tractoren en ander landbouwspul van rolf

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

De Fendt 1050 is inderdaad 4wd met 4 RB35 motoren.

Deze set komt ook bij Jens Godecke van ModellbauJG vandaan inderdaad. Ik bouw deze als een klein sponsorproject maar ben best overtuigd van zijn spullen hoor. Niets voor beginners overigens maar met een beetje goede wil ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Ik ben even met de Fendt begonnen om te kijken of de motoren die ik nog had te gebruiken waren.

Wat wel slim is van de ontwerper, vind ik dan, is dat hij verbindingen die gebout moeten worden voorziet van een sleuf waarin dan een vierkante moer past.

Afbeelding

Ik had dus ook meteen al wat van die vierkante moeren besteld met de bouw van de Dumper. Toen had ik er nog een paar maar die waren nu op.

De Modelcraft RB35 motoren gaan voor niet lukken.

Afbeelding

Ze zijn een stukkie te lang. Er moeten dus kortere komen. Achter gaan ze er wel in. Hier in EU kan ik geen kortere vinden maar gelukkig bij Ome Ali wel.
Deze zijn inmiddels onderweg. Ze zijn in totaal 47 mm lang geloof ik. Moet net kunnen.

Achter passen de Modelcraft motoren wel. Daar is wat meer ruimte.

Afbeelding

Het was wel wat puzzelen en zoeken. Ik moest bijvoorbeeld de wielomtrek voor en achter compenseren. Iets met Pi en kwadraat en doorsnee of gewoon 2 plakkers en een meetlint..... 25% is het verschil. De achterwielen zijn 52 rpm onder last en de gekozen motoren voor 84 rpm.

Nu is het ook altijd maar weer de vraag of de opgegeven waarden van de motoren een beetje kloppen. Ook mag de vooras 3% voorloop hebben. Blocher heeft dat schijnbaar ook. Anders moet ik kijken hoe ik de voorste motoren iets kan beperken.

Afbeelding

Afbeelding

Verder is de eerste indruk goed. Prima printwerk van PETG en goede oplossingen zoals bijvoorbeeld doorgang voor kabel servo. Er zitten natuurlijk geen lagers etc in. Dat zou wel kunnen en mogelijk dat ik in de aspendel nog wel iets ga proberen met een bus oid of iets opboren en een lager erin plaatsen.

Er zit ook geen bouwbeschrijving bij dus de foto's op de site en de paar foto's die ik erbij heb gekregen moet je het mee doen. Het is dus ook niet een ding voor echte beginners..... Al moet je altijd ergens beginnen en kan zo'n kit wel een start in je Bruder carrière betekenen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Ovdl »

Hoi Rolf,

bij oude 911/1113 4x4 mercedes trucks weet ik dat ze de voorwielen inderdaad een paar procent sneller laten draaien.
Deden ze om beter de bocht door te trekken.

Mijn komatsu heeft ook 4 rb35 motoren in de wielen.
rechtdoor lopen ze mooi geruisloos gelijk.
maar in de bocht kun je horen dat ze het minder vinden.
dat is dadelijk bij jouw ook als ze voor en achter teveel verschillen in toeren.
de snellere gaan dan meer stroom trekken op harde ondergrond.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Daarom moet ik nog even kijken hoe het nu dadelijk in de praktijk uit gaat pakken. Eerst chassis rijklaar maken. Ik wil kijken of dat ik de eventueel te snelle voorwielenmotoren kan terug regelen met een stepdown. Weet niet of die dat trekken.

Anders voor de voorwielen een eigen regelaar en die mixen in de zender.

Ook nog even verder met het Fendtje. De motoren zijn binnen voor de vooras.

Afbeelding

Afbeelding

Deze hebben wel de ruimte.

Afbeelding

En achter er dus ook even ingezet. Wil dit chassis eerst even op de wielen krijgen, laten rijden en dan de dremel in de trekker zetten.

Afbeelding

De achteras is een uiterlijk die veel ombouwsets kennen. Ik ga geen hefservo monteren. Helaas moet je voor de hef een stuk uit het achterspatbord halen aan de binnenzijde. Dat vind ik zonde. Ook gaat deze trekker niet echt het land bewerken maar is meer voor de "zware" trekklussen. Een verstelbaar vangmuil of iets wat erop lijkt moet het gaan doen.

Afbeelding

Een beetje gewicht moet er wel in dus de wielgewichten maar vullen met stansdoppen die ik nog had. Komen die ook eens op.

Afbeelding

Ook hier weer de inzet van de vierkante moertjes.

Afbeelding

De achterwielen.

Afbeelding

En de voorkant. Het chassis met alleen de motoren weegt ook ruim 900 gram. Ik denk dat ik met het geheel wel aan de 5 kg ga komen. Dat is vooralsnog mijn streefgewicht.

Afbeelding

Ik geniet van mijn nieuwe werkbank met dit soort klusjes. Werkt toch fijner dan zittend.

Afbeelding

En die staat ondertussen ook te reutelen.

Afbeelding

Deze komen er dan ook nog bij achter en er komt nog wat gewicht in het chassis hoop ik.

Afbeelding

Zo heb je dus een Fendtje op een hoopje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wielnaven maken. Met een stepboor het gat in de velgen iets groter gemaakt zodat het Bruder schroefdraad dat er in zit weg is.
Wel de m2 moertjes met lijm vastgezet. De gaatjes zijn aan de grote kant en de naven moeten dadelijk op het chassis en dan pas worden de wielen gemonteerd. Als er dan een moertje uitvalt....

Afbeelding

Gewicht is toch belangrijk....zelf wil ik afvallen maar de trekker mest ik vet....er kan meer bij......
Die van het achterwiel heb ik ook allemaal weer uitgepeutert want dan past deze niet meer in de band. Meet foutje.

Afbeelding

Hier zie je waarom..... Met 2K epoxy de gewichten inde banden/velgen gelijmd. Dan kan dat allemaal mooi even drogen.



Even een uitstapje naar de kar.....

Afbeelding

Stickers eraf en een klep geprint. Dat is toch wel handig heb ik bij de dumper al gemerkt.

Afbeelding

De kiepbeperkende nokjes weg en he er zitten achterlampen.....

Afbeelding

die kunnen dus wel weg.

Er zitten ook spatlaphouders voor de wielen.....

Afbeelding

Afbeelding

Maar nu niet meer. Wil de bak en opbouw wel iets laten afwijken van de dumper.

Dat was het weer voor nu.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Zo, nu weer even tijd voor wat modelbouw ;)

Eerst verder met de kar. Ik kwam gisteren, donderdagavond, op de hobbykamer en keek wat rond. Eigenlijk geen zin. Wat moet ik doen. Dremelen etc geen zin in. Troep... Spuiten van de Volvo FH16 onderdelen dan? Nah.... gewoon tv kijken of naar bed....

mmhh laat ik toch maar die trailer eens pakken. Had tijdje terug die fransoos van Dres Mod een mailtje gestuurd ivm de trekstang die hij had geprint. Of die ook op de site kwam (hij verkoopt nu ook STL files van alles wat hij maakt). Denk als ik die voor € 3,00 kan kopen dan heb ik een basis. Ja, dat zou in orde komen..... Mail erachteraan na een week.....Ja, nee, niet vergeten maar druk druk druk..... Het staat er nog niet op. Wel gek dat ik sinds dat contact overspoelt word met spam dat ik pakketjes moet ophalen en verdacht veel Franse en Zwitserse. Zijn site is niet beveiligd. Hij heeft mooie dingen maar als je bij hem besteld check alles wat je krijgt met een goede scanner.

Maar dus de kar op de werkbank en gedacht, na de foto's hierboven, dat kun je zelf ook maat.

Afbeelding

Maar eerst de trekhaak eraan voor de juiste hoogte. Ook geprint en met vier gaten met een inbussleutel verstelbaar.

Afbeelding

Aan de achterkant de boutjes eruit waar de motorbuis mee vast zat.

Afbeelding

En de achterkant zit erop en de motorbuis weer vast. Even uitvogelen hoe lang de boutjes moesten zijn.

Afbeelding

En de trekhaak. De pen is nog even provisorisch maar werkt zo voorlopig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan begint het grote passen en meten. Welk materiaal heb ik en hoe moet ie worden. Hoe lang ook..... Je bent zo een half uur verder.

Afbeelding

En dan na 2,5 uur zit hij er eindelijk aan.

Afbeelding

Afbeelding

Hij moest iets meer body hebben dus heb ik over de smallere Alfer koker, die perfect in de sleuf in de trailer past, een grotere alu koker gezet.
Er moet nog een soort afdekdop/body overheen komen. Die moet ik nog tekenen.

Afbeelding

En die op de foto van Raoul had ook een pootje..... Die heb ik ook nog liggen met dank aan Koos jaren terug.

Afbeelding

Vandaag ook bericht dat de actuators al door de douane zijn dus die zijn er ook binnenkort. Dan kan ik deze vast zover werkzaam maken. Ik ga niet voor de makkelijke weg en er weer Volvo op plakken. Er komen nog wat aanpassingen aan.

Maar volgende week zaterdag ook een demo en als dan de Fendt testklaar zou zijn met deze kieper erachter...... Zou wel mooi zijn.

Dus niet leuteren maar doorwerken!!! (dit had ik al eerder vd week gedaan hoor)

Afbeelding

Afbeelding

Motoren bedraden en hier zie je ook hoe de motorbuis, ook weer met vierkante boutjes, geborgd gaat worden.

Afbeelding

Blijven passen, meten en testen. Ik kan het niet vaak genoeg doen en zeggen.

Afbeelding

Even ontvanger en regelaar erin. Lipootje erbij en binden maar. Ik ben weer voor een Modellbauregler ESC gegaan. Erg goede ervaring mee en voor de toekomst zit er ook remlicht en achteruitrijlicht in.

Afbeelding

Ook de naven al gespoten voor de testfase. Je ziet duidelijk de print strepen er nog doorheen. Je moet 3D werk eigenlijk gewoon standaard met een vullende primer spuiten. Dit is met de airbrush gedaan. Dat gaat veel te dun zeg maar. Maar komt nog goed hoor.

Afbeelding

Afbeelding

Op de wieltjes en hoppa...

Afbeelding

We komen een stukkie in de richting. 5kg is mijn streefgewicht.

Ik heb hier met het chassis rondjes gedraaid op het laminaat en het gaat prima. Ik was bang dat de voorwielen een stuk sneller zouden zijn en dus spinnen. Maar daar is eigenlijk niets van te merken. Er is ook niets dat heet aan het worden is. Denk dat de opgegeven waarden optimistisch waren en er een soort elektronisch diffwerking optreed.

Afbeelding

en dan het betere sloopwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Hier ruimte maken zodat ik de tank en uitlaat als opbergruimte kan gebruiken. Wel kijken dat je niets weghaalt dat later zichtbaar is.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukt dus. Bruder modellen slachten is voorzichtigheid......en soms gewoon lomp!

Afbeelding

Hier dan de ruimte. Kan zo een regelaar in!

Afbeelding

andere kant hetzelfde. Daarna de helften pas maken op het chassis. Passen, kijken, passen....eehh dremelen, zagen, vijlen....passen en kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Dat is dan het nadeel van een staande werkplek. Kreeg last van mijn been en heup dus moest even zitten..... en jullie informeren!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

We gaan weer verder met de trekkerspullekes. Ik heb wat binnen gekregen.

Afbeelding

Deze bevallen op de dumper zo goed dat ik ze ook maar op de kieper ga monteren. Ik heb een spindelsysteem overwogen maar daarvoor is weinig ruimte aanwezig.
Zeker als je de originele wielen nog hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Dat ziet er verder dan zo uit. Voor de geforceerde klepopening heb ik ditmaal stangen gebruikt. Er moet toch iets zijn dat afwijkt van de dumper.

Afbeelding

En ook een fatsoenlijke kiephoek bereikt zo.

Wel een beetje aan het klooien geweest met de onderste bevestiging van de actuators aan het chassis. Blijkt toch maar weer dat mijn concentratie en oplettendheid niet elke avond goed zijn. Hier door nu 3 sets gaten. 2x verkeerd geboord..... Daar moet nog een traanplaatje oid overheen.
En dat was niet alles....

Ook bij het uitdremelen van de Fendt ging het niet helemaal zoals het had gemoeten. Ik had wat vage foto's en meer niet. Ik was van mening dat ik de onderzijde van de Fendt dus op het middendeel van het chassis moest krijgen. Daar was ik heen aan het werken. Ik kreeg echter de indruk dat ik voor wel erg veel had weg gezaagd en nog steeds niet op het chassis zat maar ook geen vrije ruimte voor de vooras had.

Even een heldere flits en ik dacht laat ik de wielen een monteren.....

Het probleem is dus dat de onderzijde van de Fendt het chassis helemaal niet moet of kan raken maar er een centimeter boven moet zitten.

Dus daar moet een afstandshouder tussen!

Afbeelding

Dit past precies.

Afbeelding

Alu koker waarin van onderen aan iedere kant 2 M3 boutjes door de gaten in het chassis gedraaid zijn. De alu kokers zitten weer vast met ieder 2 boutjes aan de carrosserie.

Nu klopt het wel en heb ik aan de voorzijde maar ook achter te veel weg gehaald. Hier moet ik dus wat kunst en vliegwerk gaan uitvoeren. Ik heb nu even geen budget om een nieuwe Bruder trekker te kopen. Maar gaat wel goed komen denk ik.

Afbeelding

Even een plaatje samen. Als het de komende dagen beetje voorspoedig loopt kan ik hem in ieder geval zaterdag misschien testen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Vandaag ook weer de nodige uurtjes aan de Fendt gewerkt. Eerst eens een beetje opnieuw opbouwen zeg maar.

Afbeelding

Dit was echt een zwak punt. Mooiste zou zijn met lagers maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Nu heb ik er een messing bus in geperst. Dan slijt het in ieder geval niet zo uit.

Afbeelding

In het as gedeelte ook een messing bus en de motorkabels een andere route gegeven. Zo is er geen trek op de soldeerpunten.

Afbeelding

Dan weer dremelen, knippen en snijden om plaats te maken voor de lipo.

Afbeelding

Voor het eerste genoeg. Ik ga vooralsnog met 1000mah lipo's rijden. Die heb ik nog van het Case avontuur.

Afbeelding

Dan de carros erop en zo heb je een ESC ruimte....

mooi afgesloten en snel weer bereikbaar.

Afbeelding

En dezelfde truuk aan de andere kant met de ontvanger.

De let niet op schade is voor vandaag toch weer aardig opgelopen. Een ESC voor de aanhanger opgeblazen omdat ik de motorkabel aan de stroom had aangesloten. Gelukkig zo'n € 5,00 ding van Ali maar toch. Ook van Ali was echter de ontvanger. Ik heb nu FRSKY en had de Archer R6 ontvangers gekozen. Stuk of wat op voorraad genomen. De antennes zitten echter erg labiel aan de ontvanger en kunnen weinig hebben. Nu van deze ontvanger dus een antenne los. Die heb ik inmiddels los als reserve liggen. Ik wilde hem weer vastklikken maar molde daarmee de hele ontvanger. Ik heb nu een houder getekend en geprint (oranje ding) waarmee de antennes gefixeerd kunnen worden. Maar leergeld € 38,00

Tot slot van de trekker de beugel voor het front gewicht gebroken. Nu wil ik het front gewicht toch aanpassen dus laat maar even zo. Geen waardebepaling daarvoor...

Maar denk dat ik zaterdag even kan proefdraaien.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Even nog een kleine afronding op weg naar de 1e testrit van de Fendt 1050 Vario.

Afbeelding

Mag ik jullie voorstellen aan Jean Marc Petit. Hij begreep niet wat ik bedoelde met een verrouiller dans le derriere ......

Afbeelding

Hij blijft dus.....

Helaas moest ik bij de montage van de cabine de verrouiller weer verwijderen omdat Jean Marc samen met de stoel niet op de plek kwam.

Afbeelding

Op zij plek dus. Hij zegt de hele tijd vreum vreum..... Das frans voor vroem vroem?

Tijd om de Fendt morgen te testen. Zal geen zwaar werk worden want er is geen offroad. Dat gaan we later deze maand of in december nog echt testen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

De test rit in Meppel was goed. Hij loopt erg mooi rustig, stuurt prima en de Bruder "banden" hebben goede grip op de gladde platen. Ook met de shovel op de trailer (dacht zo'n 6 kilo) geen doorslippen oid. Zie hiervoor ook mijn film op Youtube.

Zaterdag krijgt hij het echter voor zijn kiezen. Want dan ga ik in Ederveen het zand in met dikke bulten op de kieper. De kieper liep trouwens ook mooi ondanks de Bruder wielen. Geen gerammel of gedoe.

Optisch zal het een en ander nog een beetje bijgewerkt moeten gaan worden maar voor de offroad test zal ik er nog wat gewicht aan toe voegen.

Afbeelding

Afbeelding

De voorzijde. Als eerder gemeld heb ik de houder voor het frontgewicht afgebroken. Ik vind echter de originele bevestiging ook niet mooi. Het gewicht hangt een halve trekkerlengte ervoor..... Op mijn Blocher Fendt had ik het ook al aangepast en nu dus weer.

Aangezien dit een trekker trekker gaat worden komt er ook geen fronthef op.

Afbeelding

Beetje freubelen....

Afbeelding

Moet kunnen toch? en toen was de camera accu leeg. Maar het kon niet. Het gewicht hing zo'n beetje een halve centimeter boven het wegdek......
Kan dat dan niet anders jonguh???

Afbeelding

Ja hoor, we draaien de boel gewoon om! Wel die stang eraf gezaagd maar nu...

Afbeelding

Afbeelding

Niets voor de puristen onder ons maar dit ziet er al beter uit en vooral functioneel.

Afbeelding

Nu nog vullen met gewicht.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

En om precies te zijn....

Afbeelding

Mooi verdeeld in het frontgewicht en afgesloten met hot glue

Afbeelding

Afbeelding

Is optisch nogal schokkend zo maar afwerking volgt nog. Is nu even functionaliteit ivm de offroad test.

Een ander gewichtig deel zijn de wielgewichten. Maar ik weet niet hoor. Ze wegen 170 gram per stuk maar ik vind ze niet zo mooi eigenlijk.

Afbeelding

Komt door de kleur maar ook door de gladde afwerking. Ik laat ze nog even weg.....

Afbeelding

IK ben trouwens er ook achter gekomen dat ik de trekker verkeerd heb opgebouwd...... Ik wilde de spatborden monteren maar het paste gewoonweg niet. Nog eens de foto's van de leverancier doorgenomen en contact gehad.... Blijkt dat ik de motoren verkeerd om heb zitten. Daarom kreeg ik de carrosserie er ook niet goed op.
Hij had tussen de foto's ook oudere foto's van prototype zitten en juist die vond ik mooi duidelijk.....

Dat moet dus nog een keer weer anders. Het chassis rijd er wel om en de offroad test gaast wel gewoon door natuurlijk.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie