personenauto's en materieel Rolf

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

Ook dit topic maar even afstoffen want ook in deze afdeling gaat de airbrush zijn intrede doen......

De Bruder 3 asser ligt ook al klaar voor spuitwerk en ook de multifunctionele Hercules trailer gaat er deels niet aan ontkomen maar ik zocht ook een object waarop ik wat meer zou kunnen testen met airbrushen en het uitproberen van verschillende technieken/spuiten/verven.

Afbeelding

Afbeelding

Jullie herinneren je zeker Mama Leone nog wel!? Nou ze staat met haar handel op de plank, net als de klanten en het chassis!

Afbeelding

Afbeelding

En de kraam ligt uit elkaar en heeft de eerste boost verf al gehad. Nu met de corona kon ze toch geen droog brood verdienen dus heeft ze me gevraagd dit voor haar te doen.......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

Mama Leone zit nog een beetje in een winterslaap. Ze is naar Curaçao en laat hier even de boel de boel zeg maar. Bon bini en zo. Als ze niet meer terugkomt maak ik er een viskot van ofzo ;)

Maar in deze verzamelrubriek ook weer een andere nieuweling. Tja. Kreeg voor mijn verjaardag een bon van die Bolle winkel. Niet mijn favoriete webshop maar ja. Was een best leuk bedrag dus beetje zoeken gegaan..... Hebben ze veel maar wilde iets voor mijzelf. Echt technisch RC spul van mijn gading was er niet en deze wel....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wagen is een van de nieuwe Bruder Sprinters. Ik heb al best wat Bruder in mijn handen gehad en ook een paar een beetje verbouwd. De topper was natuurlijk voor mij de ambulance. Ook helaas niet meer in mijn bezit en uit het oog verloren.

Deze bus voelt wat dat betreft vertrouwd aan. Wel valt me op dat door de ramen achterin en de deurbekleding de bus doorzichtig is.

Afbeelding

Op deze foto kun je het een beetje zien. De schuifdeur heeft een zwarte binnenbekleding en de wand niet. Als je achterin dus een regelaar oid met knipperledjes plaatst dan moet je er wel een stukkie tape op plakken net als bij die Scale Art trucks ;)

Als je hem gaat spuiten is dit natuurlijk geen euvel meer en gewoon overdag op een parcour zal het ook niet opvallen.

Deze Sprinter heeft een functioneel doel. Als eerste is het een reklamedrager voor mijn You Tube kanaal. Het gaat de camera en crew wagen worden van Achterhook RC Video. Strategisch geplaatst op de baan met de juiste bestickering was het plan.

Afbeelding

Dus geen DHL stickers meer. Deze pulk je er zo af. Paar puntjes bleef er iets gevoel van lijm achter maar met remmen reiniger zo gepiept. Zelfs een fohn was niet nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Strak bussie verder. Wat wel opvalt is dat de lamp units voor geen kokertjes meer heeft zoals de oude. Het lijkt 1 ruimte. Achter zijn de lampen nu weliswaar geen stickers meer maar is de ruimte achter het doorschijnende rode plastic ook 1 geheel. Dat is wat moeilijker om er dan zo wat ledjes in te plempen...

Afbeelding

Van onderen lijkt hij veel op de oude Sprinter en lijkt ook op ongeveer dezelfde wijze in elkaar te steken. Op You Tube zijn inmiddels al de eerste demontage video's te zien.

Afbeelding

Voorin zit wat ophangmogelijkheden voor gereedschap en in het dak...

Afbeelding

Een luik voor lange spullen?!

Afbeelding

Daar zou dan een camera uit kunnen komen????

Afbeelding

Een aantal stickers erbij, de kentekens moet je nu zelf plakken...... Besparing!

Dus een reklamedrager, beetje baan-aankleding zeg maar en weer wat tussendoor. Ach ja.
Maar dan maalt het bij mij al gauw weer verder en mijn You Tube speurtochten gaan ook door. Verschillende mogelijkheden voor aandrijving volgen de revue. Elders hier ook al besproken.

Maar eentje trok mijn aandacht. WPL D12. De 1:10 Suzuki Carry clone. Wat gezocht op Aliexpress en bij WPL zelf. Losse onderdelen zijn wel te krijgen maar geen compleet chassis. Een complete truck ook maar wat moet ik dan weer met de rest. Losse onderdelen maar eens optellen en kijken wat er uitkomt...Ook best nog wel veel dan vooral omdat je overal apart weer verzendkosten betaald.

En toen kwam ik opeens dit tegen.....

Afbeelding

Een compleet D12 chassis met electronica, zender en accu voor nog geen € 20,00. Die gok maar eens nemen

Afbeelding

Onderkant...

Afbeelding

Achteras...

Afbeelding

Stuuruitslag.... wow, niet verkeerd toch?

Afbeelding

Onafhankelijke wielophanging voor met vrij stevige torsievering.

Afbeelding

Afbeelding

soepele bladveren achter.

Afbeelding

De banden voelen rubberachtig aan maar zijn net als die van Bruder hol. Echter veel beter en mooier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan de BIG surprise! Accu erin, batterijen in de 2,4ghz zender en karren......volledig proportioneel sturend en rijdend en nog relatief stil ook. Grote stuuruitslag met een echte servo en zelfs 2 elektronische versnellingen voor het rijden en 2 standen voor het sturen.......Geen wonder dat die D12 Suzuki zo populair is.

Hij is erg snel, ook in de lagere versnelling haalt hij elke vrachtwagen van mij in, op topsnelheid maar er zit dus zeker potentie in dit chassis.
De bedoeling is om het in 2 stukken te zagen en de cardan te verlengen. De spoorbreedite is namelijk perfect.

Afbeelding

Afbeelding

Net dat beetje wat de wielen van Bruder te lomp zijn is dit precies goed.

Dus dan kan de camerawagen ook rijden..... Dus dan kan er ook een camera in op of aan..... Potentieel dus. Verder geen poespas of dure spullen maar een soepel rijdende reklame dragende camerawagen voor Achterhook RC Video!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

De Sprinter begint zijn leven als decoratiestuk. Eigenlijk dus anders om dan normaal het geval zou zijn. Eerst maak je zo'n speelgoedauto RC en dan pas mooi cq de aankleding. Mooi is relatief natuurlijk. Ik noem het functioneel. Maak op de baan een foto van de bus en thuis opzoeken en kijken.

Om dat ie volgende week meteen mooi mee kan naar Dortmund (Als het nog doorgaat maar we blijven even positief) eerst even de plotter aanzwengelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het logo wel even aan de witte driehoekjes denken natuurlijk.....

En dan na een middaguurtje en avond...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog even kijken of ik met de 3D printer nog wat accessoires kan maken voor de opstelling op de baan.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

Hier moet ik even met de billen bloot zeg maar. Ik ben woensdag en donderdag 17 en 18 november naar de beurs in Dortmund geweest op uitnodiging van RMW TechnoScaleModels en het waren 2 fantastische dagen! Al wat foto's op Facebook gezet en een eerste korte film op You Tube.

Ik heb daar ook met de bovenstaande Mercedes Sprinter gereden......

Afbeelding

Kijk maar goed naar de wielen.....

Afbeelding

Ik ben ook nog op promotiebezoek geweest bij de Brandweer.

Afbeelding

Afbeelding

De bus zal ook rijdend te zien zijn in mijn films maar ook in die van de grote Duitse You Tubers als Bikonkav, SRS RC en rc rc rc!
Ik ben nog nooit zo vaak zelf door een ander gefilmd als die 2 dagen met mijn voertuigen.

Maar dus billen bl..t....

Afgelopen dinsdag was ik mijn spullen aan het pakken. Jannie was met de zussen op pad. De vogels zaten nog in hun kooi en waren druk met het nieuwe speelgoed en de hond, ach die was hond aan het doen....slapen met name en waken bij het raam.....
De spullen waren ze goed als gepakt en de accu's geladen toen ik dacht zou mooi zijn als ik er deze beurs al mee rond zou kunnen rijden....

Een snelle blik op het materiaal en vvvrrroooooeeeeemmmmm daar ging de dremel, knak de lipjes en oei oei Rolf....

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs op de vensterbank lag nog plastic.... Ik heb van de hele operatie geen foto's gemaakt omdat ik er geen tijd voor had en ik het nog niet zinvol vond. Ik heb weliswaar op You Tube deze combi van bus en chassis gevonden maar ook daar geen details. Dus je moet het zelf maar uitzoeken...Op zijn facebooks laat maar zeggen. Niet zulke mooie uitgebreide verslagen als we hier gewend zijn.....

Dus heb ik besloten doe ik ook niet meer. Gewoon een paar foto's, beetje gelul en klaar......

Foto eindresultaat? Toe maar...

Afbeelding

Nog een? Tja, nou...

Afbeelding

Meer details? Weet niet hoor....Hebbie goeie ogen?

Afbeelding

Wat kun je niet zien? Moet je beter kijken! Hoeveel betaal je?

Afbeelding

Afbeelding

Zoveel?

Afbeelding

Afbeelding

Zie maar wat je ermee doet!!!!



Zo, en nu alle gekheid op een stokje. Even snel wat foto's maar voor mij was het ook een experiment. Ik heb het chassis van de bus er achter uit gehaald en voor de bodem en onderliggende delen met de dremel bewerkt. Het WPL chassis in 2 delen gezaagd en eronder geschroefd. Toch een paar uurtjes werk met een doel......Rijden in Dortmund en testen hoe het ging. Een bouwverslag kan het op die manier niet worden natuurlijk. Er zijn ook nog wel wat dingetjes waar ik later nog wel een keer op terugkom.

Deze ombouw kan iedereen wel min of meer en weet je dat je met de originele WPL zender en elektronica verrassend goed kunt rijden en sturen? Echt waar! Je zult het op de You Tube films ook wel zien. Wil je alleen een Bruder Sprinter ombouwen (oud, nieuw of misschien wel een ander model) om een keer op een demo te verplaatsen of lollig mee te wezen dan voldoet het eigenlijk verrassend goed. Goede zondagmiddag en pak em beet een bus en
€ 20,00 verder en je bent klaar. Kun je pakjes rondbrengen, taxi spelen of naar de camping.

Hij is echter ook wel erg snel dus je moet heel behoedzaam met het gas omgaan. Als je dus een stapje verder wilt gaan dan moet je naar fase 2 denk ik. Ik denk dat die fase voor mij interessant is dus die ga ik dan uitvinden en beschrijven. Dat gaat het bouwverslag worden. Deze bus is dus de "Testbus", het prototype. Ik heb nog een bus en nog een chassis dus ik kan of een fout maken of er straks nog eentje verkopen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

Op veler verzoek (grapje ;)) ga ik nog even verder met deze proefbus zeg maar. Er zijn nog wat zaakjes die ik uit wil vinden voor ik een definitieve versie ga maken. Ik ben er denk ik wel achter wat ik anders had moeten doen cq wat handiger was geweest. Niet zo snel maar wel beter. Al zorgt een nieuwe Bruder ombouw zonder al teveel voorbeelden gauw voor verrassingen.

Denk dat ik deze bus dan ontsticker en in de verkoop doe zodra ik klaar ben met testen. Dus wanneer je interesse hebt ;) Doe maar bericht.

Eerst de aandrijving. Het originele verhaal is wel behoorlijk wat te snel. Volledig proportioneel dat wel. Ook is het op de baan handiger voor mij gewoon alles op 1 zender te hebben.

Dus conclusie 1 is dat de standaard electronica heel goed voldoet. In Dortmund gaf mijn Graupner meer problemen dan de WPL zender van de bus.

Alles maar eens in de werkplaats verzameld wat ik van WPL heb.

Afbeelding

Ik heb nog een chassis compleet liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas heb ik hier niet allemaal details foto's van. Tijdens dat gefreubel en getest heeft dat allemaal niet zo'n zin van elk detailtje een foto te maken.
Ik heb zo'n WPL leger truckje uit de beginperiode. Hierboven de gearbox daaruit.
Dan nog een Toyota WPL C24 geloof ik met wat extra's waaronder een metalen gearbox en een origineel.

Stapeltje electromotoren met gearboxen in verschillende maten.......

Paar uurtjes klooien en klungelen en ik kom tot de conclusie dat al die losse gearboxen leuk zijn maar vooral ook veel ruimte kosten. Ik ga bij dit chassis puur uit van een Bruder Sprinter. Zowel de oude als de nieuwe. Er zou dus ook een oude met een kiepbakje op moeten kunnen. Ook heb ik het proefchassis belast met een 500 gram lood. Het kleinste WPL gearboxje/motortje begon ook wat te ruiken......

Mijn conclusie wat betreft de motorisering betreft is; Een JGA25-370 motor met minimaal 500 rpm 6 volt. Ik heb een 12v met 100 rpm en dat gaat niet. Echter de motor zelf qua afmeting is goed onder te brengen net voor de achteras. Hiervoor ga ik dan een houder 3D printen. Zo kan ook de originele korte cardanas behouden blijven. Deze moet dan ook in een open Sprinter (met kiepbak of BE trekker) kunnen.

Dan nog even voor de liefhebbers wat detailsfoto's over de carrosserie.

Afbeelding

Afbeelding

De achterzijde is goed wat mij betreft. Op de foto's zie je de plaatsing. De afstandbusjes kunnen natuurlijk bij een definitieve montage netter maar wat betreft de dikte voldoen de tamiya glijlagers.

Afbeelding

Het middendeel is gewoon kaal zonder het Bruder chassis. Je zou er bij de bus voor kunnen kiezen hier zelf nog een paar balken voor het oog te plaatsen mocht je eens op een spiegel komen te staan of over een glazen brug rijden ;):koud:

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook de provisorische cardanas. Deze bestaat uit 2 delen origineel en een buisje.Afbeelding

Afbeelding

De voorzijde heb ik dus van onderen open gemaakt. Wel de deuren eruit en de zijdorpels onder de deur. Ook de voorbumper heb ik eruit gehad.
Dan steeds verder met de dremel het interieur in tot het chassis past.

Bij het weghalen van het chassis en de betreffende clips zie je echter ook pas dat de carrosserie eigenlijk uit 2 delen bestaat. De cabine en de achterkant. Alleen het dak is 1 geheel. Er komen dus nog meer versies in de toekomst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De body buigt dus uit elkaar als het ware en de tussenwand zit niet aan de bodem vast. Hiervoor heb ik even een hoekje geplaatst om de boel op de plaats te houden. Let niet op de boutjes. Heb zo'n verzamelschaaltje dat ik gebruik bij testen/freubelen en uitproberen. Daar gooi ik alles in wat ik niet meer gebruik in een model.

Afbeelding

Afbeelding

Om de zijkanten aan elkaar te zetten heb ik 2 parkers gebruikt. Hierboven overzicht en hieronder details.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de ruimte om te sturen. Ook daar heb je de dremel bij nodig echter je bent gauw geneigd om te veel weg te halen. Bovendien lijkt het op kop genoeg maar als ie op de banden staat en inveert lopen de wielen weer vast. Haal je teveel weg valt echter je bumper los of je dorpel gaat hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk het chassis ook aan de voorzijde nu vastgezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het geheel weer gemonteerd zover. De motoren moeten besteld worden en dat gaat even duren. De levertijden lopen op en zulke kleine pakjes tijdens de feestdagen...... Wacht wel tot Januari met bestellen.

Mijn voorlopige conclusie is nu dat ik een volgende, mijn definitieve nieuwe Sprinter dus, anders ga aanpakken. Deze hierboven wil ik nu niet meer uit elkaar halen. Hij zit goed nu maar ik vrees dat bij het demonteren net dat laatste afbreekt. Deze gaat zo in de verkoop.

De nieuwe gaat dan eerst helemaal uit elkaar zoals op You Tube te zien is. Zo kan ik ook het interieur pimpen en de verlichting doen. Dan de dremel erin en het chassis in het onderstel voegen en verbinden met de body. Hierbij dan ook zorgen voor een stijve verbinding tussen voorzijde en achterzijde van de body. Als laatste dan van onderen de motor en achteras plaatsen.

Zo, was een heel verhaal maar denk dan is dat ook weer actueel en kunnen anderen er hun voordeel mee doen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door theDutchguy »

Rolf dat heb je weer snel in elkaar geknutseld.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

ja, en alweer verkocht. De volgende staat al in de startblokken maar dan voor het echie en blijvend.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door theDutchguy »

Nou dat gaat lekker snel.
Maar dan hebben wij weer een mooi bouwverslag om naar uit te kijken. :lol:
Plaats reactie