tractoren en ander landbouwspul van rolf

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Er zit steeds een rommelige laag tussen zal ik maar zeggen. Daar heb ik dan een hechtingsprobleem. Er blijft ook dradentroep etc aan de nozzle zitten en dat komt dan weer in de print. Was destijds met de trailer ook al maar niet zo erg. Moet met de temperaturen spelen maar ga dat niet op zulke grote prints doen. De naven gingen wel goed al zat daar ook een rommelplekje in.

Anders ga ik inderdaad over op PLA en dan maar met 50% infill oid. Zal op een van de proefprints eens een stress test doen. Deze zijn met 20% infill...
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Ovdl »

Als je alleen de wanddikte groter maakt worden ze al flink sterker.

Ik weet niet hoe cura dat doet,maar in mijn verouderde printersoftware is dat mogelijk.
Minimum aantal lagen staat hier op 3 dacht ik,maar zet je zo hoger.
Blijft de infill hetzelfde door de rest van de print.
Alleen sommige stukken worden dan maar massief.

Bijft een mooi project.
Dat sturen lossen we tzt ook wel op.

Succes er verder mee,we kijken mee vanaf hier.
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Ovdl »

https://youtu.be/dzXuh3lgpPw

Deze heeft zijn motoren verder naar binnen zitten.
Met de kont tegen elkaar zo,n beetje.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Klopt, die JD uit hun filmpjes was ook een beetje mijn inspiratiebron...... Tussen mijn motoren zitten dadelijk ook maar een paar mm hoor.
Ben nu de velgen definitief aan het printen. Inderdaad kun je in Cura de wanddikte instellen en zelfs onderdelen van een object massief printen en andere delen niet. Heb ik ook zo gedaan.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Zo hier weer even wat stof afblazen.

Afbeelding

Hier waren we mee begonnen vanavond, een blanke lei (mag dat nog of moet ik schone zeggen?) en de volgende spulletjes weer klaar gezet.....

Afbeelding

De mega trekker!

Afgelopen week ook weer eens Marktplaats onveilig gemaakt en dan zie je daar wat staan en denk je....Does gek, gewoon bod kijken wat ze zeggen......
Ja, dank voor je goede bod, Akkoord!

Begon eigenlijk om deze....

Afbeelding

Die had ik al. Al eens overgenomen van iemand en verder niet zoveel mee gedaan. Afgelopen jaar weer eens gepakt om er een simpele 2WD ombouw op los te laten met kleine gearmotors. Echter had ik een achterwiel gemold dus verdween hij weer naar zolder...... Deze is al RC af fabriek maar met name niet echt goed proportioneel bestuurbaar. Verder heeft hij leuke banden die het met name optisch goed doen. Ze zijn wat hard.

Dus ik meteen even kijken bij de overige advertenties........Oho, daar staat best wat bij....... Maar even een berichtje met een bod waarvoor ik het niet zou doen.......

Afbeelding

Drie nieuwe projecten dus....

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een bekende voor de meesten. Die heb ik al eens omgebouwd.

Afbeelding

Deze dus.....

Afbeelding

Afbeelding

Deze Case is een nieuwer Bruder model. Ik dacht van 2019 zelfs.

Wat er precies mee gaat gebeuren? Weet ik nog niet. Niets geavanceerds. Op Thingiverse wat dingen gezien om te printen voor Bruder tractoren. Kijken of daar wat bij zit. Het is ook goed mogelijk dat ze uiteindelijk als lading eindigen of als simpele 2WD in de verkoop gaan. Als de kleinkinderen toch nog meer interesse zouden krijgen dan mogelijk iets voor hun.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Ik loop een beetje achter, wat minder gedaan en anderen geholpen. Heb zelfs mijn oude zelfgemaakte Lowboy nog een weekje hier gehad om hem om te bouwen naar MFC voor de nieuwe eigenaar!

Heb op landbouwgebied naast veel research maar weinig gedaan. De velgen van de John Deere zijn op de motoren gezet maar ik ben niet tevreden ermee. Moet nog een keer over/anders. Moet ik eerst nog eens overdenken..... Heb ook nog een set andere banden besteld om te kijken of dat beter is. Komt dus nog....

De kleine Claas Axion 850 heeft wel alvast op de werkbank gestaan. De bedoelingen hiervan zijn eigenlijk niet zo bijzonder. Rijden..... Als lading, als trekker van lichte aanhangers (voor SBV) eventueel lestrekker voor de kleinkinderen en anders mogelijk weer voor de verkoop. Ik vind het een leuk model. Een kort dikkertje.....past wel bij mij.

Ik had een paar jaar terug al eens zo'n trekker overgenomen. Simpele ombouw, verder niets spannend. Hij ziet er leuk uit voor speelgoed en hij heeft optisch mooie wielen/banden. Ze zijn wel behoorlijk hard en glad.

Afbeelding

Afbeelding

De "nieuwe" naast de oude gezet en eerst eens open schroeven! Ja, geen clips zoals bij Bruder maar kruiskopjes als bij Rastar.

Afbeelding

Afbeelding

Hier de gearbox met het motortjes. Op zich helemaal niet zo verkeerd maar veeeeel te snel. Kan er hier op het laminaat een driftshow mee geven......Idee?

Afbeelding

Afbeelding

De gebruikelijke chineze waaibomen electronica en de "stuurservo" met 3 standen; midden en vol links en rechts....niets proportioneels aan.

De stuurinrichting en servo in de "oude" bevielen me wel. Zat stevig en degelijk in elkaar. Geen reden om iets nieuws te bedenken dus gewoon overzetten die hap. Het chassis van de oude was minder bruikbaar want een beetje overdremeld zeg maar. Flex te over!

Afbeelding

Afbeelding

Ook de 2 aluminium strips die op het oude chassis zaten overgezet.

Afbeelding

Afbeelding

En compleet zover. Een mooie grote stuuruitslag en met mijn Graupnertje mooi langzaam te laten draaien. 1,5 sec links en rechts.

De aandrijving moet ik dus nog even bekijken. Heb in mijn voorraadje gezocht maar kan geen passende motor vinden die ik in de gearbox kan plaatsen. De regelaar in de servo lager zetten heeft een ongewenst neveneffect dat dan langzaam rijden een uitdaging is. Ik zet er ook geen regelaar van € 75 in natuurlijk. Dus nog even kijken of ik ombouw op N20 gearmotoren of een iets grotere variant.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Toch nog wat te melden hier. Beetje op zoektocht naar passende en beetje voordelige banden. Je moet daarvoor zoeken op de Monstertruckafdelingen zeg maar.....

Afbeelding

Afbeelding

Voor de John Deere aan de kleine kant maar samen met een ander setje voor....

Afbeelding

Afbeelding

Dit zou wel moeten kunnen. De grote banden voor de John Deere zijn weer net teveel.
Dus maar eens beginnen met tussendoor bubbeltjes afsnijden en opschuren.....

Afbeelding

Tussendoor een beetje met velgen spelen en beetje freubelen. Landbouw blijft nu een beetje tussendoor job. De MAN en trailer gaan voor. Stel je voor de lock down is versoepelt en de trucks nog niet klaar!!!!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Het loopt gewoon een beetje door elkaar hier en ook vanmiddag weer aan 2 projecten tegelijk gewerkt. Terwijl het ene op de 3D printer ligt of staat te drogen heb ik het andere in de hand....Dat was een band....4 om precies te zijn...

Afbeelding

De verschillende stadia van bewerken zeg maar. De bubbels worden er met een afbreek/hobby mes afgesneden. Je mesje slijt enorm hierdoor. Ik heb per band 2 mesjes gebruikt.

Afbeelding

Dan met de dremel en een schuurrolletje de rondjes weg geschuurd.

Afbeelding

Afbeelding

En klaar voor gebruik 4 achterbanden!

Afbeelding

we komen er wel......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

In dit rommeldraadje ga ik ook maar weer verder. Nu zijn die landbouwers bezig met een indoorbaan te bouwen in Ederveen dus moet er toch maar weer een trekker komen. En zeg nu zelf, een Achterhoekse modelbouwer zonder trekker..... Kan toch niet! Heb al een paar aangebroken modellen liggen maar had ook nog van iemand wat gekregen als print project dus dacht begin ik daar mee.

De Case IH Optum 300CVX geloof ik dus.....

Afbeelding

Het ging om de motorbuizen voor de RB35 motoren. Die had ik gekregen.

Ze zijn naar voorbeeld van de buizen zoals bijvoorbeeld Blocher ze ook gebruikt in zijn modellen. Op zich prachtig mooi en als basis voor de achterzijde van een trekker goed te gebruiken. De eerste versie op 100% geprint was iets te krap. De motor ging er tot halverwege in en zat toen muurvast. Alleen molesteren bracht uitkomst. De 2e versie op 102% was beter. Echter het geheel was wel aan de brede kant.

Afbeelding

Afbeelding

Daar is op zich wel wat aan te doen natuurlijk. Echter is er nog een heel ander probleem. Met echte trekker velgen en banden en de originele Bruder banden werkt het wel maar met mijn geprinte velgen.....

Afbeelding

Geen ruimte! De buis is te dik en de velg te krap of allebei....nou ja zeg. Dunner kan ik de boel echter niet gaan printen. Dan gaat het veel te zwak worden.
Dus met buizen en originele velgen/banden? Nee, geen optie, hooguit voor Marktplaats. Andere velgen? Welke dan? Draaien kan ik niet en weet ook niet of je dan wel zo dun kunt gaan als nodig. Grotere velgen en andere banden zijn ook geen optie. Geen geld voor en dit heb ik nu.....

Dus we gaan freubelen of heette dat nu juist modelbouw?

Afbeelding

Dit kan namelijk wel. Dat was bij de John Deere kniktrekker ook de bedoeling. Daar waren de velgen ook voor gemaakt in 1e instantie.

Afbeelding

Gewoon de ouderwetse pvc buis methode.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit kontje moet wel kunnen gaan werken toch? De velgen achter wel moeten vlakken en uitlijnen. 3D print is toch niet heel erg nauwkeurig in die zin.

Afbeelding

Hier moeten we dan eerst maar eens wat van gaan maken. Nu met de voorvelgen bezig te printen. Dan eerst maar eens rijdend maken zoals ze dat zeggen. Werkt het dan bouw ik verder ben ik niet voldoende tevreden dan gaat ie op Marktplaats.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Michael »

Mooie "How to do"
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Plaats reactie