Amewi/Huina 1583 shovel

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Dat nou net ik zo'n ding moet kopen.......

Afbeelding

Toen Huina net op de markt kwam met baggers, shovels en aanverwanten vond ik het speelgoed en dat was het ook eigenlijk. Ook de opgegeven schaal was en is niet correct bij veel modellen. Ze geven te pas en te onpas meestal de schaal 1:14 op. Ook als het eigenlijk 1:24 is zoals met een baggermodel...... Je zag dan een zwaar transport met een veel te kleine bagger achterop. Ieder zijn ding maar het was niet het mijne zeg maar. Ik riep dan altijd je kunt er beter iets van Bruder opzetten.

Echter komen ze nu ook steeds meer met betere versies en zelfs echte hydraulische modellen onder verschillende namen. Kabolite en aanverwanten zeg maar.

Dan de bestickering....Ook op de mijne

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben ook een Chinese stofzuiger en daarop staat "For the love of family" of zoiets..... walg!
Nu heb ik niets tegen mijn familie hoor maar om dat op de stofzuiger kenbaar te maken...

Maar waarom dan toch zo'n Huina Rolf?
(Amewi is een merk van de duitse importeur. Je hebt ze ook onder de naam FM en nog een paar meer)

Tja..... Bij de club waar ik lid van ben in Hengelo Twente maak ik deel uit van een groepje van 4 Achterhoekers die daar een zandverwerking aan het bouwen zijn op het parcours. Wij hebben onder andere daar ook een grotendeels 3D geprinte sorteertrommel.

In ons groepje hadden we aan materieel baggers, kiepers, dozertjes en ander klein spul maar geen shovel die de silo's kon leegscheppen.

Ik had de Bruder Ketting shovel Cat 963 op de plank staan, al een tijdje, en wilde die gaan ombouwen op een low budget manier met actuators. Een ander lid van ons groepje kocht echter een groene Amewi 1583 V4 en showde deze. Toen ben ik mij er ook een beetje in gaan verdiepen eigenlijk en kwam tot de ontdekking dat dit mogelijk wel een mooie basis was voor een low budget shovel voor ons project.

Echter de V4 versie, met verbeterde stuurinrichting en proportioneel gas, kost rond de € 250,--. Maar als ik toch de electronica eruit ga halen wat is dan de meerwaarde......Ik vond dus op Amazon mijn V3 in het wit en voor maar € 170,00 inclusief verzenden.

Afbeelding

Er moet natuurlijk wel het een en ander aan gebeuren. De basis is electronica eruit en opnieuw maken. Net als bij Rastar is het uiterlijk best goed maar de electronica speelgoed. De rij motoren lijken ook voldoende en zijn voorzien van metalen gearboxen. Ook de spindels van de hef en bak lijken krachtig genoeg. Ze tillen mijn accuboor zonder enige moeite op. Dan moet een bak zand ook kunnen of een geprint element op een vork. De shovel weegt nu al bijna 5kg. Mogelijk kan ik er nog een kilootje bij opplakken her en der.

Echter de hefhoogte moet ook beter.

Afbeelding

Afbeelding

Op ons terrein staat al wel een verhoging op het programma om hogere kiepers te kunnen laden. Er zijn ook gasten met kleinere shovels die je wilt kunnen laten laden. Maar ik heb me tot doel gesteld dat ik mijn eigen kieper zou moeten kunnen beladen. Ik ben al een beetje in de weer met de 3D printer hiervoor.

Het sturen gaat met een motor. Te langzaam en zonder retour naar het midden. Das wel een dingetje weet ik nog van mijn Magom/Bruder shovel destijds. Hier zal dus iets met een servo in komen.

Dan wat extra verlichting, grotere lipo en algemeen design aanpassen. De banden zijn van rubber en in de basis goed. Deze pas ik nog verder aan evenals de velgen. Heb ik al wat voor gezien.

Veel van de aanpassingen vind ik natuurlijk niet zelf uit. Zou wel gek zijn. Ik probeer uit alle beschikbare info en producten dat eruit te halen wat ik kan gebruiken, maken en betalen zeg maar. Het blijft low budget.

Ons terrein is verhard en het zand is los want ook net door de trommel geweest. Dus net als bij mijn Rastar en Bruder ombouwsels wil ik ook hier het speelgoedgehalte terugbrengen naar een voor mij aanvaardbaar niveau en het speelplezier op ons parcours maximaliseren.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie er ook zin in hebben om dit te volgen......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Weer een beetje gefröbeld. De stuurinrichting zit dus wel snor al zal ik die potmeter nog een plekkie moeten geven. Dan nog kijken hoe de spindels aangestuurd kunnen worden met een esc en hoe dat gaat met de eindschakelaars. Daarvoor zal hij eerst uit elkaar moeten. Wil eerst nu eerst even de hefmast en bakadapters etc op orde hebben en de wielen.

Afbeelding

De printer maar eens laten reutelen....

Afbeelding

Ik gebruik om te meten de vlakke onderzijde van de bak. Dat is om te kunnen vergelijken met verschillende methodes.
Standaard is het dus 19,5 cm

Afbeelding

Met het setje dat ik uiteindelijk kies uit hetgeen ik van Thingiverse heb gehaald kom ik op ruim 23 cm. Spul zit hier nog niet goed vast.
Daarmee wil ik het in eerste instantie gaan doen. Ik ben bang dat bij een nog grotere verlenging van de arm het optisch niet meer klopt maar ook de belasting voor de spindels groter gaat worden dan me lief is. Ik heb ook nog 2 reservebakken onderweg en een hoog uitkiep bak in mijn hoofd.....

Afbeelding

Eerst maar eens wat M5 bouten gehaald. Die had ik niet eens....paar M4 had ik nog verder kwam ik niet. Er moet een gaatje in de arm worden bij geboord.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de print waarmee ik verder ga ontwikkelen. De plaat voor op de shovel is op zich prima. Stevig en massief geprint van PLA. Links de palletvork. Ook van PLA en massief. Hier is echter met vastzetten een onderdeel gescheurd. Zit vast en kan maar moet beter. Kijk maar bij de moertjes links en rechts onder. Of iets breder tekenen of van PETG printen.

Het systeem op zich is wel goed. Op zich kun je zo ook op afstand de bak/vork etc wisselen. De magneetjes zijn best sterk. In de toekomst nog een vergrendeling met een kleine servo of een n20 motor.

Afbeelding

Afbeelding

Eerste modificatie is de moertjes die als contra voor de magneten werken vervangen door boutjes die in het materiaal zijn geschroefd. Die moertjes zitten onvoldoende klem en wil lijm nog even vermijden.

Afbeelding

Afbeelding

De adapter voor de kiepbak wil niet goed van de printer af komen. Hij is nu al 2x omgevallen tijdens het printen. De 3e keer lukte het met een brim, een soort extra geprint voetje, wel maar ik vond hem niet sterk genoeg. De haken waarmee hij aan de adapter op de shovel moet hangen hebben mijn sresstest niet doorstaan.....Ze braken zo af..... Deze plaat wil ik nu van PETG gaan printen.

Dan de wielen en banden...... Hierover is ook al wat geschreven op het internet. Wuehlbox.ch in Zwitserland verkoopt wat spulletjes voor deze machines waaronder ook andere velgen en banden...... ruim € 80,00!!!

Eerst maar eens zelf mee aan de slag!

Afbeelding

Afbeelding

Wielmeenemers..... mmhh Hier zie je de speelgoedherkomst.......

Afbeelding

De velgen en banden hebben binnen en buiten een verschillende diameter net als short corse banden op een Traxxas zeg maar. Er zit verder geen vulling in. De banden laten zich lastig van de velg halen. 2 Banden hadden al een scheurtje van de montage......

Afbeelding

Afbeelding

De banden krijgen een dremelbehandeling. Zo zou je betere grip moeten hebben.

Afbeelding

Geen goede foto van de bewerkte velg zie ik nu. Zitten er al weer op dus hier links kun je wat zien..... Met een tang de schotjes afgebroken cq verlaagd zodat het schuim (van een Tamiya M chassis, lag er nog) in de band kon en er weer omheen.

De banden lijken zo wat mooier om de velg te zitten en zouden in het geheel dan meer grip moeten opleveren. Als deze shovel echter een blijvertje is dan zullen er nog wel een keer wat andere bandjes en velgen onder komen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Ik heb de adapter voor de bak zelf met Tinkercad een beetje meer body gegeven. Ondanks dat ik mijn 3D printer weer een beurtje had gegeven vind ik het resultaat toch nog niet tevredenstellend maar voor de testsessies voldoende.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruim 23 cm zit ik nu op. De meeste setjes die je ziet leveren net boven de 20 cm. Ik denk echter dat ik ook niet verder moet gaan. Optisch zal dat niet meer lijken en denk ook dat de stress op de spindels te groot gaat worden en laadvermogen afneemt. Nu nog steeds zonder piepen of blozen omhoog.

Afbeelding

Dan dit momentje.... Veelvoorkomend beeld bij deze shovel, ook al bij het standaard origineel. De bak kiept met een klap terug en het materiaal ligt op je cabine....

Afbeelding

Ik heb 2 nieuwe stangen (weet niet hoe ze heten verder) geprint, De korte zat erin, 2 stuks met steeds 5 mm meer geprint. De langste zit er nu in en het werkt...

Afbeelding

De bak blijft op het goede punt staan en kan ook nog steeds prachtig uitkiepen en vlak op de grond. De vergrendeling zijn de magneetjes en er kan een spie/bout in. Hier wil ik in een toekomstige versie nog een kleine servo bouwen zodat ik de bakken op afstand kan wisselen en vergrendelen.

Bij mijn Arocs ziet het er dan zo uit...

Afbeelding

Afbeelding

Om helemaal uit te kiepen nog aan de lage kant maar al veel hoger dan de meesten. Ik heb ook nog een aangepaste kiepbak in mijn hoofd. Een hoogkieper of hoe dat ook heet. Op het terrein waar hij voor bedoeld is komt een verhoging waar de kiepers voor kunnen staan.

Afbeelding

Hier alvast een testje met zijn bedrijfsbroertje.....

Afbeelding

En ons terrein in Hengelo in de maak. De komende weken is de grand opening!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door theDutchguy »

Je bent weer lekker bezig zo Rolf.

Erg handig gedaan met het hoger maken van de bak.
Ik heb een tijdje terug er ook een aangeschaft maar helaas nog geen tijd gehad om er wat mee te doen.
Succes met de bouw verder, zal je project volgen.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Mooi, ook dit komt ooit op thingiverse.... maar mailen mag altijd
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

We zijn inmiddels wel weer wat verder gekomen met de Liebherr.....Maar nog zeker niet klaar en een aantal problemen wachten nog op een test cq oplossing.

Toch is het terrein al een stuk opgechoten en zaterdag 3 juli onze eerste club rijdag weer....

Afbeelding

Ik wil dus toch wel graag even uitproberen.....

Afbeelding

Het eindschakelaar verhaal..... Deel 1. Ik heb 2 avonden van alles geprobeerd maar kreeg het met de originele schakelaars niet werkend. Ik neem aan dat er op het "moederbord" dus ook nog iets zit dat er bij helpt. Er zit aan de schakelaars ook geen diode oid. Die had ik bij de kieper wel. De schakelaars die ik nog heb liggen zijn veel te groot. Dus heb ik voor de schuimschakelaar en mijn ene timmermansoog gekozen....

Dit gaat op zich prima voor het moment. Als je zelf een beetje oplet dan zou dit dus toch een tijdje goed moeten gaan....

Afbeelding

Weer even een leeg chassis met de bekende wagoklemmen en mijn japanerke......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had namelijk bij de eerste mock up opbouw al serieus ruimte gebrek. Ik ga dus het originele accuvak voor de techniek gebruiken. Ik wilde er eerst gewicht in doen maar een rijregelaar is toch belangrijker.....

Afbeelding

Hier een beetje een overzicht. De wagoklemmen zijn voor de power. De ESC voor de motoren zit dus onderin. De motoren zijn met een dubbele deans stekker aangesloten zodat bij demontage de boel vlot uit elkaar kan. 2 kleine ESC's links voor de bak. De losse is voor de stuurmotor.
De losse draden zijn van de leds. Die doe ik later wel een keer. De panieklamp op het dak is wel aangesloten. Zal dan ook wel wat betere en meer foto's maken.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik de vervangende stuurmotor nog niet heb gebruik ik nu de oude met een ESC en dus geen eindschakelaars. Hier hetzelfde als bij de bak. Op het oog en gevoel. Hij draait niet echt snel dus dat moet wel lukken. Zodra de definitieve stuurmotor er is zal deze met de Thor Servo van CTI worden verbonden. Ik heb het ook nog even met een losse servo geprobeerd maar dat was geen succes. De power was onvoldoende omdat de servo via de ontvanger gevoed werd. Ik wist even niet hoe ik het anders moest maken dus hoe ik de motor van 7,4 kon voorzien via de servotechniek etc.
Kon er ook niets over vinden. Wat dat betreft red ik me met redelijk standaard plus en min techiek wel maar verder.......

We gaan het eerst zo proberen!

Afbeelding

De effectieve bakhoogte is nu 24,5 cm....

Om nog wat meer ruimte bij het kiepen te scheppen had ik deze nog in gedachten....

Afbeelding

Een losse bak gekocht bij ome Ali....

Afbeelding

en de tanden eraf. Nu nog verder bewerken tot een vlakke meskant of hoe ze dat noemen. Dit geeft ruimte bij het uitkiepen. Met het fijne zand van de sorteertrommel heb je die tanden toch niet nodig.....

Zo, nu eerst maar eens wat laten werken. De foto's in het wild en de film volgt dan z.s.m. in dit en mijn eigen You Tube theater!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Je bent weer lekker bezig zo.
Ben benieuwd of je zonde tanden op de bak wat extra hoogte heb bereikt.
Succes met de bouw.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Helaas gooit de 3D printer roet in het eten Arvid. Moet eerst dat kreng weer aan de praat krijgen en kan dan een nieuwe bakhouder printen.

Ook heeft de hefcylinder de geest gegeven.....Duurt nog even dus!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Zoals jullie misschien in mijn you tube film al hebben gezien is Achterhoekse Grond BV in Hengelo (OV) van start gegaan. Dit project was een van de redenen om deze shovel aan te schaffen en in de film.....missen jullie de witte shovel!!!

Tja, op locatie de accu erin en vol trots aan de mede achterhoekers getoond. 2x de bak kiepen en het was gebeurd. De spindel deed het niet meer. Motor draaide, spindel niet......tandjes?

Afbeelding

Yep, 3 stuks om precies te zijn.

Afbeelding

Mooi stukje techniek, lijkt op een servo eigenlijk. Waarom gebruiken ze dan niet meteen servo's met een instelbaar eindpunt ?!?
Conclusie is wel dat eindschakelaars een must zijn. De hefcylinders hadden deze inderdaad maar kreeg dit in eerste instantie niet werkend. Hier ga ik nu een CTI ESM-2 module voor gebruiken. Dat zou moeten werken ook met de originele eindswitch. Die is besteld dus.....

Voor de bakcylinder is een eindswitch erg lastig voor mij te maken. Je wil het ook niet te lomp hebben......

Ik had voor een Bruder project deze nog liggen en daar ga ik eerst maar eens mee aan de gang....

Afbeelding

Deze actuators hebben ingebouwde eindschakelaars. Nadeel is dat ze voor 12V zijn en ik een 2S lipo gebruik. Met de hand lijkt het bij 7,5v voldoende kracht te zijn maar is moeilijk te beoordelen. Inbouwen (zonder te veel schade toe te brengen) en proberen lijkt de enige manier.

Dus daar gaan we maar eens mee aan de gang. De stuur motor is ook binnen dus nu ook maar meteen alles technisch in orde maken.

Afbeelding

Afbeelding

De printer doet het ook weer en dus ook een bakhouder gemaakt voor de bak zonder de tanden!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

De Actuator..... Was een operatie maar hij zit erin. De originele spindel zit klem in de voorwagen en draait in 2 kogellagers.

Afbeelding

Hier het huis met de uitstulpsels.... mmmhhh raar woord maar hoe noem ik het anders?

Afbeelding

Hier de zijkant/kap van de voorwagen met het lager.

De binnen maat van de lagers is 6mm. Het uiteinde van de actuator heeft een oog met een gat van 4mm. De bedoeling is om het zo weinig invasief als mogelijk te doen....Dat is in nederlands niet teveel slopen gast!

Eerst aan het kijken geweest of ik de behuizing van de oude spindel zou kunnen verbouwen. Toen gekeken of ik met de 3 D printer iets zou kunnen maken. Dat zou een optie zijn maar wel bewerkelijk en tijdsintensief. Ik wist ook nog niet of het zou werken.....

Ik moest dus een 4mm as hebben met 6 mm uiteinden. Nu heb ik best wel wat gereedschap en machines maar niets om dit mee te maken..... Wel fantasie en soms .....

Afbeelding

Een rest stukje messing 4mm waarin aan beide kanten een M3 draad getapt. Moertje op boutje en vijltje langs moertje gehaald....

Afbeelding

En dan blijkt wonderwel ook de afstanden etc redelijk goed te kloppen. Het is nog niet mogelijk om in zand te testen maar eerste testen op de werkbank zijn veelbelovend.....

De hoekjes van de kappen beetje uitvijlen en je ziet "bijna" niet dat het een ombouw is.....;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat wel bleek was dat de lengte van de armverlenging iets teveel van het goede was. De overbrenging klopte ook niet meer. De Actuator heeft een iets kortere slag. Ook was ik optisch al niet zo heel erg gecharmeerd van de verlengers die ik had......

Daarnaast had de shovel van Wim met 20 cm bakhoogte het op de rijdag prima gedaan. We hebben een soort bordes waarvan we met de shovels de vrachtwagens beladen. Ik heb dus een andere verlenger gekozen.

Afbeelding

En kom nu op 22 cm.

Afbeelding

Dit zijn de oude nog ter vergelijking.

Dan nog de eindschakeling natuurlijk voor de hef. Ik had op een duits forum deze mogelijkheid gezien met de originele eindschakelaars.

Afbeelding

CTI ESM-2 module. Deze zet je eenvoudig tussen de ontvanger en de regelaar. De blauwe draden aan een draad van de eindschakelaar en de andere draden van de eindschakelaar aan de min van de accu en voila!

Afbeelding

De eindschakelaars nog wat korter gemaakt...... en het werkt fantastisch. Zo goed zelfs dat ik er nog eentje bij wil hebben voor de stuurinrichting.
De stuurmotor heb ik binnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In 1e instantie had ik op advies van Arjan naar een CTI Thor 15 Servo gekeken en deze ook gekocht. Echter is de inbouw geen fluitje van de bekende cent.
De potmeter (een heel klein krengetje) moet in het verlengde van de motor-as gemaakt worden en door ook mee meedraaien. Beetje aan het freubelen geweest maar dat ga ik niet redden en zeker wetende dat die ESM-2 wel werkt met de schakelaars die ik heb......

Alleen dan heeft niemand in NL dat ding op voorraad. Ik heb Chris Ooms al een mailtje gestuurd want die ik had besteld was ook zijn laatste. Anders moet ik in Duitsland op zoek.

Ik heb besloten nu ook maar meteen alles te doen wat ik wilde doen......

Afbeelding

De leds bijvoorbeeld maar hier moet eerst de behuizing nog een behandeling krijgen....Dit is niet echt fraai!
De verlichting is verder simpel. Voor en achter leds en een zwaailamp. Mogelijk nog iets in de cabine maar moet ik nog even bekijken. Daarover dus nog meer.

Dan de bakhouder nog even optisch aanpakken......

Afbeelding

Ik had een zwarte....

Afbeelding

Maar ja, je moet het niet te zwart wit gaan zien denk ik....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even een nieuwe geprint ( ruim 7 uur) van rood PLA. Wie zei ook al weer mooi rood is niet lelijk?

Apropos lelijk...

Afbeelding

Valt wel mee die troep toch?

Hij gaat best lekker. Nu nog die module z.s.m. krijgen maar ik kan in tussentijd nog wel wat doen..... dus

See ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie