daardoor kon het geheel om de lengte as te veel kantelen en hing ie vervaarlijk scheef. Ik had daar al wel een stukje styreen ingelijmd maar dankzij Paul heb ik nu een nieuw achterchassis en dat komt er nu vast in.

Afbeelding

Links het oude en rechts het nieuwe chassis.

Afbeelding

Verschillen zijn subtiel maar aanwezig.

Afbeelding

Ook meteen de stang ingekort en de glimmende delen een beetje verf gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de blauwe rodends.

Afbeelding

Weer een stapje verder dus.

Afbeelding

Als finishing touch nog een Randal leuchte erop.

Afbeelding

En zaterdag weer vol laten scheppen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

Inmiddels heeft deze ook al weer een evenementje gereden en ik wilde er een stapje mee maken. OK, eigenlijk wilde ik dat pas later deze winter doen maar zocht een klusje om wat rustig van te worden en waar niet zoveel fout kon gaan......

Denk, ga eens een lichtje opsteken. Dit wil ik dan gaan regelen met een CTI PS4a module.

Afbeelding

Afbeelding

Dus aan het bakken en braden. Geen gekke dingen. Gewoon rijlicht of dimlicht zo je wilt en groot licht of werklicht...... De panieklamp zat er al op.

Afbeelding

Dit is de daklamp voor boven de cabine. Lekker vol gepropt met plastidip. Zitten de leds vast en geven geen licht waar het niet hoort.

Afbeelding

Zo dus zonder de plastidip...

Afbeelding

En zo met...Fijn spul en het blikje dat ik heb is al minstens 7 jaar oud maar het spul werkt nog steeds.

Afbeelding

Tja, en dan kun je de boel weer uit elkaar trekken. Dit bedoel ik nou. Lullo nummer 1 zet 12 volt op de daklampjes. Goh, waarom doen ze het nu niet? Nog eens kijken... Snap er niets van ....LULLO! Er zaten nog geen weerstanden tussen want die wilde je toch in de cabine eraan zetten....... Zucht, diepe zucht......

Afbeelding

Maar weer opnieuw dan toch maar?

Afbeelding

En weer vol met plastidip en meteen de weerstanden er maar aan gesoldeerd..... Iets met ezel en steen?

Afbeelding

En tijdens het wachten op het aandrogen van de plastidip ook de cabine van blauwe verlichting voorzien. Ik had dat gezien op de 24 uurs in de kas en het leek me wel leuk dat ook te doen.

Nou, we gaan het weer zien.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Je bent weer aardig bezig. Jammer dat het wat tegen zit met de verlichting.
Maar het gaat volgens mij gaat het vast wel goed komen.
De verlichting in de cabine ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

Het komt meestal wel weer goed of op marktplaats :D

Er ontbrak bij de Volvo A30G nog wel wat natuurlijk.....

Er ontbreken nog zoveel dingen maar bij verlichting voor en rijden in het donker hoort ook...

Afbeelding

Juist, lampen achter. Was toch al met de Fendt bezig dus dacht kom op..... Dit ging wat sneller dus een uurtje of wat.... Er zitten al neppertjes op dus sticker eraf, 3 mm gaatjes en een ledje erdoor. Niet te moeilijk doen. Heb nog wel even gekeken naar passende verlichting in de bakjes maar niets gevonden.

Afbeelding

Ook hier weer wat plastidip smeren tegen het terugschijnen.

Afbeelding

Nog een styreen kapje erop en tussendoor steeds testen testen testen en dan is zo'n labvoeding echt goud waard.

Afbeelding

De draadjes naar voren trekken en onderweg nog stekkertjes plaatsen voor als het apparaat nog een keer uit elkaar moet.

Afbeelding

Check, niets meer aan doen ;-)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie