Amewi/Huina 1583 shovel

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Ovdl »

lees ik nou dat je in Mill was afgelopen tijd?
net nog geweest, kilometer of acht hier weg.
das jammer, was wel leuk geweest even je projecten live te zien.
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Ovdl »

"Ook komt natuurlijk "het stuur" niet terug naar de middenstand"
Dat is toch alleen maar gunstig?
anders schiet hij direct in de middenstand als je de stick even loslaat.....

Mocht je er ooit nog een pendelas onder knutselen, dan zou ik twee nieuwe assen maken.
En dan net als bij je tractoren twee motoren per as.
De voorste as vast en de achterste pendel.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Ik was er met de trekker trek.

Zoals jij omschrijft is inderdaad de planning nog. De motoren liggen er al. Het sturen zo hoort ook bij een shovel inderdaad. Laat ik ook zo hoor.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Ook hier wat te updaten. Stiekem vind ik dit best een aardig ding. Tuurlijk is er wel wat aan te doen maar ook op de baan is werken ermee leuk. Bij de Modellandbouwers is er ook zaagsel en daar lijkt hij voor gemaakt. Natuurlijk gaat potgrond en droog zand ook maar dat natte stoepzand is net te veel lijkt. Het wil wel maar niet van harte zeg maar.

Het prototype van de schuif werkte ook prima de eerste keer en kan dus door ontwikkeld worden.

Wel wil ik nog een beetje verder van Huina/Amewi look afkomen. Met de wielen is dat al wel een beetje gelukt. De kleur werkt ook mee want de meesten zijn toch een bruin/geel/oker kleurtje.

Afbeelding

Maar ook deze gaat aan de transformatie meewerken. Ik had al wat getracht met een Bruder Liebherr 574 cabine maar dat gaat niet. Nog een keer de inspiratiefilm gezocht en goed bekeken toen zag ik dat het ook geen Bruder shovel cabine was maar die van de wals.....

2 pogingen op Marktplaats en eentje thuis ontvangen. Bedankt Peter!

Afbeelding

Afbeelding

Ze groeien als het ware naar elkaar toe.

Afbeelding

Het verschil. Net stuk volwassener zeg maar.

Afbeelding

En hij past maar ....

Afbeelding

Hij is ook een stukje langer. De motorkap past nu niet meer. Daar nu stomp een stuk afzagen (als in de inspiratiefilm) vind ik niets. Dat moet wel subtieler.
Met eerste vergelijkingen lijkt hij nu ook wat meer op een Komatsu dan een Liebherr?

Ook vind ik hem qua schaal meer richting 1:16 en groter gaan. Een kleinere machine maar beter passend bij Bruder en Tamiya.
Wat zeggen de experts?

Nu nog de motorkap....Misschien gewoon zelf er eentje maken?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Tja dan de japanse vriend er maar eens bijpakken.

Afbeelding

Zage zage...

Afbeelding

Eerst de kop eraf zeg maar en dan een stuk ertussen uit.

Afbeelding

De bedoeling was het kopse stuk weer aan de motorkap fabrieken maar de zaagsnede is niet erg mooi geworden. Ik heb opnieuw aangezet vanwege de vorm en dat ging mis. Wikken en wegen maar ik laat het liever weg dan dat ik zo'n lelijke naad overhoud. Als ik zou plamuren en schuren en spuiten dan gaat het prima maar ik ga deze shovel echt niet spuiten.

Afbeelding

Wel de handrails uit de kopse stukjes gehaald en opnieuw in de motorkap geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Nu ie zo erbij ligt ook maar meteen het interieur een beetje aanpakken.

Afbeelding

Alleen hecht de bruine verf wat minder..... Tja dacht effe snel maar komt goed.

Toch is Jan Willem het er helemaal niet mee eens. Die staat me toch te schandalen!

Afbeelding

Ik sloop zijn hele shovel, dat komt nooit meer goed zegt ie. Ik heb hem gezegd dat ie maar even op de bout moet wachten die mijn personeel altijd krijgt.....gniffel gniffel, ik lijk Gargamel wel......:cool:

Dan een ander probleem wat bij elke demontage meer de kop op steekt. De boven en onderzijde zitten standaard met zelftappers in elkaar. Bij elke keer los en weer dicht draaien draait het steeds verder kapot. Magneten zijn geen optie. Toen bedacht ik mij dat ik nog van die insert schroefdraad dingen had.

Afbeelding

Gaatjes in de carros dus mooi opgeboord en de soldeerbout aangeslingerd.

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar afwachten of dit het gaat doen. Anders zal het op een andere meer rigoureuze manier moeten vrees ik.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

En ik wilde hem voor de vakantie ook weer rijklaar op de plank dus vanavond nog even puntjes op de spreekwoordelijke ie....

De cabine moet vast aan de bovenzijde van de carrosserie en dat is niet zo moeilijk. Jan Willem op zijn plek en dit keer geen bout maar een tandenstoker door zijn kruis....ach je moet wat. De cabine met 2 boutjes aan de carrosserie en klaar.

Afbeelding

Airco zat er al op en zwaailamp ook. Tuurlijk had ik de Achterhookse vlag ook niet vergeten.

Afbeelding

Het contra gewicht past ook weer maar ik heb er wat aanpassingen aan gedaan en 100 gram toegevoegd. De ruimte voor de accu is net wat kleiner geworden natuurlijk. Ik ga nu in deze 3S 1500 mah lipo's gebruiken. De 2000 mah gaan naar de CAT D10.

Afbeelding

Afbeelding

De klep sluit nu alleen nog maar op de magneten achter. De voorste 2 zitten onder de cabine. Dit laat ik maar even zo want de klep sluit prima zo.
Bij een andere gelegenheid voor ook nog magneten plaatsen.

Dan nog even wat plaatjes van het resultaat..... Voor het beeld zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo begon ie een tijdje geleden....

Afbeelding

Had eerlijk gezegd toen niet het idee dat het zo'n vaste waarde (Als dat wat betekent bij mij) zou worden. Er is veel aan gedaan maar de kosten houden zich nog best binnen de grenzen. Ook steeds weer een beetje en niet alles tegelijk.

Voorlopig wil ik het ook hier bij laten. Ik had nog wel het idee om er 4 motoren in te zetten, per wiel 1, maar met de huidige aandrijving is het ook best ok. Je kunt natuurlijk de aandrijving beresterk maken en dan de hefspindels naar zijn grootje helpen. Ik denk dat ik zo wel een beetje aan de limieten zit van hetgeen ik nu aan techniek erin heb. En het doel waarvoor ik hem ben gaan ombouwen is bereikt. Mooi zijn op de dieplader, bunkers legen bij de trommel bij de Achterhoekse Grond BV op de baan van de Nijverheid in Hengelo en kuilen bij de Modellandbouwers. Hoe multifunctioneel wil je het hebben?

Denk dat ik bij gelegenheid nog een reserve spindel bestel als voorraad artikel mocht er nog een tandwiel springen. De cabine krijgt dan ook nog wel een keer wat meer verlichting. De schuif moet ook nog wat aandacht hebben en ach....Er blijft altijd wel wat te freubelen...
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Ook hier nog wat gerommel in de marge. Nu het printen met de 3D printer en PETG weer wat onder de knie is maar wat spulletjes gemaakt.

Afbeelding

2 nieuwe sets vorken. Een van mijn PLA geprinte vorken was overleden. De andere is wat ruim geworden en de vorken schuiven te makkelijk. Deze heb ik op de standaard pallet breedte vastgelijmd.

1 nieuwe met standaard vorken verschuifbaar en 1 nieuwe met langere vorken verschuifbaar.

Afbeelding

Ook had ik van mijn getande bak de adapter aan de schuif gemonteerd. Snel weer een nieuwe in 6 uurtjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook klaar voor het weekend!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie