CAT Delta Loader (bruderombouw)

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

CAT Delta Loader (bruderombouw)

Bericht door Rolf »

Altijd weer de vraag maak je een nieuw topic of een verzamelverhaal. Nu is het voor de vindbaarheid denk ik belangrijk om er een apart topic van te maken. Heb er ook Bruder bij gezet zodat het duidelijk is waar dit verslag een beetje heengaat. Geen 1:1 dus maar bruikbaar, leuk en betaalbaar.

Nu had ik deze Delta Loader al een aantal jaren geleden uit elkaar gehaald en in een doosje gestopt en naar zolder gebracht..... Zoals dat bij mij wel vaker gaat.....

Kortgeleden echter weer interesse gewekt via via en wat informatie gezocht. Inmiddels ook lid van de Modellandbouwers gemaakt (Bedankt!) Via Thingiverse wat bestanden gevonden en geprint, motoren had ik en regelaars ook.... Laten we maar eens beginnen.

Afbeelding

Beginnen met die bodem.... Voorzichtig 3x kijken wat er weggesneden en gedremeld moet worden.

Afbeelding

Het eerste geprinte deel, de motorsteun.

Afbeelding

Deel 2 van de motorsteun met de motoren. GA16 motoren met 120 rpm bij 6 volt. Ik wil een 2S lipo gebruiken.

Afbeelding

En de gehele aandrijfunit er weer uit. Deze ga ik met 2 boutjes op de bodem vastmaken. Voordeel is dat bij het oprekken van de rupsen je met een shimplaatje de motoren iets hoger kunt stellen. De rupsen zijn overigens van een soort rubber.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de aandrijfwielen zijn geprint. Hier geeft het een verscheidenheid aan modellen van. Ook het gebruik van de originele aangepaste wielen zie je voorbij komen. Op zich werken deze goed maar toch print ik ook nog een andere versie van ditzelfde wiel (is dit een wiel?) om te kunnen vergelijken. Dat is dan weer het voordeel van een printer thuis.

Afbeelding

Gemonteerd dus.

Afbeelding

De electronica! Niet meer helemaal up to date want de regelaars op de foto krijg ik niet aan het werk. Heb er 5 maar geen van allen lijken te werken. Verkeerde batch? Liggen apart voor een aparte test.

Maar dus per aandrijfzijde een regelaar en gewoon heen en weer mix in de zender.

Wat betreft de servo's is het verhaal ook nog niet helemaal rond. 1 grote voor de lift en een kleine voor de kantelbak is de basis....

Afbeelding

Eerst ruimte maken voor de servo. Hier over is al veel minder info te vinden. Erg veel filmpjes en facebook post van een kant en klaar omgebouwde maar weinig details beschrijvingen..... Dus ondanks dat het een veel omgebouwde Bruder machine is moet ik een aantal wielen zelf uitvinden.

Afbeelding

Ruimte maken betekend dus ook randjes en richeltjes bijvijlen en wegsnijden maar ook uitkijken dat de stevigheid erin blijft.

Afbeelding

Afbeelding

De servo inmiddels van een eigenbouw steun voorzien en aan de slag.
Deze servo heeft echter maar een slag van 90 graden. Ik ben ook al met een 360 graden servo bezig maar deze heeft weer geen rem.... Ook wil ik graag dat de arm in positie blijft waar ik hem zet met de stick. Dat lukt met een standaardservo weer niet.

Dus nog even proberen en testen met gewicht en eventueel toch een spindel of actuator?
Er zitten alweer 4 avonden in dus een quick build gaat het niet worden!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: CAT Delta Loader (bruderombouw)

Bericht door Rolf »

Ook in deze Cat zit al weer wat uurtjes werk en....Ik schiet er nog niet echt mee op. Op Youtube is een nieuwe Bruderombouwer fanatiek bezig. Een Amerikaan zo te zien. Hij maakt ook gebruik van de 3D printer en is handig met tekenen zeg maar.

Hier een link
https://www.youtube.com/channel/UCkz0T2 ... mIv0TgG_eA

Afbeelding

Ik heb dus al wat van hem geprint. Net als volgens mij de meeste Amerikaanse Bruderverbouwers maakt hij voor de aandrijving gebruik van 360 servo's.
De kantelservo van de bak heeft zijn speciale aandacht gekregen met bovenstaand stukkie huisvlijt tot resultaat. Ik heb het geprint.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu had hij dit stukje gemaakt voor een MG90S microservo en dat ik bij mij een voorraadartikel. Per 5 of 10 goed te bestellen bij ome Ali.
Echter had ik eerst de rechter uit mijn bakje gepakt..... Ik ben dus meer dan een uur aan het pielen geweest en zijn video aan het heen en weer spoelen en maar turen...... Heb ik dat nu wel goed om? Heb ik het wel goed geprint? etc etc

Daarna al mijn microservo's er maar eens bijgepakt.....Zijn er 2 soorten MG90S!!! of misschien nog wel meer of kopieën of wat dan ook.... Grrrr Dom dom!

Afbeelding

We kunnen dus weer verder en de servo arm zit ook vast aan de bakhouder van de Cat.

Afbeelding

En zo zit het servootje er mooi bij. Het is even zoeken naar de juiste positie maar daarover zo meer.

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ook de hefservo erin met een nieuwe wat langere arm. Deze heeft nu net voldoende bereik. Ik had ook een 270 graden servo besteld en deze was er snel. Maar bij aansluiten draaide deze erg langzaam en kreunde. Losgekoppeld en proberen met de hand te verplaatsen. Ging heel zwaar. Weer aangesloten en toen begon ie te roken..... Ben met de leverancier nu in mailverkeer.

Dus toch met de oude standaard servo en een andere arm en we have lift off.....

Maar..... Servo's hebben een 0 punt. In het midden. Als je een offset instelt blijft de slag naar de andere kant hetzelfde. Ik heb voor beide servo's de volledige slag nodig, dus van links over het midden naar rechts zeg maar. Ik kan verder geen enkele film of uitleg vinden over hoe anderen dit gedaan hebben. Ik wil eigenlijk niet steeds de knuppel in een bepaalde stand vasthouden als ik heen en weer rijd. Net zoals Joe hebben veel een Mode 5 zender geloof ik. Op de rechter knuppel dan geen veer.

Ik heb nog een reservezender en daar eens het veertje uitgehaald.

Afbeelding

Voor omhoog en omlaag gaat dat prima al heeft deze geen instelbare vertraging. Met de bakservo samen heb ik geprobeerd een mix in te stellen dat de bak vlak blijft. Dit gaat nog niet helemaal goed.

Afbeelding

Nu had ik ook nog andere plannen met servo aandrijvingen/toepassingen dus mogelijk dat ik deze zender er wel voor blijf gebruiken maar helemaal lekker zit het mij nog steeds niet zo. Zit nu dus even op een doodlopend pad eigenlijk.

Echter met de seizoen start in het verschiet (neem aan dat tussen nu en 3 a 4 weken die hele coronashit beperkingen eraf gaan) heb ik ook nog wat andere zaken die prio 1 hebben. Heb ook een mooi cadeau gekregen dus..... Dit Catje gaat even in de rustfase.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie