Liebherr 574 shovel (bruder/Magom)

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Liebherr 574 shovel (bruder/Magom)

Bericht door Rolf »

Ik maak van dit apparaatje dus ook maar een topic want ook deze gaat wat veranderingen zien. Beetje personaliseren en upgraden.

De ingebruikname gaat met wat horten en stoten. Ik wilde deze, en andere Bruder projecten, op een Turnigy zender zetten die is voorzien van een software upgrade ER9X. Echter met deze zender had ik last van weglopende nulpunten.

De shovel toen op mijn Robbe gezet en de mixes ingesteld en alles ging goed. Tot ie beetje begon te stotteren. Had er geen buzzer aan zitten en bij controle bleek de lipo op 1 cel onder de 3,0v te zitten....ver...... De regelaars waren ook erg heet.

Mogelijk heb ik de reden gevonden dat de vorige eigenaar hem, bij de verkoper waar ik hem van heb, heeft ingeruild met een gloednieuwe lipo?!?

Had ik net het motorruim een beetje opgeruimd...

Afbeelding

Nu ja, er liggen nog 2 CTI regelaartjes in de voorraad en die gaan er morgen in. De lipo ligt aan het infuus.
Dat is het grote nadeel van 2e hands kopen, je koopt mogelijk andermans ellende.... Er is nog marge!

Dan het personaliseren en upgraden.....

Het is een standaard Bruder dus je kent de cockpits wel.

Afbeelding

De bumper....

Afbeelding

Nu heb ik nog wat verf staan en een bult stickers van van alles en nog wat....

Afbeelding

De chauffeur heeft de armen wat kort. Eens kijken of ik zijn stoel nog wat naar voren kan zetten.

Stickers had ik dus ook nog van een andere tamiya trailer....

Afbeelding

Beetje knippen en plakken en je hebt een gepersonaliseerde bumper en motorkap...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook even een buisje over de uitlaat geschoven. Is nog niet geheel volgens mijn smaak.....

Zullen we maar zeggen; wordt vervolgd!?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Liebherr 574 shovel (bruder/Magom)

Bericht door fireman fred »

Rolf, ik zou hem even langs Freddy sturen, ziet hij er gelijk wat minder plastic uit met zijn ervaring in Wheatering ;)
Leuk model, en suces met het oplossen van de problemen van de vorige eigenaar. ;)
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Liebherr 574 shovel (bruder/Magom)

Bericht door Rolf »

Hij krijgt vanzelf wel zijn patina door gebruik ;) .....Weet nog niet welke kleur er uiteindelijk een keer op komt maar dat doe ik dan toch zelf. Zal niet geel blijven denk ik.

De afgelopen tijd een beetje aan de shovel gesleuteld. De boel een beetje opgeruimd. De regelaars en BEC zitten nou in het kontje/de achterbumper.

Tevens heb ik andere wielen en banden. De originele Bruder banden worden door Magom wel verzwaard tot ruim 500gr!! per stuk maar ze blijven iets bol op het loopvlak en natuurlijk keihard.

Nu aluvelgen van Magom en banden van RC4WD eronder. Deze zijn een stuk lichter maar inmiddels met lood verzwaard. Toch halen ze maar 300 gr per stuk. Na de eerste test lijkt me dit voldoende. De belasting van de rijmotoren, dit zijn servo's, lijkt me dan ook wat minder.

Ik zal de banden echter wel moeten lijmen. Wilde ik eigenlijk niet. In het filmpje zie dat een van de achterbanden eraf begint te lopen. Ze zitten niet onder grote spanning op de velgen. Zal niets anders op zitten maar eerst nog eens in mijn verzameling beadlock velgen duiken of er nog iets te freubelen valt.

Ik heb maar een filmpje gemaakt vanmiddag, weer eens wat anders dan foto's ;)

Hier zie je ook, en hoor je vooral, de ventilator in de achterkant. De motor van de pomp komt toch wel een beetje op temperatuur en denk op deze wijze iets koele lucht toe te kunnen voeren. Er moet nog wel een keertje een wat grotere in voor de looks met name.

De boven en onderkant van de voorwagen (geel boven, grijs onder) heb ik nog even met een alu stripje aan elkaar verbonden. Dit zit nog met de originele Bruder klipjes in elkaar en werkte iets tov elkaar. Nu niet meer.

Het rijden is nog wel een beetje wennen zoals je ziet. De gas en stuurfunctie zitten op de linkerknuppel en de bakfuncties op de rechter. Als je dan meteen erna met de tractor gaat rijden en dan weer met de shovel dan gaat er nog wel eens wat mis. Zit er nog niet ingebakken zeg maar.

Ook is het sturen wennen. Net als bij een vrachtwagen gaat het stuur automatisch naar de middenstand. Bij een shovel is dat dus niet een sturende vooras maar meteen de hele voorwagen met bak die omklapt.....Ook das wennen.

Kijk maar eens naar het filmpje, beetje langdradig zeg ik er meteen bij voor mij even een goede test geweest en het was lekker weer buiten....


Link
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: Liebherr 574 shovel (bruder/Magom)

Bericht door CorB »

Keurig en goed werkend model geworden Rolf :D
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Liebherr 574 shovel (bruder/Magom)

Bericht door Ovdl »

"De gas en stuurfunctie zitten op de linkerknuppel en de bakfuncties op de rechter. Als je dan meteen erna met de tractor gaat rijden en dan weer met de shovel dan gaat er nog wel eens wat mis."

Heb ik ook lang mee zitten klungelen,nu zit het uiteindelijk weer "gewoon".
Sturen rechterstick horizontaal,bak hoog/laag op verticaal.
Gas geven op linkerstick verticaal en bak kiepen op linkerstick horizontaal.

Zal mischien niet zo horen,maar was eerst bijna niet te doen na model wisselen.
Bij mijn heftruckje trouwens ook hetzelfde gedaan,zelfde probleem eerst.
Na omschakelen model reed ik eerst drie stapels pallets overhoop.
Nu houd ik gas en sturen bij elk model hetzelfde.
Gaat dat in ieder geval goed!
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Liebherr 574 shovel (bruder/Magom)

Bericht door Rolf »

Op zich geen gek idee om het te proberen. Weet zo uit mijn hoofd met al die modellen niet eens meer hoe mijn carson heftruck precies gaat.....

Ga het dit weekend eens proberen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: Liebherr 574 shovel (bruder/Magom)

Bericht door CorB »

Je bent niet de enige Rolf. Als ik een truck gereed maak voor
een meeting die al lange tijd niet gebruikt is moet ik soms ook zoeken
waar de aan-uit schakelaar zit Haha :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Liebherr 574 shovel (bruder/Magom)

Bericht door Rolf »

In Tilligte samen met Otto en Marco aan het shovelen geweest. Was soms net een ballet. Leuk!!!

Merkte wel dat ik eigenlijk de verkeerde bak eraan had zitten, die zonder tanden.

Dat bracht me vandaag op het idee om eens met een projectje aan de gang te gaan voor deze shovel. Had al een tijdje bakken verzameld namelijk om een mechanische wisselaar te maken. Nou ja, wisselaar.....

Bij een Bruder de bak steeds losklikken om te wisselen is vragen om problemen. Het slijt en breekt een keer af.
Hier hoe het origineel zit.

Afbeelding

Afbeelding

Dus 1 bak verbouwen en vast monteren en vervolgens met 4 inbus boutjes andere bakken monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dus de adapter die aan de shovel vast komt te zitten.

Afbeelding

Wat opdikken met styreen om vlees te krijgen voor het schroefdraad.
Van de bak de steunen afgedremeld.

Afbeelding

En zo heb je een schuif, een bak met en een bak zonder tanden.

Moet natuurlijk nog allemaal afgewerkt en gespoten worden......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: Liebherr 574 shovel (bruder/Magom)

Bericht door CorB »

Mooie oplossing :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Liebherr 574 shovel (bruder/Magom)

Bericht door Rolf »

Hier een kleine video van de nieuwe uitbreiding van de shovel.


Link
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie