CAT Wals Bruder ombouw

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

CAT Wals Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

Het leek me leuk om voor de Modelshow Europe in Ede een wals om te bouwen om bij de "dijk" de boel een beetje te verdichten zodat ook collegatruckers zonder sperren en andere hulpmiddelen hun lading kunnen kiepen. Bovendien is het leuk om met die Bruder modellen te rommelen en iets goedkoper dan een Brueckner model. Bovendien wil ik zoveel mogelijk gebruik maken van mijn voorraden.

Eerst maar eens de Bruder "vakkundig" slopen.

Afbeelding

De gebruikte motoren zijn 12v 300 rpm. Beetje aan de snelle kant maar ik denk dat het op een 2S lipo wel meevalt.

Afbeelding

Altijd eraan denken dat je de motoren goed soldeert, 1 rode plus en een zwarte plus. 1 rode min en een zwarte min.
Dan goed monteren en ze draaien beide dezelfde kant op. Dat rijdt een stuk fijner dan rondjes....

Afbeelding

Bij Bruderverbouwingen zijn de Dremel, zaag, vijl, mes en peutertangetje je beste vrienden.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst maar een ruimte maken voor de achteras en pendelophanging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na veel gefreubel is dit het resultaat. De pendeluitslag is niet zo heel groot maar ik reken erop dat dit voldoende moet zijn voor de potgrond en de zandbak. De motoren zitten in het alu U profiel geklemd.

De besturing moest natuurlijk met een servo die ik nog had liggen. Beetje groot. Een low profile was beter geweest maar die had ik niet meer.

Afbeelding

Afbeelding

In de oogjes aan het walsframe heb ik van die busjes gestopt die je vaak bij servo's krijgt. Soort slijtpreventie dus....

Afbeelding

De stuurstangetjes zijn van messing staaf.

Afbeelding

Zo ziet het er dan uit als je aan het Bruder dremelen bent.

Afbeelding

Afbeelding

Mooi werk met zo'n japanse zaag van de Aldi!

Afbeelding

De bodemplaat van de cabine pas gemaakt.

Afbeelding

Bodem de la interieur aanpassen....De servo is helaas iets te hoog.

Afbeelding

Stoel dus ook aanpassen (ben al op zoek naar een permanente medewerker)

Afbeelding

De cabine past nu ook weer erop. Steeds passen en meten en weer stukkie weghalen en zo voort. Je bent zo een paar uur verder met al dat gemier.

Afbeelding

En de motorkap sluit ook weer.
De wielen zijn van een short course truck die ik nog had. Op zich zijn ze qua formaat prima. De velg is echter optisch niet zo passen en het profiel te vlak en versleten. De originele Bruder banden zijn ook erg vlak van profiel en bovendien niet voorzien van een 12mm hex.

Omdat een stel Lesu velgen en banden me iets te duur zijn voor dit model ga ik een beetje zoeken in de crawler hoek.

Ook moet er gewicht in komen. Dat krijg ik volgende week. Ook wil ik nog proberen de schuif te activeren.
Als hij dan de test doorstaat en iets meer blijkt dan een diepladervulling krijgt ie ook nog verlichting etc.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: CAT Wals Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

Zo, we zijn weer wat verder met het wals apparaat. Een medewerker is ook gevonden dus dat zit alvast goed, zelf zonder bout in zijn......

Eerst maar eens een begin maken met wat gewicht toevoegen aan het geheel. Hij moet toch op zijn minst in de potgrond een baantje kunnen trekken.

Afbeelding

Wat vakjes gemaakt in de kont van de achterwagen.

Afbeelding

228 gram met met de motoren.

Afbeelding

Had laatst al een keer 5 kilo ponsdopjes op de kop getikt. Leek me voor dit project wel handig en voor de toekomst ook nog wel eens te gebruiken.

Afbeelding

Kontje vol en afgedekt met hot glue.

De wals wilde ik eigenlijk ook met de doppen vullen. Echter als ik deze er los instort dan rolt de wals niet meer op een gladde ondergrond. Dus ook niet op de baan of op de dieplader. Das niet handig.

Afbeelding

Gelukkig had ik ook nog wel het een en ander aan bladlood.

Afbeelding

Afbeelding

Alleen de voortrein....

In totaal klaar weegt ie nu zonder de lipo ruim 2100 gram.

Dan nog een beetje freubelwerk ala Rolf.

Afbeelding

Wilde de schuif graag intact houden. Had nog een gearmotortje N20 met draadeind en alu zat......

Afbeelding

Beetje lomp allemaal maarja, ben ik ook ;) Als de testfase is doorstaan dan verfijn ik het nog wel.

Afbeelding

De aandrijving voor de wielen gaat met een CTI esc.

Afbeelding

De spindel gaat met deze van CTI. Deze stopt automatisch bij weerstand. Eens kijken hoe dat in het zand werkt.

Afbeelding

De electronica voor mijn doen aardig opgeruimd, ahum.

Afbeelding

De kabel voor de spindel is een beetje dik maar had even niet dunner voorradig. Ook wat styreenkoker gebruikt als tijdelijke oplossing. De voorwagen van Bruder, het kader zeg maar, kan wel uit elkaar maar dat lukt denk ik niet zonder lipjes af te breken. Mooiste is als de kabels erdoor lopen natuurlijk. Ook hier eerst de testfase doorstaan en dan bij de definitieve opbouw verfraaien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch ook maar iets kleinere wielen genomen met zachtere banden en meer profiel. Hij stond een beetje op de neus met die andere wielen. Daardoor is de schuif dan ook meteen weer dichter bij de grond.

Ik ga hem nu eerst maar eens testen. De motoren zijn veel te snel. Daar heb ik al andere voor besteld. Dat moet zeker aangepast worden. Voor de rest kom ik er na de testsessies weer bij jullie op terug.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: CAT Wals Bruder ombouw

Bericht door theDutchguy »

Erg mooi project Rolf.
Hoop dat ie in Ede de test goed door komt.
Kom hem zeker even bewonderen.
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: CAT Wals Bruder ombouw

Bericht door avaben »

mooi apart model Rolf.
Ben benieuwd in Ede.
Succes verder
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: CAT Wals Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

Even deze ook updaten. Ik dacht dat ik al veel verder was met dit verslag. Jullie hebben de wals inmiddels al op diverse video's gezien. Hij werkt op zich prima. De schuif is er echter van af. Ook zitten er wat langzamere motoren in. Kan nog steeds wat langzamer!

Ook heeft hij inmiddels de pers gehaald. Niet alleen het clubblad van de MBV Papendrecht maar ook de modelbouwer heeft hem gepubliceerd in nummer 6 van 2019.

Afbeelding

Mogelijk komt ie in Duitsland ook nog in de Truckmodell te staan.

Inmiddels heb ik er al weer wat optisch aan gedaan. Wat stickers, spiegelglas en een kleurtje op de velgen. Tot slot zit er in de velgen ook nog wat lood.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit weekend gaat ie weer mee en ik verwacht er meer walzen. Meeste zullen wel een CTI ombouw zijn.
Ook dit project is nog niet klaar. Er zullen nog een keer andere motoren in komen, wat verlichting en een rammelmotor (unit van MFC) in de wals. Misschien bouw ik hem nog een keertje helemaal opnieuw.

Zo, jullie zijn weer bijgepraat.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: CAT Wals Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

Ook hier weer wat gedaan. Vond toch dat er andere banden op moesten. Die er nu op zitten zijn me toch net te klein. Op Ali maar eens een setje crawlerbanden besteld die me wel passend leken. Helaas is het Lesu/Magom/etc assortiment gewoon boven budget voor mij.

Kan die weer mee naar Ede.

Afbeelding

zo was ie!

Afbeelding

Gaatjes erbij!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar kan ik weer mee tevreden zijn. Het valt onder de zogenaamde "Randvoertuigen" voor mij dus daar hoeven ook geen wielen van € 100,00 onder. En als ze versleten zijn er liggen er nog 2 ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie