Zo, even weer een kleine inhaalslag maken want het bouwen gaat sneller dan deze rapportage......
De bak cilinder of hoe het ding heet beviel me zo niet. De plaatsing is ongunstig. Hij raakt bij geheel uitschuiven net niet/wel de arm. In een filmpje op you tube en het bouwverslag in een duits forum had ik gezien dat iemand de cilinder op een andere plek had bevestigd.
Dus dat ook maar even proberen.....
Hierdoor werd de cilinder echter wel een beetje kort, althans de schacht. Daar ga ik dus geen andere cilinder voor kopen....Gelukkig is deze snel en makkelijk te verlengen. Deze oplossing is even tijdelijk. Zodra deze lengte goed blijkt vervang ik deze door een buisje. Dan valt ie minder op. De stelring moet voorkomen dat ie mogelijk te ver inschuift.
Toen was het tijd de hele hydrauliek aan te sluiten. Dat ging op zich vlot. Daar verder ook geen foto's van. Olie d'r op en draaien maar....vult zich langzaam....beetje druk opbouwen en sh#*t. Lekkage. De aansluiting van de retourleiding op de tank lekte. Hier zit toch best nog wel aardig druk op. Probleem is dat een vlakke aansluiting met een vlakke pakking moet afsluiten op een ronde tank. Ik heb hier een siliconen ring bij tussen geplaatst en opgelost.
De meest linkse aansluiting.
Weer draaien, druk opvoeren, cilinder raken vol. Toerental omhoog.....Kl#@*. Het filter van Magom drukt zijn pakking eruit. Troep, troep en vettige troep...... Schoonmaken bah. Gelukkig remmenreiniger van de Action voldoende op voorraad.
Wat is er aan de hand? Op het filtertje staat geen pijltje. Gezocht op de site en internet. Niets te vinden. Dan maar weer inbouwen maar andersom. Zal dus wel met een richting te maken hebben? Druk erop en weer poef. Nu wel een tissue ertussen maar toch ook nog weer olie in de machinekamer gelopen. Weer opruimen....bah.
Dan maar alternatief. De Leimbach filter gaat er in. Veel groter ook en dat is meteen lastig. Waar zet ik hem neer. Helaas zitten de aansluitingen aan het ventielenblok eigenlijk aan de verkeerde kant t.o.v. de pomp. Passen en meten en nieuwe leiding knippen. Het ken net....wel.
Het is lekker vol maar nu werkt ie prima. Het ventielenblok is monsterlijk groot! Later toch ook de manometer er uit gehaald. Ik wil nog een aansluiting gaan maken met een koppeling op het T stuk zodat ik hem bij onderhoud en dergelijke wel kan aansluiten. Moet ook een ander voor komen want deze gaat maar tot 16 bar. Ik heb het geheel nu zo ingesteld dat de pompmotor alleen draait bij bediening van een ventiel. Hij wekt dan 14 bar op. Als ik 2 ventielen tegelijk bedien gaat het toerental iets omhoog. Verder kan ik met een schuif de pompmotor constant laten draaien zodat ie bij het bedienen van een ventiel op vol toerental gaat draaien.
Dus bij wat zwaardere grond draait ie dan op vermoedelijk 18 bar want Magom levert hem met die instelling af. Ik was bang dat de pomp mogelijk een beetje onderbemeten zou zijn en de snelheid wat aan de lage kant. Net als bij het Leimbach systeem. Niet is minder waar. Hij zal inderdaad wat luidruchtiger zijn dan de ook bij Magom leverbare Jungpomp maar kost ook minder dan een derde van het geld. Ook is de Jungpomp erg groot en de tank erg klein. Als daar dan nog een grotere losse tank bij moet dan moet er een karretje achter.
Dan de verdere afwerking. De deksel van de machinekamer. Ik gebruik weer niet de originele maar een styreenplaat 3 mm met de Bruder "motorkap". Hierin toch maar preventief een schakelbare ventilator gezet.
Helaas was mijn cabine nog steeds niet binnen. De conclusie van mij en de maker was dat nu ergens een postmedewerk(st)er met een 3D geprint iets zit waarvan ie waarschijnlijk niet eens weet wat het is. Zonder morren bood Simon mij aan de cabine opnieuw te printen en nu met track & Trace op te sturen op zijn kosten. Hulde. Als het goed is wordt hij deze week opnieuw geprint en opgestuurd.
Maar voor de 24 uurs, de grote test, moet er toch wel een cabine op zitten. Dat smoelt tenminste nog een beetje op de film en foto's.
Dus de Stahl cabine erbij en er een bodem in gemaakt van styreen.
En hopla. Het valt ook nog erg mee vind ik hoe ver deze uitsteekt door de cilinders.
Zover zal de nieuwe cabine dus ook uitsteken. Ik heb al een ideetje hoe ik dat nog een beetje kan camoufleren. Denk dat het dus niet noodzakelijk is de nieuwe cabine te versmallen.
Hier nog een paar foto's van het geheel. De hydrauliekslangen zijn nog aan de lange kant. Dit omdat ik voor het spuiten van de arm en de cilinders de leidingen weet af moet knippen. Deze zijn namelijk maar 1 keer te gebruiken cq 1 keer aan te sluiten. Om ze los te maken moet je ze open snijden op de aansluiting en er dus een "kontje" af knippen zeg maar.
Afgelopen weekend dus de vuurdoop gehad. Lekker graven in niet al te zwaar zand. Mengsel van potgrond, zand, wat grint en aan de droge kant....
Eerst een paar keer kijken of er niets lekt en of het niet te heet is binnenin maar de ventilator niet nodig gehad. Ik heb de nodige vrachtjes geladen en laat in de avond nog bij de sorteermachine de boel opgeruimd. Heerlijk gewoon. En als ie op het parcours staat valt het geluid ook mee. Nog een tip gehad om de pomp op een siliconen matje te zetten. Ook voor de resonantie. Dat ga ik ook nog proberen.
Het onderstel heeft al wel te lijden gehad onder de omstandigheden. Een paar keer een steentje in de ketting vast gehad. Dat trekt ie dan toch niet meer. Ook hebben de regelaars voor de kettingen geen rem. Ik trek mezelf van de plek en rol zo het gat in......
Hier de lakschade.....
Het "voorwiel" is het meest gehavend. Dat was ook voor het spuiten ook al en door de constructie kan het eigenlijk ook niet anders. Het zand wat mee komt schuurt het wiel kaal in de wielophanging. Patina, kan ik ook verder niets aan veranderen of ik moet niet rijden.....Het is wel een gebruiksartikel
Zo, inmiddels een lang verhaal geworden. De kraan ligt weer deels uit elkaar. De cilinders staan al in de grondverf net als wat ander klein spul. Morgen de arm en de de boel in de lak zetten. Ook komen morgen de nieuwe regelaars voor de kettingen. Op de demo in Gorinchem moet ie dan klaar zijn hoop ik.
Ik zit nog wel te denken over de belettering. De mooie stickerset die Fechtner verkoopt vind ik wel erg duur. Die zat er al deels op toen ie nog oranje was. Het is ook eogenlijk geen Liebherr meer maar meer een "Stevens" ha ha. Daar moet ik nog even op broeden. Er is geen kleinkind op komst dus misschien nu iets met een eigen naam..... Tot de volgende