tractoren en ander landbouwspul van rolf

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

ha ha maar moet zelf ook nog weer uitvogelen......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Nog een beetje verder maar loop nu wel een beetje vast.

Eerst nog wat stevigheid in het chassis brengen door styreen in te lijmen.

Afbeelding

Zo kan ik dadelijk op andere plekken de dremel er weer in zetten. Moet zeggen dat de Bruder basis van de Fendt 1050 en de Claas Axion 950 handiger waren. Ook om te demonteren trouwens.

Afbeelding

De voorvelgen zijn ook klaar. Geprint met de nodige supportstructuur.

Afbeelding

Afbeelding

Dit komt er dan uit. Er ligt ook nog een beetje op de grond ;)

Er moeten nu nog naven komen. De velg heb ik van thingiverse en op 105% geprint. Zo zit de band net wat strakker. De naaf moet ook wat groter dus maar ik wil deze ook nog aanpassen wat uiterlijk. Dat duurt dus nog efkes.

Afbeelding

Afbeelding

Beetje lastig te zien maar dit gaat de achterkant worden. Een alu U profiel stuk ooit al eens gekregen. Deze zat ook al op een eerdere tractor van mij.
Het is de bedoeling dat de trekker toch alleen maar een trekhaak krijgt. Er komt vooralsnog geen hef al zou die dmv een servo hier wel in kunnen.

Afbeelding

Hier nogmaals met uitgeslepen vorm voor de achteras.

Afbeelding

en achter de trekker. Ligt een beetje laag dus daar moet nog wat van af.

Ik loop nu alleen tegen een paar dingetjes aan. Bijvoorbeeld hoe nu de achteras verder te bevestigen. Vroeger deed ik dat met hotglue maar daarvoor heb ik nu te veel plastic weggehaald. Ook wilde ik het een keer wat netter doen maar een aantal pogingen met alu strip zijn niet gelukt tot nog toe.

Ook de vooras moet worden aangepast inclusief de spatborden.

Heeft dus nog wat voetjes in de aarde maar komt wel. Ligt nu weer even aan de kant.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Zo, deze ook maar weer eens afstoffen. Had van de week weer eens zin hier naar te kijken omdat ik de doos gepakt had om er wat anders uit te halen.....

De bevestiging van de achteras stond op het programma en had me al een avond hoofdbrekens gekost. Wilde niet met de hotglue methode aan de gang en het moest demontabel blijven.....

Afbeelding

Afbeelding

En dit is eigenlijk het resultaat onder het motto als je rijdt zie je er niets van...... Zeker niet netjes maar ik denk voor een 2WD trekker meer dan effectief.
De asbuis zit ook van boven nog vast en is niet te bewegen met normale handkracht.

Afbeelding

Van achteren. Er moet nog een stukje van het "kontje" af. Er komt geen hefinrichting. Alleen een verstelbare trekhaak en aansluiting voor een regelaar voor kiepen, oprijplaten etc.

Afbeelding

Het zij aanzicht.

Afbeelding

Dan het nodige hak en breekwerk om ruimte te maken voor de stuurservo en onder de motorkap waar de accu komt te liggen.

Afbeelding

Afbeelding

De stuurservo past.......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

En ook hier weer even verder. Binnenkort ..... aankomende zaterdag dus, gastrijden bij de Vrije truckers in Hardenberg met de Modellandbouwers en er zijn er ook wat van mijn club uit Hengelo. Toch kijken of ik deze trekker daar kan testen.

Afbeelding

De boel er maar eens bij pakken. De stuurservo is inmiddels ingelijmd.

De voorvelgen was ik ook mee bezig. Zat een beetje met die naaf die bij de door mij geprinte velg hoort. Was wat lomp en aanpassen bovendien zit ik dan weer met vastzetten in 3D geprint PLA. Wilde een andere oplossing.

Afbeelding

De "originele"naaf.

Afbeelding

Dus 2 schijfjes gemaakt met een 12mm hex.

Afbeelding

Deze in de velg gelijmd. Zitten er ook al zo strak in maar een beetje lijm kan geen kwaad.

Afbeelding

Zo heb ik dus een velg met 12mm hex.

Afbeelding

Afbeelding

En dus een originele bruder as met 12 mm hex wielnaven.

Afbeelding

Afbeelding

Met een centrale M4 inbusbout zet ik dan de velgen vast. Er moeten dan op dit bout centrale naafkappen komen die een beetje echt lijken. Die klemmen dan op de kop van de bout.

Afbeelding

Dan moest er nog wat meer ruimte gemaakt worden om de accu te herbergen onder de motorkap.

Afbeelding

Zoiets dan dus..... het is wel uitkijken met een dremel dan.....Weg dremelen is een eitje, bijdremelen...tja.

Afbeelding

Afbeelding

Als je het goed doet houd je een goed sluitende motorkap. Doe je het fout sta je op maandag bij de speelgoedwinkel....Heb het goed gedaan!

Afbeelding

Dan de achtervelgen. Deze zijn ontworpen voor mijn John Deere 9230 ombouw en hebben een rij bouten rondom een de buitenzijde. Dat is niet zo trekker like zeg maar. Nu ga ik niet voor 1:1 maar we doen wel ons best. Dus met Tinkercad de boutjes laten "verdwijnen" simsalabim.

Afbeelding

Links nog zonder gaatjes en rechts met. Ik weet dan niet hoe je de gaten erin moet tekenen op de juiste afstand dus boor ik ze met de oude velg als mal.
De velgen zijn massief geprint dus dan gaat dat wel.

Afbeelding

Ik kan het toerental niet regelen...... Dit krijg je als je PLA gaat boren. Voorzichtigheid is wel geboden toch.

Zo, al weer wat op orde. Nu nog naafjes vinden/bedenken/maken. De velgen wil ik alvast gaan spuiten van de week.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Hier even spurtje gemaakt om de trekker mee te kunnen nemen naar Hardenberg. Kan ie daar even proefrijden. Denk dat de 66 rpm motoren een tik te langzaam zijn. Aan de andere kant is het wel een trekker.

Afbeelding

Een gat in het chassis waar de regelaar en een ontvanger in gaan. De regelaar is een oudje die ik nog had liggen. Een Tio Rock Crawler. Moet het goed doen.

Afbeelding

Even provisorisch een klepje gesneden en boutjes erin.

Afbeelding

Velgjes even zilvergrijs gespoten. De naafkapjes hoorden nog bij het velgontwerp en maken het nu ook tijdelijk weer even af. Ziet het er op de film niet zo onafgebouwd uit.

Afbeelding

Stuurstangetje gemaakt. Vrij in de lucht is er vrij veel bumpsteer maar al rijdend op de hobbykamer valt het mee. Ik heb eerder 2 trekkers op deze manier sturend gehad en voordat de bumpsteer ergerlijk begint te worden komt ie in het terrein niet meer verder.

Afbeelding

In het frontgewicht een paar blokjes lood gepakt.

Afbeelding

Kap erop en boerin erin en klaar.....

Afbeelding

Lekker kontje toch?

Afbeelding

Best wel dik trekkertje voor erbij.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Ik heb in Hardenberg ook met de Case gereden..... 4 bochten en een bultje zand op....Toen lag er een voorwiel af. Ook waggelde hij een beetje aan de voorkant.

Dat heet dan formeel terug naar de tekentafel. In mijn geval dus de freubeltafel.

De M4 bout die de voorwielen aan de fusees vast houden zitten in het orignele gat in het plastic. Daar zit best ruimte op. De wielen zijn zwaarder dan origineel en wat op de hobbykamer mee lijkt te vallen is op de baan eigenlijk niet te doen. Ook omdat de boutjes aan de korte kant waren liep in het zand uiteindelijk een wiel eraf.

Dus we gaan een stapke verder.

Afbeelding

Ik had nog een messing buisje 5mm uitwendig en 4 mm inwendig. Beetje plastic wegboren en het past.

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe boutjes als as en platstukkie eraan voor de grubscrew. Vastzetten met een beetje loctite en gaan.

Afbeelding

Maal 2 is dat een stukkie beter en staat ie ook iets minder doorgezakt op de wielen.

Afbeelding

Vanmiddag even achter in de tuin 2 Fliegl karren met zand erachter. Hij trekt het wel maar erg snel is ie niet, ook niet zonder de karren. Ik was er al bang voor maar de 66 rpm (onder last dus ergens 50 rpm) is wel erg weinig. Inmiddels een lijntje uitliggen naar een "leverancier" die beresterke RB35 te vinden weet. Daar wachten we dus even op.

Verder deed hij het prima en ook de voorwielen zijn eraan gebleven. Mooi veel stuuruitslag ook nog.

Hier kan ik agrarisch technisch gezien wel even mee vooruit.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

De trekker is erg netjes geworden.
Jammer dat ie langzamer rijd dan gehoopt.
Succes met het plaatsen van de nieuwe motoren.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Ach, was er al bang voor maar had deze nog liggen. Nu heb ik een benchmark zeg maar. Vind het vaak ook moeilijk inschatten.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Bij de laatste rijdag in Ederveen is er een motor mee gestopt. Dus moest ik aan de slag. Ik heb toch maar even bij Conrad 2 Modelcraft motoren besteld. Dat was nu de snelste methode en op zich kwaliteit. Bij Ali of Amazon zijn ze ook niet meer veel goedkoper en is de kwaliteit niet te achterhalen. Deze hebben ca 100 rpm.

Moest wel wat aangepast worden want de motoren zijn toch wat langer en iets dikker.

Afbeelding

Door de wieladapters om te draaien win je spoorbreedte cq verminder je deze.

Afbeelding

Links dus de velg van binnen in de nieuwe situatie.

Afbeelding

Nu moest wel het hart gat (heet dat zo?) van de velg naar 12 mm. Ik heb geen 12 mm boor dacht ik nog. De velgen opnieuw printen met een nieuw gat is ook al weer zo'n werk..... Toen keek dit setje mij aan. Ooit eens gekocht en naar mijn weten nog niet (vaak) gebruikt....

Afbeelding

Heel voorzichtig en het werkt!

Afbeelding

Afbeelding

De buis was ook iets te krap. Deze dus warm gestookt en de motoren erin geperst. De verdere bevestiging aan de trekker weer hetzelfde gemaakt vooralsnog.

Afbeelding

Meteen iets anders afgesteld zodat de achterbanden iets meer ruimte hebben in het spatbord en de trekker niet meer achterover staat door de grote voorbanden. De stand is beter zo.

Afbeelding

En opgenomen in het wagenpark natuurlijk.

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Afgelopen weekend met de trekker en karretje beetje rondgereden en bevalt prima zo! Dus er moet nog wat meer komen om erachter te hangen. Eerst maar eens wat te kiepen..... Zand is zo leuk!

Afbeelding

Had hem al deels gedemonteerd toen ik eraan dacht een foto te maken.....

Afbeelding

Deze ga ik ook maken met zoveel mogelijk aanwezige voorraad spullen en spindels heb ik genoeg liggen....
RB35 motoren ook. Dit is een 12v 66 rpm motor. Een gelagerde steun en flexibele koppeling liggen er ook nog.
Paar jaar terug redelijk veel spul besteld ivm de plannen destijds en de toen nog echt lage prijzen.

Afbeelding

De motor hangt dan voorin het chassis....

Afbeelding

En de gelagerde steun achterin. Zo kan de spindel as mooi draaien.

Afbeelding

De as met toebehoren.

Rotzooi maken, er moet een 10 mm gat in het alu blokje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo gaat het allemaal vrij vlot eigenlijk.

Afbeelding

De spindel zit erin en draait mooi soepel en rond.

Afbeelding

De achterspatborden weer pas maken want daar scharniert ook de bak op.

Afbeelding

Afbeelding

Mooie grote kiephoek.

Afbeelding

Bijna 4 kilo aan gewicht en hij duwt het omhoog. Ik zeg niet moeiteloos maar wel met gemak!

Nu details als eindschakelaars, geforceerde klep opener en een andere trekstang.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie