Claas Jaguar 900 Bruder ombouw
Geplaatst: 12 mei 2018 08:26
En daar gaat ie weer......Weer een Bruder voertuig dat het moet ontgelden.
Omdat ik nu de Goldhofer trailer heb wil ik ook wat laden en lossen. Ik heb natuurlijk mijn bagger maar die neem ik niet altijd mee. Handig is het om dan ook wat kleinere en lichte voertuigen te hebben. De Jaguar is 1 van de kleinste combine's van Bruder. Bovendien kan ik van deze de "bekken" ook zelf vervoeren cq kunnen ze eraan blijven zitten.
Verder hoeft ie eigenlijk alleen maar eraf en erop te kunnen rijden.....
De basis met mais en gras verwerking.
Die moet dan dus ook voor een deel uit elkaar. Dit viel mee. Ik krijg ook wel een beetje ervaring met Bruders ontmantelen.
Nadeel van de Claas Jaguar is dat hij als speelgoed geen sturende as heeft. Ik kan dus niet even een servootje poten en klaar. Na beetje denkwerk en passen en meten dacht ik aan deze die ik nog op zolder had liggen. Ooit al eens met name om de assen gekocht.
Dus de dremel en de japanse zaag (ik noem hem al Bruderzaag) en eens beginnen wat uit die bodem te zagen.
Uitdaging is natuurlijk ook het zoveel mogelijk met voorhanden materialen te doen.
Hier de houder voor de starre vooras.
Ook wilde ik de crawler motor en gearbox gebruiken. Mogelijk zelfs nog 4WD?
De achteras die sturend moet zijn was een nog wat grotere uitdaging. Het gat zit onder in het Bruder chassis en dan moet je de plaats gaan bepalen van de as zodat ook de hoogte klopt. Bovendien wilde ik de as niet star maar pendelend ophangen. Voorlopig is dat opgelost.
Van boven gezien. De "pendelas" is een 35 mm messing staaf. Aan de voorzijde draaiend in een dikke alu strip en aan de achterzijde in een alu L profiel. De as blijft door de stelringen op zijn plaats. Deze techniek had ik ook al bij de Bruder wals toegepast.
en van onderen.
En dit is nu de stand.
Tevreden zover. Nu dus nog de stuurservo in het geheel inpassen en ervoor zorgen dat de as ook draait. Daarbij weet ik al dat er voor de sturende achterwielen wat meer ruimte zal moeten komen. Ook zal ik de originele Bruder wielen nog moeten aanpassen. Die wil ik namelijk wel weer gebruiken. Weer een lopend project dat zal worden vervolgd......
Omdat ik nu de Goldhofer trailer heb wil ik ook wat laden en lossen. Ik heb natuurlijk mijn bagger maar die neem ik niet altijd mee. Handig is het om dan ook wat kleinere en lichte voertuigen te hebben. De Jaguar is 1 van de kleinste combine's van Bruder. Bovendien kan ik van deze de "bekken" ook zelf vervoeren cq kunnen ze eraan blijven zitten.
Verder hoeft ie eigenlijk alleen maar eraf en erop te kunnen rijden.....
De basis met mais en gras verwerking.
Die moet dan dus ook voor een deel uit elkaar. Dit viel mee. Ik krijg ook wel een beetje ervaring met Bruders ontmantelen.
Nadeel van de Claas Jaguar is dat hij als speelgoed geen sturende as heeft. Ik kan dus niet even een servootje poten en klaar. Na beetje denkwerk en passen en meten dacht ik aan deze die ik nog op zolder had liggen. Ooit al eens met name om de assen gekocht.
Dus de dremel en de japanse zaag (ik noem hem al Bruderzaag) en eens beginnen wat uit die bodem te zagen.
Uitdaging is natuurlijk ook het zoveel mogelijk met voorhanden materialen te doen.
Hier de houder voor de starre vooras.
Ook wilde ik de crawler motor en gearbox gebruiken. Mogelijk zelfs nog 4WD?
De achteras die sturend moet zijn was een nog wat grotere uitdaging. Het gat zit onder in het Bruder chassis en dan moet je de plaats gaan bepalen van de as zodat ook de hoogte klopt. Bovendien wilde ik de as niet star maar pendelend ophangen. Voorlopig is dat opgelost.
Van boven gezien. De "pendelas" is een 35 mm messing staaf. Aan de voorzijde draaiend in een dikke alu strip en aan de achterzijde in een alu L profiel. De as blijft door de stelringen op zijn plaats. Deze techniek had ik ook al bij de Bruder wals toegepast.
en van onderen.
En dit is nu de stand.
Tevreden zover. Nu dus nog de stuurservo in het geheel inpassen en ervoor zorgen dat de as ook draait. Daarbij weet ik al dat er voor de sturende achterwielen wat meer ruimte zal moeten komen. Ook zal ik de originele Bruder wielen nog moeten aanpassen. Die wil ik namelijk wel weer gebruiken. Weer een lopend project dat zal worden vervolgd......